Rozporządzenie delegowane 2023/659 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/659
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 2  ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(2) Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją.

(3) W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń.

(4) W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(5) Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności.

(6) Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję.

(7) Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich.

(8) Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.

(9) Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 4  wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 452/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące operatorów statków powietrznych z państw trzecich, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 * , realizujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, w tym dotyczące warunków wydawania, utrzymywania, zmieniania, ograniczania, zawieszania bądź cofania zezwoleń dla tych operatorów, uprawnień i obowiązków posiadaczy zezwoleń, a także warunków obejmowania operatorów zakazami, ograniczeniami lub określonymi warunkami ze względów bezpieczeństwa.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) "lot" oznacza odlot z określonego lotniska w kierunku określonego lotniska docelowego;

2) "operator z państwa trzeciego" oznacza każdego operatora, w odniesieniu do którego funkcje i obowiązki państwa operatora nie są wykonywane przez państwo członkowskie ani Agencję.

Artykuł 3

Zezwolenia

Operatorzy z państw trzecich realizują operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, wyłącznie jeżeli spełniają wymagania załącznika 1 i posiadają zezwolenie wydane przez Agencję zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego rozporządzenia.";

2)
w załącznikach 1 i 2 do rozporządzenia (UE) nr 452/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1)
W załączniku 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.100 otrzymuje brzmienie:

"TCO.100 Zakres

Niniejszy załącznik (»część TCO«) ustanawia wymagania obowiązujące operatorów z państw trzecich wykonujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(ii)
uchyla się pkt TCO.105 i TCO.110;
b)
w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.200 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) Operator z państwa trzeciego musi przestrzegać:

1) stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, w szczególności w załączniku 1 (Licencjonowanie personelu), załączniku 2 (Przepisy ruchu lotniczego), załączniku 6 (Eksploatacja statków powietrznych), stosownie do przypadku, załączniku 8 (Zdatność do lotu statków powietrznych), załączniku 18 (Materiały niebezpieczne) oraz załączniku 19 (Zarządzanie bezpieczeństwem);

2) stosownych wytycznych bezpieczeństwa wydanych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139;

3) odpowiednich wymagań części TCO; oraz

4) stosownych wymagań rozporządzenia (UE) nr 923/2012 * .

b) Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie był użytkowany zgodnie z:

1) posiadanym certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC) i powiązanymi z nim specyfikacjami operacyjnymi zgodnie z załącznikiem 6 ICAO; oraz

2) zezwoleniem dla operatora z państwa trzeciego wydanym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zakresem i uprawnieniami w nim zawartymi.

c) Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie posiadał świadectwo zdatności do lotu wydane lub poświadczone zgodnie z załącznikiem 8 ICAO przez:

1) państwo rejestracji; lub

2) państwo operatora z państwa trzeciego, pod warunkiem że państwo operatora z państwa trzeciego i państwo rejestracji zawarły porozumienie na mocy art. 83bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczące przeniesienia odpowiedzialności za wydanie świadectwa zdatności do lotu.

(ii)
w pkt TCO.200 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 * , operator z państwa trzeciego bez zbędnej zwłoki zgłasza Agencji wszelkie wypadki określone w załączniku 13 ICAO, w których uczestniczyły statki powietrzne eksploatowane na podstawie jego certyfikatu przewoźnika lotniczego, z uwzględnieniem statków powietrznych, które nie są przeznaczone do wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(iii)
pkt TCO.205 otrzymuje brzmienie:

"TCO.205 Wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru

Wykonując operacje w granicach przestrzeni powietrznej nad terytorium podlegającym postanowieniom Traktatów, operator z państwa trzeciego wyposaża swoje statki powietrzne w wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru wymagane w tej przestrzeni powietrznej i korzysta z tego wyposażenia.";

(iv)
pkt TCO.215 otrzymuje brzmienie:

"TCO.215 Udostępnianie dokumentacji, instrukcji i zapisów

Na wniosek osoby upoważnionej przez Agencję lub właściwy organ państwa członkowskiego, w którym wylądował statek powietrzny obsługiwany przez operatora z państwa trzeciego, pilot dowódca tego statku powietrznego udostępnia, bez zbędnej zwłoki, wszelkie wymagane dokumenty, instrukcje i zapisy, które mają być przewożone na pokładzie.";

c)
w sekcji III wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.305 otrzymuje brzmienie:

"TCO.305 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

a) Na zasadzie odstępstwa od pkt TCO.300 lit. a) operator z państwa trzeciego może wykonywać następujące loty na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uzyskania uprzedniego zezwolenia:

1) loty wykonywane w interesie publicznym w celu zaspokojenia pilnej potrzeby, takie jak misje humanitarne i operacje pomocy w przypadku klęsk żywiołowych;

2) loty pogotowia lotniczego wykonywane w celu przeniesienia chorych lub rannych pacjentów między placówkami opieki zdrowotnej lub świadczenia opieki medycznej dla pacjentów.

b) Przepisy lit. a) mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego:

1) powiadomi Agencję przed planowanym terminem pierwszego lotu w formie i na zasadach określonych przez Agencję;

2) nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005;

3) nie podlega zawieszeniu ani cofnięciu zezwolenia zgodnie z pkt ART. 235 załącznika 2;

4) nie złożył wniosku o wydanie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, który to wniosek został odrzucony zgodnie z pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 załącznika 2; oraz

5) złoży wniosek o zezwolenie na podstawie pkt TCO.300 w terminie 14 dni od daty powiadomienia Agencji zgodnie z lit. b) pkt 1 powyżej.

c) Loty określone w powiadomieniu przewidzianym w lit. a) mogą być wykonywane w okresie wymaganym przez operatora z państwa trzeciego, ale nie dłuższym niż 12 kolejnych tygodni od daty powiadomienia lub do czasu podjęcia przez Agencję decyzji w sprawie wniosku zgodnie z częścią ART pkt ART. 200, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

d) Operator z państwa trzeciego może złożyć takie powiadomienie tylko raz na 24 miesiące.";

(ii)
pkt TCO.310 otrzymuje brzmienie:

"TCO.310 Uprawnienia posiadacza zezwolenia

Uprawnienia operatora z państwa trzeciego są wymienione w zezwoleniu i nie wykraczają poza uprawnienia przyznane przez państwo operatora z państwa trzeciego.";

(iii)
pkt TCO.315 otrzymuje brzmienie:

"TCO.315 Zmiany

a) Wszelkie zmiany, inne niż uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, mające wpływ na warunki zezwolenia, wymagają uprzedniego zatwierdzenia przez Agencję.

b) Operator z państwa trzeciego przedkłada Agencji wniosek o uprzednie zatwierdzenie co najmniej 30 dni przed datą wprowadzenia zamierzonej zmiany.

Operator z państwa trzeciego przedstawia Agencji informacje, o których mowa w pkt TCO.300, w zakresie objętym zamierzoną zmianą.

Po złożeniu wniosku o zmianę operator z państwa trzeciego musi działać zgodnie z warunkami określonymi przez Agencję na podstawie pkt ART. 225 lit. b) załącznika 2.

c) Wszystkie zmiany niewymagające uprzedniego zatwierdzenia, uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, są zgłaszane Agencji przed ich wdrożeniem.";

(iv)
w pkt TCO.320 lit. a) ppkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) operator z państwa trzeciego jest w stanie uzasadnić, na wniosek Agencji, swój zamiar kontynuowania wykonywania operacji na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego;";

(v)
w pkt TCO.320 lit. a) dodaje się ppkt 7 w brzmieniu:

"7) operator z państwa trzeciego eksploatuje co najmniej jeden statek powietrzny na podstawie posiadanego zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego.";

(vi)
pkt TCO.320 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) W przypadku utraty ważności zezwolenia operator z państwa trzeciego musi uzyskać nowe zezwolenie od Agencji przed ponownym rozpoczęciem wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie. Operator z państwa trzeciego składa wniosek o nowe zezwolenie w formie i na zasadach określonych przez Agencję oraz przedstawia wszelkie dokumenty niezbędne do stwierdzenia, że powody utraty ważności zezwolenia przestały istnieć oraz że operator z państwa trzeciego spełnia wymogi dotyczące uzyskania zezwolenia na mocy części TCO.";

2)
w załączniku 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się pkt ART. 105;
a)
pkt ART. 110 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Agencja bez zbędnej zwłoki informuje państwa członkowskie o powiadomieniach otrzymanych zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1.";

b)
pkt ART. 115 lit. a) ppkt 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"5) wprowadzonych środków egzekucyjnych, w tym grzywien wnioskowanych przez Agencję zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139;

6) wdrażania działań naprawczych zatwierdzonych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139; oraz

7) wykorzystania przepisów o zapewnieniu elastycznego podejścia zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

b)
w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt ART. 200 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Agencja dokonuje oceny wstępnej w terminie 30 dni od otrzymania wszystkich wymaganych dokumentów zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1.

W przypadku gdy ocena wstępna wskazuje na konieczność przeprowadzenia dalszej oceny lub audytu, okres przeznaczony na jej przeprowadzenie przedłuża się odpowiednio o czas potrzebny na dalszą ocenę lub audyt.";

(ii)
pkt ART. 200 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) Jeżeli operator z państwa trzeciego nie przedstawi informacji wymaganych do oceny zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1 w terminie określonym przez Agencję, Agencja może podjąć decyzję o zawieszeniu oceny wniosku do czasu dostarczenia informacji. W takim przypadku Agencja informuje operatora z państwa trzeciego o swojej decyzji.";

(iii)
pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) odrzuca wniosek, jeżeli wynik oceny wskazuje, iż dalsza ocena nie będzie skutkować wydaniem zezwolenia; lub";

(iv)
w pkt ART. 200 dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) W przypadku gdy wniosek złożony przez operatora z państwa trzeciego został wcześniej odrzucony lub gdy cofnięto mu zezwolenie, Agencja może podjąć decyzję o odroczeniu rozpatrywania nowego wniosku na dziewięć miesięcy od daty tego cofnięcia lub odrzucenia.";

(v)
pkt ART. 205 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia od operatora z państwa trzeciego objętego zakazem lub ograniczeniem wykonywania przewozów, nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, Agencja uwzględnia zakres zakazu w celu określenia odpowiedniej procedury oceny zgodnie z pkt ART. 200. Jeżeli operator z państwa trzeciego podlega zakazowi wykonywania przewozów obejmującemu cały zakres jego operacji, ocena obejmuje audyt operatora z państwa trzeciego.";

(vi)
pkt ART. 205 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) Agencja przeprowadza audyt wyłącznie w przypadku, gdy:

1) operator z państwa trzeciego zgodzi się poddać audytowi;

2) wynik procedury oceny wstępnej, o której mowa w pkt ART. 200, wskazuje na możliwość pozytywnego rezultatu audytu; oraz

3) audyt można przeprowadzić w obiektach należących do operatora z państwa trzeciego bez ryzyka narażenia na niebezpieczeństwo personelu Agencji.";

(vii)
w ART. 210 lit. a) formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"a) Agencja wydaje zezwolenie w przypadku, gdy:";

(viii)
w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) nie ma dowodów na znaczące ograniczenie zdolności państwa operatora z państwa trzeciego lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w zakresie certyfikacji operatora z państwa trzeciego lub statku powietrznego z państwa trzeciego i nadzoru nad tym operatorem lub tym statkiem powietrznym zgodnie ze stosownymi normami ICAO;";

(ix)
w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wnioskodawca nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005; oraz";

(x)
w pkt ART. 210 lit. a) dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:

"6) wszelkie przypadki niezgodności stwierdzonych podczas oceny zostały zamknięte.";

(xi)
pkt ART. 210 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) Zezwolenie wydaje się na czas nieokreślony.

Agencja określa uprawnienia i zakres działalności, na prowadzenie której operator z państwa trzeciego uzyskał zezwolenie.

c) Agencja uzgadnia z operatorem z państwa trzeciego zakres zmian obowiązków operatora z państwa trzeciego niewymagających uprzedniego zatwierdzenia, biorąc pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji.";

(xii)
w pkt ART. 215 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w stosownych przypadkach, wdrażanie działań naprawczych zleconych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

(xiii)
pkt ART. 215 lit. b) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) uwzględniać decyzje i wyniki dochodzeń prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 lub wyniki wspólnych konsultacji prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 473/2006;";

(xiv)
pkt ART. 215 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) W przypadku gdy na podstawie dostępnych informacji istnieje podejrzenie obniżenia poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez operatora z państwa trzeciego lub możliwości w zakresie nadzoru posiadanych przez państwo operatora lub państwo rejestracji poniżej stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, Agencja poddaje danego operatora z państwa trzeciego wzmożonemu nadzorowi. Agencja wprowadza wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, aby planowana działalność operatora z państwa trzeciego była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO. Środki te mogą być następujące:

1) audyt operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt ART. 205 lit. d);

2) wymóg przedkładania Agencji przez operatora z państwa trzeciego sprawozdań lub dostosowanych do potrzeb informacji technicznych w regularnych odstępach czasu;

3) tymczasowe ograniczenie operacji do obecnej floty operatora z państwa trzeciego lub zakresu operacji zarobkowego transportu lotniczego wykonywanych na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(xv)
w pkt ART. 220 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) Przy określaniu przedziału czasowego przeglądu Agencja bierze pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji, dostępne informacje na temat liczby lotów wykonanych na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego oraz odpowiednie elementy, o których mowa w pkt ART. 200 lit. c).";

(xvi)
pkt ART. 230 lit. b), c) i d) otrzymują brzmienie:

"b) Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 1 w przypadku wykrycia znaczących niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które obniżają bezpieczeństwo lotu lub poważnie mu zagrażają.

Do nieprawidłowości poziomu 1 należą między innymi:

1) nieudzielenie Agencji dostępu do obiektów operatora z państwa trzeciego w sposób określony w pkt TCO.115 lit. b) załącznika 1 podczas zwykłych godzin pracy i po otrzymaniu pisemnego żądania;

2) wprowadzenie zmian wymagających uprzedniego zatwierdzenia bez uzyskania tego zatwierdzenia zgodnie z pkt ART. 210;

3) uzyskanie zezwolenia lub utrzymanie jego ważności drogą fałszerstwa dokumentacji dowodowej;

4) przypadki udowodnionego nadużycia lub nielegalnego wykorzystania zezwolenia;

5) występowanie wielu nieprawidłowości poziomu 2 stwierdzonych w trakcie oceny, wskazujących na słabości systemowe, które obniżają bezpieczeństwo lub poważnie zagrażają bezpieczeństwu lotu.

c) Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 2 w przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które mogłyby obniżyć bezpieczeństwo lotu lub mu zagrozić.

d) Jeżeli w wyniku prowadzonych działań monitorujących wykryte zostaną nieprawidłowości, Agencja, bez uszczerbku dla pozostałych działań wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, informuje operatora z państwa trzeciego o tych nieprawidłowościach na piśmie i żąda podjęcia działań naprawczych w celu usunięcia lub złagodzenia przyczyny źródłowej i zapobieżenia powtórnemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.";

(xvii)
pkt ART. 230 lit. e) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ocenia działanie naprawcze i plan wdrożenia zaproponowane przez operatora z państwa trzeciego. Agencja akceptuje te działania i plan, jeżeli w wyniku oceny stwierdzi, że zawarte w nich analizy przyczyn źródłowych i propozycja przebiegu działań są wystarczające do skutecznego usunięcia lub złagodzenia tych przyczyn, tak aby zapobiec ponownemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.

W przypadku nieprzedstawienia przez operatora z państwa trzeciego możliwego do przyjęcia planu działań naprawczych, o którym mowa w lit. e) ppkt 1, lub niezrealizowania działań naprawczych w terminie przyjętym lub przedłużonym przez Agencję status stwierdzonej nieprawidłowości zostaje podniesiony do poziomu 1 i podejmowane są działania określone w pkt ART. 235 lit. a).";

(xviii)
pkt ART. 235 lit b), c), d) i e) otrzymują brzmienie:

"b) Ograniczenie lub zawieszenie jest znoszone, jeżeli Agencja uzna, że operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, podjęli udane działania naprawcze.

c) Rozważając zniesienie zawieszenia, Agencja rozważa przeprowadzenie audytu operatora z państwa trzeciego, jeżeli spełnione są warunki określone w pkt ART. 205 lit. c). Jeżeli zawieszenie jest spowodowane znaczącymi brakami w nadzorze nad wnioskodawcą ze strony państwa operatora lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w ramach audytu może zostać przeprowadzona ocena sprawdzająca usunięcie tych braków w nadzorze.

d) Agencja może cofnąć zezwolenie, jeżeli po zawieszeniu operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, nie podjęli skutecznych działań naprawczych w ciągu maksymalnie 12 miesięcy.

e) Agencja cofa zezwolenie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego zostanie objęty zakazem wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.";

(xix)
dodaje się pkt ART. 240 w brzmieniu:

"ART. 240 Ważność zezwolenia

a) W przypadku gdy posiadacz zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego przestaje spełniać wymogi dotyczące utrzymania ważności wynikające z pkt TCO.320 załącznika 1, Agencja informuje operatora z państwa trzeciego i państwa członkowskie, że zezwolenie TCO utraciło ważność.

b) Po otrzymaniu wniosku o nowe zezwolenie po wygaśnięciu poprzedniego zezwolenia Agencja przeprowadza ocenę niezbędną do zapewnienia, aby planowana operacja była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO.";

(xx)
dodaje się pkt ART. 245 w brzmieniu:

"ART. 245 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

Po otrzymaniu powiadomienia od operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1 Agencja bez zbędnej zwłoki ocenia, czy spełnione są warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1.

Jeżeli Agencja stwierdzi, że warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1 nie są spełnione, informuje o tym operatora z państwa trzeciego i odpowiednie państwo lub państwa członkowskie.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).
3 Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).
4 Opinia EASA nr 02/2022, Aktualizacja rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 (rozporządzenie w sprawie operatorów z państw trzecich, z dnia 25 kwietnia 2022 r.). (https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-022022).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1)";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).";

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.83.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/659 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich
Data aktu: 02/12/2022
Data ogłoszenia: 22/03/2023
Data wejścia w życie: 11/04/2023