Regulamin Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
z dnia 16 stycznia 1950 r.
w sprawie regulaminu Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego.

Na podstawie ust. 3 pkt I uchwały Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 19 lipca 1946 r. w sprawie powołania Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego w brzmieniu podanym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego.
§ 1.
Przy Ministrze Administracji Publicznej działa Główny Komitet Przeciwpowodziowy, który zespala i koordynuje działalność władz i instytucji, powołanych do zabezpieczenia kraju przed powodziami i do zwalczania ich skutków, oraz czuwa nad stałą działalnością zapobiegawczą i nad doraźną akcją przeciwpowodziową wojewódzkich, powiatowych i gminnych komitetów przeciwpowodziowych, a w razie potrzeby udziela im poparcia u władz centralnych w staraniach o pomoc techniczną, materiałową i finansową.

Doraźna akcja przeciwpowodziowa obejmuje działalność techniczną i porządkową oraz koordynację pomocy społecznej dla ludności dotkniętej lub zagrożonej powodzią.

§  2.
Główny Komitet Przeciwpowodziowy składa się: z Przewodniczącego, którym jest Minister Administracji Publicznej lub wyznaczony przez niego jeden z podsekretarzy stanu w tymże Ministerstwie, oraz z 16-tu członków. Stałymi członkami Komitetu są: Dyrektor Departamentu Ogólnego Ministerstwa Administracji Publicznej, trzech przedstawicieli Ministra Komunikacji - w tym Dyrektor i jeden pracownik Departamentu Dróg Wodnych Ministerstwa Komunikacji oraz jeden pracownik Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego, dwóch przedstawicieli Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych - w tym Dyrektor Departamentu Wodno-Melioracyjnego, a nadto po dwóch przedstawicieli Ministrów: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego - w tym jeden z Komendy Głównej Milicji Obywatelskiej, Pracy i Opieki Społecznej, Leśnictwa oraz Poczt i Telegrafów.

Członkowie Komitetu są obowiązani osobiście brać udział w pracach i posiedzeniach Komitetu; mogą oni w każdym czasie być odwołani i zastąpieni równocześnie inną osobą.

§  3.
Minister Administracji Publicznej z własnej inicjatywy lub na wniosek Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego może uzupełnić skład Komitetu przez powołanie członków niestałych z głosem doradczym spośród rzeczoznawców w dziedzinie zwalczania klęsk żywiołowych.
§  4.
Pracami Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego kieruje Prezydium Komitetu, złożone z Przewodniczącego Komitetu, trzech jego zastępców, kierownika Sekcji Technicznej i jego zastępcy oraz kierownika Sekcji Społecznej.

Zastępcami Przewodniczącego są:

1)
Dyrektor Departamentu Ogólnego Ministerstwa Administracji Publicznej - w sprawach ogólnych i finansowych,
2)
Dyrektor Departamentu Wodno-Melioracyjnego Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych - w sprawach technicznych,
3)
Dyrektor Departamentu Dróg Wodnych Ministerstwa Komunikacji - w sprawach technicznych.

W przypadku niemożności przewodniczenia - Przewodniczący powierza obowiązki jednemu ze swoich zastępców.

§  5.
Główny Komitet Przeciwpowodziowy dzieli się na dwie Sekcje: Techniczną i Społeczną.

W skład Sekcji Technicznej wchodzą przedstawiciele Ministrów: Komunikacji, Rolnictwa i Reform Rolnych, Obrony Narodowej, Leśnictwa oraz Poczt i Telegrafów.

W skład Sekcji Społecznej wchodzą przedstawiciele Ministrów: Pracy i Opieki Społecznej, Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Publicznego.

W obradach Sekcji Społecznej mogą brać udział - na zaproszenie jej kierownika - także przedstawiciele różnych organizacji społecznych, stowarzyszeń charytatywnych, przedsiębiorstwa "Polskie Radio" i prasy.

Kierownikiem Sekcji Technicznej winien być jeden z przedstawicieli Ministra Komunikacji lub Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych. Jeśli kierownikiem Sekcji jest przedstawiciel Ministra Komunikacji, wówczas jego zastępcą automatycznie staje się przedstawiciel Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych i odwrotnie.

Kierownikiem Sekcji Społecznej jest przedstawiciel Ministra Opieki Społecznej.

Kierowników sekcji i ich zastępców wyznacza Przewodniczący w porozumieniu ze swymi zastępcami.

§  6.
Do zakresu działania Plenum Komitetu należą: zatwierdzanie rocznych wydatków i sprawozdań za rok ubiegły, sprawy nie zastrzeżone Prezydium Komitetu i Sekcjom oraz sprawy przekazane Plenum przez Przewodniczącego lub przez Prezydium Komitetu.
§  7.
Do zakresu działania Prezydium Komitetu należy w szczególności:
a)
występowanie na Plenum Komitetu z inicjatywą zamierzeń i prac,
b)
zgłaszanie wniosków i wprowadzanie w życie uchwał Komitetu,
c)
przekazywanie spraw właściwym sekcjom i koordynowanie ich zamierzeń,
d)
podejmowanie decyzji i wydawanie zarządzeń w sprawach bieżących,
e)
decydowanie o użyciu sum przeznaczonych na akcję przeciwpowodziową,
f)
decydowanie o wynagrodzeniu za prace specjalne, wykonane dla Komitetu.
§  8.
Do zakresu działania Sekcji Technicznej należy:
a)
organizowanie komisyjnych objazdów rzek dla ustalenia w porozumieniu z zainteresowanymi resortami planu prac niezbędnych do wykonania wskutek ostatnich powodzi, a nie mieszczących się w budżecie, oraz ustalania hierarchii potrzeb i wysokości koniecznych na ten cel kredytów,
b)
opracowywanie sprawozdań z objazdów i wniosków dla Prezydium Komitetu,
c)
badanie sprawozdań i elaboratów przeciwpowodziowych, nadsyłanych przez komitety wojewódzkie,
d)
opiniowanie zamierzeń komitetów wojewódzkich,
e)
nadzór nad sprawnością organizacyjną i działalnością techniczną komitetów terenowych.

Działalność Sekcji Technicznej podczas powodzi polega na:

a)
stałym kontakcie z komitetami terenowymi obszarów zagrożonych lub dotkniętych powodzią,
b)
organizowaniu 24-godzlnnej służby w centrali dyspozycyjnej i zbiornicy meldunków,
c)
śledzeniu przebiegu powodzi i akcji ratowniczej,
d)
informowaniu władz naczelnych o potrzebach komitetów terenowych i występowaniu do tych władz z wnioskami,
e)
przygotowywaniu komunikatów dla władz naczelnych, prasy i radia,
f)
interwencji bezpośredniej w terenie podczas akcji.
§  9.
Do zakresu działania Sekcji Społecznej należy:
a)
podejmowanie akcji o zasilanie wojewódzkich komitetów przeciwpowodziowych środkami materiałowymi i pieniężnymi, służącymi do niesienia pomocy żywnościowej, odzieżowej, mieszkaniowej i sanitarnej dla powodzian,
b)
podejmowanie akcji, zmierzającej do zapewnienia powodzianom pomocy państwowej i społecznej,
c)
przedstawianie Prezydium Komitetu wniosków o podziale zebranych przez Sekcje funduszów i zasobów materiałowych oraz o sposobie ich rozprowadzenia,
d)
prowadzenie ewidencji funduszów i zasobów materiałowych, zebranych na cele akcji pomocy powodzianom,
e)
nadzór nad działalnością opiekuńczą, finansową i gospodarczą komitetów terenowych.
§  10.
Plenum Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego winno być zwoływane przynajmniej raz do roku.

Posiedzenia Prezydium i Sekcyj Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego odbywają się w razie potrzeby.

Posiedzenia Plenum i Prezydium Komitetu zwołuje Przewodniczący, a posiedzenia sekcyj zwołują ich kierownicy, którzy składają sprawozdania z wyniku obrad Przewodniczącemu Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego.

Przewodniczący, o ile nim nie jest Minister Administracji Publicznej, zawiadamia o każdym zwołaniu Plenum Komitetu Ministra Administracji Publicznej.

W zawiadomieniu o posiedzeniu należy oznaczyć czas i miejsce posiedzenia i jego porządek dzienny. Do zawiadomienia winny być załączone materiały, wymagające uprzedniego przestudiowania.

O niemożności przybycia na posiedzenie członek Komitetu obowiązany jest zawczasu zawiadomić Przewodniczącego.

§  11.
Do ważności uchwał posiedzenia plenarnego niezbędne jest zwołanie go zgodnie z postanowieniami § 10 oraz obecność na nim Przewodniczącego lub jego zastępcy oraz co najmniej połowy stałych członków Komitetu.
§  12.
Uchwały Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego, Prezydium Komitetu i sekcyj zapadają zwykłą większością głosów obecnych stałych członków Komitetu.

Uchwały Prezydium lub Plenum, dotyczące działalności jednego z resortów państwowych, mających swego przedstawiciela w Komitecie, mogą być podejmowane tylko w obecności przedstawiciela tego resortu.

Z wszystkich posiedzeń winny być sporządzane protokoły, zawierające datę i miejsce posiedzenia, listę obecnych, porządek dzienny, krótką treść obrad, wynik głosowania i powzięte uchwały. Protokół prowadzi jeden z pracowników Ministerstwa Administracji Publicznej. Podpisuje go Przewodniczący i protokólant.

Minister Administracji Publicznej może unieważnić uchwałę Komitetu, sprzeczną z zadaniami Komitetu lub powziętą niezgodnie z niniejszym regulaminem.

§  13.
Dla prac Komitetu i sekcyj Ministerstwo Administracji Publicznej przydziela potrzebny lokal i zaopatruje go w odpowiednie urządzenia i materiały.
§  14.
Członkowie Komitetu wykonywują swe czynności bezpłatnie, jednak za specjalne prace członków Komitetu i innych osób może być im wypłacane odpowiednie wynagrodzenie na mocy uchwały Prezydium Komitetu z kredytów, przeznaczonych na akcję przeciwpowodziową.
§  15.
Pisma podpisuje Przewodniczący Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego lub za jego zgodą zastępca Przewodniczącego oraz kierownik odpowiedniej sekcji lub jego zastępca.
§  16.
Sumami, przeznaczonymi na akcję przeciwpowodziową, dysponuje Przewodniczący na podstawie uchwał Prezydium Komitetu.

Przewodniczący składa sprawozdania z wydatków Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego na posiedzeniu Plenarnym Komitetu.

Rozliczenia i manipulacje rachunkowo-kasowe prowadzi Departament Ogólny (Wydział Budżetowy) Ministerstwa Administracji Publicznej.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-16.163

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin Głównego Komitetu Przeciwpowodziowego.
Data aktu: 16/01/1950
Data ogłoszenia: 13/02/1950
Data wejścia w życie: 13/02/1950