Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1335
z dnia 17 maja 2024 r.
w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3227)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 lipca 2023 r. Irlandia przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  - Wymagania dotyczące oceny zgodności w odniesieniu do podsystemu przytorowego - w którym ustanowiono obowiązek testowania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w celu sprawdzenia interoperacyjności rozwiązania sterującego. Wniosek ten został złożony w kontekście projektu dotyczącego systemu sterowania pociągiem, który zapewni infrastrukturę przytorową poziomu 1 europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) na trasie od Drogheda do Greystone i dalej do granicy Irlandii Północnej. Jest to pierwsza instalacja europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w irlandzkiej sieci.

(2) Projekt systemu sterowania pociągiem wdroży ETCS poziomu 1 jako nakładkę do istniejącego systemu sterowania. Będzie on działać równolegle z istniejącą klasą B, aby umożliwić elastyczne wykorzystanie zdolności sieci kolejowej Irlandii. System jest opracowywany zgodnie z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) - wzorzec 3 wydanie 2 dla ERTMS - zgodnie z zestawem specyfikacji nr 3 określonymi w tabeli A 2.3 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919, przepisami krajowymi określonymi przez Komisję ds. Regulacji Kolejnictwa (ang. Commission for Railway Regulation) oraz irlandzką normą kolejową IRS-305-A. Projekt ten będzie punktem wyjścia dla rozwoju ETCS w irlandzkiej sieci, a także krajowego wdrożenia urządzeń pokładowych.

(3) W międzyczasie rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . Mając na względzie system przejściowy określony w tabeli B2 wiersz 1 w dodatku B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695, zasadniczo, wymóg dotyczący badań z wykorzystaniem dwóch systemów pokładowych od różnych dostawców określony w pkt 6 tabeli 6.3 rozporządzenia (UE) 2016/919 odpowiada pkt 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W związku z tym pierwotny wniosek należy uznać za wniosek o tymczasowe niestosowanie pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) Koszt związany ze zleceniem wykonania testów innemu dostawcy ETCS przekraczałby 40 % wartości obecnego zamówienia na projektowanie i dostawę urządzeń przytorowych. Opóźnienie w certyfikacji infrastruktury przytoro- wej ETCS opóźniłoby oddanie nowej floty w ramach ETCS o co najmniej 10 miesięcy.

(5) Ponieważ w irlandzkiej sieci nie ma innego systemu ETCS, nie istnieje ryzyko wystąpienia problemów ze zgodnością. Irlandia potwierdziła, że jeśli udzielono by innemu dostawcy ETCS zamówienia na krajowe wdrożenie urządzeń pokładowych, testy zostaną przeprowadzone w przyszłości bez dodatkowych kosztów w celu zagwarantowania całkowitej zgodności systemów ETCS między różnymi dostawcami. Udzielenie tego zamówienia planowane jest na 2024 r.

(6) Jako rozwiązanie alternatywne dla przeprowadzenia testów operacyjnych z udziałem co najmniej dwóch certyfikowanych podsystemów pokładowych różnych dostawców Irish Rail zaproponowało przeprowadzenie testów operacyjnych z jedynym certyfikowanym podsystemem pokładowym dostępnym dla Irish Rail (tj. obecnego dostawcy) w ramach obecnego projektu "Drogheda to Greystone" oraz zapewniło, że istniejący dostawca ponosi odpowiedzialność umowną za modyfikacje infrastruktury przytorowej, jeżeli w ramach testu, który ma zostać zakończony przed końcem 2027 r., zostałby ujawniony problem braku interoperacyjności.

(7) Irlandia potwierdziła swoje zobowiązanie do tego, że w ramach przyszłych krajowych zamówień na wdrożenie ETCS (urządzenia pokładowe i przytorowe) do końca 2027 r. zostaną dopełnione następujące kwestie:

- Gdyby temu samemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, będzie on zobowiązany do ukończenia laboratoryjnych testów operacyjnych na innym stanowisku badawczym certyfikowanego dostawcy ETCS urządzeń pokładowych.

- Gdyby innemu dostawcy udzielono zamówienia na urządzenia pokładowe, zgodnie z TSI przeprowadzone zostaną rzeczywiste testy operacyjne z wykorzystaniem certyfikowanego systemu innego dostawcy.

(8) W związku z powyższym warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do projektu dotyczącego urządzeń przytorowych ETCS poziomu 1 - "Drogheda to Greystone". Należy zatem przyjąć wniosek Irlandii.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Irlandii o niestosowanie tymczasowo pozycji 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 zos- taje przyjęty. Władze irlandzkie będą informować Komisję o wprowadzaniu ERTMS w irlandzkiej sieci do dnia 31 grudnia każdego roku zgodnie z krajowym planem wdrażania ERTMS.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2027 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/ oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1335

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1335 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Irlandię na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego tymczasowego niestosowania wymogów w zakresie oceny zgodności zgodnie z pozycją 6b tabeli 6.3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 - Badania z dwoma systemami pokładowymi różnych dostawców w odniesieniu do podsystemu przytorowego
Data aktu: 17/05/2024
Data ogłoszenia: 21/05/2024