Decyzja 2023/2898 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS

DECYZJA RADY (UE) 2023/2898
z dnia 19 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31, art. 43 ust. 2 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 87/369/EWG 1  Unia zatwierdziła Międzynarodową Konwencję w sprawie Zharmonizowanego Systemu Określania i Kodowania Towarów 2  oraz Protokół zmian do tej Konwencji 3  (zwaną dalej "Konwencją HS"), na mocy której ustanowiono między innymi Komitet Systemu Zharmonizowanego (zwany dalej "Komitetem").

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) i c) Konwencji HS Komitet odpowiada między innymi za przygotowanie not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy, jak poradniki do interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także za przygotowanie zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego.

(3) Zgodnie z art. 8 ust. 3 Konwencji HS noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy dotyczące interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zalecenia mające zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego, przygotowywane podczas sesji Komitetu (zwane dalej "decyzjami Komitetu") uważane są za zatwierdzone przez Radę Światowej Organizacji Celnej (WCO), jeżeli do końca drugiego miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym sesja została zamknięta, żadna z Umawiających się Stron Konwencji HS nie powiadomiła Sekretarza Generalnego WCO o przekazaniu sprawy do ponownego zbadania przez Komitet Systemu Zharmonizowanego lub odesłaniu do Rady WCO.

(4) Zgodnie z art. 8 ust. 4 Konwencji HS, po odesłaniu sprawy do Rady WCO, zgodnie z postanowieniami ust. 2 tego artykułu, Rada WCO zatwierdza takie noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy albo zalecenia, chyba że któryś z członków Rady WCO będący Umawiającą się Stroną Konwencji HS poprosi o ich odesłanie w całości lub części do Komitetu w celu ponownego zbadania.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WCO w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także zaleceń mających zabezpieczyć jednolitości interpretacji i stosowania Konwencji HS, ponieważ przedmiotowe decyzje przygotowane przez Komitet będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 4 .

(6) W interesie Unii leży, aby stanowiska wyrażane przez Unię w ramach Komitetu były ustalane zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi dotyczącymi klasyfikacji taryfowej towarów. W interesie Unii leży również, aby takie stanowiska były ustalane w możliwie najszybszy sposób, tak aby umożliwić Unii wykonywanie jej praw w ramach Komitetu.

(7) Aby zabezpieczyć prawa Unii, Komisja powinna mieć również możliwość zwrócenia się w imieniu Unii o przekazanie sprawy Radzie WCO lub Komitetowi w celu ponownego zbadania zgodnie z art. 8 ust. 2 Konwencji HS, aby uniknąć przyjęcia decyzji w sprawie, co do której Rada WCO nie jest w stanie wypracować stanowiska przed upływem terminu określonego w art. 8 ust. 3 Konwencji HS albo osiągnęła stanowisko, które różni się znacznie od decyzji przyjętej przez Komitet.

(8) Ze względu na zmienny i wysoce techniczny charakter klasyfikacji towarów w ramach Konwencji HS, dużą liczbę zagadnień poddawanych dyskusji na posiedzeniach Komitetu odbywających się dwa razy w roku oraz ograniczone ramy czasowe na zapoznanie się z dokumentami rozsyłanymi przez Sekretariat WCO i Umawiające się Strony w ramach przygotowań do posiedzeń Komitetu, a także wynikającą z tego konieczność uwzględnienia w stanowisku Unii nowych informacji przedstawionych przed takimi posiedzeniami lub w ich trakcie oraz skutecznego działania na podstawie tych informacji, należy ustalić, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), niezbędne kroki w celu określenia stanowiska Unii.

(9) Decyzja Rady (UE) 2020/1707 5  określa skuteczną i przyśpieszoną procedurę ustalania stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO. Ponieważ decyzja ta traci moc z dniem 31 grudnia 2023 r., należy ją zastąpić nową decyzją.

(10) Z uwagi na powtarzające się opóźnienia w dystrybucji dokumentów roboczych przed posiedzeniami Komitetu oraz w celu zabezpieczenia praw i interesów Unii w ramach WCO Komisja powinna starać się wzywać Sekretariat WCO do zapewniania dostępności dokumentów roboczych zgodnie z regulaminem Komitetu, tak aby takie dokumenty były rozsyłane co najmniej 30 dni przed otwarciem danej sesji.

(11) Aby zapewnić Radzie możliwość regularnej oceny oraz, w stosownych przypadkach, zmiany sposobu postępowania określonego w niniejszej decyzji, a także w duchu lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisanej w art. 13 ust. 2 TUE, obowiązywanie niniejszej decyzji powinno być ograniczone w czasie. W ramach przygotowań do strategicznego przeglądu Systemu Zharmonizowanego, który ma zostać poddany dyskusji w ramach Komisji Polityki WCO i Rady WCO w czerwcu 2024 r., obowiązywanie niniejszej decyzji może zostać na wniosek Komisji skrócone przed jej wygaśnięciem.

(12) Aby stanowisko Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO zostało utrzymane po wygaśnięciu decyzji (UE) 2020/1707 z dniem 31 grudnia 2023 r., niniejszą decyzję należy stosować od dnia 1 stycznia 2024 r. i w związku z tym powinna ona wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach Światowej Organizacji Celnej, ustala się zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi określonymi w sekcji I załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Doprecyzowania stanowiska Unii, jakie ma być zajęte na podstawie art. 1, dokonuje się zgodnie ze specyfikacją określoną w sekcji II załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2026 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

I.
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji systemu zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji systemu zharmonizowanego w ramach konwencji w sprawie systemu zharmonizowanego (konwencji HS).
1.
ZASADY

W ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) Unia:

a)
propaguje i ułatwia klasyfikację celną towarów, jednolitą interpretację i stosowanie systemu zharmonizowanego (HS) oraz ograniczanie liczby przypadków i sporów związanych z rozbieżnymi interpretacjami HS, a także przyczynia się do osiągnięcia tych celów;
b)
dąży do odpowiedniego zaangażowania zainteresowanych stron w fazę przygotowania decyzji Komitetu Systemu Zharmonizowanego oraz zapewnia zgodność decyzji przyjmowanych w ramach WCO z Międzynarodową konwencją w sprawie zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów (konwencja HS) 6 ;
c)
zapewnia zgodność środków przyjętych w ramach WCO z ogólnymi regułami interpretacji HS;
d)
propaguje stanowiska spójne z najlepszymi praktykami opracowanymi przez Unię w danym obszarze;
e)
propaguje uproszczenie i modernizację nomenklatury HS w zależności od rozwoju potrzeb użytkowników oraz rozwoju nowych technologii;
f)
zapewnia spójność z innymi politykami Unii, w tym z celem ochrony interesów finansowych Unii, oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi w zakresie, w jakim jest to istotne w świetle szczególnego charakteru klasyfikacji celnej.
2.
KRYTERIA

Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii w WCO:

(a)
ustala się zgodnie z następującymi kryteriami ogólnymi:
zasada, zgodnie z którą - w interesie pewności prawa i ułatwienia weryfikacji - decydującym kryterium przy klasyfikacji towarów do celów celnych są zasadniczo obiektywne cechy i właściwości towarów, określone w treści odpowiednich pozycji w nomenklaturze HS oraz w uwagach do sekcji lub działów, oraz
ogólne zasady interpretacji HS określone w załączniku do konwencji HS,
(b)
w stosownych przypadkach biorąc pod uwagę następujące kryteria szczegółowe:
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dziedzinie klasyfikacji celnej towarów,
nomenklaturę HS i noty wyjaśniające do HS, opinie klasyfikacyjne i decyzje klasyfikacyjne przyjęte przez Komitet,
podpozycje Nomenklatury scalonej (CN) 7  i noty wyjaśniające do CN,
rozporządzenia i decyzje klasyfikacyjne przyjęte przez Radę lub Komisję,
wnioski Komitetu Kodeksu Celnego - Sekcja Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej, oraz
wszelkie inne akty prawne lub wytyczne dotyczące klasyfikacji celnej towarów opracowane przez Radę lub Komisję.
3.
WYTYCZNE

W stosownych przypadkach Unia stara się wspierać przyjmowanie w WCO następujących decyzji, zgodnie z zasadami i kryteriami, o których mowa w pkt 1 i 2:

a)
dotyczących propozycji not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji HS;
b)
dotyczących przygotowania zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji i stosowania HS.
II.
Określenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji systemu zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji systemu zharmonizowanego w ramach konwencji HS.

Przed każdym posiedzeniem Komitetu, podczas którego Komitet ma przyjąć decyzje wywierające skutki prawne dla Unii, należy podjąć niezbędne kroki, aby stanowisko wyrażone w imieniu Unii uwzględniało najnowsze informacje techniczne i inne istotne informacje przekazane Komisji, zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi określonymi w sekcji I. W celu ochrony praw i interesów Unii w ramach WCO Komisja zwraca szczególną uwagę na dostępność dokumentów roboczych zgodnie z regulaminem Komitetu.

W tym celu i w oparciu o te informacje Komisja przekazuje Radzie z odpowiednim wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem Komitetu, o którym to posiedzeniu mowa w akapicie pierwszym, pisemny dokument zawierający proponowane elementy określające stanowisko Unii do dyskusji i do zatwierdzenia szczegółów stanowiska, które ma być wyrażone w imieniu Unii. Rada analizuje dokumenty Komisji w możliwie najkrótszym terminie.

Jeżeli Rada nie zatwierdzi danej części wniosku, Komisja nie przedstawi stanowiska Unii w tej kwestii na posiedzeniu Komitetu.

W przypadku gdy stanowisko Unii zasadniczo różni się od decyzji przyjętej przez Komitet, Komisja, w odpowiednim czasie przed upływem terminu przewidzianego w art. 8 ust. 3 konwencji HS, przekazuje Radzie do dyskusji i w celu zatwierdzenia pisemny dokument określający, czy dana decyzja może zostać zaakceptowana lub czy dana sprawa powinna zostać przekazana Radzie WCO lub Komitetowi do ponownego rozpatrzenia zgodnie z art. 8 ust. 2 konwencji HS.

Aby chronić prawa Unii oraz uniknąć podjęcia w WCO decyzji w sprawie, co do której Rada nie jest w stanie wypracować stanowiska przed upływem terminu przewidzianego w art. 8 ust. 3 konwencji HS, Komisja może zwrócić się w imieniu Unii o przekazanie sprawy Radzie WCO lub Komitetowi do ponownego rozpatrzenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 konwencji HS.

1 Decyzja Rady 87/369/EWG z dnia 7 kwietnia 1987 r. dotycząca zawarcia Międzynarodowej Konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów oraz Protokołu zmian do tej Konwencji (Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 1).
2 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 3.
3 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 11.
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
5 Decyzja Rady (UE) 2020/1707 z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji doradczych dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczać jednolitość interpretacji Systemu Zharmonizowanego w ramach konwencji HS (Dz.U. L 385 z 17.11.2020, s. 11).
6 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 3.
7 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 9.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2898

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2898 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS
Data aktu: 19/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023