(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 2067)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 30 marca 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia. Dla każdej grupy produktów należy ustanowić szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE.
(2) Decyzją Komisji (UE) 2017/175 2 ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "zakwaterowanie turystyczne".
(3) Decyzją Komisji (UE) 2018/680 3 ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "usługi sprzątania pomieszczeń".
(4) Obie decyzje (UE) 2017/175 i (UE) 2018/680 określające wymogi w zakresie efektywności energetycznej dla konkretnych produktów związanych z energią zawierają odniesienia do przepisów, które należy zaktualizować.
(5) Komisja wprowadziła etykiety efektywności energetycznej od A do G dla niektórych produktów związanych z energią ("produkty ze zmienioną skalą") zgodnie z planem prac, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 4 . Produkty ze zmienioną skalą są wymienione w kryteriach 8, 31 a), c), d), e) i h) decyzji (UE) 2017/175 oraz w kryterium O10 a) decyzji (UE) 2018/680 i są odpowiednio źródła światła, urządzenia chłodnicze, zmywarki do naczyń dla gospodarstw domowych, pralki dla gospodarstw domowych i wyświetlacze elektroniczne. Biorąc pod uwagę, że rozporządzenia delegowane Komisji (UE) 2019/2015 5 , (UE) 2019/2016 6 , (UE) 2019/2017 7 , (UE) 2019/2014 8 i (UE) 2019/2013 9 uchyliły rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 874/2012 10 , (UE) nr 1060/2010 11 , (UE) nr 1059/2010 12 , (UE) nr 1061/2010 13 i (UE) nr 1062/2010 14 , kryteria te należy zaktualizować poprzez odniesienie do wymogów energetycznych określonych w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2019/2015, (UE) 2019/2016, (UE) 2019/2017, (UE) 2019/2014 i (UE) 2019/2013. Poza odniesieniami do dokumentów kryteria te należy zaktualizować w celu odzwierciedlenia najwyższych klas efektywności energetycznej ze zmienioną skalą, tak aby kryteria oznakowania ekologicznego UE nadal odpowiadały najlepszym 10-20 % produktów dostępnych na rynku unijnym pod względem efektywności środowiskowej, zgodnie z częścią A pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 66/2010.
(6) W decyzjach (UE) 2017/175 i (UE) 2018/680 należy utrzymać odniesienia do wymogów energetycznych określonych w rozporządzeniach delegowanych (UE) nr 874/2012, (UE) nr 1060/2010, (UE) nr 1059/2010, (UE) nr 1061/2010 i (UE) nr 1062/2010, aby umożliwić uznanie produktów zakupionych przed wejściem w życie nowych przepisów dotyczących etykietowania energetycznego za nadal zgodne z kryteriami oznakowania ekologicznego UE.
(7) Kryterium 31 e) określone w decyzji (UE) 2017/175 zawiera odniesienia do unijnego programu Energy Star dotyczącego urządzeń biurowych oraz do umów między UE a USA dotyczących Energy Star 15 ,16 , które wygasły w dniu 20 lutego 2018 r. Aby zagwarantować wysoką efektywność środowiskową kryteriów oznakowania ekologicznego UE, w przypadku braku odpowiednich etykiet efektywności energetycznej lub rozporządzeń określających klasy energetyczne urządzeń biurowych, z wyjątkiem wyświetlaczy elektronicznych, dla których dostępne są klasy efektywności energetycznej ze zmienioną skalą9, zmieniony wymóg powinien wymagać, aby nowo zakupione urządzenia biurowe podlegały klasyfikacji zgodnie z oznakowaniem ekologicznym EN ISO 14024 typu I 17 .
(8) Kryterium 31 g) określone w decyzji (UE) 2017/175 i kryterium F5 określone w decyzji (UE) 2018/680 przyznają punkty wnioskodawcom ubiegającym się o oznakowanie ekologiczne UE za stosowanie energooszczędnych odkurzaczy oraz zawierają odniesienie do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 665/2013 18 i powiązanych klas efektywności energetycznej. Sąd Unii Europejskiej, decyzją w sprawie T-544/13 RENV, stwierdził nieważność tego rozporządzenia delegowanego 19 . Aby zapewnić możliwość dalszego przyznawania punktów wnioskodawcom ubiegającym się o oznakowanie ekologiczne UE za stosowanie energooszczędnych odkurzaczy, odniesienia do unieważnionego rozporządzenia delegowanego (UE) nr 665/2013 20 należy zastąpić odniesieniami do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 666/2013, a odniesienia do klas efektywności energetycznej należy zastąpić odniesieniami do progów rocznego zużycia energii.
(9) Decyzja (UE) 2017/175 oraz (UE) 2018/680 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 marca 2023 r.