Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO
z dnia 9 listopada 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051, z późn. zm. 1 ) w załączniku "Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w ROZDZIALE IV "OPIS PRIORYTETÓW I DZIAŁAŃ":
a)
w DZIAŁANIU 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 2.1":

- - część "Beneficjenci Ostateczni" otrzymuje brzmienie:

Beneficjenci Ostateczni Osoby posiadające wykształcenie co najmniej gimnazjalne lub odpowiednie poziomem do starego systemu kształcenia (podstawowe), w szczególności osoby zamieszkałe na obszarach zmarginalizowanych2), w tym w szczególności obszarach wiejskich i obszarach restrukturyzacji przemysłów:

- pracujące osoby dorosłe zgłaszające z własnej

inicjatywy chęć podwyższania lub dostosowywania

kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy (poza

godzinami pracy),

- uczniowie szkół ponadgimnazjalnych publicznych i

niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej

- studenci szkół wyższych,

- rolnicy i domownicy3), z wyłączeniem emerytów i osób

zarejestrowanych jako bezrobotne, zainteresowani

podjęciem dodatkowej działalność zbliżonej do

rolnictwa,

- doradcy rolniczy4),

- instytucje zajmujące się monitorowaniem regionalnego

rynku pracy, w tym ofert edukacyjnych i szkoleniowych,

- lekarze i lekarze dentyści5),

- pielęgniarki i położne6), posiadające świadectwo

dojrzałości i będące absolwentami liceów medycznych

oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w

zawodzie pielęgniarki i położnej zgłaszające chęć

podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych

do wymogów rynku pracy.

- - w części "Rodzaje kwalifikujących się projektów" w pkt I. "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych" dodaje się ppkt 9 w brzmieniu:

"9. Szkolenia dla lekarzy i lekarzy dentystów.",

w części "RODZAJE KWALIFIKUJĄCYCH SIĘ PROJEKTÓW" w pkt I. "wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych" dodaje się ppkt 9 w brzmieniu:

"9. Szkolenia dla lekarzy i lekarzy dentystów.",

część "BENEFICJENT OSTATECZNY" otrzymuje brzmienie:

"Osoby posiadające wykształcenie co najmniej gimnazjalne lub odpowiednie poziomem do starego systemu kształcenia (podstawowe), w szczególności osoby zamieszkałe na obszarach zmarginalizowanych 2 , w tym w szczególności obszarach wiejskich i obszarach restrukturyzacji przemysłów:

- pracujące osoby dorosłe zgłaszające z własnej inicjatywy chęć podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy (poza godzinami pracy),

- uczniowie szkół ponadgimnazjalnych publicznych i niepublicznych mających uprawnienia szkoły publicznej,

- studenci szkół wyższych,

- rolnicy i domownicy 3 , z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako bezrobotne, zainteresowani podjęciem dodatkowej działalność zbliżonej do rolnictwa,

- doradcy rolniczy 4 ,

- instytucje zajmujące się monitorowaniem regionalnego rynku pracy, w tym ofert edukacyjnych i szkoleniowych,

- lekarze i lekarze dentyści 5 ,

- pielęgniarki i położne 6 , posiadające świadectwo dojrzałości i będące absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej zgłaszające chęć podwyższania lub dostosowywania kwalifikacji zawodowych do wymogów rynku pracy.",

b)
w DZIAŁANIU 4.1. "Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki limitowane":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 4.1" w części "Beneficjenci końcowi" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na lata 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "RODZAJE BENEFICJENTÓW KOŃCOWYCH" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na lata 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "POZIOM DOFINANSOWANIA PROJEKTÓW" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku projektów realizowanych przez Instytucję Zarządzającą ZPORR, Urzędy Wojewódzkie oraz Beneficjentów końcowych (Instytucje Wdrażające) dla działań 2.5 i 3.4

- 25,01 % wydatków kwalifikowalnych z budżetu państwa (Minister Rozwoju Regionalnego).",

c)
w DZIAŁANIU 4.2. "Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki nielimitowane":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 4.2" w części "Beneficjenci końcowi" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na lata 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "RODZAJE BENEFICJENTÓW KOŃCOWYCH" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na lata 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "POZIOM DOFINANSOWANIA PROJEKTÓW" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku projektów realizowanych przez Instytucję Zarządzającą ZPORR, Urzędy Wojewódzkie oraz Beneficjentów końcowych (Instytucje Wdrażające) dla działań 2.5 i 3.4

- 25 % wydatków kwalifikowalnych z budżetu państwa (Minister Rozwoju Regionalnego).",

d)
w DZIAŁANIU 4.3. "Działania informacyjne i promocyjne":
w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 4.3" w części "Beneficjenci końcowi" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "RODZAJE BENEFICJENTÓW KOŃCOWYCH" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Instytucje uczestniczące w procesie programowania RPO na lata 2007-2013: Urzędy Marszałkowskie i ich jednostki organizacyjne zaangażowane w proces programowania RPO na lata 2007-2013 oraz inne instytucje uczestniczące w programowaniu RPO na lata 2007-2013, a także instytucje uczestniczące w programowaniu Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.",

w części "POZIOM DOFINANSOWANIA PROJEKTÓW" pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku projektów realizowanych przez Instytucję Zarządzającą ZPORR, Urzędy Wojewódzkie oraz Beneficjentów końcowych (Instytucje Wdrażające) dla działań 2.5 i 3.4

- 25,02 % wydatków kwalifikowalnych z budżetu państwa (Minister Rozwoju Regionalnego).";

2)
w ROZDZIALE VII. "AUDYT I KONTROLA" w części "Instytucja Zarządzająca ZPORR" tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- przygotowanie, na podstawie raportów o nieprawidłowościach przekazywanych przez Instytucje Pośredniczące, raportów o nieprawidłowościach w realizacji Programu, które przekazywane są do Departamentu Kontroli Skarbowej I w MF,";

3)
w ANEKSIE III "ZASADY KWALIFIKACJI WYDATKÓW W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ ZPORR":
a)
w części "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.1" w pkt 2 "Koszty beneficjentów ostatecznych" część "Koszty związane ze studiami zawodowymi dla pielęgniarek i położnych (w tym m.in. opłaty za odbywanie studiów, wynagrodzenie wykładowców)" otrzymuje brzmienie:

"Koszty związane ze studiami zawodowymi dla pielęgniarek i położnych.",

b)
w części "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.4" w pkt 2 "Koszty beneficjentów ostatecznych" na końcu dodaje się część w brzmieniu:

"Koszty dodatków szkoleniowych.

Osobom uczestniczącym w szkoleniach i kursach przysługują dodatki szkoleniowe określone w oparciu o przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.",

c)
w części "WYDATKI KWALIFIKOWALNE DZIAŁANIA 2.5" w pkt 2 "Koszty Beneficjentów Ostatecznych" część "Koszty wsparcia pomostowego" otrzymuje brzmienie:

"Wsparcie pomostowe jest bezpośrednią, bezzwrotną pomocą kapitałową wspomagającą "przetrwanie" przedsiębiorcy do uzyskania przez niego płynności finansowej.

Wsparcie pomostowe występuje w dwóch formach:

1. podstawowe wsparcie pomostowe, przez okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej (liczonych od dnia zarejestrowania działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami lub od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej 7 ),

2. przedłużone wsparcie pomostowe, przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, po zakończeniu korzystania z podstawowego wsparcia pomostowego, nie dłużej niż do 12. miesiąca od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej lub od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej 8 .

Beneficjent Ostateczny otrzymuje, przez okres pierwszych 6 miesięcy działalności (liczonych od zarejestrowania firmy zgodnie z obowiązującymi przepisami), pomoc kapitałową w formie comiesięcznych dotacji w wysokości 700 zł (kwota zbliżona do wysokości obligatoryjnych opłat dla przedsiębiorcy niezatrudniającego pracowników, ponoszonych niezależnie od poziomu przychodów w postaci składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe). W przypadku utrzymującej się i udokumentowanej słabej kondycji finansowej Beneficjenta Ostatecznego korzystającego z podstawowego wsparcia pomostowego istnieje możliwość przedłużenia jego udzielania o okres nie dłuższy niż kolejne 6 miesięcy (jednakże nie dłużej niż do 12. miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej), o ile istnieje celowość kontynuacji udzielania mu pomocy. Wsparcie pomostowe wypłacane jest Beneficjentowi Ostatecznemu, ze środków zarezerwowanych na ten cel w projekcie obejmującym usługi doradczo-szkoleniowe w ramach działania 2.5, na podstawie decyzji:

- ostatecznego odbiorcy (beneficjenta) - w przypadku podstawowego wsparcia pomostowego,

- upoważnionego przedstawiciela Beneficjenta końcowego (Instytucji Wdrażającej), wydanej po uprzedniej ocenie dokonanej przez KOP - w przypadku przedłużonego wsparcia pomostowego.".

§  2.
Do czynności związanych z naborem i oceną wniosków o dofinansowanie realizacji projektu, wyborem projektów do dofinansowania, w odniesieniu do których termin składania wniosków upłynął przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2402, z 2005 r. Nr 87, poz. 745, Nr 113, poz. 958 i Nr 198, poz. 1644 oraz z 2006 r. Nr 58, poz. 404 i Nr 165, poz. 1176.
2 Obszary zmarginalizowane to: obszary wiejskie (tereny położone poza granicami administracyjnymi miast), miasta do 20 tys. mieszkańców, obszary kwalifikujące się do wsparcia w ramach Działania 3.2 ZPORR, zdegradowane dzielnice miast i obszary poprzemysłowe i powojskowe wyznaczone Lokalnym Programem Rewitalizacji.
3 Za rolnika w Działaniu 2.1 ZPORR uważa się pełnoletnią osobę fizyczną, zamieszkującą i prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym (co najmniej 1 ha użytków rolnych).

Za domownika uznaje się pełnoletnią osobę fizyczną bliską rolnikowi, która:

1) pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie, tzn. w gminie, na której obszarze położona jest jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład tego gospodarstwa;

2) stale pracuje w tym gospodarstwie rolnym.

4 W rozumieniu rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 265, poz. 2644).
5 Zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.).
6 W rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 92, poz. 885).
7 Decyzję podejmuje Beneficjent Końcowy (Instytucja Wdrażająca).
8 Stosuje się odpowiednio termin rozpoczęcia udzielania podstawowego wsparcia pomostowego.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.209.1549

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.
Data aktu: 09/11/2006
Data ogłoszenia: 22/11/2006
Data wejścia w życie: 30/11/2006