POMOC PAŃSTWA - DANIAPomoc państwa SA.32669 (2013/C) (ex 2013/NN, ex 2011/CP), Dania - Pomoc przyznana na rzecz elektrociepłowni i dostawcy energii elektrycznej, mająca wpływ na rynek mocy regulacyjnej
SA.32184 (2013/C) (ex 2013/NN, ex 2011/CP), Dania - Pomoc przyznana na rzecz dostawcy energii elektrycznej
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 230/04)
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2013 r.)
Pismem z dnia 6 czerwca 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate for State Aid
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Nr faksu: + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
1. PROCEDURA
W styczniu i lutym 2011 r. Komisja otrzymała dwie skargi. Pierwszą skargę (SA.32669) otrzymano od duńskiego stowarzyszenia mocy regulacyjnej (BRD), a dotyczyła ona dwóch kwestii. Skarżący twierdzi w niej po pierwsze, że program pomocy N602/2004 powinien był zostać ponownie zgłoszony przez Danię w następstwie zmiany systemu składania ofert w odniesieniu do regulacji energii elektrycznej w zachodniej Danii.
Poprawa sytuacji gospodarczej dla elektrociepłowni miała doprowadzić do niezgodności przedmiotowej pomocy z rynkiem wewnętrznym.
Po drugie, porozumienie dotyczące regulacji energii elektrycznej we wschodniej Danii, zawarte między TSO i Dong Energy, miało nie odzwierciedlać warunków rynkowych. Podobną skargę otrzymano również od Smørum Kraftvarme (SA.32184).
2. OPIS ŚRODKA
Sieć przesyłu energii elektrycznej w Danii jest podzielona na zachodnią i wschodnią Danię. We wschodniej Danii TSO,
Energinet.dk, podpisało pięcioletnią umowę z Dong Energy na dostawę rezerwowej mocy (675 MW) wraz z niektórymi usługami pomocniczymi. Umowa będzie obowiązywać do końca 2015 r.
W zachodniej Danii TSO nabywa tzw. ręczne rezerwy na codziennych aukcjach, które zostały wprowadzone od dnia 1 lutego 2007 r. Przed 2007 r. umowy dotyczące rezerw były zawierane w trybie miesięcznym. Celem zmiany systemu składania ofert było wsparcie konkurencji i umożliwienie TSO dynamicznego dostosowania zakupów ręcznych rezerw.
Zmiana w 2007 r. z systemu zakupów mocy rezerwowej w trybie miesięcznym na system w trybie godzinowym ułatwiła zdecentralizowanym elektrociepłowniom wejście na rynek mocy regulacyjnej.
Elektrociepłownie takie korzystają również z pomocy państwa, tj. w ramach programu pomocy państwa N602/2004 zatwierdzonego przez Komisję w 2005 r. Komisja zatwierdziła środek, ponieważ był on zgodny z warunkami określonymi w wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska.
3. OCENA ŚRODKA
Środek pomocy N602/2004 został zatwierdzony przez Komisję i w związku z tym zasadniczo stanowi istniejącą pomoc w rozumieniu art. 1 rozporządzenia proceduralnego (rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999), o ile decyzja ta jest przestrzegana. Dania potwierdziła również, że nie wprowadzono później istotnych zmian podstawy prawnej przyznania pomocy.
Skarżący twierdził, że orzecznictwo w sprawie Namurles assurances du credit SA nie może być zastosowane w przedmiotowej sprawie z uwagi na różne okoliczności oraz dlatego, że w tej sprawie występuje nowa pomoc. Uznaje się jednak, że w niniejszej sprawie jednakowe zastosowanie ma ostateczne rozstrzygnięcie w przytoczonym orzecznictwie, że o tym, czy wymagane jest zgłoszenie nowej pomocy, decyduje zasadniczo podstawa prawna.
Biorąc pod uwagę uczestnictwo elektrociepłowni w rynku mocy regulacyjnej, zgodność środka pomocy jest badana również z uwzględnieniem tego uczestnictwa. Na podstawie informacji przekazanych przez Danię Komisja stwierdza, że środek N602/2004 stanowi również po zmianie systemu składania ofert istniejącą pomoc w rozumieniu art. 1 rozporządzenia proceduralnego i nadal jest on zgodny z warunkami określonymi w decyzji Komisji N602/2004. Ponadto, w każdym przypadku stanowi on pomoc państwa zgodną z rynkiem wewnętrznym, jak wykazano powyżej.
Jeśli chodzi o umowę między TSO i Dong Energy, skarżący twierdzą, że nie została ona zawarta na warunkach rynkowych i przynosi korzyść Dong Energy. Jako że TSO jest przedsiębiorstwem będącym w całości własnością państwa, stanowiłoby to niezgodną z prawem pomoc na rzecz Dong Energy.
W tym względzie Komisja zauważa, że po pierwsze musi ustalić, czy występuje tu pomoc państwa. W szczególności
stwierdza się, że nie wystarcza sam fakt zapewniania środków finansowych przez przedsiębiorstwo publiczne. Orzecznictwo potwierdza, że możliwość przypisania pomocy państwu jest odrębna od kwestii, czy pomoc została przyznana z zasobów państwowych. Są to warunki odrębne i łączne. W związku z powyższym fakt, że przedsiębiorstwo państwowe, TSO, wnosi odpłatność, nie jest w tym względzie wystarczające do wykazania możliwości przypisania pomocy państwu.
W tym kontekście informacje przekazane przez Danię wskazywały, że przepisy nie określają szczegółowo, w jaki sposób TSO ma wykonywać swoje obowiązki dotyczące mocy regulacyjnej. Dlatego konieczne jest również przeanalizowanie przesłanek wskazujących pośrednio na możliwość przypisania pomocy państwu. Z jednej strony należy zauważyć, że właściwy minister może wyznaczyć ośmiu z jedenastu członków zarządu, w tym przewodniczącego, i podejmować wszelkie decyzje dotyczące działalności gospodarczej TSO pisemnie i poprzez zmianę statutu tego przedsiębiorstwa.
Z drugiej strony należy zauważyć, że TSO podlega zasadniczo prawu prywatnemu i może podejmować decyzje bez zgody ministra. Ponadto Dania podkreśliła, że decyzja TSO o zawarciu umowy z Dong Energy została podjęta bez udziału władz. Władze nie wypowiedziały się również bezpośrednio przeciwko tej umowie.
Można przyjąć, że na rynku regulowanym Dania zapewniła ścisły nadzór nad TSO bez konieczności sprawowania kontroli w szczególności w obszarach, które zasadniczo należą do kompetencji TSO. Taka rutynowa działalność gospodarcza może jak najbardziej pozostawać wyłącznie w gestii TSO.
Dania dostarczyła jedynie oświadczenia stwierdzające, że rząd ani organy rządowe nie uczestniczyły w procesie podejmowania decyzji, bez podawania bardziej szczegółowych informacji. W szczególności Dania nie przedstawiła informacji pozwalających ocenić, w jakim zakresie TSO jest związane instrukcjami dotyczącymi zawierania umów na rynku mocy regulacyjnej, oraz ocenić powiązania między rządem Danii a TSO w świetle przepisów prawa.
W tych okolicznościach, na podstawie dostępnych informacji wskazujących na ścisły nadzór organu publicznego nad TSO, Komisja stwierdza, że bez bardziej szczegółowych informacji nie można ustalić z całkowitą pewnością, że odnośnej umowy nie można przypisać państwu duńskiemu.
W odniesieniu do ceny uzgodnionej między TSO a Dong Energy Dania twierdzi, że TSO działało jak rozważny inwestor rynkowy i że umowa odzwierciedla teoretyczną cenę rynkową. Nie przedstawiono dalszych informacji umożliwiających ocenę rzeczywiście uzgodnionej ceny i ceny rynkowej. Nie przekazano również informacji umożliwiających ocenę zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym, w razie gdyby środek uznano za stanowiący pomoc państwa. W związku z powyższym w świetle braku takich informacji Komisja nie może wykluczyć wątpliwości co do tego, czy środek przynosi korzyść Dong Energy.
TEKST PISMA
grafika