Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.36112 (2016/C) (ex 2015/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Zarządu Portu Neapol i stoczni Cantieri del Mediterraneo - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.36112 (2016/C) (ex 2015/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Zarządu Portu Neapol i stoczni Cantieri del Mediterraneo
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 369/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2016 r.)

Pismem z dnia 28 czerwca 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: +32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Włochom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Port Neapol znajduje się w regionie Kampania i jest zarządzany przez Zarząd Portu Neapol. W porcie istnieją trzy suche doki będące własnością państwa (suche doki nr 1, 2 i 3), które wykorzystywane do wykonywania działalności w zakresie remontu statków przez stocznię Cantieri del Mediterraneo (CAMED) na podstawie 30-letniej koncesji oraz przez jakąkolwiek inną stocznię remontową na podstawie uprzednio określonych odpowiednich i obiektywnych zasad.

Zgodnie z umową koncesyjną Zarząd Portu Neapol zobowiązał się do przeprowadzenia prac modernizacyjnych suchych doków. Całkowity koszt tych inwestycji wynosi 51 929 854,5 EUR i jest podzielony na trzy części: a) strukturalna renowacja niektórych części doku nr 3; b) dostosowanie pompowni doków nr 1 i 2, odnowa ścian nabrzeża przyległych do doku nr 2; oraz c) naprawa i wzmocnienie wewnętrznego nabrzeża doku nr 3. Finansowanie publiczne już udzielone lub przyznane na ten projekt (44 138 854,50 EUR) przyjęło formę bezpośrednich dotacji dla Zarządu Portu Neapol z budżetu krajowego Włoch. Władze włoskie wyjaśniły, że pozostała kwota w wysokości 7 791 000 EUR będzie zapewniona przez Zarząd Portu Neapol z jego zasobów własnych.

Na obecnym etapie Komisja wstępnie stwierdza, że środek kwalifikuje się jako pomoc państwa dla Zarządu Portu Neapol w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ zasoby państwowe zostały przyznane na modernizację infrastruktury służącej do remontu statków, która jest wykorzystywana do celów handlowych przez Zarząd Portu. Ponadto z uwagi na fakt, że nie przeprowadzono przetargu, a opłaty za użytkowanie gruntów płacone Zarządowi Portu przez CAMED są obliczane na podstawie stałych parametrów prawnych, Komisja nie może na obecnym etapie wykluczyć, że ustalenia umowne między Zarządem Portu Neapol a stocznią CAMED mogą przyznawać stoczni CAMED ewentualną korzyść gospodarczą przewyższającą normalne warunki rynkowe poprzez udostępnienie jej zmodernizowanych suchych doków po cenach, które byłyby potencjalnie niższe niż stawki rynkowe.

Na obecnym etapie Komisja ma również wątpliwości, czy usługa ta kwalifikuje się jako usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG), jak utrzymują władze włoskie, gdyż definicja UOIG nie jest wystarczająco precyzyjna, by umożliwić Komisji stwierdzenie, że nie zawiera ona oczywistego błędu. Komisja ma również wątpliwości, czy spełnione są pozostałe kryteria z orzeczenia w sprawie Altmark.

Jeśli chodzi o zgodność z rynkiem wewnętrznym, Komisja uważa, że suche doki nie stanowią infrastruktury transportowej, tylko urządzenia produkcyjne stoczni, ponieważ są one wykorzystywane do budowy lub remontu statków, a nie do celów transportowych. W związku z tym na obecnym etapie Komisja jest zdania, że sprawa nie może zostać oceniona bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) jako pomoc na inwestycje w infrastrukturę transportową. Ponieważ Komisja nie może wykluczyć, że popełniono oczywisty błąd w definiowaniu misji publicznej, a akt powierzający nie zawiera opisu mechanizmu rekompensaty ani parametrów służących do obliczania, monitorowania i przeglądu kwot rekompensaty, ani ustaleń dotyczących unikania i odzyskiwania ewentualnej nadmiernej rekompensaty, Komisja ma na obecnym etapie również wątpliwości co do zgodności środków z rynkiem wewnętrznym na podstawie komunikatu Komisji - Zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zasady ramowe dotyczące UOIG z 2011 r.). Komisja nie może wykluczyć, że przynajmniej część środków można by uznać za zgodne z rynkiem wewnętrznym na podstawie właściwych zasad pomocy państwa w sektorze stoczniowym mających zastosowanie w chwili przyznawania środków (tzw. ramy dotyczące przemysłu stoczniowego). Jednakże z uwagi na brak jednoznacznej daty przyznania pomocy Komisja nie jest w stanie dokonać pełnej oceny zgodności i zwraca się do Włoch o dostarczenie odpowiednich informacji. W tym kontekście Komisja ma jednak już teraz wątpliwości co do pełnej zgodności tych środków z ramami dotyczącymi przemysłu stoczniowego, gdyż środki publiczne już przyznane wydają się przekraczać dopuszczalne maksymalne intensywności pomocy przewidziane w tych ramach.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.369.78

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.36112 (2016/C) (ex 2015/NN) - Domniemana pomoc na rzecz Zarządu Portu Neapol i stoczni Cantieri del Mediterraneo - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 07/10/2016
Data ogłoszenia: 07/10/2016