Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowych zasad jego weryfikacji.

Na podstawie art. 105b ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania planu operacyjno-ratowniczego podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Weryfikacja planu operacyjno-ratowniczego, polegająca na porównaniu zgodności jego wymagań ze stanem faktycznym oraz niniejszym rozporządzeniem powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Plan operacyjno-ratowniczy powinien być poddawany szczegółowej weryfikacji drogą ćwiczeń praktycznych wszystkich potencjalnych uczestników działań ratowniczych przewidzianych planem w celu uwzględnienia:
1)
zmian wprowadzonych przez użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska,
2)
nowej wiedzy o zagadnieniach bezpieczeństwa,
3)
doświadczenia wynikającego z przeprowadzonych ćwiczeń

- nie rzadziej niż co trzy lata.

§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA PLANU OPERACYJNO-RATOWNICZEGO PODEJMOWANYCH NA WŁASNYM TERENIE DZIAŁAŃ NA WYPADEK NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ

1. Informacje dotyczące lokalizacji i działalności użytkownika instalacji.

1.1. Ogólne informacje o działalności i strukturze organizacyjnej użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska (surowce, produkty, zatrudnienie).

1.2. Informacje dotyczące lokalizacji użytkownika instalacji:

- położenie geograficzne oraz informacje o dominujących warunkach atmosferycznych,

- źródła zwiększenia niebezpieczeństwa wynikające z położenia,

- odległości od tras komunikacyjnych (transport samochodowy, kolejowy, wodny),

- odległości od terenów zamieszkałych, z uwzględnieniem obiektów użyteczności publicznej (hotele, szkoły, szpitale) oraz gęstości zaludnienia,

- strefy bezpieczeństwa wewnątrz i na zewnątrz użytkownika instalacji.

1.3. Syntetyczny opis stosowanych procesów technologicznych.

1.4. Wykaz substancji niebezpiecznych z odnośnikami do kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.

1.5. Plan sytuacyjny użytkownika instalacji w skali nie większej niż 1:1.000, w uzasadnionych przypadkach z terenem przyległym, obejmującym zasięg przewidywanych zagrożeń, z uwzględnieniem:

- obiektów, urządzeń technicznych, składowisk,

- lokalizacji substancji niebezpiecznych z uwzględnieniem ilości i warunków przechowywania (temperatura, ciśnienie) oraz dróg transportu wewnętrznego tych substancji,

- przeznaczenia terenów przyległych, z podaniem liczby ludzi przebywających w strefach zagrożonych,

- instalacji:

- technologicznych,

- podziemnych - wodnych, sanitarnych, gazowych, kanalizacji przemysłowej i burzowej, ze wskazaniem miejsca zrzutu ścieków i kierunku ruchu mediów,

- naziemnych - napowietrznych linii elektroenergetycznych z zaznaczeniem rozdzielni i transformatorów,

- zbiorników i cieków wód powierzchniowych z zaznaczeniem kierunku ich spływu,

- dróg pożarowych i innych dojazdowych, z zaznaczeniem wjazdów na teren użytkownika instalacji, dostępu do budynków (wejścia, wjazdy) oraz utrudnień w ruchu pojazdów, a także dojazdów do źródeł przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego.

2. Określenie potencjalnych awarii i ich skutków.

2.1. Opis warunków i zdarzeń, mogących spowodować zaistnienie nadzwyczajnych zagrożeń środowiska (scenariusze awaryjne), związanych z:

- zagrożeniami wewnętrznymi (ekstremalne parametry procesowe, palność, toksyczność, wybuchowość stosowanych niebezpiecznych substancji chemicznych),

- zagrożeniami zewnętrznymi (sąsiednie instalacje, szlaki transportowe, przyczyny naturalne - powodzie, zjawiska sejsmiczne, obsunięcia gruntu, ekstremalne zjawiska pogodowe, silny wiatr, bardzo niskie lub wysokie temperatury).

2.2. Określenie zasięgów prognozowanych stref zagrożeń (wybuchów, pożarów, skażeń) z zaznaczeniem, jaki element środowiska będzie skażony: atmosfera, wody powierzchniowe, gleba, wody gruntowe (również poza terenem użytkownika instalacji) dla każdego scenariusza awaryjnego o względnie wysokim prawdopodobieństwie.

3. Opis środków zapewniających gotowość na wypadek wystąpienia awarii i ograniczanie jej skutków.

3.1. Plan użytkownika instalacji uwzględniający:

- rzuty (w skali 1:100 lub zbliżonej) kondygnacji przyziemnych i innych, jeżeli występuje na nich odmienny układ komunikacyjny i jeżeli jest to konieczne do przekazania niezbędnych informacji dotyczących zagrożenia pożarowego, wybuchowego i skażenia środowiska, z naniesieniem i zaznaczeniem charakterystyki pożarowej obiektów,

- istniejące systemy ograniczające skutki awarii (kurtyny wodne i układy zraszające),

- miejsce usytuowania głównych wyłączników zasilania gazem i elektrycznością,

- miejsce usytuowania zaworów odcinających i zbiorników awaryjnych,

- miejsce usytuowania sprzętu i urządzeń pomiarowo-sygnalizacyjnych do wykrywania stężeń wybuchowych oraz skażeń chemicznych,

- lokalizację sprzętu ratowniczego:

- dźwigów pożarowych, drabin i zewnętrznych schodów ewakuacyjnych,

- rękawów ratowniczych, skokochronów oraz innego sprzętu ratownictwa wysokościowego,

- stałych i półstałych urządzeń gaśniczych,

- agregatów awaryjnych (wentylacyjnych, prądotwórczych, oddymiających itp.)

3.2. Opis systemu zapobiegania skażeniom atmosfery, wody i gleby.

3.3. Opis systemu ostrzegania.

3.4. Schemat struktury organizacyjnej i stanu osobowego zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej z określeniem specjalności, z podziałem na zmiany.

3.5. Stan osobowy kierownictwa użytkownika instalacji oraz sposób powiadamiania osób przewidzianych do uczestnictwa w akcji ratowniczej.

3.6. Sposób alarmowania o awarii oraz zasady i warunki ewakuacji wraz z planem sytuacyjnym miejsc ewakuacji.

4. Zasady postępowania na wypadek awarii.

4.1. Zasady postępowania załogi, zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej na wypadek awarii.

4.2. Zasady prowadzenia i koordynacji działań ratowniczych zakładowej służby ratowniczej i zakładowej straży pożarnej z udziałem Państwowej Straży Pożarnej, jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i innych zewnętrznych służb ratowniczych oraz służb porządkowo-ochronnych.

4.3. Zasady udzielania pomocy medycznej osobom poszkodowanym, w tym określenie sił i środków biorących udział w akcji ratowniczej (medycznej) oraz procedur postępowania.

4.4. Określenie koordynatora działań ratowniczych i porządkowych oraz jego kompetencji w odniesieniu do innych uczestników biorących udział w działaniach ratowniczych i spełniających funkcje porządkowe.

5. Zasady postępowania poawaryjnego.

5.1. Określenie miejsc i sposobu neutralizacji i odkażania.

5.2. Zasady zabezpieczania miejsca awarii.

6. Mapy i schematy planu operacyjno-ratowniczego.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1057

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001