Tak. Dyrektorzy szkół, jako kierownicy gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych zobowiązani są do składania oświadczeń majątkowych. 

Samorządy gminne i powiatowe wykonują swoje zadania za pomocą gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych. Do jednych z zadań, jakie wykonują samorządy gminne i powiatowe zaliczamy zadania z zakresu edukacji publicznej. Zadanie to realizowane jest za pomocą szkół, które są jednostkami organizacyjnymi.
Obowiązek składania przez kierowników gminnych lub powiatowych jednostek organizacyjnych oświadczeń majątkowych wynika z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584) oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 i 6a ww. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, zostały wprowadzone ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej przez:

  •  wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), skarbników gmin, sekretarzy gmin, kierowników jednostek organizacyjnych gminy, osoby zarządzające i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
  •  członków zarządów powiatów, skarbników powiatów, sekretarzy powiatów, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, osoby zarządzające i członków organów zarządzających powiatowymi osobami prawnymi oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu starosty.


Osoby wyżej wymienione, w tym kierownicy gminnych i powiatowych jednostek organizacyjnych, na podstawie art. 4 ww. ustawy, w okresie zajmowania stanowiska lub pełnienia funkcji, o których mowa w tych przepisach, nie mogą:

  1. być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółek prawa handlowego,
  2. być zatrudnione lub wykonywać innych zajęć w spółkach prawa handlowego, które mogłyby wywołać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność,
  3. być członkami zarządów, rad nadzorczych lub komisji rewizyjnych spółdzielni, z wyjątkiem rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych,
  4. być członkami zarządów fundacji prowadzących działalność gospodarczą,
  5. posiadać w spółkach prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego - w każdej z tych spółek,
  6. prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności; nie dotyczy to działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, w formie i zakresie gospodarstwa rodzinnego.

Jednak zgodnie z art. 6 tej ustawy, zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek prawa handlowego, nie dotyczy tych osób, o ile zostały zgłoszone do objęcia takich stanowisk:

  • Skarb Państwa,
  • inne państwowe osoby prawne,
  • spółki, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji,
  • jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego.

Osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego z udziałem podmiotów zgłaszających te osoby.
Naruszenie powyższych zakazów, w przypadku kierowników gminnych i powiatowych jednostek organizacyjnych skutkuje odwołaniem jej przez właściwy organ najpóźniej po upływie miesiąca od dnia, w którym ten organ uzyskał informację o przyczynie odwołania.

W związku z tym, że autor pytania nie określa typu szkoły (samorząd gminny i powiatowy są organami prowadzącymi dla innych typów szkół), to szczegóły obowiązku składania oświadczeń majątkowych przedstawię na przykładzie samorządu gminnego (organ prowadzący dla szkół podstawowych i gimnazjów). Należy jednak pamiętać, że przepisy w tym zakresie są takie same w przypadku samorządu powiatowego, tylko zostały zawarte w innym akcie prawnym, a mianowicie w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

Oświadczenia majątkowe dyrektorów szkół

Zgodnie z art. 24h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) kierownik jednostki organizacyjnej gminy jest obowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:

  1. zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
  2. dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
  3. mieniu ruchomym o wartości powyżej 10.000 złotych,
  4. zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10.000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.

Kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, który składa oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składa w dwóch egzemplarzach wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.

Kierownik jednostki organizacyjnej gminy składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia powołania na stanowisko. Do pierwszego oświadczenia majątkowego jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem powołania. Kolejne oświadczenia majątkowe składa co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska.

Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, w tym przypadku wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez 6 lat. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta oraz urząd skarbowy jest uprawniony do porównania treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT). W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30 października każdego roku przedstawia radzie gminy informację o:

  1. osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
  2. nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
  3. działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.


Zgodnie z art. 24i ww. ustawy informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).
Ponadto, zgodnie z art. 24j ww. ustawy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy jest obowiązany do złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonka, wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie gminy, w której pełni funkcję. Obowiązany jest również do złożenia oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami gminy, jednostkami organizacyjnymi gminy lub gminnymi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących.
Kierownik jednostki organizacyjnej gminy, której małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo w okresie pełnienia funkcji zostali zatrudnieni na terenie danej gminy w jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, jest obowiązany do pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku zmiany stanowiska przez małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo zatrudnionych w ww. podmiotach. Oświadczenia te składane są w ciągu 30 dni od dnia powołania, a w przypadku podjęcia działalności gospodarczej albo zawarcia umowy w trakcie pełnienia funkcji w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia oświadczenia.

Informacja, że małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo w okresie pełnienia funkcji zostali zatrudnieni na terenie danej gminy w jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego składana jest w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.

Powyższe oświadczenie oraz informacja o małżonkach, wstępnych, zstępnych lub rodzeństwie są jawne i podlegają ujawnieniu, z tym, że ujawnieniu nie podlegają informacje dotyczące adresów zamieszkania osób je składających oraz osób, których one dotyczą. Ponadto tych oświadczeń i informacji nie przesyła się właściwemu urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie przez urząd skarbowy.
Zgodnie z art. 24k ww. ustawy, niezłożenie oświadczenia majątkowego oraz oświadczenia lub informacji o małżonkach, wstępnych, zstępnych lub rodzeństwie w terminie, w przypadku kierownika gminnej jednostki organizacyjnej powoduje utratę wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie lub informacja, do dnia złożenia oświadczenia lub informacji. Jeżeli kierownik jednostki organizacyjnej gminy nie złoży w terminie oświadczenia majątkowego lub informacji, właściwy organ odwołuje go najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub informacji.