Finansowanie i rachunkowość akcji socjalnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 maja 1951 r.
w sprawie finansowania i rachunkowości akcji socjalnej.

Celem uproszczenia trybu finansowania pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, zmieniając częściowo i uzupełniając instrukcję Ministra Finansów z dnia 24 lipca 1950 r. w sprawie budżetów akcji socjalnej na rok 1951, zarządza się, co następuje:

I.

Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej.

§  1.
Preliminarze pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej sporządzają i składają Narodowemu Bankowi Polskiemu tylko te jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia lub placówki socjalne (np. żłobki, przedszkola, świetlice, kolonie letnie, obozy itp.).
§  2.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa pozostające na rozrachunku gospodarczym, nie prowadzące własnych urządzeń i placówek socjalnych, nie sporządzają preliminarzy pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej i nie posiadają w Narodowym Banku Polskim rachunków.
§  3.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, które prowadzą własne urządzenia i placówki socjalne, a ponadto korzystają częściowo z obcych urządzeń socjalnych, własnymi preliminarzami pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej obejmują tylko środki potrzebne na sfinansowanie własnych urządzeń i placówek socjalnych.

II.

Tryb finansowania akcji socjalnej.

§  4.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 1, finansują własne urządzenia i placówki socjalne w drodze przelania z kredytów budżetowych (tytuły akcji socjalnej) na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych dotacji w wysokości zaplanowanej w zależności od przewidywanego wykorzystania tych urządzeń na potrzeby własnych pracowników.
2.
Urządzenia i placówki socjalne należące do przedsiębiorstw, wymienionych w § 1, finansowane są przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze przelania na rachunek pozabudżetowych środków specjalnych przedsiębiorstwa dotacji budżetowej w wysokości, zależnej od przewidywanego wykorzystania urządzeń socjalnych na potrzeby pracowników przedsiębiorstwa.
3.
Ponadto urządzenia i placówki socjalne, wymienione w ust. 1 i 2, finansowane są z wpływów własnych, a w szczególności z odpłatności rodziców, a w przypadku świadczenia usług na rzecz obcych jednostek budżetowych i przedsiębiorstw - z dotacji budżetowych, udzielanych w trybie postanowień § 5.
§  5.
1.
Jednostki budżetowe, wymienione w § 2, korzystające z obcych urządzeń socjalnych, pokrywają opłaty na rzecz tych urządzeń w drodze przelewu na właściwe rachunki pozabudżetowych środków specjalnych bezpośrednio z kredytów budżetowych, w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - z kredytów § 19 lub § 22, w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - z kredytów § 1 w formie potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników.
2.
Opłaty na rzecz obcych urządzeń socjalnych, należne od przedsiębiorstw wymienionych w § 2, mają być pokrywane:
1)
w części podlegającej pokryciu z dotacji budżetowej - przez nadrzędne jednostki budżetowe w drodze bezpośredniego przelewu z kredytów budżetowych na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych albo przez właściwe przedsiębiorstwo w sposób przewidziany w ust. 3;
2)
w części podlegającej pokryciu z odpłatności rodziców - przez przedsiębiorstwo w drodze potrącenia z wynagrodzeń właściwych pracowników i przekazania na właściwy rachunek pozabudżetowych środków specjalnych jednostki prowadzącej urządzenia.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być także pokrywane przez zainteresowane przedsiębiorstwa z akredytyw, otwieranych do ich dyspozycji przez nadrzędne jednostki budżetowe; przy otwieraniu akredytyw mają zastosowanie postanowienia § 103 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 1950 r., z tą zmianą, że zamiast imion i nazwisk oraz wzorów podpisów pracowników, którzy mają prawo zlecania wypłat z akredytywy, jak również wzoru odcisku pieczęci jednostka budżetowa podaje w piśmie, dotyczącym otwarcia akredytywy, tylko nazwę i siedzibę przedsiębiorstwa, do którego dyspozycji otwiera akredytywę.
4.
Postanowienia niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio również w przypadku korzystania z urządzeń socjalnych, nie objętych pozabudżetowymi środkami specjalnymi.
§  6.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, wymienione w § 3, finansują akcję socjalną w części realizowanej przez własne urządzenia - w trybie § 4, w części zaś realizowanej przez obce urządzenia - w trybie § 5.

III.

Rachunkowość akcji socjalnej.

§  7.
Jednostki budżetowe oraz przedsiębiorstwa, pozostające na rozrachunku gospodarczym, obowiązane są w zakresie wykonywania preliminarzy oraz rachunkowości i sprawozdawczości pozabudżetowych środków specjalnych (akcji socjalnej) stosować się do przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej.
§  8.
Każda forma akcji socjalnej (tytuł budżetowy) stanowi odrębny rodzaj pozabudżetowych środków specjalnych; w związku z tym należy w rachunkowości wyodrębnić poszczególne formy akcji socjalnej.
§  9.
1.
Urządzenia służące celom akcji socjalnej stanowią majątek akcji socjalnej, który powinien być ujęty w wydzielonej rachunkowości pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej; do majątku akcji socjalnej zalicza się również budynki służące wyłącznie celom akcji socjalnej.
2.
Wydzielone urządzenia należy wprowadzić do księgowości akcji socjalnej na podstawie odpowiedniego protokołu.
§  10.
W zakresie księgowania obrotów, związanych z wykonaniem preliminarzy poszczególnych form akcji socjalnej, mają zastosowanie postanowienia § 118 przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej z następującymi uzupełnieniami:
1)
w celu umożliwienia ścisłej kontroli kosztów jednostkowych należy rachunek kosztów działalności bieżącej obciążać tylko tymi kosztami, które podlegają wliczeniu do jednostkowej stawki dziennej, przewidzianej dla danej formy akcji socjalnej; inne nakłady, jeżeli nie kwalifikują się na pozostałe rachunki przewidziane w § 118, należy księgować na dodatkowym rachunku pn. "Inne nakłady" (np. remont kuchni);
2)
do rachunku kosztów działalności bieżącej należy prowadzić księgowość szczegółową według paragrafów klasyfikacji budżetowej, analogicznie jak do rachunku rozchodów;
3)
wpływy za korzystanie z urządzeń socjalnych księguje się przez obciążenie rachunku wpływów oraz w części pochodzącej z dotacji budżetowej na dobro rachunku funduszu własnego, a w części pochodzącej z odpłatności rodziców - na dobro rachunku dochodów.

IV.

Postanowienia końcowe.

§  11.
Rachunki pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie akcji socjalnej, otwarte jednostkom budżetowym i przedsiębiorstwom wymienionym w § 2, ulegają likwidacji z dniem wyczerpania sald na tych rachunkach.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-40.507

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Finansowanie i rachunkowość akcji socjalnej.
Data aktu: 03/05/1951
Data ogłoszenia: 17/05/1951
Data wejścia w życie: 17/05/1951