Decyzja 2023/385 w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji

DECYZJA RADY (WPZiB) 2023/385
z dnia 20 lutego 2023 r.
w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE, czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3  ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach tej listy ma zostać opracowany projekt pt. "Sieć centrów logistycznych w Europie i wsparcie operacji" (NetLogHubs), w którym uczestniczyć będzie 13 członków, w tym Niemcy działające w charakterze koordynatora projektu.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639 ustanawiającą ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W maju 2022 r. Kanada przesłała koordynatorowi NetLogHubs wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Na podstawie informacji przekazanej przez Kanadę członkowie projektu ocenili następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, czy spełnia ona ogólne warunki określone w art. 3 tej decyzji.

(5) W dniu 29 listopada 2022 r., w następstwie jednomyślnego porozumienia członków projektu w dniu 14 września 2022 r., koordynator NetLogHubs powiadomił Radę i Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, o wniosku w sprawie zaproszenia Kanady do udziału w tym projekcie. Notyfikacja określa zakres, formę i zasięg udziału Kanady oraz potwierdza, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(6) W dniu 1 grudnia 2022 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Kanady o udział w Net- LogHubs. W szczególności KPiB zapoznał się z opisem NetLogHubs przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną, procedury podejmowania decyzji oraz główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA), w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii; a także, że nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji lub finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Kanady w NetLogHubs opisanym w notyfikacji. Uznał, że Kanada wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Kanada spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

- Kanada spełnia warunek określony w art. 3 lit. a), wymagający tego, by: podzielała wartości, na których opiera się Unia, określone w art. 2 TUE, a także zasady, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz cele WPZiB określone w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nie naraża na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzega zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzi dialog polityczny z Unią, który w przypadku udziału Kanady w NetLogHubs powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;

- w odniesieniu do warunku w art. 3 lit. b), by Kanada zapewniała NetLogHubs znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Kanady, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) udział Kanady w NetLogHubs przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d), NetLogHubs nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań lub rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności lub technologii, ani nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie; z tego powodu udział Kanady w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Kanady ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie;

- zapewniono również wymaganą w art. 3 lit. e) spójność udziału Kanady z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO, odnoszącymi się również do możliwości rozmieszczenia i interoperacyjności sił, które niniejszy projekt pomaga osiągnąć, określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji a w związku z tym, że NetLogHubs nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Kanady przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego (EDTIB) nie ma zastosowania w tym kontekście;

- wymóg określony w art. 3 lit. f) został spełniony, ponieważ od dnia 1 czerwca 2018 r. obowiązuje umowa między Unią Europejską a Kanadą w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 4 ;

- warunek określony w art. 3 lit. g) nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że NetLogHubs nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h), Kanada zobowiązała się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące projektu zgodnie z decyzjami (WPZiB) 2017/2315 i (WPZiB) 2018/909 5 .

(9) KPiB zawarł w swojej opinii zalecenie, aby Rada podjęła pozytywną decyzję, że udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem zdecydować, czy udział Kanady w NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, koordynator projektu ma przesłać, w imieniu członków projektu, zaproszenie Kanadzie do udziału w NetLogHubs. Kanada przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez członków projektu i Kanadę, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639 oraz będzie posiadała prawa i obowiązki określone w tym ustaleniu, zgodnie z art. 4 ust. 1 tej decyzji. Rada ma prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Kanady w projekcie PESCO NetLogHubs spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2023 r.
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Umowa między Kanadą a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 333 z 15.12.2017, s. 2).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.53.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/385 w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji
Data aktu: 20/02/2023
Data ogłoszenia: 21/02/2023
Data wejścia w życie: 20/02/2023