Decyzja wykonawcza 2023/696 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/696
z dnia 27 marca 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 1916)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 23 września 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie do 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , zgodnie z którym najpóźniej do 1 lipca 2023 r. nowe pojazdy muszą być wyposażone w pokładowy europejski system sterowania pociągiem (ETCS) zgodny z wzorcem 3, Wniosek dotyczy dziesięciu nowych pojazdów ETR675 o następujących po sobie numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26, których dostawcą jest Alstom Ferroviaria S.p.A. Te dziesięć pojazdów uzupełnia dotychczasową flotę 26. pojazdów ETR675 stanowiących własność Italo-Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A (Italo- NTV S.p.A).

(2) Informacje dostarczone przez władze włoskie na poparcie wniosku umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy.

(3) Zgodnie z pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 nowe pojazdy dopuszczone do eksploatacji po 16 czerwca 2019 r. muszą być zgodne z zestawami specyfikacji nr 2 lub nr 3 (ETCS zgodny z wzorcem 3), o których mowa w tabeli A 2 w załączniku A do tego rozporządzenia 3 .

(4) Pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ma na celu ułatwienie przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 poprzez przedłużenie terminów. Zgodnie z pkt 3 lit. b) tego punktu niektóre pojazdy wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczone przed 31 grudnia 2020 r. zgodnie z zezwoleniem dla typu pojazdu wydanym przed 1 stycznia 2019 r. mogą skorzystać z przedłużonego terminu na spełnienie wymogów wzorca 3 dla ETCS, tj. do 1 lipca 2023 r.

(5) Po podpisaniu 28 października 2015 r. pierwotnej umowy między Italo-NTV S.p.A a Alstom Ferroviaria S.p.A na dostawę i konserwację 26 pojazdów ETR675 (znanych również jako Pendolino EVO) w ramach opcji zakupu zamówiono w różnych partiach dziesięć pojazdów, o których mowa we wniosku.

(6) Przed 16 czerwca 2019 r. zamówiono sześć pojazdów o numerach od ETR675.17 do ETR675.22, wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczonych do obrotu przed 31 grudnia 2020 r. Zgodnie z pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 1 lipca 2023 r. pojazdy te muszą spełnić wymogi dla ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(7) Po 16 czerwca 2020 r., a konkretnie 31 lipca 2020 r., zamówiono dwa pojazdy o numerach od ETR675.23 i ETR675.24, wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczone do obrotu przed 31 grudnia 2020 r. Zgodnie z pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 1 lipca 2023 r. pojazdy te muszą spełnić wymogi dla ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(8) Dwa pojazdy, o numerach ETR675.25 i ETR675.26, zamówione 31 lipca 2019 r., miały zostać dostarczone po 31 grudnia 2020 r. W związku z tym nie wchodziły one w zakres przepisu przejściowego zawartego w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 i zgodnie z pkt 7.4.2.1 tego załącznika powinny być wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 3. Decyzją Komisji C(2021) 3233 final 4  zezwolono na tymczasowe niestosowanie tej części TSI do 30 czerwca 2023 r. W rezultacie wszystkie dziesięć pojazdów, o których mowa we wniosku, jest obecnie wyposażonych wyłącznie w ETCS zgodny z wzorcem 2.

(9) Migrację dziesięciu pojazdów stanowiących przedmiot tej decyzji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 zaplanowano na okres kończący się 1 lipca 2023 r., zgodnie z terminem określonym w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919.

(10) Bezpieczna migracja z systemu pokładowego ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 zależy jednak od zakończenia modernizacji linii Mediolan-Bolonia i instalacji urządzeń przytorowych ETCS zgodnych z wzorcem 3, aby testy gwarantowały zgodność pokładowego ETCS i urządzeń przytorowych zgodnych z wzorcem 3. Dostępność linii do testowania opóźniła się ze względu na późną instalację urządzeń przytorowych ETCS zgodnych z wzorcem 3. Testowanie stanie się możliwe dopiero w drugim kwartale 2023 r., co umożliwi wydanie pierwszych ponownych zezwoleń dla pojazdów dopiero w listopadzie 2023 r.

(11) Tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 przez kolejny rok do dziesięciu pojazdów ERT675 wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, aż do ich modernizacji do ETCS zgodnego z wzorcem 3 w trakcie regularnych prac konserwacyjnych, w okresie od listopada 2023 r. do 30 czerwca 2024 r., umożliwiłoby kontynuację usług w przypadku braku jakichkolwiek rozwiązań alternatywnych w warunkach opłacalnych z handlowego i operacyjnego punktu widzenia.

(12) Opóźnienie migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ dziesięć pojazdów, których to dotyczy, jest już wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, a urządzenia przytorowe są również wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2 i będą stopniowo przechodzić do ETCS zgodnego z wzorcem 3 do 2025 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS, bez wpływu na interoperacyjność zarówno pojazdów wyposażonych w ETCS zgodny z wzorcem 2, jak i ETCS zgodny z wzorcem 3.

(13) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze włoskie producent pojazdów oznaczonych numerami od ETR675.17 do ETR675.26, Alstom Ferroviaria S.p.A oraz ich właściciel, Italo-NTV S.p.A, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu modernizacji tych pojazdów oraz pozostałej floty pojazdów wyposażonych w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z tym planem modernizacja ma zostać zakończona do 30 czerwca 2024 r.

(14) Wniosek opiera się na art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który zezwala na niestosowanie co najmniej jednej technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI), jeżeli stosowanie tej TSI zagroziłoby ekonomicznej opłacalności projektu lub zgodności systemu kolei w zainteresowanych państwach członkowskich.

(15) Z informacji przekazanych przez władze włoskie wynika, że w przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w dziesięciu pojazdach, tymczasowo wycofując je z eksploatacji poza normalną planową konserwacją. Miałoby to znaczący negatywny skutek gospodarczy dla operatora w postaci przychodów utraconych z powodu braku świadczenia usług komercyjnych, braku faktur oraz kosztów parkowania dziesięciu pojazdów. Można zezwolić na zastosowanie alternatywnego przepisu, a mianowicie dalsze stosowanie ETCS zgodnego z wzorcem 2 do czasu, gdy modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 może zostać przeprowadzona w sposób opłacalny, ponieważ nie będzie to miało wpływu na interoperacyjność i pozwoli zapewnić ciągłość usług.

(16) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione i zezwolić do 30 czerwca 2024 r. na rozdział terminów migracji dziesięciu pojazdów o numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26 z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3.

(17) Należy zatem przyjąć złożony przez Włochy wniosek o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów do 30 czerwca 2024 r.

(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wniosek Republiki Włoskiej o niestosowanie do 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675 o następujących po sobie numerach identyfikacyjnych od ETR675.17 do ETR675.26.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych włoskiej sieci kolejowej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2024 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Zestaw specyfikacji nr 1 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 2 i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1 Zestaw specyfikacji nr 2 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 3, wydanie 1 dotyczące utrzymania i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1 Zestaw specyfikacji nr 3 odpowiada ETCS zgodnemu z wzorcem 3, wydanie 1 i GSM-R zgodnemu z wzorcem 1
4 Decyzja wykonawcza Komisji C(2021) 3233 final z dnia 11 maja 2021 r. w sprawie przyjęcia wniosku o niestosowanie części technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej, określonej w rozporządzeniu (UE) 2016/919, przedłożonego Komisji przez Republikę Włoską zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.91.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/696 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 dotyczącego niestosowania do dnia 30 czerwca 2024 r. pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 do dziesięciu pojazdów ETR675
Data aktu: 27/03/2023
Data ogłoszenia: 29/03/2023