a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 17 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/145/WPZiB 1 .
(2) W swoich konkluzjach z dnia 26 i 27 października 2023 r. Rada Europejska ponownie zdecydowanie potępiła rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie stanowiącą jawne pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych i potwierdziła niezachwiane poparcie Unii Europejskiej dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz dla jej niezbywalnego prawa do samoobrony przed rosyjską agresją. Rada Europejska stwierdziła również, że należy w ścisłej współpracy z partnerami i sojusznikami jeszcze bardziej osłabić zdolność Rosji do prowadzenia wojny napastniczej, także w drodze dalszego wzmacniania sankcji i poprzez ich pełne i skuteczne wdrożenie oraz zapobieganie ich obchodzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do towarów wysokiego ryzyka.
(3) Z uwagi na powagę sytuacji należy przyjąć kolejne środki ograniczające.
(4) W szczególności Rada uznaje, że do wykazu osób, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi zamieszczonego w załączniku do decyzji 2014/145/WPZiB należy dodać 61 osób i 86 podmiotów odpowiedzialnych za działania podważające integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażające.
(5) Ponadto kryteria umieszczenia w wykazie należy rozszerzyć w celu objęcia osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów odnoszących korzyści z przymusowego przeniesienia własności podmiotów mających siedzibę w Rosji lub kontroli nad tymi podmiotami, w przypadku gdy podmioty te były uprzednio własnością lub znajdowały się pod kontrolą podmiotów z Unii. Należy również określić warunki, na których Rada powinna mieć możliwość pozostawienia imienia i nazwiska zmarłej osoby w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów podlegających zamrożeniu aktywów oraz zakazowi udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych, w przypadku gdy Rada uzna, że istnieje prawdopodobieństwo, że w przeciwnym razie dane aktywa zostałyby wykorzystane do finansowania rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie lub innych działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających.
(6) Ponadto należy wprowadzić odstępstwo, aby umożliwić uwolnienie zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych w przypadku, gdy państwo członkowskie postanowi o pozbawieniu, w interesie publicznym, umieszczonych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów środków finansowych lub zasobów gospodarczych należących do tych osób, podmiotów lub organów, będących ich własnością lub znajdujących się pod ich kontrolą oraz udostępnienie środków finansowych i zasobów gospodarczych takim osobom, podmiotom lub organom w celu wypłaty odszkodowania, pod warunkiem że odszkodowanie takie jest zamrożone.
(7) Należy wprowadzić również odstępstwo od zamrożenia aktywów i zakazu udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych w celu umożliwienia sprzedaży lub skorzystania z udziałów w podmiocie mającym siedzibę w Rosji lub aktywów takiego podmiotu, w przypadku gdy własność tego podmiotu lub kontrola nad tym podmiotem przysługujące osobie prawnej z Unii zostały przymusowo przeniesione przez rząd rosyjski. Odstępstwo to umożliwiłoby między innymi wypłatę uzgodnionego odpowiedniego odszkodowania osobom prawnym z Unii.
(8) Należy również przedłużyć termin obowiązywania obecnego odstępstwa umożliwiającego Konferencji ds. Żydowskich Roszczeń dokonywanie płatności za pośrednictwem banku umieszczonego w wykazie. Należy wprowadzić również odstępstwo w celu umożliwienia dokonania określonych płatności z tytułu odszkodowania lub świadczenia w przypadku zrealizowania się ryzyka związanego z nowo umieszczonym w wykazie zakładem ubezpieczeń oraz rozszerzyć na ten nowo umieszczony w wykazie podmiot obecne odstępstwo, które jest aktualnie stosowane do niektórych banków umieszczonych w wykazie, umożliwiające zakup, przywóz lub transport produktów rolnych i spożywczych.
(9) Należy wprowadzić również tymczasowe odstępstwo od zamrożenia aktywów i zakazu udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych w celu umożliwienia sprzedaży i przeniesienia praw własności w osobie prawnej, podmiocie lub organie mającym siedzibę w Unii, które to prawa są bezpośrednio lub pośrednio własnością określonych umieszczonych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów.
(10) Ponadto należy również wprowadzić odstępstwo od zamrożenia aktywów i zakazu udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych w celu umożliwienia zakończenia umów zawartych z nowo umieszczonym w wykazie podmiotem.
(11) Wreszcie należy dokonać zmian technicznych w części normatywnej, zdefiniować zakres niektórych obowiązków sprawozdawczych i nałożyć na właściwe organy krajowe państw członkowskich obowiązek wyznaczenia zgodnie z prawodawstwem krajowym organów krajowych właściwych do zidentyfikowania i prześledzenia, w stosownych przypadkach, środków finansowych i zasobów gospodarczych należących do, będących własnością, znajdujących się w posiadaniu lub pod kontrolą wymienionych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów w celu zapobiegania przypadkom lub próbom naruszenia lub obejścia przepisów decyzji Rady 2014/512/WPZiB 2 i rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 3 bądź w celu wykrywania takich przypadków lub prób. Obowiązek ten nie oznacza konieczności utworzenia przez państwa członkowskie nowego organu.
(12) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/145/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: