Statut organizacyjny Ministerstwa Komunikacji.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 1949 r.
w sprawie statutu organizacyjnego Ministerstwa Komunikacji.

§  1.
Nadaje się Ministerstwu Komunikacji statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim. Jednocześnie traci moc obowiązującą statut organizacyjny Ministerstwa Komunikacji, zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 marca 1945 r. (Monitor Polski Nr 3, poz. 11).
§  3.
Wykonanie uchwały niniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 1

STATUT ORGANIZACYJNY

Ministerstwa Komunikacji
§  1.
1.
Ministerstwo Komunikacji dzieli się na: Gabinet Ministra (GM), Departamenty: Planowania (I), Organizacyjno-Prawny (II), Kadr (III), Ekonomiczny (IV), Dróg Kołowych (V), Samochodowy (VI), Dróg Wodnych (VII), Lotnictwa Cywilnego (VIII), Kontroli (IX), Techniki (X) oraz na Biura: Wojskowe (BW), Gospodarki Materiałowej (BM) i Turystyki (BT).
2.
W skład Ministerstwa Komunikacji wchodzi nadto Rada Naukowo-Techniczna.
§  2.
1.
Gabinet Ministra obejmuje sprawy dotyczące stosunku Ministra Komunikacji do najwyższych organów Państwa oraz do innych ministrów, kierowników urzędów centralnych i instytucji publicznych, o ile sprawy takie nie należą do zakresu działania innych departamentów lub biur Ministerstwa, sprawy reprezentacyjne, sprawy informacji prasowej, sprawy wystaw i pokazów, sprawy umów międzynarodowych oraz umów z zagranicznymi zarządami komunikacyjnymi, koordynuje działalność departamentów i biur Ministerstwa w sprawach komunikacji międzynarodowej, obejmuje sprawy dotyczące strat, odszkodowań i rewindykacji wojennych, oraz wszelkie inne sprawy stosunków z zagranicą, sprawy intendentury i środków lokomocji Ministerstwa, administrację wydawnictw urzędowych Ministerstwa, oraz inne sprawy zlecone przez Ministra Komunikacji.
2.
Gabinet Ministra dzieli się na Wydziały: Prezydialny (1), Zagraniczny (2).
3.
W skład Gabinetu Ministra wchodzą Sekretariaty Ministra i Podsekretarzy Stanu, Biblioteka i Kancelaria Główna Ministerstwa. Pod względem administracyjnym Gabinetowi Ministra podlega bezpośrednio Muzeum Komunikacji.
§  3.
1.
Departament Planowania obejmuje opracowywanie i koordynowanie działalności przewozowej poszczególnych środków komunikacji, opracowuje plany przewozowe dla poszczególnych rodzajów komunikacji, przeprowadza badania rzeczywistych wyników przewozowych i postępu ich wykonania, załatwia sprawy planowania z innymi naczelnymi władzami i urzędami, opracowuje wytyczne planów finansowo-gospodarczych eksploatacji przedsiębiorstw komunikacyjnych i budżetów zwyczajnych poszczególnych działów komunikacji, oraz przeprowadza analizę ich wykonania pod względem zgodności z założeniami planów (budżetów), opracowuje koszty własne przewozów dokonywanych przez poszczególne środki przewozowe i bada rzeczywiste uzyskane koszty własne, opracowuje zasadnicze wytyczne i plany inwestycyjne rozwoju istniejącej sieci komunikacyjnej i jej terytorialnej rozbudowy, przeprowadza analizę ich wykonania pod względem zgodności z założeniami planów sprawuje nadzór nad opracowywaniem i koordynuje opracowania długofalowych planów inwestycyjnych, rozpatruje i przedstawia do zatwierdzenia projekty ważniejszych budowli, urządzeń i taboru; obejmuje badanie i zabezpieczanie realności wykonania inwestycyj i sprawowanie ogólnego nadzoru w tym zakresie, mianowicie sprawy zabezpieczania planowego i właściwego sporządzania dokumentacji technicznej, zabezpieczania dostawy materiałów i sprzętu niezbędnego do wykonania inwestycyj, zabezpieczania personelu koniecznego do wykonania inwestycyj oraz fachową stronę szkolenia personelu z punktu widzenia potrzeb inwestycyjnych, sprawuje nadzór ogólny nad postępem robót, w szczególności co do ich zgodności z ustalonymi harmonogramami robót i nadzór ogólny nad wykonaniem całości inwestycyj, oraz nadzór techniczny nad realizacją budownictwa administracyjnego i mieszkaniowego Ministerstwa Komunikacji; sprawuje inspekcję fachową prowadzonych inwestycji oraz opracowuje wnioski w sprawie stosowania środków zaradczych na trudności przy wykonywaniu inwestycji, opracowuje dane z zakresu rozwoju poszczególnych rodzajów komunikacji oraz z wykonania planów przewozowych, produkcyjnych, zaopatrzenia, zatrudnienia itp., nadzoruje wykonanie prac statystycznych w dziale komunikacji, oraz obejmuje zagadnienie sprawozdawczości działu komunikacji.
2.
Departament Planowania dzieli się na Wydziały: Planów Zbiorczych (1), Studiów i Planów Przewozowych (2), Planowania Eksploatacyjnego (3), Planowania Inwestycyjnego (4), Planowania Wykonawstwa Inwestycyjnego (5), Inspekcji Inwestycyjnej (6), Statystyki i Sprawozdawczości (7).
§  4.
1.
Departament Organizacyjno-Prawny opracowuje podstawy prawne, ustrój i zakres działania urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych działu komunikacji, obejmuje zagadnienia ich organizacji wewnętrznej, zagadnienia ustalania i kwalifikowania stanowisk i tytułów służbowych oraz normowania etatów osobowych w dziale komunikacji, zagadnienia usprawnienia pracy w dziale komunikacji, ustalanie wytycznych metod pracy, sprawy legislacyjne, przygotowywanie do zatwierdzenia projektów przepisów i instrukcji służbowych, redakcję Dz. Urz. M. K., zagadnienia techniki pracy biurowej, stronę prawną spraw załatwianych w Ministerstwie Komunikacji i współpracę z Prokuratorią Generalną R. P., udziela opinii prawnych, obejmuje orzecznictwo z zakresu prawa wodnego, drogowego, samochodowego, kolejowego i lotniczego oraz sprawy koncesji nie zastrzeżone innym departamentom i sprawy ogólnego nadzoru zwierzchniego nad ich wykonywaniem.
2.
Departament Organizacyjno-Prawny dzieli się na Wydziały: Ustroju Komunikacji (1), Usprawnienia Pracy (2) i Prawny (3).
3.
W skład Departamentu Organizacyjno-Prawnego wchodzą pod względem administracyjnym:
1)
Wyższa Komisja Dyscyplinarna przy Ministrze Komunikacji jako instancja odwoławcza w sprawach dyscyplinarnych pracowników P.K.P. tudzież pracowników państwowych działu komunikacji, pełniących służbę w urzędach podległych i jako pierwsza instancja w sprawach pracowników państwowych M. K. i pracowników P.K.P. zajmujących stanowiska naczelne wskazane w przepisach dyscyplinarnych;
2)
Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna przy Ministrze Komunikacji jako druga instancja w sprawach dyscyplinarnych pracowników państwowych Ministerstwa Komunikacji oraz pracowników P.K.P. zajmujących stanowiska naczelne wskazane w przepisach dyscyplinarnych.
§  5.
1.
Departament Kadr prowadzi politykę ruchu służbowego działu komunikacji, opracowuje plan zatrudnienia w dziale komunikacji, obejmuje zagadnienie przygotowania kadr przyszłych pracowników, oraz zagadnienia szkolenia i dokształcania pracowników działu komunikacji, załatwia sprawy osobowe pracowników działu komunikacji mianowanych przez Ministra Komunikacji oraz wszystkich pracowników samego Ministerstwa, załatwia sprawy odznaczeń, obejmuje sprawy personalne wynikające z tytułu nadzoru Ministra Komunikacji nad kolejami nie eksploatowanymi przez P.K.P., obejmuje zagadnienia warunków pracy, zagadnienia ogólne płacy, oraz sprawy ewidencji personalnej działu komunikacji, prowadzi politykę opieki społecznej nad pracownikiem i obejmuje zagadnienia emerytalne, ubezpieczeniowe, zdrowotne, mieszkaniowe, aprowizacyjne, odzieżowe oraz inne zagadnienia społeczne i gospodarcze, dotyczące pracowników działu komunikacji oraz obejmuje współpracę z Powszechną Organizacją "Służba Polsce" w zakresie fachowego kierowania w dziale komunikacji przysposobieniem zawodowym, wychowaniem fizycznym i przysposobieniem wojskowym młodzieży.
2.
Departament Kadr dzieli się na Wydziały: Obsad (1), Szkolenia (2), Pracy i Płacy (3), Do Spraw "Służba Polsce" (4).
§  6.
1.
Departament Ekonomiczny obejmuje sprawy studiów ekonomicznych w zakresie przewozów, w porozumieniu z Departamentem Planowania i badanie materiałów statystycznych ze stanowiska ekonomicznego w różnych rodzajach komunikacji, prowadzi politykę taryfowo-handlową na podstawie badań ekonomicznych i analizy strony dochodowej planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw przewozowych działu komunikacji, opracowuje wytyczne w zakresie taryfowania i warunków przewozu, udziela wytycznych w sprawach odprawy przewozowej osób i towarów i związanych z tym czynności, obejmuje sprawy dowozu i bezpośredniej komunikacji, koordynuje taryfy różnych środków przewozowych, obejmuje zagadnienie zatwierdzania i zmiany taryf przewozowych, zagadnienia taryf zagranicznych i zagranicznych szlaków konkurencyjnych, redaguje Dziennik Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych, prowadzi księgowanie wyników podległych przedsiębiorstw, załatwia sprawy podatków, opłat skarbowych, kaucji, wadiów i zabezpieczeń, likwidacji uposażeń pracowników M. K., sprawy umorzeń pretensji nieściągalnych i odpisywanie strat, opracowuje budżet zwyczajny i plan inwestycyjny dla administracji działu komunikacji i kontroluje wykonanie ich pod względem finansowym, obejmuje sprawy przydziałów i przerzutów kredytów oraz nadzór finansowy i rachunkowy nad urzędami podległymi Ministerstwu Komunikacji, sprawuje nadzór nad opracowywaniem planów finansowo-gospodarczych i planów inwestycyjnych przedsiębiorstw państwowych działu komunikacji i kontroluje ich wykonanie pod względem finansowym, obejmuje sprawy przerzutów kredytów w tych przedsiębiorstwach, sprawuje nadzór nad gospodarką zasobową pod względem finansowym, obejmuje zagadnienia rachunkowości i kasowości w przedsiębiorstwach państwowych działu komunikacji, oraz załatwia sprawy pożyczek dla przedsiębiorstw państwowych tego działu.
2.
Departament Ekonomiczny dzieli się na Wydziały: Ekonomiczno-Taryfowy (1), Finansowy i Księgowości (2), Budżetu Administracji (3), Budżetów Przedsiębiorstw (4).
§  7.
1.
Departament Dróg Kołowych obejmuje prace przygotowawcze (wnioski i projekty) i nadzór w zakresie administracji dróg kołowych, sprawy studiów ekonomiczno-gospodarczych i planowania, w porozumieniu z Departamentem Planowania, sprawy projektowania, budowy i utrzymania dróg publicznych, zagadnienie rodzajów materiałów drogowych i ich przydatności, oraz zagadnienia związane z nadzorem nad drogami samorządowymi, sprawy projektowania, budowy i utrzymania mostów i przepustów drogowych oraz zagadnienie materiałów i narzędzi służących do budowy mostów (przepustów), zagadnienia zaopatrzenia dróg kołowych z własnych wytwórni materiałów drogowych i nadzór nad tymi wytwórniami, gospodarkę taborem maszyn drogowych i mostowych oraz środków transportowych do użytku dróg kołowych, sprawy budynków i urządzeń na drogach, sprawy zadrzewiania dróg, sprawy znaków i pasów drogowych, sprawy pomiarów ruchu i grubości nawierzchni.
2.
Departament Dróg Kołowych dzieli się na Wydziały: Ogólny (1), Budowy i Utrzymania Dróg (2), Budowy i Utrzymania Mostów (3), Zaopatrzenia i Produkcji (4), Mechaniczny (5).
§  8.
1.
Departament Samochodowy obejmuje prace przygotowawcze (wnioski i projekty) i nadzór w zakresie administracji ruchu samochodowego i innego drogowego, sprawy kierowców samochodowych, sprawy pozwoleń na prowadzenie pojazdów mechanicznych, sprawy organizacji ruchu drogowego, sprawy nadzoru nad ruchem drogowym, sprawy studiów ekonomiczno-gospodarczych i planowania, w porozumieniu z Departamentem Planowania, sprawy rozwoju przewozów samochodowych, zaopatrzenia samochodowego i inwestycyjnego oraz analizę ich wykonania, sprawy wydawania koncesyj samochodowych, planowanie obsługi technicznej i napraw, sprawozdawczość i statystykę z zakresu gospodarki samochodowej, studia i badania w zakresie techniki samochodowej, ustalanie norm i przepisów technicznych w zakresie gospodarki samochodowej (normy obsługi, napraw itp.), norm i przepisów przewozowych, oraz projektowanie zasad i programów szkolnictwa samochodowego.
2.
Departament Samochodowy dzieli się na Wydziały: Ogólny i Ruchu Drogowego (1), Planowania Samochodowego (2), Techniczny (3).
§  9.
1.
Departament Dróg Wodnych obejmuje prace przygotowawcze (wnioski i projekty) i nadzór w zakresie administracji i śródlądowych dróg wodnych, zagadnienia żeglugi, nurtu, wydobywania materiału z rzek żeglownych i spławnych, zagadnienia handlowego taboru żeglugowego, uprawnień żeglarskich i opłat na śródlądowych drogach wodnych, sprawy budowy i utrzymania taboru żeglugowego i technicznego oraz zagadnienia łączności i sygnalizacji, sprawy projektowania oraz budowy i utrzymania dróg wodnych śródlądowych, projektowanie oraz sprawy budowy i utrzymania zapór, zbiorników wodnych, zakładów o sile wodnej oraz zabudowania potoków górskich, jak również sprawy akcji przeciwpowodziowej, oraz w porozumieniu z Departamentem Planowania sprawy studiów ekonomiczno-gospodarczych, planowania rozwoju komunikacji wodnej, opracowywania i analizy wykonania planów inwestycyjnych, jak również sprawy statystyki w zakresie działania Departamentu.
2.
Departament Dróg Wodnych dzieli się na Wydziały: Ogólny (1), Żeglugi (2), Budowy i Utrzymania Dróg Wodnych (3), Zbiorników i Potoków Górskich (4), Studiów Ekonomicznych (5).
§  10.
1.
Departament Lotnictwa Cywilnego obejmuje prace przygotowawcze (wnioski, projekty) i nadzór w zakresie administracji lotnictwa cywilnego, koordynowanie planów poszczególnych działów lotnictwa cywilnego, opracowywanie planu sieci lotniczej w ramach planu przewozów ustalonego przez Departament Planowania, sprawy nadzoru z punktu widzenia zadań Departamentu nad przedsiębiorstwem "LOT" i innymi przedsiębiorstwami i stowarzyszeniami lotniczymi i sprawy ich subwencjonowania, zagadnienia wyszkolenia lotniczego, sprawy egzaminowania i rejestru członków załóg cywilnych statków powietrznych, oraz sprawy wydawania i przedłużania licencji dla personelu latającego, sprawy budowy i zakupu oraz sprawy norm zużycia i kontroli technicznej statków powietrznych i sprzętu lotniczego, współpracę przy ustalaniu zasad produkcji materiałów technicznych dla potrzeb lotnictwa cywilnego, prowadzenie rejestru statków powietrznych z wyjątkiem wojskowych, sprawy rozkładu lotów w komunikacji lotniczej, sprawy planowania i nadzoru nad budową i urządzeniem lotnisk i szybowisk, opracowywanie zasad bezpieczeństwa ruchu lotniczego w portach lotniczych, sprawowanie nadzoru nad wykonaniem, utrzymaniem i funkcjonowaniem urządzeń zabezpieczających ruch lotniczy, oraz współpracuje z Państwowym Instytutem Hydrologiczno-Meteorologicznym w zakresie osłony meteorologicznej dla lotnictwa cywilnego.
2.
Departament Lotnictwa Cywilnego dzieli się na Wydziały: Ogólny i Planowania (1), Techniczny (2), Lotnisk (3).
§  10a.
1.
Departament Techniki obejmuje studia nad zagadnieniami postępu technicznego, opracowywanie wytycznych w dziedzinie ulepszeń technicznych i ekonomii wkładu, zarówno w zakresie projektowania i wykonania zadań eksploatacyjnych (produkcyjnych), jak również planowania i wykonawstwa inwestycji wszystkich działów komunikacji, nadzór nad opracowywaniem i koordynowanie opracowań planów technicznych, rocznych i długofalowych planów inwestycyjnych i eksploatacyjnych (produkcyjnych) resortu komunikacji, przy współpracy Departamentu Planowania, opiniowanie ze stanowiska technicznego planów rozwoju sieci komunikacyjnej, rozpatrywanie i przedstawianie do zatwierdzenia warunków technicznych budowy nowych i rozwoju istniejących dróg komunikacyjnych; systematyczne pobudzanie, otaczanie techniczną pomocą, ocenę oraz nadzór nad wynalazczością i pomysłowością racjonalizatorską w resorcie komunikacji, przedstawianie wniosków o wynagrodzenie i wykorzystanie pomysłów i wynalazków; sprawy wymiany wynalazków i pomysłów racjonalizatorskich z innymi resortami i przeprowadzanie spraw związanych z wynalazczością i racjonalizacją resortu komunikacji w Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Urzędzie Patentowym R. P.; współpracę z Departamentem Kadr w zakresie technicznym szkolenia kadr, ochrony pracy, norm i metod technicznego postępu w wykonaniu zadań zakładów pracy resortu komunikacji, współpracę z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, z innymi resortami, instytutami naukowo-badawczymi, uczelniami i organizacjami technicznymi z dziedziny zagadnień i postępu technicznego komunikacji, nadzór nad opracowywaniem planów i realizacją technicznych wydawnictw resortu komunikacji, ustalanie wytycznych organizacji, nadzoru oraz instrukcji w zakresie wykonywania technicznej kontroli produkcji lub eksploatacji, nadzór nad postępem opracowań projektów typowych i stosowaniem projektów już posiadanych, nad postępem pracy w zakresie unowocześnienia rozwiązań technicznych, mechanizacji robót oraz racjonalnego wykorzystania sprzętu i materiałów: przedstawianie do zatwierdzenia warunków technicznych dostawy i odbioru materiałów, ustalanie ogólnych wytycznych co do właściwego, dostosowanego do możliwości produkcyjnej kraju i ekonomicznych zasad planowej oszczędności stosowania materiałów i konstrukcji: rozpatrywanie i przedstawianie do zatwierdzenia przepisów, instrukcji i zarządzań ogólnych o charakterze technicznym, zastrzeżonych Ministrowi Komunikacji w szczególności dotyczących zapobiegania awariom; zagadnienia zasadnicze ochrony przeciwpożarowej i koordynację prac w tej dziedzinie.
2.
Departament Techniki dzieli się na Wydziały: Planowania Technicznego (1), Postępu Technicznego (2), Nadzoru Technicznego (3).
§  11.
1.
Biuro Wojskowe koordynuje plany i prace w zakresie działania Ministerstwa z planami obrony Państwa, udziela opinii i stawia wnioski w sprawach związanych z obroną Państwa.
2.
Organizację wewnętrzną Biura Wojskowego określa osobne zarządzenie Ministra Komunikacji, wydane w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  12.
Biuro Gospodarki Materiałowej opracowuje wytyczne gospodarki materiałowej działu komunikacji, obejmuje sprawy normalizacji materiałów i ustalanie norm zużycia i zapasów, opracowuje, w porozumieniu z Departamentem Planowania, plan zaopatrzenia materiałowego dla wszystkich rodzajów komunikacji oraz rozdzielnictwo kontygentów rocznych dostaw, opracowuje plan zaopatrzenia przedsiębiorstw działu komunikacji w urządzenia, sprzęt i tabor oraz obejmuje sprawy zakupów zagranicznych.
§  13.
Biuro Turystyki obejmuje zagadnienia popierania i propagandy turystyki we wszystkich jej rodzajach i przejawach oraz współdziała w sprawach związanych z turystyką z właściwymi władzami, urzędami, instytucjami i organizacjami.
§  14.
Zakres działania i organizację Departamentu Kontroli określają przepisy o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w dziale komunikacji.
§  15.
Zakres działania i organizację Rady Naukowo-Technicznej określa Minister Komunikacji.
§  16.
Szczegółowy podział czynności w Ministerstwie Komunikacji określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Komunikacji.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 30 listopada 1949 r. (M.P.49.A-100.1174) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 1949 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1949.A-19.281

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Statut organizacyjny Ministerstwa Komunikacji.
Data aktu: 18/03/1949
Data ogłoszenia: 31/03/1949
Data wejścia w życie: 31/03/1949