Organizacja terenowej koordynacji przewozów.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 3 lipca 1954 r.
w sprawie organizacji terenowej koordynacji przewozów.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26 i z 1953 r. Nr 43, poz. 210) oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie zakresu działania władz naczelnych w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 111 i Nr 41, poz. 315 oraz z 1952 r. Nr 11, poz. 69, Nr 13, poz. 79 i Nr 19, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Funkcje komisji koordynujących terenowo działalność transportu powierza się wojewódzkim komisjom planowania gospodarczego przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Miejskim Komisjom Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi w zakresie określonym w § 2.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej (WRN) - należy przez to rozumieć również Prezydia Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
2)
wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego (WKPG) - należy przez to rozumieć również Miejskie Komisje Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
3)
województwie - należy przez to rozumieć również obszar m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  2.
1.
Do terenowej koordynacji przewozów należy zapewnienie pełnej i racjonalnej współpracy pomiędzy kolejami normalnotorowymi i dojazdowymi, komunikacją drogową oraz żeglugą w zakresie przewozu osób i towarów.
2.
W szczególności zadaniem WKPG w zakresie koordynacji przewozów jest:
1)
opiniowanie i projektowanie tras i obszarów komunikacji samochodowej i kolei dojazdowych,
2) 1
projektowanie linii samochodowych uzupełniających linie kolejowe oraz określenie miejscowości, w których należałoby utworzyć nowe punkty obsługi przewozowej transportu drogowego, kolejowego i wodnego,
3)
badanie możliwości zastępowania na pewnych odcinkach ruchu kolejowego przez ruch samochodowy i opracowywanie odpowiednich wniosków,
4)
opracowywanie wniosków koordynacyjnych w zakresie rozkładów jazdy,
5)
składanie wniosków w sprawach taryf przewozowych,
6)
opracowywanie wniosków w sprawie podziału nadawanej w województwie masy towarowej pomiędzy poszczególne środki przewozowe ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania wodnych szlaków komunikacyjnych.
§  3.
WKPG jest uprawniona do żądania od poszczególnych instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych wszelkich danych i informacji potrzebnych do wykonania zadań określonych w § 2.
§  4.
1.
Dla wykonania zadań określonych w § 2 WKPG powinna zwoływać konferencje z udziałem przedstawicieli jednostek transportowych i gospodarczych.
2.
WKPG zwołuje konferencje w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
§  5.
1.
Na konferencjach mogą być podejmowane uchwały, wynikające z uzgodnienia sprawy; sprawy, co do których nie można było osiągnąć porozumienia, WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, a przedstawiciele innych jednostek - nadzorującym je ministerstwom.
2.
W sprawach, w których zainteresowane są dwa lub więcej województw, WKPG inicjująca sprawę może odbyć posiedzenie wspólne z przedstawicielami zainteresowanych województw.
3.
Powzięte na konferencjach uchwały, których realizacja należy do właściwości organów zainteresowanych tymi sprawami, są wiążące dla tych organów. Prezydium WRN może określić sprawy, w których uchwały powzięte na konferencjach mogą być wykonane dopiero po ich zatwierdzeniu uchwałą prezydium WRN; uchwały konferencji w sprawach nie nienależących do właściwości organów reprezentowanych na konferencji WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i prezydium WRN.
§  6.
WKPG przesyła odpisy protokołów z konferencji, o których mowa w § 4, w dwóch egzemplarzach do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności) oraz po jednym egzemplarzu do Ministerstw: Kolei, Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Żeglugi - w przypadku, gdy sprawy poruszone na konferencji dotyczą zakresu działania tych ministerstw.
§  7.
W zakresie terenowej koordynacji przewozów WKPG działa stosownie do uchwał kolegium WKPG i prezydium WRN oraz stosownie do instrukcji fachowej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności).
§  8.
WKPG składają Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w dwóch egzemplarzach kwartalne sprawozdania ze swej działalności w zakresie terenowej koordynacji przewozów.
§  9.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 21 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowego powierzenia przewodniczącym wojewódzkich komisji planowania gospodarczego terenowej koordynacji przewozów (Monitor Polski Nr A-90, poz. 1235),
2)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 stycznia 1952 r. w sprawie tymczasowego powierzenia terenowej koordynacji przewozów przewodniczącym niektórych miejskich komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-15, poz. 176).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 1 grudnia 1955 r. (M.P.55.119.1576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1955 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-72.888

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja terenowej koordynacji przewozów.
Data aktu: 03/07/1954
Data ogłoszenia: 31/07/1954
Data wejścia w życie: 31/07/1954