a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 2 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 3 .
(3) W dniu 18 grudnia 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/2874 zmieniającą decyzję 2014/512/WPZiB.
(4) Decyzją (WPZiB) 2023/2874 dodano 29 nowych podmiotów do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB, to jest wykazu osób, podmiotów i organów bezpośrednio wspierających rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie, w odniesieniu do których nakłada się surowsze ograniczenia wywozowe dotyczące towarów i technologii podwójnego zastosowania oraz towarów i technologii, które mogą przyczynić się do zwiększenia potencjału rosyjskiego sektora obronnego i bezpieczeństwa pod względem technologicznym. Ponadto, ze względu na ważną rolę, jaką w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie odgrywają podzespoły elektroniczne wykorzystywane przez rosyjski kompleks wojskowo-przemysłowy, decyzja (WPZiB) 2023/2874 uwzględnia również niektóre podmioty z państw trzecich innych niż Rosja zaangażowane w obchodzenie ograniczeń handlowych, a także niektóre podmioty rosyjskie zaangażowane w opracowywanie, produkcję i dostarczanie podzespołów elektronicznych dla rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego.
(5) Decyzją (WPZiB) 2023/2874 rozszerzono wykaz produktów, które przyczyniają się do wzmocnienia potencjału wojskowego i technologicznego Rosji lub do rozwoju jej sektora obrony i bezpieczeństwa, poprzez dodanie produktów wykorzystywanych przez Rosję w wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie oraz produktów, które przyczyniają się do rozwoju lub produkcji jej systemów wojskowych, w tym chemikaliów, baterii litowych, termostatów, silników prądu stałego i silników serwo do bezzałogowych statków powietrznych, a także obrabiarek i części maszyn.
(6) Decyzją (WPZiB) 2023/2874 wprowadzono wykaz krajów partnerskich, które stosują zestaw środków ograniczających w odniesieniu do przywozu żelaza i stali oraz zestaw środków kontroli przywozu, które to środki co do istoty są równoważne środkom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014. Decyzja ta przedłuża też niektóre okresy likwidacji w odniesieniu do przywozu określonych wyrobów stalowych.
(7) Decyzją (WPZiB) 2023/2874 nałożono dalsze ograniczenia na wywóz towarów, które mogą przyczyniać się w szczególności do zwiększenia potencjału przemysłowego Rosji. Ponadto, aby zminimalizować ryzyko obchodzenia środków ograniczających, decyzją (WPZiB) 2023/2874 zakazano tranzytu przez terytorium Rosji niektórych towarów i technologii wywożonych z Unii, które mogłyby przyczynić się w szczególności do zwiększenia potencjału przemysłowego Rosji.
(8) Ponadto decyzją (WPZiB) 2023/2874 wprowadzono dalsze ograniczenia w przywozie towarów, które generują znaczne dochody dla Rosji, umożliwiając tym samym Rosji kontynuowanie wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, takich jak skroplony propan, surówka i surówka zwierciadlista, druty miedziane, druty aluminiowe, folia, rury i przewody rurowe. Przewidziano określone zwolnienia i okresy przejściowe.
(9) Ponadto decyzja (WPZiB) 2023/2874 zezwala państwom członkowskim, by dopuszczały wwożenie do Unii rzeczy osobistych, które budzą niewielkie obawy związane z obchodzeniem przepisów, takich jak środki higieny osobistej lub odzież noszona przez podróżnych lub znajdująca się w ich bagażu, i które są wyraźnie przeznaczone wyłącznie do osobistego użytku tych podróżnych lub członków ich rodzin. Wprowadza ona również zwolnienie dotyczące wjazdu do Unii dla samochodów osobowych posiadających dyplomatyczne tablice rejestracyjne oraz - aby ułatwić wjazd do Unii obywatelom Unii mieszkającym w Rosji - zezwala państwom członkowskim, by na warunkach, jakie uznają za stosowne, dopuszczały wjazd do Unii samochodów osobowych należących do obywateli Unii lub członków ich najbliższej rodziny, którzy zamieszkują w Rosji i podróżują do Unii, o ile samochody te nie są przeznaczone do sprzedaży, a wyłącznie do osobistego użytku. Państwa członkowskie mogą uregulować sytuację tych samochodów osobowych pochodzących z Rosji, które już znajdują się na terytorium Unii.
(10) Decyzja (WPZiB) 2023/2874 wprowadza odstępstwo umożliwiające udzielanie pożyczek lub kredytów podmiotom działającym w rosyjskim sektorze energetycznym, które podlegają zakazowi transakcji określonemu w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014, na warunkach określonych w tym rozporządzeniu.
(11) Decyzją (WPZiB) 2023/2874 wprowadzono zakaz bezpośredniego lub pośredniego przywozu, zakupu lub przekazywania diamentów z Rosji. Zakaz ten ma zastosowanie do diamentów pochodzących z Rosji, diamentów wywożonych z Rosji, diamentów przewożonych tranzytem przez Rosję, a także rosyjskich diamentów, które są obrabiane w państwach trzecich innych niż Rosja.
(12) Zakaz ten ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r. do naturalnych i syntetycznych diamentów nieprzemysłowych, jak również biżuterii diamentowej, obejmuje stopniowo wprowadzany - począwszy od dnia 1 marca 2024 r. do dniu 1 września 2024 r. - zakaz pośredniego przywozu rosyjskich diamentów, które są obrabiane w państwach trzecich innych niż Rosja, w tym biżuterii zawierającej w sobie diamenty pochodzące z Rosji. Stopniowe wprowadzanie zakazów pośredniego przywozu przewidziano, aby uwzględnić konieczność uruchomienia odpowiedniego mechanizmu identyfikowalności, który umożliwi skuteczne stosowanie środków z zakresu egzekwowania przepisów oraz zminimalizuje zakłócenia dla uczestników rynku.
(13) Zakaz obejmujący rosyjskie diamenty wpisuje się w działania grupy G-7 mające na celu opracowanie koordynowanego na szczeblu międzynarodowym zakazu, którego celem jest odcięcie Rosji od takiego ważnego źródła dochodów. Aby wspomniany zakaz skutecznie pozbawił Rosję dochodów z wydobycia diamentów, podejmowanym działaniom muszą towarzyszyć jednoczesne działania na innych ważnych rynkach diamentów, w tym ograniczenie przywozu rosyjskich diamentów, które poddano obróbce w państwach trzecich innych niż Rosja.
(14) Decyzja (WPZiB) 2023/2874 przedłuża o dodatkowy rok szczególne odstępstwa od zakazu przywozu z Rosji ropy naftowej i produktów ropopochodnych, by zapewnić bezpieczeństwo dostaw do niektórych państw członkowskich.
(15) Mechanizm pułapu cenowego opiera się na procesie atestacji, który umożliwia podmiotom działającym w łańcuchu dostaw rosyjskiej ropy naftowej transportowanej drogą morską wykazanie, że została ona zakupiona po cenie, która nie przekracza pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego. Aby jeszcze bardziej wspierać wdrażanie i przestrzeganie tego mechanizmu przy jednoczesnym zwiększeniu barier utrudniających fałszowanie zaświadczeń atestacyjnych, w decyzji (WPZiB) 2023/2874 wprowadzono wymóg przekazywania, na wniosek, szczegółowych informacji o cenach dotyczących kosztów dodatkowych, takich jak ubezpieczenie i fracht, w całym łańcuchu dostaw w ramach handlu rosyjską ropą naftową. Zgodnie z ustalonym przez koalicję na rzecz pułapu cenowego systemem poziomów odnoszącym się do zaświadczeń atestacyjnych, który ustala zobowiązania podmiotów do przestrzegania przepisów na podstawie ich dostępu do ceny nabycia rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych, szczegółowe informacje o cenach mają być przekazywane przez podmioty mające dostęp do tych informacji, takie jak podmioty prowadzące obrót i czarterujące. Podmioty działające dalej w łańcuchu dostaw, takie jak armatorzy i ubezpieczyciele, powinny być w stanie gromadzić - w ramach procedur należytej staranności - szczegółowe informacje o kosztach przekazane przez podmioty znajdujące się bliżej źródeł tych informacji, a następnie przekazywać te informacje dalej. Właściwe organy mogą się zwracać o te informacje do każdego podmiotu bez względu na jego miejsce w łańcuchu dostaw, w każdej chwili, aby sprawdzić zgodność z mechanizmem pułapu cenowego. Przewidziano odpowiedni okres przejściowy.
(16) Decyzja (WPZiB) 2023/2874 stanowi również, że wdrażanie i egzekwowanie mechanizmu pułapu cenowego należy dodatkowo wspierać przez wymianę informacji między Komisją, przy wsparciu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, a państwami członkowskimi w celu identyfikowania statków i podmiotów stosujących praktykę lub praktyki, których celem jest obejście zakazów, takie jak transfery "burta w burtę" stosowane, aby ukryć pochodzenie lub przeznaczenie ładunku, oraz manipulowanie systemem automatycznej identyfikacji podczas transportu rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych. Takie informacje mogłyby wspierać prowadzone przez państwa członkowskie działania w zakresie egzekwowania prawa.
(17) Aby wprowadzić przejrzystość w zakresie sprzedaży zbiornikowców, w szczególności używanych, które mogłyby zostać wykorzystane do obchodzenia zakazu przywozu rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych oraz pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego, w decyzji (WPZiB) 2023/2874 przewidziano obowiązek powiadamiania o sprzedaży zbiornikowców do dowolnego państwa trzeciego oraz odstępstwo od zakazu sprzedaży zbiornikowców na rzecz rosyjskich osób i podmiotów lub do wykorzystania w Rosji. Obowiązek ten ma zastosowanie do właściciela zbiornikowca, który jest obywatelem państwa członkowskiego, do osoby fizycznej przebywającej w państwie członkowskim i do osoby prawnej, podmiotu lub organu, który jest ustanowiony w Unii. Właściciel lub ktokolwiek działający w jego imieniu powinien powiadomić właściwe organy o takiej sprzedaży, które nastąpiły po 5 grudnia 2022 r., i udostępnić wszelkie niezbędne szczegóły.
(18) Mechanizm pułapu cenowego przewiduje, że można wyłączyć z pułapu cenowego określonego przez koalicję na rzecz pułapu cenowego konkretne projekty, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego niektórych państw trzecich. Decyzja (WPZiB) 2023/2874 przedłuża wyłączenie przewidziane w odniesieniu do zlokalizowanego w Rosji projektu Sachalin-2 (CaxanuH-2) do dnia 28 czerwca 2024 r. w celu zapewnienia Japonii bezpieczeństwa energetycznego.
(19) Decyzja (WPZiB) 2023/2874 ma ponadto na celu ograniczenie obchodzenia zakazu świadczenia usług, których przedmiotem jest udostępnianie portfeli służących do przechowywania kryptoaktywów, prowadzenie rachunków kryptoaktywów lub przechowywanie kryptoaktywów, na rzecz obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji poprzez wprowadzenie zakazu stanowiącego, że obywatele rosyjscy lub osoby fizyczne zamieszkałe w Rosji nie mogą być właścicielami osób prawnych, podmiotów lub organów świadczących takie usługi, nie mogą sprawować kontroli nad tymi osobami prawnymi, podmiotami lub organami ani nie mogą zajmować jakichkolwiek stanowisk w organach zarządzających tych osób prawnych, podmiotów lub organów.
(20) Ponadto decyzją (WPZiB) 2023/2874 rozszerzono obowiązujący zakaz świadczenia usług również na dostarczanie oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oraz oprogramowania do projektowania przemysłowego i produkcji przemysłowej, z zastrzeżeniem odpowiednich zwolnień i odstępstw.
(21) Z racji znaczenia projektu Paks II dla interesów Węgier w związku z bezpieczeństwem dostaw energii, w decyzji (WPZiB) 2023/2874 wyjaśniono też, że zwolnienia i odstępstwa dotyczące cywilnych przedsięwzięć jądrowych mają pełne zastosowanie do wszystkich towarów i usług potrzebnych do tego projektu.
(22) Decyzja (WPZiB) 2023/2874 nakłada również pewne wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do przekazu środków finansowych poza Unię dokonywanych przez podmioty mające siedzibę w Unii, w tym spółki celowe, których prawa własności należą do podmiotów mających siedzibę w Rosji lub obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji.
(23) Ponadto decyzja (WPZiB) 2023/2874 zawiera wymóg, aby eksporterzy zakazywali w umowie powrotnego wywozu do Rosji oraz powrotnego wywozu do wykorzystania w Rosji towarów i technologii wrażliwych wymienionych w załącznikach XI, XX i XXXV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014, produktów o wspólnym wysokim priorytecie, lub broni palnej i amunicji wymienionej w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 258/2012.
(24) Ponadto decyzją (WPZiB) 2023/2874 wprowadzono pewne zmiany techniczne, w tym poprzez zastąpienie wyłączeń z niektórych zakazów odstępstwami, dodanie wyłączeń dla osobistego użytku, uwzględnienie zobowiązań dotyczących powiadamiania, dodanie odniesień, których brakuje w niektórych artykułach (a które zawarto w analogicznych artykułach), oraz poprzez usunięcie odniesień do okresów przejściowych, które wygasły, i innych odniesień, które nie są konieczne do zapewnienia zgodności z celem konkretnego przepisu. Celem usunięcia odniesień do okresów przejściowych, które już wygasły, nie jest wywołanie skutków prawnych w odniesieniu do wygasłych lub nadal obowiązujących umów ani w odniesieniu do stosowalności tych okresów przejściowych.
(25) Przedmiotowe środki wchodzą w zakres Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na szczeblu Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich.
(26) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 1).
3 Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13).
* Rozporządzenie Rady (WE) nr 2368/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. wprowadzające w życie system certyfikacji Procesu Kimberley dla handlu międzynarodowego surowcem diamentowym (Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 28).
* Rozporządzenie Rady (UE) nr 692/2014 z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na bezprawne przyłączenie Krymu i Sewastopola (Dz.U. L 183 z 24.6.2014, s. 9).
**) Rozporządzenie Rady (UE) 2022/263 z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów ukraińskich (Dz.U. L 42I z 23.2.2022, s. 77).
***) Decyzja Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L 78 z 17.3.2014, s. 16).
****) Decyzja Rady 2014/386/WPZiB z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na bezprawne przyłączenie Krymu i Sewastopola (Dz.U. L 183 z 24.6.2014, s. 70).
*****) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/266 z dnia 23 lutego 2022 r. sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na nielegalne uznanie, okupację lub aneksję przez Federację Rosyjską niektórych niekontrolowanych przez rząd obszarów Ukrainy (Dz.U. L 42I z 23.2.2022, s. 109).
4 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
5 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
6 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
7 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
8 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
9 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
10 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
11 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
12 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
13 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
14 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
15 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
16 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
17 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
18 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
19 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
20 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
21 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
22 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
23 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
24 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
25 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
26 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
27 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
28 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
29 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
30 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
31 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
32 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.
33 Odniesienie do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/821.