Tryb i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych oraz ich forma.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA MIAST I OSIEDLI
z dnia 8 sierpnia 1952 r.
w sprawie trybu i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych oraz ich formy.

W wykonaniu postanowienia § 4 uchwały Nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy przedsiębiorstw nadzorowanych przez centralne zarządy budownictwa miejskiego, Centralny Zarząd Robót Instalacyjnych Budownictwa Miejskiego, Centralny Zarząd Sprzętu i Mechanizacji Budownictwa Miejskiego oraz Zarząd Budowlanych Przedsiębiorstw Powiatowych.
§  2.
1.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych przez przedsiębiorstwa określone w § 1 są protokoły stanu robót (załącznik nr 1), ustalające procentowo wartość wykonanych robót w oparciu o tabele scalonych elementów budowy, opracowywane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Tabelę scalonych elementów budowy opracowuje wykonawca w porozumieniu z zamawiającym w pięciu egzemplarzach, z których jeden przesyła do właściwego banku przy pierwszej fakturze przejściowej.
3.
Ustalenia w protokole wartości wykonanych robót dokonuje się w zasadzie metodą szacunkową. W stosunku do robót, które zostały już obmierzone i obliczone w ramach odbioru częściowego, do protokołu należy przyjąć stan tych robót na podstawie wyników odbioru częściowego; należy dążyć do ustalania jednego terminu przeprowadzania odbiorów częściowych i sporządzania protokołów stanu robót.
§  3.
Kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z inspektorem nadzoru jako przedstawicielem zamawiającego oraz z kierownikiem robót podwykonawcy ustalą dla każdego obiektu dwa dni w miesiącu jako terminy stwierdzenia stanu robót i sporządzenia protokołu.
§  4.
1.
Protokół stanu robót oddzielnie dla każdego obiektu sporządza generalny wykonawca w zakresie robót wykonanych przez siebie oraz w zakresie robót wykonanych przez podwykonawców.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w 5 egzemplarzach po jednym dla inspektora nadzoru, zamawiającego i banku finansującego inwestycje oraz dwa dla generalnego wykonawcy.
3.
W przypadku wykonywania części robót przez podwykonawców, każdy z nich obowiązany jest sporządzić wyciąg z protokołu stanu robót w zakresie robót przez siebie wykonanych. Wyciąg ten powinien być poświadczony przez kierownika robót generalnego wykonawcy.
§  5.
1.
Protokół stanu robót podpisują: kierownik robót generalnego wykonawcy, kierownik robót podwykonawcy oraz inspektor nadzoru.
2.
W przypadkach niestawienia się kierownika robót podwykonawcy lub inspektora nadzoru dla stwierdzenia stanu robót i podpisania protokołu, protokół ten podpisuje kierownik robót generalnego wykonawcy oraz obecny inspektor nadzoru albo kierownik robót podwykonawcy, dokonując równocześnie odpowiedniej wzmianki w protokole.
3.
Ustalenia zawarte w protokole sporządzonym w sposób określony w ust. 2 są wiążące i stanowią podstawę do wystawienia faktur przejściowych.
§  6.
Faktury przejściowe należy wystawiać oddzielnie na każdą budowlę (obiekt) dwa razy w miesiącu według protokołu stanu robót sporządzonego na dzień 15 i ostatni miesiąca w terminach dla:
1)
przedsiębiorstw wymienionych w § 1, z wyjątkiem budowlanych przedsiębiorstw powiatowych,
a)
za pierwszą połowę miesiąca - między 16 a 23 bieżącego miesiąca,
b)
za drugą połowę miesiąca - między 1 a 8 następnego miesiąca,
2)
budowlanych przedsiębiorstw powiatowych:
a)
za pierwszą połowę miesiąca - między 16 a 24 bieżącego miesiąca,
b)
za drugą połowę miesiąca - między 1 a 9 następnego miesiąca.
§  7.
1.
Generalny wykonawca wystawia faktury przejściowe na zamawiającego, a podwykonawca na generalnego wykonawcę.
2.
Faktury przejściowe, wystawione przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót, obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  8.
Przy rozliczeniach generalnego wykonawcy z zamawiającym obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
generalny wykonawca przesyła zamawiającemu listem poleconym lub doręcza za pokwitowaniem oryginał faktury przejściowej z jedną kopią w terminach ustalonych dla wystawiania faktur (§ 6), dołączając jeden odpis protokołu stanu robót; w przypadku nie sprawowania nadzoru przez zamawiającego faktura powinna być dostarczona w 3 egzemplarzach, z których jeden zamawiający przekazuje wykonującemu nadzór na zlecenie zamawiającego;
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawienia faktur generalny wykonawca wysyła do banku finansującego jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza dwie kopie faktury przejściowej oraz 1 egzemplarz protokołu stanu robót.
§  9.
Przy rozliczeniach podwykonawcy z generalnym wykonawcą przyjmuje się następujący tryb postępowania:
1)
podwykonawca przesyła generalnemu wykonawcy oryginał faktury przejściowej z jedną kopią w terminach ustalonych dla wystawiania faktur (§ 6), dołączając jeden egzemplarz wyciągu protokołu stanu robót (§ 4 ust. 3);
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania faktur podwykonawca wysyła do banku finansującego działalność operacyjną podwykonawcy żądanie zapłaty, do którego dołącza 2 kopie faktury przejściowej.
§  10.
1.
Faktury przejściowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Fakturę końcową należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia w oparciu o tabele scalonych elementów (załącznik nr 5), która stanowi integralną część tej faktury.
§  11.
1.
Zasady, tryb oraz terminy wystawiania faktur końcowych określają §§ 74-82 oraz § 88 "Tymczasowych warunków umownych" stanowiących załącznik nr 7 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53).
2.
Ze sporządzonych pięciu egzemplarzy faktury końcowej wykonawca przesyła zamawiającemu oryginał i jedną kopię wraz z załącznikami, wymienionymi w § 77 "Tymczasowych warunków umownych".
3.
Przepisy ust. 1 i 2 obowiązują również podwykonawcę przy sporządzaniu faktury końcowej, z tym że wystawienie przez niego faktury końcowej powinno nastąpić nie później niż 14 dnia od sporządzenia z zamawiającym protokołu odbioru robót wykonanych przez podwykonawcę.
§  12.
Spłaty udzielonej przedsiębiorstwu zaliczki materiałowej należy dokonywać w drodze potrącenia z faktur przejściowych odpowiednich kwot umorzeniowych, zgodnie z zasadami ustalonymi w załączniku nr 3 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 14 marca 1952 r. w sprawie udzielania i umarzania zaliczek, na materiały udzielanych przez zleceniodawców przedsiębiorstwom budowlano-montażowym (Monitor Polski Nr A-27, poz. 371).
§  13.
Obniżkę kosztów budowy, wynikającą z zadań oszczędnościowych przedsiębiorstw wykonawczych, należy obliczać na odwrocie faktury (przejściowej i końcowej) z zastosowaniem współczynników przeliczeniowych podanych na 1952 r. w zarządzeniu Ministra Budownictwa Miast i Osiedli z dnia 8 kwietnia 1952 r. w sprawie zmniejszenia kosztów wykonawstwa robót budowlanych w roku 1952 (Monitor Polski Nr A-42, poz. 606).
§  14.
Zarządzenie obowiązuje z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1952 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Inwestor .....................................................Budowa ....................................................................

Adres .........................................................Adres ........................................................................

PI 1952 r. Cz. ........ Dz. ........ Rozdz. ........Obiekt .......................................................................

Tytuł Inwest. Nr .........................................Wykonawca ............................................................. PROTOKÓŁ STANU ROBÓT NA DZIEŃ ....................

Załącznik do faktury przejściowej Nr ..........

Wyszczególnienie scalonych elementów grupami według rodzajów robót Wartość robót według kosztorysu umownego Roboty wykonane od początku budowy do dnia .......... Uwagi dotyczące jakości wykonanych robót
% suma zł
1 2 3 4 5
do przeniesienia
Wyszczególnienie scalonych elementów grupami według rodzajów robót Wartość robót według kosztorysu umownego Roboty wykonane od początku budowy do dnia .......... Uwagi dotyczące jakości wykonanych robót
% suma zł
1 2 3 4 5
z przeniesienia
Razem

Podpisy:

Kierownik robót Generalnego Wykonawcy Kierownik robót Podwykonawcy Inspektor Nadzoru

Uwaga: Inspektor Nadzoru nie zgłosił się w uzgodnionym terminie dla sprawdzenia stanu robót i nie podpisał protokołu.

Kierownik

Wytyczne do sporządzenia protokołu.

1.
Protokół załączony do faktury przejściowej zastępuje sprawdzenie stanu zaawansowania robót wykazanego w fakturze i w związku z tym wystawiona przez wykonawcę faktura nie wraca na budowę dla sprawdzenia jej przez inspektora nadzoru.
2.
Wyszczególnienie scalonych elementów rodzajów robót (rubryka 1) - powinno być zgrupowane rodzajami robót, oddzielnie dla generalnego wykonawcy i oddzielnie dla podwykonawców. Przykładowo - dla budynku należy podać następujące grupy scalonych elementów:
1)
roboty ziemne i ewentualne rozbiórki,
2)
konstrukcja,
3)
wykończenie wnętrza (roboty budowlane),
4)
instalacje ogrzewnicze (c. o.),
5)
"sanitarne (wod., kan. i gaz),
6)
"elektryczne,
7)
dźwigi,
8)
wykończenie zewnętrzne (elewacja).
3.
W rubrykach 2 i 4 należy podsumować wartość robót każdej grupy scalonych elementów, a w rubryce 3 wyprowadzić procent zaawansowania robót danej grupy (ze stosunku sum w rubrykach 2 i 4).
4.
W protokole należy podsumować zbiorcze sumy wartości robót w rubryce 2, a w rubryce 3 należy podać średni procent zaawansowania budowy, wynikający ze stosunku sum w rubrykach 2 i 4.
5.
W rubryce 5 przedstawiciel zamawiającego (inspektor nadzoru) wpisuje uwagi dotyczące jakości wykonanych robót. Uwagi co do jakości robót nie mogą mieć wpływu na oznaczenie stopnia zaawansowania robót, podawanego w protokole.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 1

Zamawiający ......................................................P.I. 195... Cz. .......... Dz. .......... Rozdz. ..........

...........................................................................Tytuł inwest. Nr .................... poz. ....................

Adres .................................................................Budowa .............................................................

Wykonawca..............................................................................................................................................................................................................Adres .................................................................

Adres ................................................................Obiekt ................................................................

TABELA SCALONYCH ELEMENTÓW na r. ..........

1. Założenia kosztorysowe.

1. Charakterystyka ogólna obiektu ...............................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Wymiary ...................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3. Charakterystyka scalonych elementów ....................................................................................

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. Warunki techniczne (szczegółowe) przyjęto jako obowiązujące: ...........................................

.......................................................................................................................................................

5. Ogólne założenia organizacji robót ..........................................................................................

a) materiały miejscowe .........................................................................................................

.......................................................................................................................................................

b) odległość dowozu materiałów masowych ........................................................................

.......................................................................................................................................................

c) sprzęt mechaniczny ....................

.......................................................................................................................................................

6. Poziom cen kosztorysowych ....................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

3. Przepisy instrukcyjne.

Przy wypełnianiu tabeli scalonych elementów należy w pkt 1 podać charakterystykę techniczno-użytkową budowli (obiektu), np. budynek blokowy, dwupiętrowy, klatkowiec, mieszkalny o 70 izbach (mieszkania 2-izbowe 60%, 3-izbowe 40%); w pkt 2 podać wymiary i wskaźniki wynikowe przedmiaru ogólnego, np. kubatura, powierzchnia zabudowy, powierzchnia użytkowa, powierzchnia mieszkalna; w pkt 3 podać charakterystykę techniczną robót wchodzących w skład scalonych elementów, np. wykopy w gruncie suchym drugiej kategorii na głębokości do 2 m z odwózką 70% ziemi na odległość 3 km; albo np. fundamenty z kamienia łupanego na zaprawie cementowo-wapiennej; w pkt 4 wymienić tytuł warunków technicznych przyjętych jako obowiązujące przy wykonaniu kosztorysu oraz przy wykonaniu, odbiorze i obmiarze robót, np. warunki szczegółowe podane w Cenniku Robót Budowlanych i Instalacyjnych na rok 1950 - wyd. Min. Bud. Nr 42.

1. Tabela scalonych elementów, opracowana w oparciu o kosztorysy umowne, stanowi podstawę do określania wartości wykonanych robót w fakturach przejściowych. Tabela opracowana w oparciu o ceny kosztorysu umownego oraz ilości faktycznie wykonanych robót (kosztorys wykonawczy) stanowi podstawę określenia wartości wykonanych robót w fakturze końcowej.

2. Rubryki od 1 do 8 należy wypełniać w oparciu o zbiorcze zestawienia kosztów robót; przykładowo dla budynku powinny to być grupy następujące:

a)
roboty ziemne,
b)
konstrukcja,
c)
wykończenie wewnętrzne (roboty budowlane),
d)
instalacje ogrzewnicze (c. o.),
e)
instalacje sanitarne (wod., kan. i gaz),
f)
instalacje elektryczne,
g)
dźwig,
h)
wykończenie zewnętrzne (elewacja),
i)
ewentualne koszty dodatkowe (roboty mechaniczne osuszanie budynków).

W każdej grupie należy wymienić scalone elementy robót tej grupy w układzie harmonogramowym. W przypadku gdy kosztorys nie zawiera rozbicia kosztów według podziału przewidzianego w rubrykach 3, 4, 5, 6, 7, należy podać zestawienie w takim układzie, jaki istnieje w kosztorysie, łącząc np. rubrykę 3 i 4, 5 i 6 itd.

3. Wartość robót w każdej grupie należy zsumować w rubryce 8 i tą sumę przeliczyć w następnych rubrykach.

4 W przypadku powstania robót dodatkowych w trakcie budowy, wartość tych robót należy wprowadzić do tabeli scalonych elementów jako oddzielny element w każdej grupie rodzaju robót na podstawie zatwierdzonych kosztorysów dodatkowych. Roboty dodatkowe należy wprowadzać do tabeli scalonych elementów tylko wówczas, gdy wartość ich przekracza 5% sumy robót umownych w danej grupie. Rozliczenie robót dodatkowych, których wartość mieści się w granicach 5% sumy danej grupy robót, nastąpi w fakturze końcowej. Wprowadzenie do tabeli robót dodatkowych powoduje zmianę tabeli.

5. Wskaźnik kosztu wymieniony pod "Ogółem" należy w rubrykach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11 i 13 obliczać przez podzielenie sum ogólnych wartości robót przez ilość jednostek obmiaru obiektu podanych na str. 1 w pkt 2.

6. Tabelę scalonych elementów opracowuje wykonawca (K.R.)i w porozumieniu z Zamawiającym (I.N.) w 5 egzemplarzach. Podpisany przez strony 1 egzemplarz tabeli należy przesłać do Banku Inwestycyjnego łącznie z pierwszą fakturą przejściową oraz przy każdej pierwszej fakturze po zmianie tabeli. Tabela wykonawcza stanowi załącznik do każdego egzemplarza faktury końcowej.

7. Wzór tabeli i przepisy o jej sporządzaniu mają zastosowanie zarówno w zakresie rozrachunków między zamawiającym a generalnym wykonawcą jak i w rozrachunkach między generalnym wykonawcą a podwykonawcami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5 2

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 3 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1954 r. w sprawie podziału kosztorysu budynków na części i rozdziały.. (M.P.54.A-62.821) z dniem 20 stycznia 1954 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
2 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 3 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1954 r. w sprawie podziału kosztorysu budynków na części i rozdziały.. (M.P.54.A-62.821) z dniem 20 stycznia 1954 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-77.1227

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych oraz ich forma.
Data aktu: 08/08/1952
Data ogłoszenia: 16/09/1952
Data wejścia w życie: 16/09/1952, 01/09/1952