Weryfikacja wyniku bilansowego niektórych przedsiębiorstw państwowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 listopada 1965 r.
w sprawie weryfikacji wyniku bilansowego niektórych przedsiębiorstw państwowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 22, poz. 188 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie dotyczy przedsiębiorstw państwowych, dla których przepisy określające zasady gospodarki finansowej wprowadzają obowiązek weryfikacji wyników bilansowych przed dokonaniem ich ostatecznego rozliczenia.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenie "sprawozdanie finansowe" oznacza bilans, rachunek strat i zysków oraz sprawozdania w zakresie kosztów, sprzedaży itp., sporządzane przez przedsiębiorstwa zgodnie z instrukcjami Ministerstwa Finansów i Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie finansowej sprawozdawczości statystycznej.
§  3.
Weryfikacji podlega wynik bilansowy przedsiębiorstwa, wykazany w sprawozdaniu finansowym sporządzonym na koniec roku (kalendarzowego lub gospodarczego), którego prawidłowość została stwierdzona zgodnie z wymaganiami określonymi w § 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1960 r. w sprawie badania i zatwierdzania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych i udziału przedstawicieli organów finansowych i banków w tych czynnościach (Monitor Polski Nr 3, poz.. 13).
§  4.
1.
Weryfikację wyniku bilansowego przedsiębiorstwa dla dokonania ostatecznego rozliczenia tego wyniku przeprowadza się zgodnie z przepisami określającymi zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw.
2.
Weryfikacja wyniku bilansowego przedsiębiorstwa polega na ustaleniu i eliminacji z wyniku, o którym mowa w § 3:
1)
zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa, osiągniętego w szczególności wskutek:
a)
urzędowych zmian cen, taryf i płac,
b)
zmian stawek amortyzacji, ubezpieczeń i podatków,
c)
zmian metodologicznych i organizacyjnych;
2)
zysku nieprawidłowego osiągniętego w sposób naruszający obowiązujące przepisy lub w sposób naruszający interes społeczny; za zysk nieprawidłowy uważa się w szczególności zysk osiągnięty wskutek:
a)
stosowania niewłaściwych cen i taryf,
b)
pogorszenia jakości produkcji w stosunku do obowiązujących norm, standardów lub receptur,
c)
niewykonania remontów bieżących środków trwałych,
d)
nieuzasadnionego obniżenia planowanych nakładów na bezpieczeństwo i higienę pracy,
e)
naruszenia obowiązujących przedsiębiorstwo zadań asortymentowych.
3.
Wysokość zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa (ust. 2 pkt 1) oraz zysku nieprawidłowego (ust. 2 pkt 2) należy uzasadnić odpowiednio szczegółowym obliczeniem, opartym na dokumentach lub zapisach ewidencji księgowej.
4.
Jeżeli szczegółowe obliczenie wymaga nakładu pracy niewspółmiernie dużego w stosunku do wysokości zysku niezależnego lub nieprawidłowego, obliczenie tych zysków może być dokonane szacunkowo. Metodę zastosowaną do szacunkowego ustalenia zysku niezależnego lub nieprawidłowego należy omówić w protokole.
5.
Zmiany cen, taryf, stawek i innych czynników powodujące powstanie zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa (ust. 2 pkt 1) ustala się przez porównanie ich wysokości rzeczywistej w okresie objętym sprawozdaniem finansowym z wysokością obowiązującą dla sporządzania planu na ten okres.
§  5.
1.
W celu ustalenia prawidłowej wysokości odpisów na fundusze specjalne (fundusz rozwoju przedsiębiorstw, fundusz rezerwowy i inne fundusze określone przepisami ustalającymi zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw) oraz wysokości wpłat z zysku lub należnych dotacji - przedsiębiorstwa obowiązane są sporządzać szczegółowe obliczenie korekty wyniku bilansowego określonego w § 3.
2.
Wyniki korekty należy zamieścić w zestawieniu, w którym wykazuje się:
1)
wynik bilansowy,
2)
zyski niezależne,
3)
zyski nieprawidłowe,
4)
wynik do rozliczenia obliczony przez odjęcie od sprawdzonego zysku bilansowego lub dodanie do sprawdzonej straty bilansowej (§ 3) zysków niezależnych oraz zysków nieprawidłowych.
3.
Zestawienie wymienione w ust. 2 przedsiębiorstwa przesyłają wraz ze sprawozdaniami finansowymi w terminach ustalonych właściwymi przepisami dla sprawozdań rocznych:
1)
jednostkom organizacyjnym sprawującym bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwami,
2)
właściwym dla danego przedsiębiorstwa wydziałom (oddziałom) finansowym prezydiów rad narodowych,
3)
oddziałom banków finansujących działalność eksploatacyjną.
§  6.
1.
Weryfikację przeprowadzonych korekt wyniku bilansowego przedsiębiorstwa przeprowadza komisja weryfikacyjna, powołana w trybie określonym w § 34 uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 58, poz. 278, z 1961 r. Nr 87, poz. 370 i z 1962 r. Nr 61, poz. 290). Jeżeli stosownie do § 33 ust. 3 pkt 2 tej uchwały nie powołuje się biegłych i komisji weryfikacyjnej, weryfikację przeprowadzonych korekt wyniku bilansowego przedsiębiorstwa przeprowadza jednostka lub organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
2.
Do weryfikacji wyniku bilansowego mają odpowiednio zastosowanie przepisy §§ 13 i 29 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1960 r. wymienionego w § 3.
§  7.
Zarządzenie nie normuje weryfikacji wyniku bilansowego dla dokonania odpisów na fundusz, zakładowy i inne fundusze o podobnym przeznaczeniu.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1961 r. w sprawie weryfikacji zysków i strat niektórych przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 24, poz. 116), z tym że ma ono zastosowanie przy weryfikacji wyniku bilansowego za rok 1965.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.65.371

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Weryfikacja wyniku bilansowego niektórych przedsiębiorstw państwowych.
Data aktu: 26/11/1965
Data ogłoszenia: 07/12/1965
Data wejścia w życie: 01/01/1966