Termin przechowywania oraz sposób przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu zarządzonych na dzień 21 września 1997 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 16 września 1997 r.
w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu zarządzonych na dzień 21 września 1997 r.

Na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r. Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554 i Nr 98, poz. 604) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, uchwala, co następuje.
§  1.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o dokumentach z głosowania i z wyborów, zwanych dalej dokumentami z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców,
2)
protokoły rejestracji okręgowych list kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
3)
protokoły rejestracji kandydatów na senatorów wraz z załącznikami,
4)
protokoły głosowania w obwodach,
5)
protokoły z wyborów posłów do Sejmu w okręgach wyborczych wraz z załącznikami,
6)
protokoły wyników głosowania i wyników wyborów senatorów w okręgach wyborczych,
7)
protokół rejestracji ogólnopolskiej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
8)
protokół wyborów posłów z ogólnopolskich list kandydatów na posłów wraz z załącznikiem,
9)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
10)
uchwały i orzeczenia podjęte przez komisje wyborcze,
11)
dokumentację zapisaną na elektronicznych nośnikach informatycznych, spełniającą warunki określone dla dokumentów z wyborów,
12)
protokoły posiedzeń komisji wyborczych,
13)
urzędowe obwieszczenia komisji wyborczych.
§  2.
1.
Dokumenty z wyborów obwodowe komisje wyborcze przekazują odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, konsulowi i kapitanowi statku. Spis wyborców stanowi oddzielny pakiet. Dokumenty te są przechowywane do dyspozycji Sądu Najwyższego do czasu rozstrzygnięcia o ważności wyborów lub wyboru posłów bądź senatorów, a także do dyspozycji sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowania karne.
2.
Po podjęciu przez Sąd Najwyższy uchwał, o których mowa w ust. 1, wójt, burmistrz, prezydent miasta, konsul i kapitan statku zarządza zniszczenie przechowywanych dokumentów z wyborów w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego. Zniszczenie dokumentów może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od daty ogłoszenia uchwał Sądu Najwyższego w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że udostępnienia lub zabezpieczenia tych dokumentów zażądał sąd lub prokurator. W takim wypadku późniejsze zniszczenie dokumentów wymaga uzgodnienia z organem, który zażądał ich zabezpieczenia lub udostępnienia.
§  3.
1.
Dokumenty z wyborów okręgowa komisja wyborcza przekazuje dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego właściwej dla siedziby komisji. Są one przechowywane w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia 1998 r.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dokumenty z wyborów przechowywane przez dyrektora delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wykazy podpisów wyborców popierających zgłoszenie okręgowej listy kandydatów na posłów (kandydatów na senatorów) są udostępniane wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego i sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowania karne. Wykazy te, po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, podlegają zniszczeniu w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego.
§  4.
Dokumenty z wyborów przekazane przez okręgowe komisje wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej podlegają przekazaniu kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego i stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) przechowywany w Krajowym Biurze Wyborczym.
§  5.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego, w terminie określonym w § 2 ust. 2.
§  6.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, a w szczególności dotyczących gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1997.63.616

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Termin przechowywania oraz sposób przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu zarządzonych na dzień 21 września 1997 r.
Data aktu: 16/09/1997
Data ogłoszenia: 26/09/1997
Data wejścia w życie: 26/09/1997