Zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 26 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych

Na podstawie art. 44zq ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 147) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) o przedmiocie głównym - należy przez to rozumieć następujące zajęcia edukacyjne:

a) w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia:

– w klasach I-VI - instrument główny,

– w klasach VII i VIII - instrument główny albo rytmikę,

b) w szkole muzycznej I stopnia - instrument główny,

c) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:

– w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki - specjalizację,

– w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,

– w specjalności rytmika - rytmikę,

– w specjalności lutnictwo - lutnictwo,

d) w szkole muzycznej II stopnia:

– w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki - specjalizację,

– w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,

– w specjalności rytmika - rytmikę,

e) w liceum sztuk plastycznych i w policealnej szkole plastycznej - specjalizację artystyczną,

f) w szkole baletowej - taniec klasyczny,

g) w szkole sztuki cyrkowej - sztukę cyrkową,

h) w policealnej szkole muzycznej:

– w specjalności wokalno-aktorskiej - śpiew,

– w specjalności wokalno-baletowej - śpiew i taniec.";

2)
w § 4 w ust. 4 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "do klasy VII lub VIII szkoły podstawowej lub";
3)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:

1) opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, albo

2) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

- z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.

2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".";

4)
w § 9 wyrazy "art. 44i" zastępuje się wyrazami "art. 44zga";
5)
w § 16 w ust. 2, w § 17 w ust. 2 i w § 18 w ust. 2 wyrazy "formę praktyczną" zastępuje się wyrazami "formę zadań praktycznych";
6)
w § 16 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.";

7)
w § 19 w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:

a) w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa, lutnictwo i teoria muzyki - kształcenie słuchu,

b) w specjalności rytmika - improwizacja fortepianowa i kształcenie słuchu;",

b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) w szkole muzycznej II stopnia:

a) w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa i teoria muzyki - kształcenie słuchu,

b) w specjalności rytmika - improwizacja fortepianowa i kształcenie słuchu;";

8)
w § 20:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uczeń szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne otrzymuje promocję odpowiednio do klasy programowo wyższej albo na semestr programowo wyższy z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji odpowiednio rocznej albo semestralnej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do ucznia klas I-III szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia.";

9)
w § 24:
a)
w ust. 1 w pkt 1:
lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) dla specjalności rytmika - polegającą na:

– prezentacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,

– wykonaniu interpretacji ruchowej utworu muzycznego,

– realizacji improwizacji fortepianowej, ",

w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) w specjalności teoria muzyki:

– w specjalizacji podstawy kompozycji - polegającą na prezentacji w postaci papierowej lub elektronicznej zapisu partyturowego kompozycji przygotowanych przez ucznia w dwuletnim okresie nauczania; w przypadku kompozycji z udziałem środków elektroakustycznych dokonuje się prezentacji dźwiękowej tej kompozycji, przy czym jeżeli szkoła artystyczna nie dysponuje wyposażeniem niezbędnym do prezentacji dźwiękowej, uczeń zapewnia możliwość tej prezentacji,

– w specjalizacji podstawy dyrygowania - polegającą na przedstawieniu pracy dyrygenckiej z udziałem pianisty akompaniatora albo orkiestry, chóru, zespołu instrumentalnego, zespołu kameralnego lub zespołu wokalnego,

– w specjalizacji podstawy muzykologii - polegającą na przedstawieniu przygotowanej przez ucznia pisemnej pracy z zakresu przedmiotu głównego i jej obronie w formie ustnej;",

b)
w ust. 3 wyrazy "ust. 1 pkt 1 lit. b i c" zastępuje się wyrazami "ust. 1 pkt 1 lit. b, c i d tiret drugie";
10)
w § 25 w ust. 1 w pkt 1 w lit. a wyrazy "specjalności/specjalizacji" zastępuje się wyrazami "przedmiotu głównego";
11)
w § 26 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) część praktyczną polegającą na wykonaniu:

a) prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego,

b) prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki:

– tańca współczesnego lub

– tańca charakterystycznego;";

12)
po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu:

"§ 26a. 1. W szkole sztuki cyrkowej egzamin dyplomowy obejmuje:

1) część praktyczną polegającą na wykonaniu pokazu dyplomowego z zakresu przedmiotu głównego;

2) część teoretyczną z historii cyrku.

2. Przewodniczący komisji dyplomowej może dopuścić udział publiczności w części praktycznej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.";

13)
w § 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W szkole policealnej muzycznej egzamin dyplomowy obejmuje:

1) część praktyczną polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego, pokazu dyplomowego albo prezentacji pracy dyplomowej z dziedziny odpowiedniej specjalności, których zakres umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego;

2) część teoretyczną z wybranych zagadnień z historii dziedziny.";

14)
w § 28 w ust. 2 po wyrazach "w formie pisemnej" dodaje się wyrazy "albo mieszanej";
15)
w § 30 w ust. 2 wyrazy "Centrum Edukacji Artystycznej" zastępuje się wyrazami "specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, ";
16)
w § 32 w ust. 1 wyrazy "Centrum Edukacji Artystycznej" zastępuje się wyrazami "specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe";
17)
w § 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej:

1) w formie ustnej, z wyjątkiem egzaminu z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2 lit. a, albo

2) w formie mieszanej z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i e

- trwa nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.";

18)
§ 36 otrzymuje brzmienie:

"§ 36. W przypadku części praktycznej egzaminu dyplomowego, o której mowa w:

1) § 24 ust. 1 pkt 1 lit. b, ustala się odrębne oceny dla:

a) prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,

b) wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,

c) realizacji improwizacji fortepianowej;

2) § 25 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla pracy z zakresu przedmiotu głównego oraz dla pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby, przy czym dla każdej z prac ustala się jedną ocenę, w przypadku gdy składa się na nią kilka części;

3) § 26 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla wykonania prezentacji zagadnień technicznych i układu choreo graficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca współczesnego lub prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca charakterystycznego;

4) § 26a ust. 1 pkt 1 i § 27 ust. 1 pkt 1, ustala się jedną ocenę części praktycznej, w przypadku gdy składa się na nią kilka części lub pokazów.";

19)
w § 38 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w części praktycznej - co najmniej ocenę dostateczną, a w przypadku części praktycznej, o której mowa w:

a) § 24 ust. 1 pkt 1 lit. b - co najmniej oceny dostateczne z:

– prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,

– wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,

– realizacji improwizacji fortepianowej,

b) § 25 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z pracy z zakresu przedmiotu głównego oraz z pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby,

c) § 26 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z wykonania prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca współczesnego lub prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca charakterystycznego;".

§  2. 
Uczniowie z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, uczęszczający do szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zostali zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego na podstawie § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, są zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2041

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych.
Data aktu: 26/09/2023
Data ogłoszenia: 28/09/2023
Data wejścia w życie: 29/09/2023