Szczegółowe zasady gospodarki finansowej central zjednoczeń przemysłowych i budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 stycznia 1971 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej central zjednoczeń przemysłowych i budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym.

Na podstawie § 75 pkt 2 uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 40, poz. 293) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy central zjednoczeń objętych przepisami działu III uchwały nr 176 Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowej państwowych przedsiębiorstw, kombinatów i zjednoczeń przemysłowych oraz budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 40, poz. 293), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
1.
Centrala zjednoczenia prowadzi działalność na podstawie rocznego planu finansowego, który obejmuje:
1)
koszty i dochody (inne źródła pokrycia) związane z działalnością centrali zjednoczenia dotyczącą:
a)
zarządzania i koordynacji działalności zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw,
b)
świadczeń usług socjalnych i kulturalnych zatrudnionym w centrali zjednoczenia pracownikom i członkom ich rodzin w zakresie określonym odrębnymi przepisami (zakładowa działalność socjalna),
c)
świadczeń dla innych jednostek, np. wynajem lokalu we własnym budynku administracyjnym, garaży - zwanej dalej "inną działalnością",
d)
gospodarczej działalności prowadzonej ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych i funduszu branży,
e)
gospodarczej działalności prowadzonej przez jednostki nie wydzielone (komórki wewnętrzne) centrali zjednoczenia, zwane dalej "jednostkami nie wydzielonymi",
2)
wielkość limitowanego zatrudnienia i funduszu płac oraz dane kalkulacyjne co do średniej płacy pracowników wykonujących działalność, o której mowa w pkt 1, z wyszczególnieniem kategorii tych pracowników,
3)
zestawienie łącznego wyniku finansowego centrali zjednoczenia (§ 4).
2.
Jednostki i zakłady wchodzące w skład centrali zjednoczenia i działające na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, zwane dalej "jednostkami i zakładami", sporządzają plany techniczno-ekonomiczne lub plany finansowe według zasad, jakie obowiązują przedsiębiorstwa danego typu (lub inne jednostki posiadające osobowość prawną).
§  3.
1.
Koszty i dochody działalności centrali zjednoczenia, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, planowane są na podstawie:
1)
kwotowych norm wpłat obciążających koszty własne przedsiębiorstw i kombinatów zgrupowanych w zjednoczeniu, o których mowa w § 65 ust. 1 uchwały,
2)
wytycznych dotyczących liczby zatrudnionych oraz osobowego i bezosobowego funduszu płac poszczególnych central zjednoczeń, ustalonych przez właściwego ministra na podstawie uchwały Rady Ministrów w sprawie projektu budżetu Państwa, określających globalną kwotę osobowego i bezosobowego funduszu płac oraz liczbę zatrudnionych dla wszystkich central zjednoczeń i central jednostek równorzędnych,
3)
planów przedsięwzięć gospodarczych, o których mowa w § 59 i § 62 ust. 1 uchwały,
4)
planów kosztów i dochodów jednostek nie wydzielonych,
5)
planu kosztów i dochodów zakładowej działalności socjalnej, sporządzonego na podstawie norm wydatków i zasad finansowania tej działalności, wynikających z odrębnych przepisów,
6)
planu kosztów i dochodów innej działalności.
2.
Limity zatrudnienia i funduszu płac jednostek i zakładów powinny mieścić się w ramach limitów wyznaczonych dla przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu, chyba że na podstawie odrębnych przepisów jednostka lub zakład nie ma limitowanego zatrudnienia.
§  4.
Łączny wynik finansowy centrali zjednoczenia stanowi sumę wyników finansowych jednostek nie wydzielonych oraz jednostek i zakładów (§ 2 ust. 2), odpowiednio zwiększoną lub zmniejszoną o dodatnie lub ujemne saldo rachunku wyrównawczego cen (§ 10 ust. 4 uchwały).
§  5.
1.
W terminach określonych przepisami o opracowaniu projektów planów finansowych i budżetu Państwa centrala zjednoczenia przesyła projekt planu finansowego właściwemu ministerstwu (urzędowi centralnemu) w 2 egzemplarzach i bankowi finansującemu w 1 egzemplarzu wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
2.
Ministerstwo (urząd centralny) w terminach określonych przepisami o opracowaniu projektów planów finansowych i budżetu Państwa przesyła do Ministerstwa Finansów zbiorczy projekt planu finansowego central zjednoczeń wraz ze szczegółowym uzasadnieniem.
3.
Wzory planów finansowych central zjednoczeń oraz zbiorczego planu finansowego central zjednoczeń (ust. 2) określa zarządzenie w sprawie opracowania projektu budżetu centralnego.
§  6.
1.
Plan finansowy centrali zjednoczenia zatwierdza naczelny dyrektor zjednoczenia po otrzymaniu norm i wytycznych, o których mowa w § 3.
2.
Zatwierdzony plan finansowy centrali zjednoczenia stanowi podstawę do dokonywania przez bank wypłat na pokrycie wydatków związanych z działalnością centrali zjednoczenia, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1. Bank dokonuje wypłat z funduszu płac dotyczących tej działalności centrali w granicach limitów, ustalonych w zatwierdzonym planie finansowym.
3.
Bank udziela kredytu i kontroluje działalność jednostek i zakładów na podstawie zatwierdzonych przez dyrektora naczelnego zjednoczenia ich planów techniczno-ekonomicznych lub planów finansowych, stosownie do przepisów dotyczących poszczególnych rodzajów ich działalności.
§  7.
1.
Centrala zjednoczenia amortyzuje środki trwałe użytkowane w zakresie działalności, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, stosownie do § 67 uchwały.
2.
Wszystkie nakłady inwestycyjne centrali zjednoczenia w zakresie jej działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, oraz jednostek i zakładów, które nie otrzymały uprawnienia do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego - finansowane są z funduszu inwestycyjnego zjednoczenia, stosownie do ogólnie obowiązujących przepisów. Nakłady na inwestycje kategorii inwestycji przedsiębiorstw, jednostek i zakładów, które otrzymały uprawnienie do tworzenia funduszu inwestycyjnego lub inwestycyjno-remontowego, finansowane są ze środków tych funduszy, stosownie do ogólnie obowiązujących przepisów.
3.
Remonty kapitalne, średnie i bieżące środków trwałych, użytkowanych w zakresie działalności centrali o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, pokrywane są w ciężar kosztów tej działalności. Sposób pokrywania kosztów remontów w jednostkach i zakładach określa dyrektor naczelny zjednoczenia, na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów.
§  8.
Sumę dodatnich wyników (zysków) jednostek nie wydzielonych oraz jednostek i zakładów, zwiększoną o dodatnie saldo rachunku wyrównawczego cen, dzieli się w następującej kolejności na:
1)
zysk jednostek badawczych, który jest zatrzymywany w tych jednostkach, zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej jednostek badawczych,
2)
odpisy z zysków jednostek i zakładów na oprocentowanie środków trwałych i inne wpłaty do budżetu, jeżeli są one zobowiązane do ich uiszczania, oraz na ich własne potrzeby, o ile zostały do tego upoważnione,
3)
pozostałość sumy zysków, której równowartość jest przekazywana na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 10 ust. 1 pkt 1) w części przez centralę zjednoczenia z rachunku środków na utrzymania centrali zjednoczenia (kwota zysku jednostek nie wydzielonych) i z rachunku wyrównawczego cen (dodatnie jego saldo), a w części przez jednostki i zakłady (równowartość nie podzielonych ich zysków).
§  9.
1.
Centrala zjednoczenia posiada we właściwym oddziale banku finansującego rachunek środków na utrzymanie centrali zjednoczenia. Na rachunek ten wpływają:
1)
wpłaty przedsiębiorstw przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania centrali zjednoczenia,
2)
dochody jednostek nie wydzielonych,
3)
dochody z zakładowej działalności socjalnej i innej działalności (§ 2 ust. 1 pkt 1 lit. b i lit. c),
4)
równowartość nadwyżek kosztów nad dochodami (strat) jednostek nie wydzielonych, przekazana z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 11 ust. 2 pkt 7).
2.
Z rachunku środków na utrzymanie centrali zjednoczenia pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
kosztów utrzymania centrali zjednoczenia zarówno osobowych, jak i rzeczowych, związanych z pełnieniem funkcji zarządzania i koordynacji działalności zgrupowanych przedsiębiorstw (w tym także kosztów osobowych kolegium i rady techniczno-ekonomicznej zjednoczenia, ponoszonych w ramach funduszu bezosobowego płac),
2)
kosztów jednostek nie wydzielonych (§ 2 ust. 1 pkt 1 lit. e),
3)
kosztów zakładowej działalności socjalnej i innej działalności,
4)
przekazania nadwyżki dochodów nad kosztami (zysków) jednostek nie wydzielonych na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji (§ 10 ust. 1 pkt 1) oraz
5)
przekazania równowartości odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w § 7 ust. 1.
3.
Dodatnia różnica między sumą narzutów na koszty przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu, dochodów z zakładowej działalności socjalnej i innej działalności a rzeczywistymi kosztami poniesionymi z tych tytułów oraz rzeczywistymi kosztami utrzymania centrali zjednoczenia, skorygowana odpowiednio o saldo strat i zysków nadzwyczajnych związanych z działalnością, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. a) do d), przechodzi na rok następny i powinna zmniejszać planowane narzuty na koszty zgrupowanych przedsiębiorstw na następny rok. Plan kosztów i dochodów działalności centrali zjednoczenia, o której mowa w § 2 ust. 1 lit. a) do d), powinien być wyrównany (nie wykazywać salda).
§  10.
1.
Oprócz rachunku kosztów utrzymania centrali zjednoczenia, centrala zjednoczenia posiada we właściwym oddziale banku finansującego następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji,
2)
rachunek rozliczeniowy eksportu (§ 48 ust. 2 uchwały),
3)
rachunek wyrównawczy cen (§ 10 ust. 2 uchwały),
4)
rachunek środków funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
5)
rachunek środków funduszu rezerwowego zjednoczenia albo rachunek środków funduszu środków obrotowych.
2.
Centrala zjednoczenia może otwierać ponadto w banku, w razie potrzeby, następujące rachunki bankowe:
1)
rachunek środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych,
2)
rachunek środków funduszu branży,
3)
rachunek środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
4)
rachunek środków funduszu nowych uruchomień,
5)
inne, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  11.
1.
Na rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji wpływają:
1)
wpłaty z zysku zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw i kombinatów, przekazywane do dalszego ich podziału na szczeblu zjednoczenia,
2)
dodatnie saldo wyrównawczego rachunku cen,
3)
równowartość tej części zysku jednostek i zakładów, która pozostaje po pokryciu ich własnych potrzeb,
4)
równowartość nadwyżki dochodów nad kosztami (zysk) jednostek nie wydzielonych przekazywana z bankowego rachunku środków na utrzymanie centrali zjednoczenia,
5)
dotacje należne zjednoczeniu z budżetu Państwa,
6)
dotacje z funduszu rezerwowego lub funduszu środków obrotowych zjednoczenia na pokrycie ujemnego łącznego wyniku centrali zjednoczenia,
7)
inne wpływy, stosownie do obowiązujących przepisów.
2.
Z rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i dotacji pokrywa się wydatki dotyczące:
1)
przekazania równowartości ujemnego salda rachunku wyrównawczego cen,
2)
przekazania do budżetu Państwa kwot należnych od zjednoczenia,
3)
dotacji należnych przedsiębiorstwom, jednostkom i zakładom,
4)
przekazania równowartości odpisów na fundusz inwestycyjny zjednoczenia,
5)
przekazania równowartości odpisów na fundusz rezerwowy zjednoczenia lub fundusz środków obrotowych zjednoczenia,
6)
przekazania równowartości strat jednostek i zakładów,
7)
przekazania równowartości nadwyżki kosztów nad dochodami (strat) jednostek nie wydzielonych,
8)
innych wydatków stosownie do obowiązujących przepisów.
§  12.
1.
Różnica między dochodami a kosztami poszczególnego przedsięwzięcia gospodarczego, finansowanego ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych i zakończonego w danym roku, powinna być rozliczona w sposób następujący:
1)
różnica dodatnia (nadwyżka dochodów nad kosztami poszczególnego przedsięwzięcia gospodarczego) podlega przekazaniu na rzecz funduszu rezerwowego lub funduszu środków obrotowych zjednoczenia, chyba że kolegium zjednoczenia powzięło decyzję rozliczenia tej nadwyżki z przedsiębiorstwami uczestniczącymi w przedsięwzięciu,
2)
różnica ujemna (nadwyżka kosztów nad dochodami z poszczególnego przedsięwzięcia gospodarczego) podlega pokryciu dodatkowymi wpłatami dokonanymi przez przedsiębiorstwa uczestniczące w danym przedsięwzięciu lub ze środków funduszu rezerwowego zjednoczenia albo funduszu środków obrotowych zjednoczenia (§ 56 uchwały).
2.
Różnice między dochodami a kosztami przedsięwzięć gospodarczych, finansowanych ze środków funduszu przedsięwzięć gospodarczych, nie zakończonych w danym roku, wpływają na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
§  13.
Różnice między dochodami a kosztami poszczególnych przedsięwzięć gospodarczych finansowanych ze środków funduszu branży, zarówno zakończonych, jak i nie zakończonych w danym roku, wpływają na powiększenie lub zmniejszenie tego funduszu.
§  14.
W razie utworzenia w ciągu roku przez centralę zjednoczenia nowej jednostki lub zakładu, przejmujących część działalności gospodarczej finansowanej uprzednio z funduszu przedsięwzięć gospodarczych lub branży albo prowadzonej przez jednostki nie wydzielone - limity zatrudnienia i funduszu płac, ustalone dla centrali zjednoczenia na działalność, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, oraz kwota ogólna planu finansowego powinny być odpowiednio zmniejszone.
§  15.
Zasady ewidencji i sprawozdawczości centrali zjednoczenia oraz uprawnienia i obowiązki zjednoczenia jako dysponenta kredytów budżetowych określają odrębne przepisy.
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.6.39

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej central zjednoczeń przemysłowych i budowlano-montażowych, objętych planowaniem centralnym.
Data aktu: 13/01/1971
Data ogłoszenia: 30/01/1971
Data wejścia w życie: 30/01/1971