ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/315
z dnia 25 października 2022 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2015/2205, (UE) 2016/592 i (UE) 2016/1178 w odniesieniu do daty, od której obowiązek rozliczania staje się skuteczny w odniesieniu do niektórych rodzajów kontraktów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2015/2205 2 , (UE) 2016/592 3 i (UE) 2016/1178 4 określono, między innymi, daty, od których obowiązek rozliczania staje się skuteczny w odniesieniu do kontraktów dotyczących klas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wymienionych w załącznikach do tych rozporządzeń delegowanych. Art. 3 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) tych rozporządzeń delegowanych określa odroczone daty rozpoczęcia stosowania obowiązku rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawartych pomiędzy kontrahentami należącymi do tej samej grupy w przypadku, gdy jeden kontrahent ma siedzibę w państwie trzecim, a drugi kontrahent ma siedzibę w Unii. Odroczenie tych dat rozpoczęcia stosowania było konieczne do zapewnienia, by takie kontrakty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nie podlegały obowiązkowi rozliczania przed przyjęciem aktu wykonawczego zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(2) Jak dotąd w odniesieniu do obowiązku rozliczania nie przyjęto jeszcze żadnego aktu wykonawczego zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Stosowanie obowiązku rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawartych między kontrahentami należącymi do tej samej grupy, w przypadku gdy jeden kontrahent ma siedzibę w państwie trzecim, a drugi kontrahent ma siedzibę w Unii, jeżeli nie przyjęto by aktu wykonawczego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, miałoby negatywne skutki gospodarcze dla kontrahentów unijnych. Należy zatem ponownie odroczyć rozpoczęcie stosowanie obowiązku rozliczania wewnątrzgrupowych kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawartych z kontrahentem z państwa trzeciego.
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2015/2205, (UE) 2016/592 oraz (UE) 2016/1178.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(5) Zmiany w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2015/2205, (UE) 2016/592 i (UE) 2016/1178 stanowią niewielkie korekty w istniejących ramach regulacyjnych. Biorąc pod uwagę ograniczony zakres tych zmian i pilny charakter sprawy, przeprowadzenie przez ESMA otwartych konsultacji publicznych lub analiz potencjalnych kosztów i korzyści byłoby wysoce nieproporcjonalne. ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 oraz skonsultował się z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego.
(6) Aby jak najszybciej zapewnić uczestnikom rynku pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2022 r.