Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE TRENINGU W SNOWBOARDZIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie treningu w snowboardzie
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie efektów uczenia się: "Przygotowuje miejsce i sprzęt niezbędne do przeprowadzenia jednostek treningowych w snowboardzie", "Prowadzi jednostki treningowe w snowboardzie", "Nadzoruje realizację jednostek treningowych w snowboardzie" i "Monitoruje i ewaluuje realizację jednostek treningowych" z zestawu 3 "Realizowanie jednostek treningowych w snowboardzie".
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania jednostek treningowych w snowboardzie na bazie obowiązującego systemu szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej, w ramach treningu sportowego. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje plan realizacji jednostek z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków. Organizuje i prowadzi jednostkę treningową, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji jednostki treningowej. Stosuje narzędzia komunikacji i motywacji. Podejmowane działania wykonuje na podstawie wiedzy dotyczącej teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji jednostki treningowej w snowboardzie oraz ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek oraz zawodników. Osoba posiadająca tę kwalifikację zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań organizacji i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje dyscyplinę - omawia zagadnienia dotyczące historii snowboardu, ze szczególnym uwzględnieniem rywalizacji sportowej, - omawia zasady biomechaniki w snowboardzie (m.in. siły działające na zawodnika, sprzęt).
Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w snowboardzie - opisuje aktualną strukturę organizacyjną rywalizacji sportowej w snowboardzie w Polsce,

- omawia regulaminy sportowe Polskiego Związku Narciarskiego,

- omawia przepisy prawa dotyczące organizacji rywalizacji sportowych w snowboardzie w Polsce, - omawia przepisy i zasady współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży.

Omawia zagadnienia związane z taktyką w trakcie rywalizacji sportowej - omawia kluczowe elementy taktyki rywalizacji w konkurencjach freestylowych, - omawia kluczowe elementy taktyki rywalizacji w konkurencjach alpejskich.
Charakteryzuje aspekty pracy trenera w snowboardzie - omawia podstawy prawne pracy trenera,

- omawia obowiązki wynikające z pracy trenera z zawodnikami (m.in. wynikające z realizacji jednostek treningowych i udziału w rywalizacji sportowej),

- omawia zagadnienia związane z etyką trenera snowboardu.

Zestaw 2. Organizowanie jednostek treningowych w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje podstawy teorii treningu w planowaniu jednostek treningowych w snowboardzie - omawia zasady planowania i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie,

- omawia metody stosowane w treningu sportowym (np. metody doskonalenia zdolności motorycznych, metody prowadzenia treningu),

- charakteryzuje środki stosowane w treningu sportowym, m.in. ćwiczenia, środki metodyczne i treningowe, w tym nowości technologiczne wspierające trening,

- uzasadnia dobór form, środków i metod treningowych do zróżnicowanych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- charakteryzuje strukturę procesu treningowego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla jego poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego, poziomu sportowego),

- wyjaśnia biomechaniczne aspekty doboru i ustawienia elementów sprzętu zawodnika,

- omawia zasady teorii treningu,

- omawia zasady doboru treści procesu treningowego w snowboardzie.

Charakteryzuje podstawy psychologii stosowane w organizacji i realizacji jednostek treningowych w snowboardzie - omawia wpływ cech indywidualnych zawodników (poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację) na prowadzenie jednostek treningowych,

- omawia zasady przekazywania zawodnikowi informacji zwrotnej dotyczącej m.in. techniki jazdy na snowboardzie,

- omawia zasady treningu mentalnego w snowboardzie.

Charakteryzuje wpływ środowiska na organizację i realizację jednostek treningowych - omawia wpływ warunków atmosferycznych na wybór form, metod i środków treningu, - omawia zasady przygotowania miejsca do treningu.
Charakteryzuje zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy - wymienia metody diagnozy zawodników i sposoby ich zastosowania, - omawia wyniki diagnozy.
Omawia zagadnienia związane z kontrolą i oceną efektywności jednostek treningowych - omawia metody i zasady kontroli stosowane w realizacji jednostek treningowych, - omawia metody i zasady kontroli zdolności motorycznych zawodników, - omawia metody oceny elementów techniki zawodników.
Przygotowuje plan jednostek treningowych - tworzy plan jednostki treningowej w snowboardzie,

- uwzględnia wyniki diagnozy w planie jednostki treningowej,

- uwzględnia cele, sposoby realizacji, metody, uwarunkowania psychofizyczne zawodników w planie jednostki treningowej,

- uwzględnia zmienność warunków atmosferycznych w planie jednostki treningowej,

- dobiera środki treningowe do charakteru i celu treningu.

Zestaw 3. Realizowanie jednostek treningowych w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje miejsce i sprzęt niezbędne do przeprowadzenia jednostek treningowych w snowboardzie - dobiera miejsca prowadzenia treningu do celów treningowych i umiejętności zawodników,

- sprawdza stan techniczny środków treningowych wykorzystywanych do przeprowadzenia jednostki treningowej,

- sprawdza prawidłowość przygotowania sprzętu,

- sprawdza prawidłowość doboru sprzętu przez zawodników do celu jednostki treningowej,

- sprawdza przygotowanie zawodników do treningu, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór, - przedstawia zawodnikom założenia jednostki treningowej.

Prowadzi jednostki treningowe w snowboardzie - przeprowadza rozgrzewkę, uwzględniając akcenty jednostki treningowej,

- przeprowadza jednostkę treningową zgodnie z zasadami realizacji jednostek treningowych (m.in. symetryzacja, krzywa natężenia),

- egzekwuje prawidłowe wykonanie zadanych ćwiczeń,

- rejestruje stosowane obciążenia treningowe.

Nadzoruje realizację jednostek treningowych w snowboardzie - monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania zadań,

- przekazuje uczestnikom informacje dotyczące techniki jazdy i sposobu wykonywania zadań,

- koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń,

- w razie potrzeby reaguje, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając zadanie,

- nadzoruje bezpieczne korzystanie ze środków treningowych,

- przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych.

Monitoruje i ewaluuje realizację jednostek treningowych - analizuje sposób prowadzenia jednostki treningowej,

- wskazuje sposoby korygowania prowadzenia jednostki treningowej w odniesieniu do wyników autoanalizy,

- analizuje stopień osiągnięcia celów i odnosi je do założeń uwzględnionych w planie jednostki treningowej,

- wskazuje możliwości optymalizacji realizacji jednostek treningowych,

- opracowuje sprawozdanie szkoleniowe ze zrealizowanej jednostki treningowej.

Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia - wskazuje sposoby podnoszenia własnych kompetencji,

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru snowboardu oraz planowania i realizacji treningu sportowego (publikacje, źródła elektroniczne).

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją", analiza dowodów i deklaracji.
1.2. Zasoby kadrowe
Walidacja prowadzona jest przed komisją. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:
- jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,
- posiada dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,
- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,
- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,
- jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.
Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:
- posiada kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK (dyplom magistra),
- posiada co najmniej stopień trenera w snowboardzie lub dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,
- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,
- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.
Ponadto co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Weryfikacja składa się z 2 części:
Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Obejmuje zestawy efektów uczenia się 1 i 2 oraz efekt uczenia się "Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia" z zestawu 3. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.
Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych), połączona z rozmową z komisją. Obejmuje wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3 w zakresie konkurencji alpejskich oraz w zakresie konkurencji freestylowych. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie 1. części.
Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę.
Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:
- zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1425 i 2705)), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15-20 st. oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35-40 st. zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,
- wyciąg narciarski,
- box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,
- skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,
- 25 bramek snowboardowych,
- wiertarka,
- klucz do tyczek,
- 2 radiotelefony,
- elektroniczny pomiar czasu,
- komputer,
- kamera,
- fladra do grodzenia trasy,
- apteczka pierwszej pomocy.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
2.1. Metody
Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą walidacyjnym.
2.2. Zasoby kadrowe
Doradca walidacyjny:
- stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,
- zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,
- przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,
- zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,
- zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.
2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji certyfikującej w terminie określonym przez tę instytucję.
Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie 1. części dopuszcza się następujące dowody:
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie asystenta trenera organizowanym przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,
- legitymację instruktora sportu w snowboardzie wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,
- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).
Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w 2. części dopuszcza się następujące dowody:
- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie asystenta trenera organizowanym przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,
- legitymację instruktora sportu w snowboardzie wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,
- inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).
7.
Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie:
- dokumentu poświadczającego posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 4 PRK,
- dokumentu poświadczającego posiadanie kwalifikacji cząstkowej z poziomem 4 PRK "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" lub innej kwalifikacji z obszaru treningu sportowego w snowboardzie z poziomem 4 EQF,
- oświadczenia o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu,
- ubezpieczenia OC i NNW na czas trwania procesu walidacji.
8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.169

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie treningu w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 04/01/2023
Data ogłoszenia: 09/02/2023
Data wejścia w życie: 09/02/2023