a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2004/109/WE ustanawia wymogi dotyczące przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczone są do obrotu na rynku regulowanym. Dyrektywa ta nakłada również wymóg opracowania regulacyjnych standardów technicznych, aby zapewnić spójne stosowanie systemu zawiadamiania o nabyciu lub zbyciu znaczących pakietów akcji i związanych z tym wyłączeń.
(2) Progi dotyczące wyłączeń dotyczących działalności animatora rynku i portfela handlowego powinny być obliczane poprzez konsolidację praw głosu przysługujących z tytułu akcji z prawami głosu związanymi z instrumentami finansowymi (tj. uprawnieniami do nabywania akcji i instrumentów finansowych uznawanych za gospodarczo równoważne akcjom) w celu zapewnienia spójnego stosowania zasady konsolidacji wszystkich pakietów instrumentów finansowych podlegających wymogom zawiadamiania oraz w celu uniknięcia wprowadzających w błąd informacji na temat tego, jak wiele instrumentów finansowych związanych z emitentem znajduje się w posiadaniu podmiotu korzystającego z tych wyłączeń.
(3) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu przejrzystości w przypadku grupy przedsiębiorstw oraz w celu uwzględnienia faktu, że w przypadku gdy jednostka dominująca ma kontrolę nad swoimi jednostkami zależnymi, może ona mieć wpływ na zarządzanie nimi, progi powinny być obliczane na poziomie grupy. W związku z należy ujawniać wszystkie pakiety będące własnością jednostki dominującej instytucji kredytowej lub firmy inwestycyjnej i spółek zależnych, jeżeli łączna suma pakietów osiąga wysokość progu powodującego obowiązek zawiadamiania.
(4) System ujawniania informacji dotyczących instrumentów finansowych, które mają podobne skutki gospodarcze jak akcje, powinien być jasno określony. Wymogi dostarczania wyczerpujących informacji na temat struktury własności przedsiębiorstwa powinny być proporcjonalne do konieczności zapewnienia odpowiedniej przejrzystości znaczących pakietów, obciążeń administracyjnych, które te wymogi spowodują dla posiadaczy praw głosu, oraz elastyczności składu koszyka akcji lub indeksu. W związku z tym instrumenty finansowe powiązane z koszykiem akcji lub indeksem powinny być konsolidowane z innymi pakietami w ramach tego samego emitenta wyłącznie wtedy, gdy pakiet praw głosu w ramach takich instrumentów jest znaczny lub dany instrument finansowy nie jest wykorzystywany głównie do celów dywersyfikacji inwestycji.
(5) Budowanie udziału w emitencie poprzez posiadanie instrumentu finansowego powiązanego z różnymi koszykami lub indeksami nie byłoby dla inwestora opłacalne. W związku z tym pakiety praw głosu posiadane za pośrednictwem instrumentu finansowego powiązanego z szeregiem koszyków lub indeksów, które indywidualnie nie przekraczają ustalonych progów, nie powinny być konsolidowane.
(6) Obliczeń dotyczących instrumentów finansowych, które przewidują wyłącznie rozliczenie gotówkowe, powinno się dokonywać z uwzględnieniem korekty o współczynnik delta, przy czym pozycja gotówkowa ma współczynnik delta równy 1 w przypadku instrumentów finansowych o liniowym, symetrycznym profilu dochodu zgodnym z akcją bazową, i z wykorzystaniem ogólnie przyjętego standardowego modelu wyceny w przypadku instrumentów finansowych, które nie posiadają liniowego, symetrycznego profilu dochodu zgodnego z akcją bazową.
(7) W celu zagwarantowania, że informacja o łącznej liczbie praw głosu dostępnych dla inwestora jest jak najdokładniejsza, współczynnik delta powinien być obliczany codziennie, biorąc pod uwagę ostatnią cenę zamknięcia akcji bazowej.
(8) Aby zmniejszyć liczbę niemających znaczenia zawiadomień na rynku, wyłączenia dotyczące portfela handlowego powinny mieć zastosowanie do instrumentów finansowych posiadanych przez osoby fizyczne lub prawne realizujące zlecenia otrzymywane od klientów lub odpowiadające na żądania klientów w sprawie obrotu innego niż na zasadzie komercyjnej, bądź też zabezpieczające pozycje wynikające z takich transakcji.
(9) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą wymogów dotyczących zawiadamiania o znaczących pakietach akcji w spółkach giełdowych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich podmiotom podlegającym tym obowiązkom, między innymi inwestorom niebędącym rezydentami UE, wskazane jest włączenie określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2004/109/UE do jednego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował koszty i korzyści, które mogą być z nimi związane, oraz wystąpił do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 o ich zaopiniowanie.
(12) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć, aby dostosować datę rozpoczęcia jego stosowania do terminu dokonania transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/50/UE określonego w art. 4 ust. 1 tejże dyrektywy 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |