Organizacja terenowych jednostek do spraw zabudowy i utrzymania wód śródlądowych, podległych Centralnemu Urzędowi Gospodarki Wodnej.

UCHWAŁA Nr 249
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lipca 1963 r.
dotycząca organizacji terenowych jednostek do spraw zabudowy i utrzymania wód śródlądowych, podległych Centralnemu Urzędowi Gospodarki Wodnej.

W celu usprawnienia działalności terenowych jednostek do spraw zabudowy i utrzymania rzek żeglownych, spławnych, potoków górskich, sztucznych dróg wodnych oraz innych cieków, a w szczególności:
- rozszerzenia ich uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności,

- usprawnienia organizacji wewnętrznej,

- wprowadzenia systemu regulacji przepływów wód,

- zdecentralizowania rozliczeń robót oraz wzmocnienia kontroli jakości wykonywanych robót w zakresie zabudowy i utrzymania

- Rada Ministrów uchwala, co następuje:

§  1.
1.
Rejony dróg wodnych, utworzone rozporządzeniem Ministra Żeglugi z dnia 2 sierpnia 1954 r. w sprawie utworzenia rejonów dróg wodnych (Dz. U. Nr 36, poz. 158), przekształca się w okręgowe zarządy wodne.
2.
Okręgowe zarządy wodne są terenowymi jednostkami organizacyjnymi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
3.
Nadzór nad okręgowymi zarządami wodnymi sprawuje Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej przez Centralny Zarząd Wód Śródlądowych.
4.
Ustalanie ilości, siedzib, właściwości terytorialnej i szczegółowego zakresu działania, tworzenie, likwidacja oraz zmiany właściwości terytorialnej okręgowych zarządów wodnych następują w drodze zarządzenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej, wydanego w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
5.
W okręgowych zarządach wodnych zachowuje się zasady wynagradzania obowiązujące dotychczas w rejonach dróg wodnych, oparte na przepisach układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 15 marca 1958 r.
§  2.
Zabudowa i utrzymanie rzek żeglownych, spławnych, potoków górskich i sztucznych dróg wodnych oraz określonych przez Radę Ministrów innych cieków wodnych (art. 2 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o utworzeniu Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej i przekształceniu urzędu Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej w urząd Ministra Żeglugi – Dz. U. Nr 29, poz. 163) należy w zakresie ustalonym w § 3 do właściwości okręgowych zarządów wodnych w ramach wytycznych Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  3.
Do zakresu działania okręgowych zarządów wodnych należy w szczególności:
1)
prowadzenie robót regulacyjnych i zabezpieczających,
2)
konserwacja budowli hydrotechnicznych, regulujących stosunki wodne,
3)
budowa oraz rozbudowa budowli i urządzeń hydrotechnicznych oraz utrzymanie tych obiektów w należytym stanie techniczno-eksploatacyjnym,
4)
rozbudowa oraz utrzymanie dróg wodnych,
5)
prowadzenie robót pogłębiarskich, nurtowych i podwodnych,
6)
utrzymanie niezbędnych poziomów wód w zbiornikach i na obiektach piętrzących,
7)
utrzymanie i oznakowanie szlaków żeglownych,
8)
regulowanie przepływów w rzekach,
9)
prowadzenie robót zabezpieczających przed powodzią, w tym akcji lodołamania,
10)
zarządzanie powierzonymi obiektami hydrotechnicznymi oraz innym majątkiem nieruchomym i ruchomym,
11)
współudział z komitetami przeciwpowodziowymi w akcji bezpośredniej ochrony przed powodzią i usuwanie skutków powodzi.
§  4.
1.
Działalnością okręgowego zarządu wodnego zarządza dyrektor, powoływany i odwoływany przez Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej na wniosek dyrektora Centralnego Zarządu Wód Śródlądowych.
2.
Zastępców dyrektora i głównego księgowego okręgowego zarządu wodnego powołuje i odwołuje dyrektor Centralnego Zarządu Wód Śródlądowych na wniosek dyrektora okręgowego zarządu wodnego.
§  5.
Upoważnia się Ministra Finansów do ustalania na wniosek Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej szczegółowego systemu finansowego okręgowych zarządów wodnych według następujących zasad:
1)
okręgowe zarządy wodne są zakładami budżetowymi, działającymi na podstawie rocznych planów techniczno-produkcyjno-finansowych, w ramach narodowych planów gospodarczych;
2)
do narodowego planu gospodarczego wchodzą jako wskaźniki dyrektywne dla okręgowych zarządów wodnych: zatrudnienie, fundusz płac i bezosobowy fundusz płac;
3)
fundusz płac okręgowych zarządów wodnych podlega kontroli bankowej na zasadach i w trybie obowiązujących przy kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych; w razie przekroczenia zadań rzeczowych globalny fundusz płac okręgowych zarządów wodnych podlega korekcie; współczynnik korekty ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów;
4)
okręgowe zarządy wodne, jako zakłady budżetowe, finansowane są:
a)
w zakresie utrzymania służby liniowej w formie celowych dotacji budżetowych,
b)
w zakresie działalności gospodarczej z budżetu na podstawie rozliczeń refundacyjnych z wykonanych robót oraz planowego uzupełnienia środków obrotowych; rozliczenia refundacyjne i dotacje celowe zamieszcza się w rachunku wyników po stronie dochodów;
5)
okręgowe zarządy wodne posiadają w odpowiednich oddziałach Narodowego Banku Polskiego rachunki budżetowe i rozliczeniowe; środki finansowe, o których mowa w pkt 4, przekazywane są z rachunków budżetowych na rachunki rozliczeniowe okręgowych zarządów wodnych na podstawie rozliczeń refundacyjnych przewidzianych w pkt 4;
6)
środki trwałe i obrotowe, niezbędne do wykonania zadań planowych, określają plany finansowe, zatwierdzonej w przepisanym trybie;
7)
okręgowe zarządy wodne korzystają z kredytów na należności fakturowe, w zakresie działalności gospodarczej zleconej przez innych zleceniodawców;
8)
okręgowe zarządy wodne prowadzą księgowość opierając się na typowym planie kont dla budownictwa, z uwzględnieniem własnej specyfiki, i sporządzają ze swej działalności rachunek wyników zawierający:
a)
po stronie dochodów – dochody z tytułu rozliczeń, o których mowa w pkt 4, dokonanych według cen wewnętrznych oraz dochody z tytułu rozliczeń z innymi zleceniodawcami, dokonanych według cen ogólnie obowiązujących,
b)
po stronie kosztów własnych – koszt własny sprzedaży tych robót;
9)
zysk osiągnięty przez okręgowe zarządy wodne przeznacza się:
a)
na inwestycje,
b)
na fundusz za osiągnięcia ekonomiczne przewidziany w odrębnych przepisach,
c)
pozostałą część odprowadza się do budżetu;

w razie wystąpienia w działalności okręgowych zarządów wodnych nie planowanej straty zmniejsza się o jej wysokość fundusz statutowy; osiągnięta faktyczna nadwyżka środków obrotowych na początek roku kalendarzowego podlega przekazaniu do budżetu; kryteria podziału zysku będą ustalane w szczegółowym systemie finansowym;

10)
okręgowe zarządy wodne uprawnione są do tworzenia i dysponowania następującymi funduszami:
a)
amortyzacyjnym (odpisy amortyzacyjne),
b)
inwestycyjno-remontowym,
c)
przewidzianymi w odrębnych przepisach;
11)
okręgowe zarządy wodne rozliczają się z budżetem z tytułu wyników działalności przez Centralny Zarząd Wód Śródlądowych na podstawie bilansu i rachunku wyników; Centralny Zarząd Wód Śródlądowych posiada uprawnienia do redystrybucji środków finansowych.
§  6.
Wytyczne dotyczące organizacji wewnętrznej okręgowych zarządów wodnych ustali Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  7.
Zasady i tryb współpracy okręgowych zarządów wodnych z organami do spraw gospodarki wodnej prezydiów rad narodowych ustali Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  8.
Zasady i tryb współpracy okręgowych zarządów wodnych z organami wojskowymi ustali Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  9.
Zasady i tryb współpracy okręgowych zarządów wodnych z przedsiębiorstwami żeglugi śródlądowej i inspektoratami żeglugi śródlądowej ustali Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Żeglugi.
§  10.
Traci moc uchwała nr 403 Prezydium Rządu z dnia 14 maja 1952 r. w sprawie organizacji finansowej na rok 1952 jednostek organizacyjnych podległych Centralnemu Zarządowi Dróg Wodnych Śródlądowych Ministerstwa Żeglugi, jak również dotychczasowe przepisy dotyczące utworzenia i organizacji rejonów dróg wodnych.
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, zainteresowanym ministrom i Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1964 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.64.320

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja terenowych jednostek do spraw zabudowy i utrzymania wód śródlądowych, podległych Centralnemu Urzędowi Gospodarki Wodnej.
Data aktu: 19/07/1963
Data ogłoszenia: 27/08/1963
Data wejścia w życie: 27/08/1963