a także mając na uwadze, co następuje:(1) Po przyjęciu rozporządzenia (UE) 2019/1239 dyrektywa 2000/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 straciła moc i zastąpiono ją dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 3 . Odesłanie do dyrektywy 2000/59/WE w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239 należy zatem zastąpić odesłaniem do dyrektywy (UE) 2019/883. Ponadto z uwagi na fakt, że w art. 7 ust. 3 dyrektywy 2019/883 przewidziano obowiązek udostępniania informacji zawartych w pokwitowaniu odbioru odpadów, należy zatem wymienić go również w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239.
(2) Przepisy ustanawiające obowiązki sprawozdawcze istotne dla europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych określono w art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 4 (kodeks graniczny Schengen). W związku z tym należy zmienić załącznik do rozporządzenia (UE) 2019/1239, zastępując odesłanie do art. 8 kodeksu granicznego Schengen odesłaniem do art. 19.
(3) Art. 7 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2001/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 jest istotny z punktu widzenia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/1239, natomiast w pozostałych przepisach art. 7 dyrektywy 2001/96/WE nie nakłada się obowiązków sprawozdawczych. Należy zatem zmienić odesłanie do dyrektywy 2001/96/WE, aby odsyłało jedynie do art. 7 ust. 1 lit. b) tej dyrektywy.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia (UE) 2019/1239.
(5) Zbiór danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych powinien zawierać elementy danych wymagane na podstawie unijnych i międzynarodowych przepisów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239 oraz w przepisach krajowych, które należy przedstawić w związku z zawinięciem do portu. W ramach prac przygotowawczych do ustanowienia zbioru danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1239 państwa członkowskie powiadomiły Komisję o elementach danych w swoich krajowych przepisach i wymaganiach.
(6) Każdy element zbioru danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych powinien być zidentyfikowany przez nazwę z opisem i jednocześnie powinien posiadać precyzyjne techniczne cechy charakterystyczne wskazujące na rodzaj i długość znaku. Aby uniknąć mnożenia wymogów dotyczących danych i uprościć sprawozdawczość morską, Komisja, w porozumieniu z państwami członkowskimi, zharmonizowała nazwy, definicje i formaty tych elementów danych.
(7) Aby zapewnić przestrzeganie i stosowanie wspólnych wymogów dotyczących danych, formatów i kodów w sprawozdawczości prowadzonej za pośrednictwem morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych, w stosownych przypadkach konieczne jest ustanowienie stosowania zharmonizowanych wykazów kodów i reguł biznesowych w zbiorze danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych.
(8) Aby ułatwić elektroniczną sprawozdawczość za pośrednictwem morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych, w zbiorze danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych należy wskazać, kiedy elementy danych mają zastosowanie do unijnych i krajowych przepisów wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239, a które mają zastosowanie do przepisów krajowych.
(9) W celu ułatwienia sprawozdawczości statkom i biorąc pod uwagę międzynarodowy wymiar żeglugi, zbiór danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych powinien zawierać odesłanie do "Kompendium IMO dotyczącego udogodnień i gospodarki elektronicznej" przedstawionego w okólniku FAL.5/Circ.44 wydanym przez Międzynarodową Organizację Morską. Odesłanie to powinno wskazywać powiązania pomiędzy elementami danych w zbiorze danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych a odpowiadającymi im elementami danych w kompendium FAL.
(10) Załącznik do rozporządzenia (UE) 2019/1239 zawiera kilka odesłań do celnych obowiązków sprawozdawczych. Większość z tych obowiązków należy wypełnić poprzez zastosowanie wymogów dotyczących danych określonych w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 6 oraz formatów i kodów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 7 . W celu zapewnienia, aby dane przedstawione przez podmioty zgłaszające za pośrednictwem morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych w celu wywiązania się z tych obowiązków były w łatwy sposób przetwarzane przez celne systemy informatyczne, należy uwzględnić powiązanie między wymaganiami dotyczącymi danych celnych a odpowiadającymi im elementami danych w zbiorze danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych.
(11) Należy zatem uzupełnić rozporządzenie (UE) 2019/1239 w celu ustanowienia zbioru danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych.
(12) Utworzenie zbioru danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych jest ściśle związane z obowiązkami sprawozdawczymi wymienionymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239. W związku z tym należy zmienić załącznik do rozporządzenia (UE) 2019/1239 i utworzyć zbiór danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych na mocy tego samego rozporządzenia, aby zapewnić spójność prawną.
(13) Komisja przeprowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów i z zainteresowanymi stronami.
(14) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/1239 stosuje się od dnia 15 sierpnia 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2022 r.