Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 7 grudnia 2006 r.
w sprawie konsulów honorowych Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823 oraz z 2004 r. Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb powoływania i odwoływania honorowych konsulów generalnych, konsulów honorowych, wicekonsulów honorowych lub honorowych agentów konsularnych oraz zasady wykonywania przez nich funkcji, w tym zakres wykonywanych funkcji i sposób współdziałania z właściwymi konsulami zawodowymi, sposób ponoszenia kosztów sprawowania funkcji, a także przypadki, w których przestają oni wykonywać swoje funkcje.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "konsulu honorowym", należy przez to rozumieć także honorowego konsula generalnego, wicekonsula honorowego oraz honorowego agenta konsularnego.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenie "konsul zawodowy" oznacza osobę wyznaczoną, w trybie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm. 2 ), do wykonywania funkcji konsularnych określonych w ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Na konsula honorowego może być powołana - po uzyskaniu zgody państwa przyjmującego - osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.
2.
O zgodę państwa przyjmującego, o której mowa w ust. 1, występuje kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.
§  4.
1.
Z wnioskiem o ustanowienie urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego i powołanie konsula honorowego występuje do ministra właściwego do spraw zagranicznych kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera propozycje odnośnie do rangi urzędu, jego siedziby i okręgu konsularnego, wskazuje kandydata na konsula honorowego i określa proponowany zakres jego funkcji, a także właściwego terytorialnie konsula zawodowego, mającego sprawować bezpośredni nadzór nad działalnością konsula honorowego. Do wniosku dołącza się uzasadnienie, życiorys oraz dwa zdjęcia kandydata.
§  5.
1.
Konsula honorowego powołuje minister właściwy do spraw zagranicznych na okres 5 lat, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego po uzyskaniu pozytywnej opinii od właściwego terytorialnie konsula zawodowego i najpóźniej na miesiąc przed upływem kadencji konsula honorowego może zwrócić się z wnioskiem do ministra właściwego do spraw zagranicznych o przedłużenie pełnienia funkcji przez konsula honorowego na następne 5 lat, o ile nie wystąpią ograniczenia wynikające z § 6 ust. 1 pkt 1-3.
§  6.
1.
Konsul honorowy przestaje wykonywać swoje funkcje w przypadku:
1)
cofnięcia przez państwo przyjmujące zgody, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2;
2)
przyjęcia przez ministra właściwego do spraw zagranicznych pisemnej rezygnacji, złożonej przez konsula honorowego bezpośrednio lub za pośrednictwem kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego;
3)
odwołania przez ministra właściwego do spraw zagranicznych na wniosek kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego.
2.
Kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie konsulem zawodowym może wystąpić do ministra właściwego do spraw zagranicznych z wnioskiem o odwołanie konsula honorowego w przypadku negatywnej oceny jego działalności lub z innych ważnych przyczyn.
3.
O zaprzestaniu wykonywania funkcji przez konsula honorowego kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego zawiadamia państwo przyjmujące.
§  7.
Okręg konsularny urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego nie może obejmować miejscowości będącej siedzibą urzędu konsularnego kierowanego przez konsula zawodowego.
§  8.
1.
Konsul honorowy podejmuje w swoim okręgu konsularnym działania na rzecz:
1)
promowania i rozwijania przyjaznych stosunków i współpracy między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym;
2)
ochrony praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli w państwie przyjmującym;
3)
umacniania więzi między Rzecząpospolitą Polską a zamieszkałą w kraju przyjmującym konsula honorowego Polonią;
4)
współpracy gospodarczej, kulturalnej i naukowo-technicznej między Rzecząpospolitą Polską a państwem przyjmującym.
2.
Konsul honorowy przy wykonywaniu funkcji konsularnych współdziała z właściwymi terytorialnie kierownikiem przedstawicielstwa dyplomatycznego oraz konsulem zawodowym, a w szczególności:
1)
przedstawia do uzgodnienia roczne plany pracy;
2)
informuje o ważnych, z punktu widzenia działalności konsularnej, sprawach i wydarzeniach;
3)
zawiadamia o przerwach w działalności urzędu z powodu choroby, urlopu, ważnych spraw osobistych;
4)
informuje o godzinach otwarcia urzędu i zatrudnionych w nim pracownikach.
3.
Konsul honorowy zobowiązany jest do składania kierownikowi właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, za pośrednictwem właściwego terytorialnie konsula zawodowego, rocznych sprawozdań z działalności kierowanego przez siebie urzędu.
4.
Działalność konsula honorowego podlega corocznej ocenie dokonywanej przez kierownika właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie konsula zawodowego.
§  9.
Konsul honorowy wykonuje powierzone mu funkcje konsularne niezależnie od swojej działalności zawodowej.
§  10.
Archiwum i dokumenty konsularne urzędu konsularnego kierowanego przez konsula honorowego muszą być oddzielone od innych dokumentów, a w szczególności od prywatnej korespondencji konsula honorowego oraz dokumentów związanych z jego działalnością zawodową.
§  11.
Z tytułu wykonywania swoich funkcji konsul honorowy:
1)
nie otrzymuje wynagrodzenia;
2)
nie nabywa uprawnień przewidzianych przez polskie przepisy z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
§  12.
1.
Konsul honorowy ponosi koszty związane z wykonywaniem swoich funkcji. Dotyczy to w szczególności kosztów najmu, wyposażenia i utrzymania lokalu oraz zatrudnienia przez niego personelu, a także opłat telefonicznych, internetowych i pocztowych, podatków i innych świadczeń publicznych.
2.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dostarczenie flagi państwowej i godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz tablicy z nazwą urzędu na budynek siedziby urzędu konsularnego.
3.
Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia konsulowi honorowemu dopływ materiałów informacyjnych oraz innych, które uzna za niezbędne do wykonywania przez niego funkcji konsularnych.
§  13.
1.
W odniesieniu do konsulów honorowych powołanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych przed wejściem w życie rozporządzenia, sprawujących swój urząd dłużej niż 5 lat, kierownik właściwego terytorialnie przedstawicielstwa dyplomatycznego może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie funkcji na okres pozostający do następnej, pełnej kadencji, z ograniczeniem wynikającym z okoliczności określonej w § 6 ust. 1 pkt 1-3.
2.
Brak wniosku, o którym mowa w ust. 1, w ciągu 3 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia, oznacza akceptację zaprzestania wykonywania funkcji.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 131, poz. 920).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.239.1735

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Konsulowie honorowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 07/12/2006
Data ogłoszenia: 22/12/2006
Data wejścia w życie: 06/01/2007