Decyzja wykonawcza 2023/319 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/319
z dnia 9 lutego 2023 r.
w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 875)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 29 czerwca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 po dniu 1 lipca 2023 r. dla typów pojazdów dopuszczonych przed dniem 1 stycznia 2019 r. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który przewiduje możliwość niestosowania ze względu na ryzyko, że zagrożona zostanie ekonomiczna opłacalność projektu. Wniosek o tymczasowe niestosowanie dotyczy piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807, dostarczonych przez AnsaldoBreda S.p.A. Tych piętnaście pojazdów należy do taboru siedemnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 posiadanych przez Trenitalia.

(2) W pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ustanowiono etap przejściowy w celu ułatwienia przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 na ETCS zgodny z wzorcem 3. Zezwolono w nim także na instalację ETCS zgodnego z wzorcem 2 do dnia 31 grudnia 2020 r. w odniesieniu do pojazdów objętych projektami lub umowami, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/919. Jeżeli stosowana jest ta opcja opóźnienia wprowadzenia wzorca 3, projekt ma zapewnić zgodność z zestawem specyfikacji nr 2 lub nr 3 wymienionym w tabeli A2 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919 w okresie nie dłuższym niż do dnia 1 lipca 2023 r.

(3) Piętnaście pojazdów V250, o których mowa we wniosku, zostało zamówionych w dniu 4 sierpnia 2017 r. (umowa nr 3807) przez Trenitalia w ramach taboru siedemnastu pojazdów V250, który miał zostać dostarczony w okresie od maja 2019 r. do końca 2020 r., czyli do ostatecznego terminu określonego w pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919. W tych piętnastu pojazdach zainstalowano ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczono je do eksploatacji zgodnie z zezwoleniem dla typu przed dniem 31 grudnia 2020 r.

(4) Migracja tego taboru z wzorca 2 do wzorca 3 została początkowo zaplanowana na połowę 2023 r. zgodnie z regularnym utrzymaniem i eksploatacją pojazdów należących do taboru. Pandemia COVID-19 miała jednak negatywny wpływ na proces planowego utrzymania przedmiotowych pojazdów. W związku z tym planowanie procesu utrzymania tych pojazdów musiało zostać przełożone na okres po dniu 1 lipca 2023 r.

(5) W przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w piętnastu pojazdach i tymczasowego wycofania ich z eksploatacji poza normalnym planowym utrzymaniem. Miałoby to skutek gospodarczy w postaci utraconych dochodów ze względu na niezdolność do świadczenia regularnych usług komercyjnych oraz wyższe koszty modernizacji wykraczającej poza normalne działania związane z utrzymaniem. Miałoby to również negatywne skutki społecznoekonomiczne dla klientów przedsiębiorstwa Trenitalia ze względu na zakłócenia w świadczeniu usług spowodowane działaniami związanymi z utrzymaniem poza planowanym harmonogramem.

(6) Producent tych piętnastu pojazdów, AnsaldoBreda, oraz ich właściciel, Trenitalia, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu doposażenia tych pojazdów oraz pozostałego taboru w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z przedstawioną przez nich najnowszą prognozą planowania modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 powinna zostać zakończona do dnia 31 grudnia 2025 r.

(7) Opóźnienie tej migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ pojazdy te są już wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2. ETCS w odniesieniu do urządzeń przytorowych jest ustalony zgodnie z wzorcem 2 i będzie stopniowo migrować do wzorca 3 do 2026 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS.

(8) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do piętnastu przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Włochy wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów oraz o odroczenie migracji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do zgodnego z wzorcem 3 do dnia 31 grudnia 2025 r.

(9) Włochy zobowiązały się do informowania Komisji o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek o niestosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 przedłożony Komisji przez Republikę Włoską w dniu 29 czerwca 2022 r. zostaje przyjęty w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807.

Artykuł  2

Włochy informują Komisję o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się w granicach geograficznych włoskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lutego 2023 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.43.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/319 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700
Data aktu: 09/02/2023
Data ogłoszenia: 13/02/2023