Decyzja 2023/748 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/748
z dnia 11 kwietnia 2023 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Unii 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 i art. 11a ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 określa zasady dotyczące zastosowania postanowień konwencji z Aarhus przez instytucje i organy Unii.

(2) Tytuł IV tego rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące wewnętrznej procedury odwoławczej w odniesieniu do aktów administracyjnych i zaniechań administracyjnych.

(3) W art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 określono kryteria i warunki dotyczące uprawnienia na poziomie Unii organizacji pozarządowych i innych członków społeczeństwa do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia, przy czym zapewnienie przejrzystego i spójnego stosowania tych kryteriów i warunków wymaga określenia szczegółowych zasad dotyczących dowodów, które należy przedstawić razem z wnioskiem, wyznaczania terminów rozpatrzenia wniosków oraz współpracy między instytucjami i organami Unii.

(4) Zgodnie z art. 11a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, aby zapewnić przejrzystość i skuteczne rozpatrywanie spraw, Komisja ustanowiła internetowy system z myślą, by wszystkie wnioski kierowane do Komisji były składane za pośrednictwem tego systemu. Pozostaje to bez uszczerbku dla wszelkich przyszłych decyzji innych instytucji i organów Unii, które mogą również w przyszłości ustanowić internetowe systemy przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.

(5) Do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach stosowania niniejszej decyzji zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 . Należy wyjaśnić, że w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych na platformie internetowej za administratora danych w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy uznać Komisję.

(6) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 17 lutego 2023 r.

(7) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1767 3 . Zmiany w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 stosuje się od dnia 29 kwietnia 2023 r. Niniejszą decyzję należy zatem stosować od tego samego dnia.

(8) Ponieważ niniejsza decyzja ustanawia nowe przepisy w celu zapewnienia skutecznego stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 zmienionego rozporządzeniem (UE) 2021/1767, decyzję Komisji 2008/50/WE 4  należy uchylić ze skutkiem od tego samego dnia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Treść wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
We wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006:
a)
określa się akt administracyjny lub zaniechanie administracyjne, będące przedmiotem wniosku o wszczęcie procedury odwoławczej, oraz przepisy prawa ochrony środowiska, które miały zostać naruszone;
b)
przedstawia się uzasadnienie wniosku;
c)
podaje się istotne informacje i dokumenty na poparcie tego uzasadnienia, przedstawiając fakty lub argumenty prawne, które mogą uzasadniać poważne wątpliwości co do oceny dokonanej przez instytucję lub organ Unii;
d)
podaje się nazwisko i dane kontaktowe osoby upoważnionej do reprezentowania strony występującej z wnioskiem wobec stron trzecich w kwestiach dotyczących wewnętrznej procedury odwoławczej w danej sprawie;
e)
przedstawia się dowód uprawnienia strony występującej z wnioskiem do złożenia wniosku zgodnie z kryteriami i warunkami określonymi w art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
2. 
Wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej nie może przekraczać 50 stron (nie wliczając dokumentów służących udowodnieniu, że spełnione są kryteria kwalifikowalności na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 i innych załączników na poparcie wniosku), chyba że ze względu na złożoność kwestii poruszonych we wniosku służby Komisji uznają przekroczenie tego limitu za uzasadnione.
3. 
Do celów ust. 1 lit. d), w przypadku gdy wspólny wniosek składa kilka organizacji pozarządowych lub innych członków społeczeństwa, wyznacza się jeden punkt kontaktowy.
Artykuł  2

Kryteria dotyczące uprawnienia organizacji pozarządowych do składania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
Każda organizacja pozarządowa składająca wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 przedstawia dowody potwierdzające spełnienie przez nią kryteriów określonych w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia w postaci dokumentów wymienionych w ust. 5 niniejszego artykułu.
2. 
W przypadku gdy któryś z tych dokumentów nie może zostać przekazany z przyczyn niezależnych od organizacji pozarządowej, organizacja ta może przedstawić dowody w postaci dowolnych dokumentów równoważnych.
3. 
Jeżeli z dokumentów nie wynika wyraźnie, że dana organizacja pozarządowa jest niezależna i ma charakter niezarob- kowy, przedstawia ona oświadczenie w tej sprawie, podpisane przez osobę upoważnioną do składania tego typu oświadczeń z ramienia organizacji pozarządowej.
4. 
Jeżeli z dokumentów nie wynika wyraźnie, że podstawowym określonym celem działalności danej organizacji pozarządowej jest promowanie ochrony środowiska w kontekście prawa ochrony środowiska, że organizacja istnieje dłużej niż dwa lata i aktywnie realizuje ten cel lub że cele i działalność organizacji pozarządowej obejmują sprawę będącą przedmiotem wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, organizacja ta przedkłada wszelkie inne dokumenty potwierdzające spełnienie tego kryterium.
5. 
Wykaz dokumentów, które należy przedstawić zgodnie z ust. 1:
a)
statut lub regulamin organizacji pozarządowej, lub wszelkie inne dokumenty pełniące taką samą rolę zgodnie z praktyką krajową, w odniesieniu do tych państw członkowskich UE, w których przepisy prawa krajowego nie wymagają od organizacji pozarządowych przyjęcia statutu lub regulaminu ani nie przewidują takiej możliwości;
b)
roczne sprawozdania z działalności organizacji pozarządowej z okresu ostatnich dwóch lat;
c)
kopia aktu urzędowej rejestracji dokonanej przez władze krajowe w przypadku pozarządowych organizacji z siedzibą w państwach, w których tego typu procedura jest wymagana, aby organizacja mogła uzyskać osobowość prawną;
d)
w stosownych przypadkach informacje i dokumenty potwierdzające, że dana organizacja pozarządowa została wcześniej uznana przez instytucję lub organ Unii za uprawnioną do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 oraz oświadczenie organizacji pozarządowej, że nadal spełnia ona warunki kwalifikowalności.
Artykuł  3

Warunki określone w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006

1. 
Członkowie społeczeństwa uprawnieni do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 przedstawiają dokumenty wymienione w wykazie, o którym mowa w ust. 2, na poparcie spełnienia kryteriów i warunków określonych w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia.
2. 
Wykaz dokumentów, które należy przedstawić:
a)
krótki opis wystarczającego interesu publicznego w danej sprawie;
b)
opis metody, za pomocą której uzyskano poparcie publiczne. W przypadku kampanii zbierania podpisów w internecie należy podać szczegółowe informacje na temat platformy i metod zapewniających autentyczność wyników kampanii. Każda metoda zbierania podpisów powinna zapewniać wykluczenie podwójnych lub fałszywych wpisów i danych pochodzących od członków społeczeństwa, którzy nie mieszkają ani nie mają siedziby w UE; wyniki należy przedstawić z podziałem na państwa członkowskie. W opisie należy również wyjaśnić, jakie dowody uznano za dowody potwierdzające autentyczność przedłożonych dokumentów i danych;
c)
skrócony opis dotyczący skali poparcia publicznego dla wniosku, w tym w szczególności liczba osób popierających wniosek, z podziałem na państwa członkowskie, wykazujący, że wniosek popiera co najmniej 4 000 członków społeczeństwa mieszkających lub mających siedzibę w co najmniej pięciu państwach członkowskich, po co najmniej 250 w każdym z tych państw.
3. 
W odniesieniu do każdego podpisującego będącego osobą fizyczną podaje się następujące informacje:
a)
potwierdzenie podpisu;
b)
imię i nazwisko;
c)
adres i państwo członkowskie zamieszkania;
d)
potwierdzenie spełnienia wymogu dotyczącego minimalnego wieku (w zależności od wymogów państwa członkowskiego zamieszkania dotyczących wykonywania prawa do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego).
4. 
W odniesieniu do każdego podpisującego będącego organizacją podaje się następujące informacje:
a)
potwierdzenie podpisu;
b)
nazwę organizacji;
c)
adres i państwo członkowskie miejsca siedziby;
d)
numer w rejestrze krajowym;
e)
imię, nazwisko i tytuł przedstawiciela.
5. 
Instytucja i organ Unii, do których złożono wniosek, wykorzystują dane osobowe przekazane zgodnie z ust. 3 i 4 wyłącznie w celu sprawdzenia, czy strony występujące z wnioskiem spełniają kryteria i warunki określone w art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, i usuwają te dane rok po złożeniu wniosku, chyba że zakwestionowano spełnienie kryteriów kwalifikowalności, w którym to przypadku dane osobowe mogą zostać zatrzymane do czasu rozstrzygnięcia takiego sporu.
Artykuł  4

Reprezentowanie przez organizację pozarządową lub prawnika

1. 
W przypadku gdy organizacje pozarządowe lub inni członkowie społeczeństwa są reprezentowani przez organizację pozarządową, stosuje się art. 2 niniejszej decyzji.
2. 
W przypadku gdy organizacje pozarządowe lub inni członkowie społeczeństwa są reprezentowani przez prawnika, wniosek powinien zawierać dokumenty i dane potwierdzające, że prawnik ten jest uprawniony do występowania przed sądem danego państwa członkowskiego. Dokumenty te mogą obejmować zaświadczenie wydane przez izbę adwokacką w danym państwie członkowskim lub każdy inny dokument spełniający taką samą rolę zgodnie z praktyką krajową. Prawnik przedstawia również pełnomocnictwo, z którego wynika, że jest uprawniony do reprezentowania swojego klienta.
Artykuł  5

Ocena uprawnienia do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1. 
Instytucja lub organ Unii weryfikuje, czy osoby, które złożyły wniosek, i ich przedstawiciele spełniają kryteria lub warunki określone w art. 11 ust. 1 i 1a rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, oceniając informacje przedstawione zgodnie z niniejszą decyzją.
2. 
Jeżeli na podstawie informacji przedstawionych zgodnie z niniejszą decyzją dana instytucja lub dany organ Unii nie jest w stanie w pełni ocenić, czy spełnione są te kryteria lub warunki, zwraca się do strony występującej z wnioskiem o przekazanie dodatkowych dokumentów lub informacji w rozsądnym terminie, który zostaje określony przez daną instytucję lub dany organ Unii i który nie może przekraczać 30 dni. W okresie tym zawiesza się stosowanie terminów określonych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
3. 
W stosownych przypadkach dana instytucja lub dany organ Unii może skonsultować się z odpowiednimi organami krajowymi w dowolnym państwie członkowskim Unii w celu zweryfikowania i oceny informacji przedstawionych przez daną organizację pozarządową lub danego prawnika w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności określonych w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006. W tym okresie konsultacji, który nie powinien przekraczać 30 dni, zawiesza się stosowanie terminów określonych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006.
Artykuł  6

Współpraca administracyjna

Instytucje i organy Unii współpracują ze sobą, aby zapewnić przejrzyste i spójne stosowanie przepisów niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Składanie wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej kierowanych do Komisji

1. 
Kierowane do Komisji wnioski o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 składa się wyłącznie za pośrednictwem internetowego systemu przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, który jest publicznie dostępny na stronie internetowej Komisji.
2. 
W przypadku wniosków o wszczęcie procedury odwoławczej przedkładanych Komisji zgodnie z art. 11 ust. 1a akapit pierwszy lit. b) tego rozporządzenia podpisy zbiera się za pośrednictwem systemu internetowego udostępnionego przez Komisję (EU-Survey) zgodnie z wytycznymi i metodyką przedstawionymi przez Komisję. Pozostaje to bez uszczerbku dla możliwości zbierania własnoręcznych podpisów przez stronę występującą z wnioskiem. W takim przypadku strona występująca z wnioskiem digitalizuje informacje wymagane na mocy art. 3 akapit trzeci i czwarty niniejszej decyzji i przedkłada je za pośrednictwem internetowego systemu przyjmowania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.
Artykuł  8

Uchylenie

Decyzja 2008/50/WE traci moc.

Artykuł  9

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 29 kwietnia 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2023 r.

1 Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1767 z dnia 6 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. L 356 z 8.10.2021, s. 1).
4 Decyzja Komisji 2008/50/WE z dnia 13 grudnia 2007 r. ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych (Dz.U. L 13 z 16.1.2008, s. 24).

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.99.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/748 ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych lub zaniechań administracyjnych
Data aktu: 11/04/2023
Data ogłoszenia: 12/04/2023
Data wejścia w życie: 29/04/2023, 13/04/2023