Propozycja zmian znalazła się w projekcie nowelizacji niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, który został skierowany do konsultacji publicznych i opiniowania. W uzasadnieniu przypomniano, że obecnie obowiązująca ustawa o ochronie praw konsumenta wprowadziła generalną zasadę odpowiedzialności przedsiębiorcy za niezgodność towaru z umową, o ile ujawniła się ona w okresie dwóch lat od dostarczenia towaru. W przepisach nie zawarto jednak konkretnego terminu, w jakim konsument musi zgłosić się z ewentualnym roszczeniem, co - zdaniem resortu - może zostać uznane za niesprawiedliwe względem przedsiębiorcy i godzące w praktyczne aspekty pewności oraz trwałości obowiązków wynikających z umowy łączącej obie strony. Dlatego zaproponowano doprecyzowanie ustawy. 

Czytaj: Kontrole w firmach krótsze i poprzedzone analizą - ale nie dla wszystkich

Rok na zgłoszenie 

W przypadku niezgodności towaru z umową konsument może żądać od przedsiębiorcy m.in. wymiany lub naprawy produktu. Przedsiębiorca może wybrać inny sposób naprawienia szkody, jeśli uzna to za konieczne, np. jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby poniesienia nadmiernych kosztów. Z kolei przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta. 

Jest również inna możliwość - konsument ma prawo złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy (w przypadku gdy brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z żądania naprawy bądź wymiany towaru), lub gdy z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Resort rozwoju w projekcie zmian proponuje, by konsument musiał podjąć decyzję w ciągu roku od momentu wykrycia nieprawidłowości. 

- Proponowany termin został ustalony analogicznie do zasad przewidzianych w art. 88 par. 2 kodeksu cywilnego i gwarantuje konsumentowi odpowiednią ilość czasu, by mógł on podjąć odpowiednie kroki w zakresie ochrony przynależnych mu praw - zaznaczono w uzasadnieniu projektu. 

Konsultacje publiczne projektu nowelizacji potrwają do końca kwietnia.