Zawiadomienie na podstawie art. 19 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 732/2008 o zakończeniu dochodzenia w odniesieniu do skutecznego wdrażania Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w Boliwii(2013/C 80/07)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2013 r.)
W dniu 20 marca 2012 r. Komisja opublikowała decyzję wykonawczą Komisji 2012/161/UE(1), przewidującą wszczęcie dochodzenia w celu przeprowadzenia analizy skutków wypowiedzenia przez Wielonarodowe Państwo Boliwia (zwane dalej "Boliwią") Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających ("Jednolita Konwencja ONZ" lub "Konwencja") oraz skutecznego wdrażania tych przepisów. Zakres dochodzenia dotyczył ustalenia czy szczególne rozwiązanie motywacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów ("GSP Plus") przyznane Boliwii zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 732/2008(2) wprowadzającym ogólny system preferencji taryfowych ("rozporządzenie w sprawie GSP") powinno zostać cofnięte, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia.
Dochodzenie zostało wszczęte w następstwie złożenia przez Boliwię na ręce Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych dokumentu wypowiedzenia Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających w dniu 29 czerwca 2011 r. Wypowiedzenie weszło w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. W dniu 29 grudnia 2011 r. rząd Boliwii złożył na ręce Sekretarza Generalnego ONZ wniosek w sprawie reakcesji do Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych o środkach odurzających z zastrzeżeniem umożliwiającym w tym państwie tradycyjne żucie liści koki, konsumpcję i wykorzystanie liści koki w swojej naturalnej postaci do zastosowań kulturowych i leczniczych; wykorzystanie ich w naparach, uprawę, handel i posiadanie liści koki w zakresie koniecznym do tych legalnych celów. Przepisy konwencji stanowią, że jeżeli jedna trzecia 183 rządów stron konwencji nie wyrazi sprzeciwu do dnia 10 stycznia 2013 r., wniosek ten będzie przyjęty.
Komisja stwierdziła, że jedynie 15 rządów stron Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych wniosło sprzeciw do dnia 10 stycznia 2013 r. W związku z tym Boliwia ponownie przystępuje do konwencji. Konwencja wchodzi w życie w przypadku Boliwii dnia 10 lutego 2013 r.
Komisja sprawdziła czy władze Boliwii zmieniły swoje przepisy i praktyki wobec nielegalnych środków odurzających po wypowiedzeniu konwencji oraz czy wypowiedzenie to doprowadziło do sytuacji, w której ustawodawstwo nie zostało skutecznie wdrożone. W tym celu Komisja przesłała władzom Boliwii kwestionariusz. Rząd Boliwii przekazał w odpowiednim terminie odpowiedzi na pytania zawarte w wyżej wymienionym kwestionariuszu. Komisja przeanalizowała treść tych odpowiedzi i przekazała rządowi Boliwii prośbę o dodatkowe wyjaśnienia niektórych elementów odpowiedzi. Boliwia dostarczyła w odpowiednim czasie odpowiedź zawierającą wymagane wyjaśnienia.
Komisja wzięła również pod uwagę inne istotne informacje, a w szczególności ostatnie dostępne sprawozdania właściwych organów międzynarodowych, tj. Międzynarodowego Organu Kontroli Środków Odurzających (INCB) i Biura Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC).
Dochodzenie wykazało, że zasady i obowiązki wynikające z prawa krajowego pozostały zasadniczo niezmienione po dniu 29 czerwca 2011 r. W Boliwii obowiązuje system wewnętrznego ustawodawstwa i współpracy międzynarodowej, który jest powiązany z odpowiednimi przepisami międzynarodowymi odnośnie do zwalczania produkcji, handlu i stosowania nielegalnych środków odurzających. Żadnego z elementów tego systemu nie zmieniono po wypowiedzeniu Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych. W związku z tym ustawodawstwo Boliwii nadal uwzględnia postanowienia Konwencji zgodnie z art. 15 ust. 2.
Dochodzenie wykazało również, że w wyniku wypowiedzenia konwencji nie doszło do osłabienia skutecznego wdrożenia obowiązujących przepisów prawnych. Tym samym, Boliwia nadal skutecznie wdraża odpowiednie przepisy.
Na podstawie tych informacji, zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia GSP Komisja postanowiła zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 27 ust. 5 tego rozporządzenia, że wyniki dochodzenia nie uzasadniają czasowego wycofania preferencji taryfowych GSP Plus dla Boliwii i w związku z tym postanowiła zakończyć dochodzenie. Należy również przypomnieć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia GSP Komisja będzie nadal monitorować rozwój sytuacji w odniesieniu do statusu ratyfikacji i skutecznego wdrożenia Jednolitej konwencji Narodów Zjednoczonych w Boliwii oraz reagować zgodnie z procedurami przewidzianymi w rozporządzeniu GSP, w tym, w razie potrzeby, poprzez rozpoczęcie nowego dochodzenia w tej sprawie.
______(1) Dz.U. L 80 z 20.3.2012, s. 30.
(2) Dz.U. L 211 z 6.8.2008, s. 1.