TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ |
|
POPRAWKA |
Poprawka 1 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Tytuł
|
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ogólne przepisy dotyczące pomocy makrofinansowej dla państw trzecich |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ogólne przepisy dotyczące pomocy makrofinansowej dla państw i terytoriów trzecich |
Poprawka 2 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 1 a preambuły (nowy)
|
|
(1a) Pomoc makrofinansowa Unii powinna pełnić funkcję pomocy finansowej udzielanej w wyjątkowych przypadkach państwom trzecim, które doświadczają chwilowych trudności z bilansem płatniczym. W odróżnieniu od innych instrumentów Unii bezpośrednio wspierających jej politykę zewnętrzną (np. Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (*), Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (**), instrumentu finansowania współpracy na rzecz rozwoju (***) itp.) pomoc makrofinansowa nie powinna stanowić regularnego wsparcia finansowego ani służyć w pierwszej kolejności wspieraniu rozwoju gospodarczego i społecznego krajów będących beneficjentami. Pomocy makrofinansowej nie należy również wykorzystywać do warunkowego umarzania długów. ______
(*) Rozporządzenie nr ... Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... w sprawie Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) (Dz.U. ...).
(**) Rozporządzenie nr ... Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... ustanawiające Europejski Instrument Sąsiedztwa (Dz.U. ...).
(***) Rozporządzenie nr ... Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia ... ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju (Dz.U. ...).
|
Poprawka 3 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 2 preambuły
|
(2) Obecnie pomoc makrofinansowa dla państw trzecich jest udzielana na podstawie decyzji ad hoc Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących poszczególnych krajów. W ten sposób ogranicza się skuteczność i efektywność pomocy, ponieważ powstają niepotrzebne opóźnienia od momentu złożenia wniosku o pomoc makrofinansową do jej rzeczywistego udzielenia. |
(2) Rozporządzenie ramowe ma na celu uściślenie zasad oraz zwiększenie skuteczności i efektywności pomocy Unii, m.in. przez ściślejsze przestrzeganie warunków wstępnych, zwiększenie przejrzystości i sformalizowanie oceny politycznej dokonywanej przez Komisję oraz przez zwiększenie efektywności demokratycznej i kontroli demokratycznej. |
Poprawka 4 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 3 preambuły
|
(3) Ramy udzielania pomocy makrofinansowej państwom trzecim, z którymi Unię łączą ważne stosunki polityczne, gospodarcze i handlowe, powinny zwiększyć skuteczność pomocy. W szczególności należy zapewnić możliwość udzielania państwom trzecim pomocy makrofinansowej, która zachęcałaby je do przyjmowania środków polityki gospodarczej służących wyjściu z kryzysu związanego z bilansem płatniczym. |
(3) Ramy udzielania pomocy makrofinansowej państwom trzecim powinny zachęcać je do przyjmowania środków polityki gospodarczej służących wyjściu z kryzysu związanego z bilansem płatniczym. |
Poprawka 5 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 5 preambuły
|
(5) Przyjęcie ogólnego rozporządzenia w sprawie pomocy makrofinansowej na podstawie art. 209 i 212 nie narusza postanowień art. 213 Traktatu, który reguluje nadzwyczajną pomoc finansową dla państw trzecich, oraz powiązanych prerogatyw Rady. |
skreślony |
Poprawka 6 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 7 preambuły
|
(7) W konkluzjach z dnia 8 października 2002 r. Rada ustanowiła kryteria (tzw. "kryteria z Genval") stanowiące wytyczne dla unijnych operacji pomocy makrofinansowej. Należy sformalizować te kryteria w akcie prawnym zatwierdzonym zarówno przez Parlament, jak i Radę, a jednocześnie je zaktualizować i sprecyzować. |
(7) W konkluzjach z dnia 8 października 2002 r. Rada ustanowiła kryteria (tzw. "kryteria z Genval") stanowiące wytyczne dla unijnych operacji pomocy makrofinansowej. Należy zaktualizować i sprecyzować te kryteria w akcie prawnym przyjętym przez Parlament Europejski i Radę, m.in. w odniesieniu do kryteriów określania odpowiedniej formy pomocy (pożyczka, dotacja lub ich połączenie). |
Poprawka 7 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 8 preambuły
|
(8) Należy z wyprzedzeniem ustanowić odpowiednie procedury i instrumenty, aby umożliwić Unii zagwarantowanie szybkiego udostępnienia pomocy makrofinansowej, zwłaszcza gdy okoliczności wymagają natychmiastowego działania. Zwiększy to również jasność i przejrzystość kryteriów mających zastosowanie do wdrażania pomocy makrofinansowej. |
(8) Należy z wyprzedzeniem ustanowić odpowiednie procedury i instrumenty, aby umożliwić Unii szybkie udostępnienie pomocy makrofinansowej, zwłaszcza gdy okoliczności wymagają natychmiastowego działania, oraz zwiększenie jasności i przejrzystości kryteriów mających zastosowanie do wdrażania pomocy makrofinansowej. |
Poprawka 8 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 9 preambuły
|
(9) Komisja powinna zapewnić zgodność pomocy makrofinansowej z kluczowymi zasadami, celami i środkami podjętymi w różnych obszarach działań zewnętrznych Unii i w innych odpowiednich obszarach polityki unijnej. |
(9) W wyborze krajów będących beneficjentami i w treści protokołów ustaleń Komisja powinna zapewnić zgodność pomocy makrofinansowej z kluczowymi zasadami, celami i środkami podjętymi w różnych obszarach działań zewnętrznych Unii i w innych odpowiednich obszarach polityki unijnej. |
Poprawka 9 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 9 a preambuły (nowy)
|
|
(9a) Pomoc makrofinansowa jest również narzędziem polityki zagranicznej Unii i powinna służyć poprawie widoczności i wpływu Unii poza jej granicami. W ciągu całej operacji pomocy makrofinansowej należy zapewnić ścisłe zaangażowanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z myślą o koordynacji i spójności polityki zewnętrznej Unii. |
Poprawka 10 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 10 preambuły
|
(10) Pomoc makrofinansowa powinna wspierać zaangażowanie krajów będących beneficjentami we wspólne wartości Unii, w tym demokrację, praworządność, dobre rządy, poszanowanie praw człowieka, zrównoważony rozwój i ograniczanie ubóstwa, a także w zasady otwartego, opartego na zasadach i uczciwego handlu. |
(10) Pomoc makrofinansowa powinna obejmować środki zwiększające zaangażowanie krajów będących beneficjentami we wspólne wartości Unii, w tym demokrację, praworządność, dobre rządy, poszanowanie praw człowieka, zwalczanie przymusowej pracy dzieci, wspieranie zrównoważonego rozwoju i ograniczania ubóstwa, a także w zasady otwartego, opartego na zasadach i uczciwego handlu. Komisja powinna regularnie monitorować realizację tych celów.
|
Poprawka 11 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 13 preambuły
|
(13) Pomoc makrofinansowa powinna uzupełniać zasoby udostępnione przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy i inne wielostronne instytucje finansowe, należy również zapewnić sprawiedliwy udział innych donatorów w obciążeniach. Pomoc makrofinansowa powinna zapewniać wartość dodaną udziału Unii. |
(11a) Pomoc makrofinansowa powinna zasadniczo uzupełniać zasoby udostępnione przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy i inne europejskie lub wielostronne instytucje finansowe, należy również zapewnić sprawiedliwy udział tych instytucji i innych donatorów w obciążeniach. Pomoc makrofinansowa powinna być udzielana wówczas, gdy zapewnia wartość dodaną udziału Unii. |
Poprawka 12 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 13 a preambuły (nowy)
|
|
(13a) Celem dopilnowania, aby pomoc makrofinansowa mogła zaspokajać potrzeby wywołane nagłymi kryzysami gospodarczymi, Unia powinna zapewnić dostępność dostatecznych środków finansowych w swoim budżecie. Należy także dopilnować, aby pomoc makrofinansowa była dostępna dla wszystkich kwalifikujących się krajów bez względu na wielkość ich gospodarki i odpowiednio wykorzystywana w połączeniu z innymi zewnętrznymi instrumentami finansowymi Unii. |
Poprawka 13 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 14 a preambuły (nowy)
|
|
(14a) W celu osiągnięcia równowagi między koniecznością zapewnienia efektywności i skuteczności pomocy Unii a większą spójnością, przejrzystością i kontrolą demokratyczną należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do kwalifikujących się krajów i terytoriów oraz udzielania pomocy poszczególnym krajom i terytoriom. Szczególnie ważne jest, aby podczas prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. |
Poprawka 14 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 15 preambuły
|
(15) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do zatwierdzania operacji pomocy makrofinansowej i zarządzania nimi w krajach będących beneficjentami, Komisja powinna otrzymać uprawnienia wykonawcze. Z uprawnień tych należy korzystać zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję. |
(15) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję. |
Poprawka 15 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 16 preambuły
|
(16) W przypadku przyjmowania decyzji wykonawczych określających kwotę, formę, czas trwania i ogólne warunki poszczególnych operacji pomocy makrofinansowej należy stosować procedurę sprawdzającą, mając na uwadze, że takie decyzje mają znaczący wpływ na budżet. |
skreślony |
Poprawka 16 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Punkt 17 preambuły
|
(17) W przypadku przyjmowania protokołu ustaleń ustanawiającego środki polityki gospodarczej powiązane z unijną pomocą makrofinansową należy stosować procedurę doradczą, mając na uwadze, że protokół ustaleń nie jest aktem wykonawczym o zasięgu ogólnym ani aktem mającym wpływ na budżet lub wpływ na państwa trzecie poza wpływem określonym już w decyzji o przyznaniu pomocy, |
skreślony |
Poprawka 17 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 1
|
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia ogólne przepisy dotyczące przyznawania pomocy makrofinansowej kwalifikującym się państwom i terytoriom trzecim określonym w art. 2. |
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia ogólne przepisy dotyczące przyznawania pomocy makrofinansowej Unii kwalifikującym się państwom i terytoriom trzecim, o których mowa w art. 2 ("krajom będącym beneficjentami"). |
Poprawka 18 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 2
|
2. Pomoc makrofinansowa jest instrumentem finansowym stosowanym w sytuacjach wyjątkowych, mającym formę niewiązanego i nieukierunkowanego wsparcia bilansu płatniczego w kwalifikujących się państwach i terytoriach trzecich. Jej celem jest przywrócenie równowagi bilansu płatniczego w krajach doświadczających trudności z finansowaniem zewnętrznym. Pomoc wspiera wdrażanie zdecydowanych środków dostosowawczych i reform strukturalnych, których celem jest rozwiązanie trudności z bilansem płatniczym. |
2. Pomoc makrofinansowa jest instrumentem finansowym stosowanym w sytuacjach wyjątkowych, mającym formę niewiązanego i nieukierunkowanego wsparcia bilansu płatniczego w krajach będących beneficjentami. Jej celem jest przywrócenie równowagi bilansu płatniczego w krajach będących beneficjentami, doświadczających trudności z finansowaniem zewnętrznym. Pomoc wspiera wdrażanie przez kraje będące beneficjentami stosownych porozumień i programów dwustronnych z Unią oraz służy wdrażaniu zdecydowanych środków dostosowawczych i reform strukturalnych, których celem jest rozwiązanie trudności z bilansem płatniczym. |
Poprawka 19 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 1 - ustęp 3
|
3. Warunkiem przyznania pomocy makrofinansowej jest występowanie znacznych i pozostających do zaspokojenia potrzeb w zakresie finansowania zewnętrznego, stwierdzonych wspólnie z wielostronnymi instytucjami finansowymi i przekraczających zasoby udostępnione przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) i inne instytucje wielostronne, pomimo wdrażania zdecydowanych programów stabilizacji gospodarczej i reform. |
3. Warunkiem przyznania pomocy makrofinansowej jest występowanie znacznych i pozostających do zaspokojenia potrzeb w zakresie finansowania zewnętrznego w danym kraju będącym beneficjentem, stwierdzonych wspólnie z europejskimi lub wielostronnymi instytucjami finansowymi i przekraczających zasoby udostępnione przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) i inne europejskie lub wielostronne instytucje finansowe, pomimo wdrażania zdecydowanych programów stabilizacji gospodarczej i reform przez dany kraj będący beneficjentem. |
Poprawka 20 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - tytuł
|
Kwalifikujące się kraje |
Kwalifikujące się kraje i terytoria |
Poprawka 21 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - wprowadzenie
|
Do pomocy makrofinansowej kwalifikują się następujące państwa i terytoria trzecie: |
1. Do pomocy makrofinansowej kwalifikują się następujące państwa i terytoria trzecie pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w art. 6 ("kraje będące beneficjentami"): |
Poprawka 22 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 - litera c)
|
c) inne państwa trzecie w wyjątkowych i należycie uzasadnionych okolicznościach. Kraje te muszą być politycznie, gospodarczo i geograficznie powiązane z Unią Europejską. |
c) inne państwa trzecie, które odgrywają decydującą rolę dla stabilności regionalnej oraz mają strategiczne znaczenie dla Unii, w wyjątkowych i należycie uzasadnionych okolicznościach. Kraje te muszą być politycznie, gospodarczo i geograficznie powiązane z Unią. |
Poprawka 23 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 a (nowy)
|
|
1a. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 14a w celu zmiany pkt 1 i 2 załącznika I, aby uaktualnić go w następstwie odpowiednich decyzji politycznych w sprawie statusu krajów kandydujących lub potencjalnych krajów kandydujących lub w sprawie zakresu europejskiej polityki sąsiedztwa. |
Poprawka 24 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 2 - ustęp 1 b (nowy)
|
|
1b. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 14a w celu uzupełnienia w razie potrzeby niniejszego rozporządzenia o kwalifikujące się kraje, które spełniają kryteria określone w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu. |
Poprawka 25 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 1
|
1. Kwoty pomocy makrofinansowej udzielanej w formie dotacji na mocy niniejszego rozporządzenia odpowiadają środkom budżetowym przewidzianym w wieloletnich ramach finansowych. |
1. Kwoty pomocy makrofinansowej udzielanej na mocy niniejszego rozporządzenia w formie dotacji odpowiadają środkom budżetowym przewidzianym w wieloletnich ramach finansowych. |
Poprawka 26 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 2
|
2. Kwoty pomocy makrofinansowej udzielanej w formie pożyczek na mocy niniejszego rozporządzenia są zabezpieczane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 z dnia 25 maja 2009 r. ustanawiającym Fundusz Gwarancyjny dla działań zewnętrznych. |
2. Kwoty pomocy makrofinansowej udzielanej na mocy niniejszego rozporządzenia w formie pożyczki są zabezpieczane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 z dnia 25 maja 2009 r. ustanawiającym Fundusz Gwarancyjny dla działań zewnętrznych. |
Poprawka 27 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 4 - ustęp 3
|
3. Władza budżetowa zatwierdza roczne środki w granicach ram finansowych. Odpowiednie kwoty referencyjne na lata 2011-2013 są określone w załączniku II. |
3. Władza budżetowa zatwierdza roczne środki w granicach wieloletnich ram finansowych. |
Poprawka 28 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 1
|
1. Kwota pomocy opiera się na pozostających do zaspokojenia potrzebach kraju będącego beneficjentem w zakresie finansowania zewnętrznego. Ustala je Komisja we współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi na podstawie szczegółowej i dobrze udokumentowanej oceny ilościowej. Komisja wykorzystuje w szczególności ostatnie prognozy bilansu płatniczego danego kraju sporządzone przez MFW oraz uwzględnia oczekiwany wkład finansowy donatorów wielostronnych. |
1. Proponowana kwota pomocy opiera się na pozostających do zaspokojenia potrzebach kraju będącego beneficjentem w zakresie finansowania zewnętrznego. Ustala je Komisja we współpracy z MFW i innymi europejskimi lub wielostronnymi instytucjami finansowymi na podstawie szczegółowej i dobrze udokumentowanej oceny ilościowej. Komisja wykorzystuje w szczególności ostatnie prognozy bilansu płatniczego danego kraju będącego beneficjentem sporządzone przez MFW i inne europejskie lub wielostronne instytucje finansowe oraz uwzględnia oczekiwany wkład finansowy donatorów wielostronnych i dotychczasowe wykorzystanie innych zewnętrznych instrumentów finansowych Unii w danym kraju będącym beneficjentem. |
Poprawka 29 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 2
|
2. Przy ustalaniu kwoty pomocy makrofinansowej uwzględnia się również potrzebę zapewnienia sprawiedliwego udziału innych donatorów w obciążeniach. |
2. Przy ustalaniu kwoty pomocy makrofinansowej uwzględnia się również potrzebę zapewnienia sprawiedliwego udziału Unii i pozostałych donatorów w obciążeniach. Wkład Unii powinien być taki, aby zagwarantować Unii wartość dodaną, i zasadniczo nie powinien wynosić mniej niż 20 %. |
Poprawka 30 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 5 - ustęp 3
|
3. W sytuacji gdy potrzeby finansowe kraju będącego beneficjentem znacznie się zmniejszają w okresie udzielenia pomocy makrofinansowej, Komisja - działając zgodnie z art. 14 ust. 2 - może podjąć decyzję o zmniejszeniu kwoty środków udostępnionych w ramach pomocy, zawieszeniu lub anulowaniu pomocy. |
3. W sytuacji gdy potrzeby finansowe kraju będącego beneficjentem znacznie się zmniejszają w okresie udzielania pomocy makrofinansowej, Komisja ponownie ocenia sytuację gospodarczą i finansową w kraju będącym beneficjentem i na podstawie tej oceny jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 14a w celu zmiany załącznika IIa, aby zmniejszyć kwotę środków udostępnionych w ramach pomocy, zawiesić lub anulować pomoc. |
Poprawka 31 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 6 - ustęp 1
|
1. Warunkiem wstępnym przyznania pomocy makrofinansowej jest respektowanie przez kraj będący odbiorcą pomocy skutecznych mechanizmów demokratycznych, w tym wielopartyjnych systemów parlamentarnych, praworządności i poszanowania praw człowieka. |
1. Warunkiem wstępnym przyznania pomocy makrofinansowej jest respektowanie przez kraj będący odbiorcą pomocy skutecznych mechanizmów demokratycznych, w tym wielopartyjnych systemów parlamentarnych, praworządności i poszanowania praw człowieka. Dokonanie oceny tego warunku powierza się ESDZ we współpracy z Komisją, a w ocenie uwzględnia się rezolucje i sprawozdania przyjęte przez Parlament Europejski dotyczące krajów będących beneficjentami. Ocena może zawierać zalecenia polityczne dotyczące wzmocnienia instytucji demokratycznych, zapewnienia lepszego poszanowania praw człowieka, zwiększenia przejrzystości i usprawnienia zwalczania korupcji. Sprawozdanie to dodaje się do poszczególnych aktów delegowanych, o których mowa w art. 7 ust. 3. W celu ochrony demokratycznych wartości i interesów Unii oraz zapewnienia lepszego poszanowania praw człowieka w krajach będących beneficjentami protokół ustaleń obejmuje zalecenia szczególne dla danego kraju zgodne z polityką zewnętrzną Unii mającą na celu zapewnienie większego poszanowania rządów prawa, praw człowieka i praw pracowniczych, zwiększenie przejrzystości oraz sprawniejsze zwalczanie korupcji. |
Poprawka 32 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 6 - ustęp 2
|
2. Pomoc makrofinansowa jest uzależniona od istnienia programu MFW skutkującego wykorzystaniem zasobów MFW. |
2. Pomoc makrofinansowa jest uzależniona od istnienia programu MFW skutkującego wykorzystaniem zasobów MFW lub innej europejskiej lub wielostronnej instytucji finansowej. |
Poprawka 33 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 6 - ustęp 3
|
3. Wypłata pomocy jest uzależniona od zadowalających postępów we wdrażaniu programu MFW. Warunkiem wypłaty pomocy jest również wdrożenie w określonych ramach czasowych szeregu jasno sprecyzowanych środków polityki gospodarczej skoncentrowanych na reformach strukturalnych, które to środki zostaną uzgodnione między Komisją a krajem będącym beneficjentem i ustanowione w protokole ustaleń. |
3. Wypłata pomocy jest uzależniona od zadowalających postępów we wdrażaniu programu MFW lub programu innej europejskiej lub wielostronnej instytucji finansowej i od przestrzegania politycznych i opartych na wartościach zasad. Warunkiem wypłaty pomocy jest również wdrożenie w określonych ramach czasowych szeregu jasno sprecyzowanych środków polityki gospodarczej skoncentrowanych na reformach strukturalnych, które to środki zostaną uzgodnione między Komisją a krajem będącym beneficjentem i ustanowione w protokole ustaleń. |
Poprawka 34 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 - ustęp 2
|
2. Jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 1, 2, 4 i 6, Komisja - działając zgodnie z art. 14 ust. 2 - udziela pomocy makrofinansowej. |
2. Po otrzymaniu wniosku Komisja ocenia, czy spełnione są warunki, o których mowa w art. 1, 2, 4 i 6, umożliwiające udzielenie pomocy makrofinansowej. Jeżeli warunki te są spełnione, Komisja określa w swojej decyzji kwotę i formę pomocy na warunkach, o których mowa - odpowiednio - w art. 5 i 3. |
Poprawka 35 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 - ustęp 3 i ustęp 3 a (nowy)
|
3. W decyzji o udzieleniu pożyczki określa się kwotę, maksymalny średni termin wymagalności i maksymalną liczbę rat pomocy makrofinansowej. W decyzji o przyznaniu dotacji określa się kwotę i maksymalną liczbę rat. W obydwu przypadkach określa się okres dostępności pomocy makrofinansowej. Zasadniczo okres ten nie przekracza trzech lat. |
3. Dla celów ust. 2 Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 14a, aby ustanowić i zmienić załącznik IIa w celu udzielenia pomocy makrofinansowej danemu krajowi lub terytorium. W akcie delegowanym Komisja m.in. ustala, co następuje: |
|
a) w każdym przypadku - beneficjenta pomocy, łączną maksymalną kwotę pomocy, formę pomocy i okres dostępności pomocy; |
|
b) w przypadku decyzji o udzieleniu pożyczki - kwotę, maksymalny średni termin wymagalności i maksymalną liczbę rat pomocy makrofinansowej; |
|
c) w przypadku decyzji o przyznaniu dotacji - kwotę i maksymalną liczbę rat. Do decyzji o przyznaniu dotacji dołączone jest uzasadnienie dotacji (lub elementu dotacji) przyznanej w ramach pomocy. |
|
3a. Zasadniczo okres dostępności pomocy makrofinansowej nie przekracza trzech lat. |
Poprawka 36 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 - ustęp 4
|
4. Po zatwierdzeniu decyzji o udzieleniu pomocy makrofinansowej Komisja - działając zgodnie z art. 14 ust. 3 - uzgadnia z krajem będącym beneficjentem środki polityczne, o których mowa w art. 6 ust. 3, 4, 5 i 6. |
4. Po przyjęciu aktu delegowanego w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Komisja - w ścisłej współpracy z ESDZ - jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 14a w celu uzgodnienia w protokole ustaleń środków politycznych, o których mowa w art. 6 ust. 1, 3, 4, 5 i 6, z krajem będącym beneficjentem. |
Poprawka 37 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 - ustęp 5
|
5. Po zatwierdzeniu decyzji o udzieleniu pomocy makrofinansowej Komisja uzgadnia z krajem będącym beneficjentem szczegółowe warunki finansowe pomocy. Warunki te ujmuje się w umowie o dotację lub umowie o pożyczkę. |
5. Po przyjęciu aktu delegowanego w sprawie udzielenia pomocy makrofinansowej Komisja uzgadnia z krajem będącym beneficjentem szczegółowe warunki finansowe pomocy. Warunki te ujmuje się w umowie o dotację lub umowie o pożyczkę. |
Poprawka 38 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 7 - ustęp 6
|
6. Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o sytuacji w zakresie pomocy dla poszczególnych krajów i przekazuje im odpowiednie dokumenty. |
6. Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o sytuacji w zakresie pomocy dla poszczególnych krajów i przekazuje im w stosownym czasie odpowiednie dokumenty. |
Poprawka 39 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 9 - ustęp 2
|
2. Pomoc jest wypłacana w kolejnych ratach, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 3. |
2. Pomoc jest wypłacana w kolejnych ratach, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1, 2 i 3. |
Poprawka 40 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 9 - ustęp 3
|
3. Komisja regularnie sprawdza, czy warunki, o których mowa w art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 3, są nadal spełniane. |
3. Komisja regularnie sprawdza, czy warunki, o których mowa w art. 6 ust. 2 i 3, są nadal spełniane. ESDZ sprawdza w regularnych odstępach czasu - i niezwłocznie w przypadku wydarzeń nieprzewidzianych - czy nadal spełnione są warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1, i informuje Komisję odpowiednio. |
Poprawka 41 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 9 - ustęp 4
|
4. W przypadku gdy warunki, o których mowa w art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 3, nie są spełniane, Komisja może tymczasowo zawiesić, ograniczyć lub anulować wypłatę pomocy. |
4. W przypadku gdy warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1, 2 i 3, nie są spełniane, Komisja, w ścisłej współpracy z ESDZ, może tymczasowo zawiesić, ograniczyć lub anulować wypłatę pomocy. |
Poprawka 42 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 9 - ustęp 4 a (nowy)
|
|
4a. W tych okolicznościach - i w przypadku, gdy zawieszenie działań zostanie zniesione po konsultacji z ESDZ - Komisja informuje Parlament Europejski i Radę o przyczynach. |
Poprawka 43 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 11 - ustęp 1
|
1. Kraje będące beneficjentami regularnie sprawdzają, czy środki finansowe pochodzące z budżetu Unii zostały właściwie wykorzystane, podejmują odpowiednie środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom oraz, w razie konieczności, podejmują działania prawne zmierzające do odzyskania wszelkich środków uzyskanych na mocy niniejszego rozporządzenia, które zostały sprzeniewierzone. |
1. Wszelkie porozumienia wynikające z niniejszego rozporządzenia zawierają zapisy gwarantujące, że kraje będące beneficjentami regularnie sprawdzają, czy środki finansowe pochodzące z budżetu Unii zostały właściwie wykorzystane, podejmują odpowiednie środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom oraz, w razie konieczności, podejmują działania prawne zmierzające do odzyskania wszelkich środków uzyskanych na mocy niniejszego rozporządzenia, które zostały sprzeniewierzone. |
Poprawka 44 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 11 - ustęp 3 a (nowy)
|
|
3a. Protokół ustaleń, o którym mowa w art. 6 ust. 3, i wszelkie inne porozumienia wynikające z niniejszego rozporządzenia zapewniają uprawnienia Komisji i Trybunału Obrachunkowego na mocy ust. 2 i 3 niniejszego artykułu w okresie dostępności pomocy makrofinansowej i po jego upływie. |
Poprawka 45 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 12 - ustęp 1
|
1. Komisja regularnie ocenia wyniki i skuteczność pomocy makrofinansowej, aby móc sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte, i móc sformułować zalecenia w celu usprawnienia przyszłych operacji. |
1. Komisja regularnie ocenia wyniki i skuteczność pomocy makrofinansowej w przypadku każdego kraju lub terytorium będącego jej odbiorcą, aby móc sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte, i móc sformułować zalecenia w celu usprawnienia przyszłych operacji. Komisja ocenia funkcjonowanie warunków politycznych na mocy art. 6 ust. 1 w porozumieniu z ESDZ. |
Poprawka 46 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 12 - ustęp 2 |
2. Komisja przekazuje Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z oceny ex-post, w których ocenia zakres, w jakim ostatnio zakończone operacje pomocy makrofinansowej przyczyniły się do osiągnięcia celów pomocy. |
2. Komisja przekazuje Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Trybunałowi Obrachunkowemu sprawozdania z oceny ex-post, w których ocenia zakres, w jakim ostatnio zakończone operacje pomocy makrofinansowej dotyczące danego kraju lub terytorium będącego jej odbiorcą przyczyniły się do osiągnięcia celów pomocy. |
Poprawka 47 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 12 - ustęp 2 a (nowy)
|
|
2a. Zarządzanie finansowe pomocą podlega kontroli Trybunału Obrachunkowego. |
Poprawka 48 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 14 - ustęp 3
|
3. W przypadku odniesień do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011. |
skreślony |
Poprawka 49 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 14a (nowy)
|
|
Artykuł 14a |
|
Wykonywanie przekazanych uprawnień |
|
1. Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 2 ust. 1a i 1b, art. 5 ust. 3 oraz art. 7 ust. 3 i 4, powierza się Komisji na czas stosowania niniejszego rozporządzenia. |
|
2. Przekazanie uprawnień może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych. |
|
3. Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. |
|
4. Akt delegowany przyjęty na mocy art. 2 ust. 1a i 1b, art. 5 ust. 3 i art. 7 ust. 3 i 4 wchodzi w życie tylko wtedy, kiedy Parlament Europejski albo Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub kiedy przed upływem tego terminu zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady. |
Poprawka 50 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 14 b (nowy)
|
|
Artykuł 14b |
|
Przegląd |
|
1. Nie później niż ...(*), a następnie co cztery lata, Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia. |
|
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera szczegółowy opis pomocy makrofinansowej udzielonej na mocy niniejszego rozporządzenia, a w stosownych przypadkach do sprawozdania tego dołączony jest wniosek ustawodawczy dotyczący przeglądu niniejszego rozporządzenia. |
|
______ (*) Cztery lata po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia
|
Poprawka 51 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Artykuł 15
|
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i traci moc w dniu 31 grudnia 2013 r.
|
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
Poprawka 52 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik II
|
|
Załącznik zostaje skreślony. |
Poprawka 53 |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Załącznik II a (nowy)
|