Zasady i tryb wydawania przez banki państwowym biurom (samodzielnym pracowniom) projektów środków pieniężnych na fundusz płac.

UCHWAŁA NR 123
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 marca 1959 r.
w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym biurom (samodzielnym pracowniom) projektów środków pieniężnych na fundusz płac.

§  1.
1.
Górną granicę środków pieniężnych na płace w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów stanowią:
1) 1
dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji, wynagradzanych według systemu zaliczkowo-rozliczeniowego, limit, kwartalnego operatywnego planu funduszu płac, skorygowany w razie niewykonania kwartalnego planu produkcji globalnej rzeczywistym procentem wykonania planu produkcji oraz zmniejszony o odpis na fundusz gwarancyjny w wysokości 5% skorygowanego funduszu płac tej grupy pracowników; zaliczkowa wypłata wynagrodzeń dla pracowników wynagradzanych według tego systemu następuje w okresach kwartalnych, natomiast wypłata rozliczeniowa na koniec miesiąca, w którym nastąpiło rozliczenie zlecenia;
2) 2
dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji, wynagradzanych według systemu czasowo-premiowego, limit kwartalnego operatywnego funduszu płac, skorygowany w razie niewykonania planu produkcji globalnej rzeczywistym procentem wykonania planu produkcji
3)
dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji, wynagradzanych według systemu płac stałych - kwartalny limit z rocznego planu funduszu płac;
4)
dla pozostałych pracowników - kwartalny limit z rocznego planu funduszu płac.
2.
Do grupy pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji zalicza się pracowników umysłowych wymienionych pod lp. 1-7 działu I tabeli płac zawartej w § 1 zasad wynagradzania pracowników biur (samodzielnych pracowni) projektów, stanowiących załącznik do uchwały nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. powołanej w ust. 1 pkt 2, oraz maszynistki i robotników zatrudnionych w produkcji.
3.
Górną granicę wypłat premii dla pracowników wymienionych w ust. 1 pkt 2 stanowi różnica między skorygowanym funduszem płac tych pracowników a kwotą należności z tytułu wynagrodzeń zasadniczych, dodatków funkcyjnych, godzin nadliczbowych oraz wynagrodzeń za czas efektywnie nie przepracowany, przypadających do wypłaty w kwartale. Wypłaty premii dla pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji dokonywane są po zakończeniu kwartału.
4.
Górną granicę wypłat nagród dla pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi kwartalny limit funduszu nagród, wynikający z rocznego planu funduszu płac.
5.
Górną granicę wypłat premii dla pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 4, stanowią kwartalne limity planowanego rocznego funduszu premiowego skorygowane - w razie powstania oszczędności funduszu płac tej grupy pracowników - na zasadach określonych w przepisach w sprawie planowania i tworzenia funduszu płac w państwowych biurach projektów.
6.
Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe wypłacane są w ramach planowanego bądź skorygowanego limitu funduszu płac.
7.
Wypłaty z bezosobowego funduszu płac mogą być dokonywane do wysokości rocznego limitu. Limit ten w wyjątkowych wypadkach może być zmieniony w kwartalnym operatywnym planie funduszu płac decyzją jednostki nadrzędnej biura projektów zgodnie z przepisami uchwały nr 147 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie zasad gospodarowania bezosobowym funduszem płac w przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 223).
8.
Wynagrodzenie w tytułu Karty Górnika, Hutnika itp. wyłącza się dla potrzeb kontroli bankowej z wykonanego funduszu płac.
9.
Wypłaty wynagrodzeń za czas efektywnie nie przepracowany dokonywane są w terminach przewidzianych dla wypłat za czas przepracowany. Przepis ten wprowadza się na 6-miesieczny okres próbny.
10.
Składniki funduszu płac określa instrukcja stanowiąca załącznik do uchwały nr 197 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1958 r. w sprawie zasad i trybu wydawania przez banki państwowym przedsiębiorstwom środków pieniężnych na fundusz płac (Monitor Polski Nr 48, poz. 278).
§  1a. 3
1.
W biurze projektów kwartalny operatywny plan funduszu płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu koryguje się wyłącznie w razie niewykonania planu produkcji globalnej rzeczywistym procentem wykonania planu produkcji.
2.
Upoważnia się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w przypadkach gospodarczo uzasadnionych i na wniosek zainteresowanych ministrów do wyrażania zgody na korygowanie funduszu płac w górę przy przekroczeniu planu produkcji globalnej w biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.
§  2.
1.
Środki pieniężne zapotrzebowane przez państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów na fundusz płac powyżej granicy, o której mowa w § 1 ust. 1, stanowią przekroczenie funduszu płac.
2.
Jeżeli górna granica, do której mogą być czerpane środki pieniężne na fundusz płac (§ 1 ust. 1) w skali kwartału kalendarzowego, jest wyższa od sumy środków faktycznie zapotrzebowanych, powstaje w państwowym biurze (samodzielnej pracowni) projektów oszczędność funduszu płac.
§  3.
1.
Jeżeli kwota przekroczenia funduszu płac (§ 2 ust. 1) nie mieści się w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku kalendarzowego, wówczas:
1)
w razie stosowania zaliczkowo-rozliczeniowego systemu wynagradzania do pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji oraz czasowo-premiowego systemu wynagradzania do pracowników zatrudnionych poza produkcją fundusz gwarancyjny oraz fundusz premiowy zostają zarachowane na pokrycie przekroczenia aż do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac; jeżeli kwota przekroczenia jest wyższa od posiadanych funduszów, dyrektor państwowego biura (samodzielnej pracowni) projektów podwyższy procent potrącenia na fundusz gwarancyjny do wysokości zapewniającej pokrycie powstałego przekroczenia nie naruszając jednakże funduszu płac przeznaczonego na pokrycie płac zasadniczych;
2)
w razie stosowania czasowo-premiowego systemu wynagradzania fundusze premiowe (§ 1 ust. 3 i 5) zostają zarachowane na pokrycie kwoty przekroczenia aż do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac;
3)
w razie stosowania systemu płac stałych fundusz nagród zostaje zarachowany w całości na pokrycie kwoty przekroczenia, aż do czasu wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac.
2.
Wygospodarowanie kwoty przekroczenia funduszu płac, o której mowa w ust. 1, obowiązuje niezależnie od upływu roku kalendarzowego, w którym powstało przekroczenie funduszu płac.
3.
Państwowe biuro (samodzielna pracownia) projektów powinno zawiadomić na piśmie oddział banku i jednostkę nadrzędną o środkach podjętych dla wygospodarowania kwoty przekroczenia funduszu płac, nie znajdującego pokrycia w oszczędnościach poprzednich kwartałów danego roku kalendarzowego.
4.
W razie wystąpienia przekroczeń nie znajdujących pokrycia w dwóch kolejnych kwartałach, niezależnie od roku kalendarzowego, jednostka nadrzędna obowiązana jest przeprowadzić szczegółowe badanie gospodarki funduszem płac w biurze projektów, podjąć środki w kierunku uporządkowania tej gospodarki, zawiadamiając o stwierdzonych nieprawidłowościach i podjętych środkach zaradczych resortowego ministra oraz centralę banku finansującego biuro projektów. W razie stwierdzenia systematycznego łamania dyscypliny płac jednostka nadrzędna powinna w stosunku do osób winnych wyciągnąć konsekwencje służbowe a w razie stwierdzenia przestępstwa - przekazać sprawę organom powołanym do ich ścigania.
§  4.
1.
Państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów składają we właściwych oddziałach banku:
1)
roczny plan produkcji globalnej w cenach bieżących z rozbiciem na kwartały oraz roczny plan funduszu płac z rozbiciem na kwartały;
2)
kwartalny (bez rozbicia na miesiące) operatywny plan produkcji globalnej w cenach bieżących oraz kwartalny (bez rozbicia na miesiące) operatywny plan funduszu płac; zmiany w planach dopuszczalne są tylko przed rozpoczęciem kwartału, którego plany dotyczą.
2.
Wskaźnik stanowiący stosunek sumy kwartalnych operatywnych planów funduszu płac do sumy kwartalnych operatywnych planów produkcji globalnej nie może być wyższy od wskaźnika procentowego funduszu płac ustalonego w stosunku do wartości produkcji globalnej w rocznym planie techniczno-ekonomicznym.
3.
Oddziały banku dokonują wypłat na fundusz płac na podstawie zapotrzebowań złożonych przez państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów z zachowaniem przepisów § 3.
§  5.
W razie przekroczeń funduszu płac w państwowych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów nadzorowanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych, przepisy dotyczące uprawnień jednostek nadrzędnych mają odpowiednie zastosowanie do prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  6.
1.
Banki finansujące państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów mają prawo sprawdzenia prawidłowości i rzetelności przedstawianych przez państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów dokumentów, jak również badania gospodarki funduszem płac.
2.
Jednostki nadrzędne obowiązane są ustosunkować się do uwag i propozycji banku w ciągu 2 tygodni.
§  7.
Wzory sprawozdań z wykonania planu funduszu płac dla potrzeb kontroli funduszu płac zostaną ustalone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz dyrektorami banków finansujących państwowe biura (samodzielne pracownie) projektów.
§  8.
Szczegółowy tryb bankowej kontroli funduszu płac oraz dokumenty potrzebne bankowi do sprawowania tej kontroli określą instrukcje wydane przez banki.
§  9.
Uchwały nie stosuje się do biur projektów, w których nie zostały wprowadzone zasady wynagradzania określone uchwałą nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307).
§  10.
Wykonanie uchwały porucza się zainteresowanym ministrom oraz przewodniczącym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 141 z dnia 19 maja 1964 r. (M.P.64.35.154) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1964 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 141 z dnia 19 maja 1964 r. (M.P.64.35.154) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1964 r.
3 § 1a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 141 z dnia 19 maja 1964 r. (M.P.64.35.154) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1964 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.28.131

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady i tryb wydawania przez banki państwowym biurom (samodzielnym pracowniom) projektów środków pieniężnych na fundusz płac.
Data aktu: 26/03/1959
Data ogłoszenia: 07/04/1959
Data wejścia w życie: 07/04/1959