KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 131 lit. c) oraz art. 160 i 175,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Praktyczne wdrażanie rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ("kodeks") w połączeniu z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 2 wykazało, że konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian do tego rozporządzenia delegowanego w celu lepszego dostosowania go do potrzeb przedsiębiorców i organów celnych, a także uwzględnienia zmian w zakresie nadchodzącego wdrażania wersji 2 i 3 systemu kontroli importu (ICS2)
(2) Aby wyjaśnić, że w przypadku przesyłek pocztowych przeładowywanych w Unii w niektórych sytuacjach obowiązek przekazania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej spoczywa na operatorze pocztowym w państwie trzecim, z którego towary zostały wysłane, zgodnie z art. 127 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, konieczne jest wprowadzenie nowej definicji "operatora pocztowego z państwa trzeciego".
(3) Od daty określonej w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2151 3 w odniesieniu do wdrożenia wersji 3 ICS2 różne osoby uczestniczące w procesie transportu towarów na obszar celny Unii koleją mają mieć możliwość przedkładania części informacji zawartych w przywozowej deklaracji skróconej, tj. wielokrotnego składania. Do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 należy zatem dodać nowy art. 112a, aby przewidzieć taką możliwość.
(4) W celu nałożenia na operatorów pocztowych z państw trzecich obowiązku przedkładania danych zawartych w przywozowej deklaracji skróconej dotyczącej towarów przeładowanych na obszarze celnym Unii, w przypadku gdy dany operator pocztowy nie przekazał tych danych przewoźnikowi, należy zmienić art. 113a rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446.
(5) Opakowania opatrzone trwałym oznakowaniem identyfikującym osobę, które są czasowo przywożone, wypełniane i powrotnie wywożone, z zawartością lub bez, można zgłaszać w drodze zgłoszenia ustnego lub każdej innej czynności, o której mowa w art. 141 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446. Ponieważ można tego dokonać w odniesieniu do opakowań z zawartością przywożonych wyłącznie przez osoby mające siedzibę poza obszarem celnym Unii, konieczne jest rozszerzenie zakresu stosowania tej uproszczonej formalności celnej na opakowania przywożone bez zawartości przez osoby, niezależnie od tego, gdzie osoby te mają siedzibę.
(6) Należy wprowadzić możliwość zwrotu należności celnych przywozowych w szczególnych sytuacjach, gdy towary są dostarczane nieodpłatnie organizacjom charytatywnym lub dobroczynnym. Należy tego dokonać poprzez dodanie nowego powodu unieważnienia zgłoszeń celnych po zwolnieniu towarów, co umożliwia zwrot uiszczonych należności celnych przywozowych zgodnie z art. 116 ust. 1 kodeksu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2022 r.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2151 z dnia 13 grudnia 2019 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wdrażania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 168).
4 Art. 1 pkt 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.56I.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.
5 Art. 1 pkt 8 zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.56I.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2023 r.