Rozporządzenie 2023/195 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2023 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/110 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2023/195
z dnia 30 stycznia 2023 r.
w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2023 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/110 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1  nałożono wymóg ustanowienia środków ochronnych, z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), jak również z uwzględnieniem opinii otrzymanych od komitetów doradczych dla odpowiednich obszarów geograficznych lub dziedzin kompetencji, oraz wspólnych rekomendacji wydanych przez państwa członkowskie.

(2) Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów powinny być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.

(3) Art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że celem wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) jest osiągnięcie współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) w miarę możliwości do 2015 r., a w sposób stopniowy i narastający - najpóźniej do 2020 r. w odniesieniu do wszystkich stad. Celem okresu przejściowego do 2020 r. było pogodzenie osiągnięcia maksymalnego podtrzymywalnego połowu w przypadku wszystkich stad z możliwymi skutkami społeczno-gospodarczymi ewentualnych dostosowań odnośnych uprawnień do połowów.

(4) W związku z tym, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społecznoekonomicznych zapewniając przy tym sprawiedliwe traktowanie poszczególnych sektorów rybołówstwa oraz uwzględniając opinie przedstawione przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.

(5) Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że w odniesieniu do stad objętych poszczególnymi planami wieloletnimi uprawnienia do połowów mają być ustalane zgodnie z zasadami określonymi w tych planach.

(6) Plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego (zwany dalej "planem") został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2  i wszedł w życie w dniu 16 lipca 2019 r. Plan ma na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu stad docelowych i zapewnienie, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY.

(7) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalać z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 planu, oraz jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w wodach głębokich ustalone zgodnie z opinią naukową i z art. 7 ust. 3 lit. b) planu.

(8) STECF stwierdził, że - aby osiągnąć cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - potrzebne są dalsze działania i znaczne zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Na podstawie tej opinii w 2023 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów w zachodniej części Morza Śródziemnego, zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu, należy zatem zmniejszyć o 7 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2022 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 3 .

(9) W 2021 r. STECF stwierdził, że taklowce powodują do 10 % śmiertelności połowowej morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych GFCM 1-5-6-7 i generują do 20 % wyładunków morszczuka w podobszarze geograficznym 10, przy czym połowy przy użyciu tego narzędzia to głównie tarlaki. STECF stwierdził, że w ostatnich latach biomasa tarłowa stad morszczuka europejskiego stale spadała, a liczba tarlaków morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 spadła o 66 %, natomiast w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 spadła o 28 % od początku prowadzenia ocen. Na tej podstawie w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2022/110 ustanowiono maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców, zgodnie z art. 7 ust. 5 planu, w oparciu o nakład połowowy wyrażony jako liczba dni połowowych między dniem 1 stycznia 2015 r. a dniem 31 grudnia 2017 r. W 2022 r. STECF ocenił, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 i morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 jest nadal poniżej granicznego punktu odniesienia biomasy (BLIM) w rozumieniu art. 2 pkt 10 planu, oraz że aby osiągnąć FMSY do 2023 r., należy zmniejszyć połowy o co najmniej 57 % w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 i 78 % w podob- szarach geograficznych 8-9-10-11. Na 2023 r. należy zatem utrzymać maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na poziomach z 2022 r. określonych rozporządzeniem (UE) 2022/110 zgodnie z art. 7 ust. 5 planu. Ten maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców, wyrażony w dniach połowowych, nie powinien przesądzać o maksymalnym dopuszczalnym nakładzie połowowym, który ma zostać ustanowiony na 2024 r.

(10) W 2021 r. STECF doradził, że - aby osiągnąć MSY najpóźniej do 2025 r. - należy znacznie ograniczyć śmiertelność połowową bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 i podobszarach geograficznych 8-9-10-11. Naukowy Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) wydał podobną opinię w odniesieniu do śmiertelności połowowej bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarze geograficznym 2. Ponadto STECF oszacował, że spada biomasa bladoczerwonej krewetki głębinowej. Na podstawie otrzymanej opinii w rozporządzeniu (UE) 2022/110 ustanowiono na 2022 r. maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 oraz 8-9-10-11.

(11) W 2022 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-2-5-6-7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i w związku z tym konieczne są dalsze środki zarządzania. STECF doradził, że aby osiągnąć FMSY do 2023 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 53 %, ponieważ gatunek ten w podobszarach geograficznych 1-2 jest poniżej BLIM, natomiast w podobszarach geograficznych 6-7 - poniżej ostrożnościowego punktu odniesienia biomasy (BPA) w rozumieniu art. 2 pkt 11 planu. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy zatem nadal ustalać maksymalne limity połowowe, tak aby uzupełnić system nakładu dotyczący włoków. W świetle opinii naukowej maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwo- nej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-2-5-6-7 należy zmniejszyć o 5 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2022 r. rozporządzeniem (UE) 2022/110.

(12) W 2022 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 pozostaje powyżej zrównoważonych poziomów i w związku z tym konieczne są dalsze środki zarządzania. STECF doradził, że aby osiągnąć FMSY do 2023 r., należy zmniejszyć połowy o 30 %. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy zatem nadal ustalać maksymalne limity połowowe, tak aby uzupełnić system nakładu dotyczący włoków. W świetle opinii naukowej maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwo- nej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2022 r. rozporządzeniem (UE) 2022/110.

(13) W 2021 r. STECF stwierdził, że biomasa czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 zmniejsza się i - aby osiągnąć MSY najpóźniej do 2025 r. - śmiertelność połowowa tego stada będzie musiała znacznie się zmniejszyć. Na podstawie otrzymanej opinii w rozporządzeniu (UE) 2022/110 ustanowiono na 2022 r. maksymalne limity połowowe dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11.

(14) W 2022 r. STECF stwierdził, że biomasa czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 zmniejsza się, a śmiertelność połowowa pozostaje powyżej zrównoważonych poziomów, w związku z czym konieczne są dalsze środki zarządzania. STECF doradził, że aby osiągnąć FMSY do 2023 r., należy zmniejszyć połowy o 27 %, ponieważ gatunek ten w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 jest powyżej BPA. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) planu należy zatem nadal ustalać maksymalne limity połowowe, tak aby uzupełnić system nakładu dotyczący włoków. W świetle opinii naukowej maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8-9-10-11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2022 r. rozporządzeniem (UE) 2022/110.

(15) W 2022 r. STECF oszacował, że w przypadku bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1-2, morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1-5-6-7 oraz morszczuka europejskiego w podob- szarach geograficznych 8-9-10-11 biomasy stada tarłowego znajdują się poniżej BLIM, co wskazuje, że ich zdolności reprodukcyjne mogą być ograniczone. Połączenie wszystkich środków przyjętych w odniesieniu do tych stad obejmuje dalsze środki zaradcze wymagane na podstawie art. 6 ust. 2 planu.

(16) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), w którym wprowadzono system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(17) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/1 w sprawie ustanowienia systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), w którym dla niektórych stad dennych wprowadzono maksymalną dopuszczalną liczbę dni połowowych, w podziale na rodzaj włoków i segmenty floty. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(18) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2022/8 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim w 2023 r. (podobszary geograficzne 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5, w którym wprowadzono system nakładu połowowego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(19) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), w którym wprowadzono maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych prowadzących ukierunkowane połowy stad małych ryb pelagicznych, z odstępstwem dla flot krajowych liczących mniej niż 10 sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych prowadzących aktywne połowy stad małych gatunków pelagicznych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(20) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych ryb pelagicznych i stada denne, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych i minimalny przydział nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.

(21) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27), w którym wprowadzono zamrożenie nakładu połowowego w postaci maksymalnej liczby upoważnień do połowów, a także limitów pozyskiwania w odniesieniu do korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(22) Na 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/11 w sprawie środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27), zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/1. W zaleceniu GFCM/43/2019/1 wprowadzono zamrożenie nakładu połowowego w postaci maksymalnej liczby statków rybackich prowadzących ukierunkowane połowy koryfeny, a w zaleceniu GFCM/44/2021/11 przedłużono obowiązywanie tych środków do końca 2023 r. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(23) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu tym wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego i limity połowowe dla krewetki głębokowodnej różowej, a także zamrożenie zdolności połowowej. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(24) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu tym wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(25) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu tym wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(26) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu tym wprowadzono limit połowowy i zamrożenie zdolności połowowej. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(27) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara w Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. W zaleceniu tym wprowadzono maksymalne poziomy połowów na lata 2023, 2024 i 2025, maksymalną liczbę dozwolonych takli i węd ręcznych oraz nowe środki dotyczące połowów rekreacyjnych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(28) Na 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono zaktualizowany regionalny TAC i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty i ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Te dalsze środki ochrony są funkcjonalnie związane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(29) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/9 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29) zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/3. W zaleceniu tym przedłużono obowiązywanie istniejących TAC o rok. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(30) Na 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła decyzję, w której stwierdziła, że w 2021 r. Unia nie wykorzystała w pełni swojej kwoty turbota, i w związku z wyjątkową sytuacją wywołaną pandemią COVID-19 zatwierdziła przeniesienie niewykorzystanej kwoty. Tę decyzję GFCM należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z niepełnej eksploatacji należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego udziału każdego państwa członkowskiego w tej niepełnej eksploatacji, nie zmieniając klucza podziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2022/110 ustalającym roczny przydział TAC.

(31) Zgodnie z opinią naukową wydaną przez działającą w ramach GFCM grupę roboczą ds. Morza Czarnego, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tego stada.

(32) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 4 , a w szczególności art. 33 i 34 tego rozporządzenia, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.

(33) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2023 r. Aby ułatwić jego szybkie wdrożenie, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.

(34) Aby promować stosowanie selektywności narzędzi połowowych i ustanowić efektywne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem (UE) 2022/110 ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu dla trawlerów. W oparciu o doświadczenia z pierwszego roku stosowania oraz aby zapewnić pełną efektywność mechanizmu kompensacyjnego, konieczne jest wyjaśnienie, w jaki sposób mechanizm ten należy wdrażać, w tym z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r., gdy rozporządzenie (UE) 2022/110 weszło w życie. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/110. Ponadto, ponieważ w opinii naukowej nadal zaleca się dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i efektywności obszarów zamkniętych w celu ochrony osobników młodocianych, mechanizm ten powinien być utrzymany w 2023 r. W oparciu o opinie naukowe na 2023 r. należy dla trawlerów przydzielić 3,5 % dni połowowych, obliczonych na podstawie poziomu bazowego na lata 2015-2017.

(35) Uprawnienia do połowów należy stosować w pełnej zgodności z prawem Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

TYTUŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustala uprawnienia do połowów na rok 2023 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb dostępnych w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym. Wyjaśniono w nim również stosowanie w 2022 r. mechanizmu kompensacyjnego ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2022/110 w odniesieniu do systemu nakładu dla trawlerów.

Artykuł  2

Zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich, które prowadzą działalność na Morzu Śródziemnym lub Morzu Czarnym, eksploatując następujące stada ryb:
a)
koral czerwony (Corallium rubrum) i koryfena (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym zgodnie z definicją w art. 4 lit. b);
b)
bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris), czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea), morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Neph- rops norvegicus) i barwena (Mullus barbatus) w zachodniej części Morza Śródziemnego zgodnie z definicją w art. 4 lit. c);
c)
sardela europejska (Engraulis encrasicolus) i sardynka europejska (Sardina pilchardus) w Morzu Adriatyckim zgodnie z definicją w art. 4 lit. d);
d)
morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus), sola (Solea solea), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) i barwena (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim zgodnie z definicją w art. 4 lit. d);
e)
czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea) i bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej zgodnie z definicją w art. 4 lit. e), w Morzu Jońskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. f) oraz w Morzu Lewantyńskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. g);
f)
morlesz bogar (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim zgodnie z definicją w art. 4 lit. h);
g)
szprot (Sprattus sprattus) i turbot (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym zgodnie z definicją w art. 4 lit. i).
2. 
Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do innych rodzajów unijnej działalności połowowej, w tym do połowów rekreacyjnych, jeżeli zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł  3

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:

a)
"wody międzynarodowe" oznaczają wody niepodlegające suwerenności lub jurysdykcji żadnego państwa;
b)
"połowy rekreacyjne" oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której morskie zasoby wodne są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu;
c)
"całkowity dopuszczalny połów" (TAC) oznacza:
(i)
w przypadku połowów podlegających wyłączeniu z obowiązku wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - ilość ryb, którą można wyładować każdego roku z poszczególnych stad;
(ii)
w przypadku wszystkich pozostałych połowów - ilość ryb, którą można odłowić z poszczególnych stad w ciągu roku;
d)
"kwota" oznacza część TAC przydzieloną Unii lub państwu członkowskiemu;
e)
"unijna kwota autonomiczna" oznacza limit połowowy autonomicznie przydzielony unijnym statkom rybackim przy braku uzgodnionych TAC;
f)
"kwota analityczna" oznacza unijną kwotę autonomiczną, w odniesieniu do której dostępna jest ocena analityczna;
g)
"ocena analityczna" oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej dotyczącej przyszłych połowów;
h)
"urządzenie do sztucznej koncentracji ryb" oznacza dowolne pływające na powierzchni wody urządzenie służące do wabienia ryb.
Artykuł  4

Obszary połowowe

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje obszarów:

a)
"podobszary geograficzne GFCM" oznaczają obszary określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 5 ;
b)
"Morze Śródziemne" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
c)
"zachodnia część Morza Śródziemnego" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
d)
"Morze Adriatyckie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 17 i 18, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
e)
"Cieśnina Sycylijska" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 12, 13, 14, 15 i 16, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
f)
"Morze Jońskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 19, 20 i 21, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
g)
"Morze Lewantyńskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 24, 25, 26 i 27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
h)
"Morze Alborańskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-3, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011;
i)
"Morze Czarne" oznacza wody w podobszarze geograficznym GFCM 29, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 1343/2011.

TYTUŁ  II

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW

Rozdział  I

Morze Śródziemne

Artykuł  5

Koral czerwony

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie pozyskiwania korala czerwonego (Corallium rubrum), mianowicie połowów ukierunkowanych i połowów rekreacyjnych w Morzu Śródziemnym.
2. 
W odniesieniu do połowów ukierunkowanych maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna ilość pozyskiwana ze stad korala czerwonego przez unijne statki rybackie i w ramach innej unijnej działalności połowowej nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
3. 
Unijnym statkom rybackim, które podlegają ust. 2, zakazuje się przeładunku korala czerwonego na morzu.
4. 
W odniesieniu do połowów rekreacyjnych państwa członkowskie wprowadzają niezbędne środki zakazujące pozyskiwania i zatrzymywania na statku, przeładunku oraz wyładunku korala czerwonego.
Artykuł  6

Koryfena

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań handlowych unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej prowadzonych przy użyciu urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w odniesieniu do połowów koryfeny (Coryphaena hippurus) w wodach międzynarodowych Morza Śródziemnego.
2. 
Maksymalną liczbę statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny określono w załączniku II.

Rozdział  II

Zachodnia część Morza Śródziemnego

Artykuł  7

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów stad dennych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w zachodniej części Morza Śródziemnego.
2. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców określono w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1022 i art. 26-34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
3. 
Podział między państwa członkowskie maksymalnych limitów połowowych dla unijnych statków rybackich w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono również w załączniku III.
4. 
Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym artykule i w załączniku III spełnia następujące warunki:
a)
jest zgodny z kryteriami określonymi w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013; oraz
b)
pozostaje bez uszczerbku dla:
(i)
wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(ii)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009;
(iii)
dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(iv)
ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(v)
odliczeń dokonywanych zgodnie z art. 105, 106 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  8

Mechanizm kompensacyjny

1. 
W odniesieniu do danego segmentu floty państwo członkowskie może przyznać w 2023 r. statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych w wysokości 3,5 % obliczony na podstawie poziomu bazowego na lata 2015-2017 dla tego państwa członkowskiego, jak określono w ust. 4.
2. 
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, oraz przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych wraz z powiązanym warunkiem.
3. 
Dodatkowy przydział oblicza się, od dnia 1 stycznia 2023 r., na podstawie maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na poziomie bazowym na lata 2015-2017 dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego.
4. 
Państwo członkowskie może przyznać dodatkowy przydział dni połowowych, o którym mowa w ust. 1, o ile statek spełnia jeden z następujących warunków:
a)
statek używa włoków z workiem o oczkach kwadratowych 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich;
b)
statek używa włoków do połowów głębinowych z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobsza- rach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11;
c)
statek stosuje regulowane wysoce selektywne narzędzie, takie jak kratownica sortująca o rozstawie 20 mm, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.;
d)
dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych;
e)
dane państwo członkowskie przyjęło dla morszczuka europejskiego nowy minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący co najmniej 26 cm, pozwalający stopniowo osiągać tę długość do momentu osiągnięcia dojrzałości płciowej; lub
f)
dane państwo członkowskie w obszarach i okresach uznanych na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych za ważne dla ochrony tarlaków stad morszczuka europejskiego ustanowiło na co najmniej cztery ciągłe tygodnie zamknięcie działalności połowowej trawlerów. Obszary takie uwzględniają również wzorce przestrzenne rozmieszczenia tarlaków, w tym głębokości od 150 m do 500 m. Okresy czasowego zamknięcia połowów trwają od lutego do marca i od października do listopada.
5. 
Dane państwo członkowskie co miesiąc oddzielnie zgłasza również Komisji, stosując kody sprawozdawcze określone dla dodatkowego przydziału, o którym mowa w ust. 4, wykorzystany nakład połowowy, który należy odliczyć od tego przydziału.
6. 
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w ust. 4 lit. a)-f).
Artykuł  9

Rejestrowanie i przekazywanie danych

1. 
Państwa członkowskie rejestrują i przekazują Komisji dane dotyczące nakładu połowowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
2. 
Przy przekazywaniu Komisji danych dotyczących nakładu połowowego zgodnie z niniejszym artykułem państwa członkowskie stosują kody grup nakładu połowowego określone w załączniku III.

Rozdział  III

Morze Adriatyckie

Artykuł  10

Stada małych ryb pelagicznych

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w Morzu Adriatyckim.
2. 
Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku IV.
3. 
Maksymalną zdolność połowową floty unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad małych ryb pelagicznych, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT określono w załączniku IV.
Artykuł  11

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), soli (Solea solea), krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i barweny (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim.
2. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy w odniesieniu do stad dennych i maksymalną zdolność połowową floty objęte zakresem stosowania niniejszego artykułu określono w załączniku IV.
3. 
Państwo członkowskie może zmieniać swój przydział nakładu połowowego określony w załączniku IV, przenosząc dni połowowe pomiędzy grupami nakładu połowowego w tym samym obszarze geograficznym lub w odniesieniu do tego samego narzędzia, pod warunkiem zastosowania krajowego współczynnika konwersji opartego na najlepszych dostępnych opiniach naukowych.
4. 
Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  12

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku IV.

Rozdział  IV

Cieśnina Sycylijska

Artykuł  13

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i krewetki głębokowodnej różowej (Para- penaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. 
Maksymalny poziom połowów krewetki głębokowodnej różowej nie przekracza poziomów określonych w załączniku V.
3. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy morszczuka europejskiego i maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
4. 
Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  14

Krewetki głębokowodne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. 
Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
3. 
Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku V.
Artykuł  15

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku V.

Rozdział  V

Morze Jońskie i Morze Lewantyńskie

Artykuł  16

Krewetki głębokowodne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskimi i Morzu Lewantyńskim.
2. 
Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku VI.
3. 
Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VI.

Rozdział  VI

Morze Alborańskie

Artykuł  17

Morlesz bogar

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do połowów komercyjnych i rekreacyjnych prowadzonych taklami i wędami ręcznymi przez unijne statki rybackie poławiające morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim.
2. 
Maksymalny poziom połowów nie przekracza poziomów określonych w załączniku VII.
3. 
Maksymalną liczbę takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów morlesza bogara określono w załączniku VII.
4. 
W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalna liczba połowów jest ograniczona do jednej ryby na rybaka dziennie. Do połowów rekreacyjnych w Morzu Alborańskim zastosowanie ma minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) wynoszący 40 cm. W okresie zamknięcia połowów komercyjnych ustanowionym na szczeblu krajowym połowy rekreacyjne tego gatunku są zakazane.

Rozdział  VII

Morze Czarne

Artykuł  18

Przydział uprawnień do połowów szprota

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym.
2. 
Unijną kwotę autonomiczną szprota, jej podział między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, określono w załączniku VIII.
Artykuł  19

Przydział uprawnień do połowów turbota

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. 
Wielkość TAC turbota mającą zastosowanie w wodach Unii na Morzu Czarnym oraz podział tego TAC między poszczególne państwa członkowskie i - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nim związane, określono w załączniku VIII.
Artykuł  20

Zarządzanie nakładem połowowym w odniesieniu do turbota

Unijne statki rybackie upoważnione do połowów turbota w ramach zakresu stosowania art. 19, niezależnie od całkowitej długości statku, prowadzą połowy przez maksymalnie 180 dni połowowych w roku.

Artykuł  21

Okres zamknięcia połowów turbota

Unijnym statkom rybackim zakazuje się prowadzenia działalności połowowej, w tym zatrzymywania na statku, przeładunku, wyładunku i pierwszej sprzedaży turbota w wodach Unii na Morzu Czarnym w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.

Artykuł  22

Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów na Morzu Czarnym

1. 
Określony w art. 18 i 19 przydział uprawnień do połowów poszczególnym państwom członkowskim pozostaje bez uszczerbku dla:
a)
wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009; oraz
c)
odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
2. 
Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  23

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych w wodach Unii na Morzu Czarnym ze stad szprota i turbota, stosują kody stad określone w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.

TYTUŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  24

Zmiana rozporządzenia (UE) 2022/110

W załączniku III do rozporządzenia (UE) 2022/110 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IX do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  25

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Art. 24. stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  6  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE WIELOLETNIEGO PLANU ZARZĄDZANIA POZYSKIWANIEM KORALA CZERWONEGO W MORZU ŚRÓDZIEMNYM PRZYJĘTEGO PRZEZ GFCM

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną dopuszczalną liczbę upoważnień do połowów i maksymalne ilości korala czerwonego, które można pozyskać w Morzu Śródziemnym.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "pod- obszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Corallium rubrum COL Koral czerwony

Tabela 1.

Maksymalna liczba upoważnień do połowów (*)

Państwa członkowskie Koral czerwony COL
Grecja 12
Hiszpania 0 (**)
Francja 32
Chorwacja 28
Włochy 40
(*) Reprezentująca liczbę statków lub nurków lub parę składającą się z jednego nurka i jednego statku, upoważnionych do pozyskiwania korala czerwonego.
(**) Zgodnie z czasowym zakazem odłowu korala czerwonego wprowadzonym na wodach hiszpańskich.

Tabela 2.

Maksymalne ilości, które można pozyskać, wyrażone w tonach masy w relacji pełnej

Gatunek: IX.orar czerwony Corallium rubrum Obszar: Obszar: Wody Unii w Morzu Śródziemnym - podobszary geograficzne 1-27 (COL/GF1-27)
Grecja 1,844 Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Hiszpania 0 (**) Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96
Francja 1,400
Chorwacja 1,226
Włochy 1,378
Unia 5,848
TAC Nie dotyczy/nieuzgodniony
(**) Zgodnie z czasowym zakazem odłowu korala czerwonego wprowadzonym na wodach hiszpańskich.

ZAŁĄCZNIK  II

NAKŁAD POŁOWOWY DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA KORYFENĄ

W MORZU ŚRÓDZIEMNYM

W tabeli w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny na wodach międzynarodowych Morza Śródziemnego.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do wód międzynarodowych Morza Śródziemnego.

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Coryphaena hippurus DOL Koryfena

Maksymalna liczba upoważnień do połowów dla statków prowadzących działalność na wodach międzynarodowych (*)

Państwo członkowskie Koryfena DOL
Włochy 797
Malta 130
(*) Kwotę tę można poławiać wyłącznie między dniem 15 sierpnia a dniem 31 grudnia 2023 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1343/2011.

ZAŁĄCZNIK  III  7  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA STADAMI DENNYMI W ZACHODNIEJ CZĘŚCI MORZA ŚRÓDZIEMNEGO

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na grupy stad, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022, oraz maksymalne limity połowowe i całkowitą długość statków w odniesieniu do wszystkich rodzajów włoków 8  i taklowców przydennych do połowów stad dennych.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w rozporządzeniu (UE) 2019/1022 oraz w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "pod- obszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
Merluccius HKE Morszczuk europejski
Mullus barbatus MUT Barwena
Nephrops norvegicus NEP Homarzec
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
1.
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy w dniach połowowych
a)
Liczba dni połowowych dla trawlerów na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1-2-5-6-7)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego Kod dodatkowego przydziału
barwena

w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7; morszczuk europejski

w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7; krewetka głębokowodna różowa w podobszarach geograficznych 1, 5 i 6; homarzec

w podobszarach geograficznych 5 i 6

< 12 m 1 745 0 0 EFF1/MED1_TR1 EFF1/MED1_TR1_AA
≥ 12 m oraz

< 18 m

18 752 0 0 EFF1/MED1_TR2 EFF1/MED1_TR2_AA
≥ 18 m oraz

< 24 m

35 184 3 972 0 EFF1/MED1_TR3 EFF1/MED1_TR3_AA
≥ 24 m 12 392 4 833 0 EFF1/MED1_TR4 EFF1/MED1_TR4_AA
bladoczerwona krewetka głębinowa w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 < 12 m 0 0 0 EFF2/MED1_TR1 EFF2/MED1_TR1_AA
≥ 12 m oraz

< 18 m

879 0 0 EFF2/MED1_TR2 EFF2/MED1_TR2_AA
≥ 18 m oraz

< 24 m

8 908 0 0 EFF2/MED1_TR3 EFF2/MED1_TR3_AA
≥ 24 m 7 151 0 0 EFF2/MED1_TR4 EFF2/MED1_TR4_AA
b)
Liczba dni połowowych dla trawlerów na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego Kod dodatkowego przydziału
barwena w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; krewetka głębokowodna różowa

w podobszarach geograficznych 9, 10 i 11; homarzec

w podobszarach geograficznych 9 i 10

< 12 m 0 161 2 294 EFF1/MED2_TR1 EFF1/MED2_TR1_AA
≥ 12 m oraz

< 18 m

0 644 34 505 EFF1/MED2_TR2 EFF1/MED2_TR2_AA
≥ 18 m oraz

< 24 m

0 161 23 205 EFF1/MED2_TR3 EFF1/MED2_TR3_AA
≥ 24 m 0 161 3 097 EFF1/MED2_TR4 EFF1/MED2_TR4_AA
czerwona krewetka głębinowa w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 < 12 m 0 0 379 EFF2/MED2_TR1 EFF2/MED2_TR1_AA
≥ 12 m oraz

< 18 m

0 0 2 799 EFF2/MED2_TR2 EFF2/MED2_TR2_AA
≥ 18 m oraz

< 24 m

0 0 2 253 EFF2/MED2_TR3 EFF2/MED2_TR3_AA
≥ 24 m 0 0 302 EFF2/MED2_TR4 EFF2/MED2_TR4_AA
c)
Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1-2-5-6-7
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego
morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 < 12 m 9 433 6 432 0 EFF1/MED1_LL1
≥ 12 m oraz < 18 m 2 148 93 0 EFF1/MED1_LL2
≥ 18 m oraz < 24 m 74 0 0 EFF1/MED1_LL3
≥ 24 m 29 0 0 EFF1/MED1_LL4
d)
Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego
morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 < 12 m 0 1 650 33 187 EFF1/MED2_LL1
≥ 12 m oraz < 18 m 0 51 4 748 EFF1/MED2_LL2
≥ 18 m oraz < 24 m 0 0 26 EFF1/MED2_LL3
≥ 24 m 0 0 0 EFF1/MED2_LL4
2.
Maksymalne limity połowowe dla krewetek głębokowodnych
a)
uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) na Morzu Alborańskim, Balea- rach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej(podobszary geograficzne 1-2-5-6-7), wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 1-2-5-6-7 (ARA/GF1-7)
Hiszpania 828 Maksymalny poziom połowów
Francja 53
Włochy 0
Unia 881
TAC Nie dotyczy
b)
uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11), wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 8-9-10-11 (ARA/GF8-11)
Hiszpania 0 Maksymalny poziom połowów
Francja 9
Włochy 243
Unia 252
TAC Nie dotyczy
Species: Czerwona krewetka głębinowa

Aristaeomorpha foliacea

Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 8-9-10-11 (ARS/GF8-11)
Hiszpania 0 Maksymalny poziom połowów
Francja 5
Włochy 354
Unia 359
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  IV  9  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ADRIATYCKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad małych ryb pelagicznych.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "pod- obszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Engraulis encrasicolus ANE Sardela europejska
Merluccius HKE Morszczuk europejski
Mullus barbatus MUT Barwena
Nephrops norvegicus NEP Homarzec
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
Sardina pilchardus PIL Sardynka europejska
Solea SOL Sola
1.
Stada małych ryb pelagicznych - podobszary geograficzne 17 i 18

Maksymalny poziom połowów wyrażony w tonach masy w relacji pełnej

Gatunek: Stada małych ryb pelagicznych (sardela europejska i sardynka europejska)

Engraulis encrasicolus i Sardina pilchardus

Obszar: Wody Unii i wody międzynarodowe podobszarów geograficznych GFCM 17 i 18 (SP1/GF1718)
Włochy 32 941 (*) Maksymalny poziom połowów
Chorwacja 51 735 Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

TAC Nie dotyczy
(*) Jeżeli chodzi o Słowenię, wielkości opierają się na poziomie połowów dokonanych w 2014 r., do ilości, która nie powinna przekraczać 300 ton.

Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów i sejnerów prowadzących aktywne połowy stad małych ryb pelagicznych

Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Chorwacja PS 249 77 145,52 18 537,72
Włochy PTM-OTM-PS 685 134 556,7 25 852
Słowenia (*) PS 4 433,7 38,5
(*) Przepis pkt 28 zalecenia GFCM/44/2021/20 nie ma zastosowania do flot krajowych liczących mniej niż dziesięć sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych prowadzących aktywne połowy stad małych ryb pelagicznych, zgodnie z rejestrem krajowym i rejestrem GFCM w 2014 r. W takim przypadku zdolność połowowa aktywnej floty może wzrosnąć o nie więcej niż 50 % pod względem liczby statków oraz pojemności brutto (GT) lub pojemności rejestrowej brutto (GRT) i kW.
2.
Stada denne - podobszary geograficzne 17 i 18

Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na rodzaje włoków i segmenty floty do połowów stad dennych w podobszarach geograficznych 17 i 18 (Morze Adriatyckie).

Dni połowowe w 2023 r.
Rodzaj narzędzia Obszar geograficzny Odnośne stada Długość całkowita statków Kod grupy nakładu połowowego WŁOCHY CHOR

WACJA

SŁOWENIA
Włoki (OTB) Podobszary GFCM 17-18 barwena; morszczuk europejski; krewetka głębokowodna różowa i homarzec < 12 m EFF/MED3_OTB_TR1 3 275 10 097 (*)
≥ 12 m oraz

< 24 m

EFF/MED3_OTB_TR2 73 599 23 524 (*)
≥ 24 m EFF/MED3_OTB_TR3 6 449 2 112 (*)
Włoki rozpr- zowe (TBB) Podobszar GFCM 17 Sola < 12 m EFF/MED3_TBB_TR1 194 0 0
≥ 12 m oraz

< 24 m

EFF/MED3_TBB_TR2 3 635 0 0
≥ 24 m EFF/MED3_TBB_TR3 3 614 0 0
(*) Słowenia nie może przekroczyć limitu nakładu wynoszącego 3 000 dni połowowych rocznie zgodnie z pkt 13 dokumentu GFCM/43/2019/5.

Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych i trawlerów poławiających włokami rozprzowymi upoważnionych do połowów stad dennych

Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Chorwacja OTB 495 79 867,99 13 267,99
Włochy OTB-TBB 1 363 260 618,37 47 148
Słowenia (*) OTB 11 1 813,00 168,67
(*) Przepisy zawarte w pkt 9 lit. c) i pkt 28 zalecenia GFCM/43/2019/5 nie mają zastosowania do flot krajowych działających przy użyciu OTB i prowadzących połowy przez mniej niż 1 000 dni w okresie odniesienia, o którym mowa w pkt 9 lit. c). Zdolność połowowa aktywnej floty działającej przy użyciu OTB nie może wzrosnąć o więcej niż 50 % względem okresu odniesienia.

ZAŁĄCZNIK  V  10  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W CIEŚNINIE SYCYLIJSKIEJ DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów gatunków dennych i krewetek głębokowodnych.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Merluccius HKE Morszczuk europejski
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
1.
Stada denne
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 1 265 105
Hiszpania OTB 1 100 118
Włochy OTB 594 144175 36 856
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom nakładu połowowego trawlerów dennych prowadzących ukierunkowane połowy morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażony liczbą dni połowowych
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Długość statku Kod grupy nakładu połowowego Dni połowowe w 2023 r.
CYP OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 51
ITA OTB T-07 EFF4/MED4_OTB1 90
ITA OTB T-10 EFF4/MED4_OTB2 188
ITA OTB T-11 EFF4/MED4_OTB3 19 366
ITA OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 3 657
MLT OTB T-11 EFF4/MED4_OTB3 338
MLT OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 165
c)
Maksymalny poziom połowów krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Krewetka głębokowodna różowa Parapenaeus longirostris Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 12-13-14-15-16 (DPS/GF12-16)
Włochy 2 147 Maksymalny poziom połowów
Cypr 1
Malta 6
Unia 2 154
TAC Nie dotyczy
2.
Krewetki głębokowodne
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 1 105 265
Hiszpania OTB 2 440,56 218,78
Włochy OTB 320 93 756 26 076
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa Aristaeomorpha foliacea Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 12-13-14-15-16 (ARS/GF12-16)
Hiszpania 1 Maksymalny poziom połowów
Włochy 870
Cypr 0
Malta 37
Unia 908
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-13-14-15-16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa Aristeus antennatus Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 12-13-14-15-16 (ARA/GF12-16)
Hiszpania 1 Maksymalny poziom połowów
Włochy 101
Cypr 0
Malta 2
Unia 104
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  VI  11  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU JOŃSKIM I MORZU LEWANTYŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad dennych w Morzu Jońskim i Morzu Lewantyńskim.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM.

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
1.
Morze Jońskie
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Grecja OTB 240 69 281 23 101
Włochy OTB 410 95 996 22 252
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Jońskim (podob- szary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa Aristaeomorpha foliacea Obszar: podobszary geograficzne 24-25-26-27 (ARS/GF24-27)
Grecja 34 Maksymalny poziom połowów
Włochy 313
Malta 46
Unia 393
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim (podob- szary geograficzne 19, 20 i 21) wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa Aristeus antennatus Obszar: Obszar: podobszary geograficzne 24-25-26-27 (ARA/GF24-27)
Grecja 15 Maksymalny poziom połowów
Włochy 250
Malta 0
Unia 265
TAC Nie dotyczy
2.
Morze Lewantyńskie
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 6 2 048 618
Włochy OTB 80 37 192 13 199
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunel: Czerwona krewetka głębinowa Aristaeomorpha foliacea Obszar: podobszary geograficzne 24-25-26-27 (ARS/GF 24-27)
Włochy 48 Maksymalny poziom połowów
Cypr 12
Unia 60
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa Aristeus antennatus Obszar: podobszary geograficzne 24-25-26-27 (ara/gf 24-27)
Włochy 10 Maksymalny poziom połowów
Cypr 6
Unia 16
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  VII  12  

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ALBORAŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

a)
Maksymalny poziom połowów prowadzonych przy użyciu takli i węd ręcznych wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Morlesz bogar Pagellus boraraveo Obszar: Obszar: wody Unii w Morzu Alborańskim - podobszary geograficzne 1-2-3 (SBR/GF1-3)
Hiszpania 32 Maksymalny poziom połowów
Unia 32
TAC Nie dotyczy
b)
Maksymalna liczba takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów na Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1-2-3)
Państwo członkowskie Morlesz bogar w podobszarach geograficznych 1-2-3
Hiszpania 82

ZAŁĄCZNIK  VIII

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU CZARNYM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się TAC i kwoty wyrażone w tonach masy w relacji pełnej w podziale na stada oraz, w stosownych przypadkach, warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "pod- obszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Sprattus SPR Szprot
Scophthalmus maximus TUR Turbot
Gatunek: Szprot Sprattus Obszar: wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (SPR/F3742C)
Bułgaria 8 032,50 Kwota analityczna
Rumunia 3 442,50 Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Unia 11 475
TAC Nie dotyczy/ nieuzgodniony
Gatunek: Turbot

Scophthalmus maximus

Obszar: wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (TUR/F3742C)
Bułgaria 92,143 TAC analityczn
Rumunia 80,357 Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.

Unia 172,5 (*)
TAC 857
(*) Nie zezwala się na działalność połowową, w tym na zatrzymywanie na statku, przeładunek, wyładunek i pierwszą sprzedaż w okresie od 15 kwietnia do 15 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK  IX

ZMIANA ROZPORZĄDZENIA (UE) 2022/110

W załączniku III do rozporządzenia (UE) 2022/110 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w lit. a) (tabela dotycząca trawlerów na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podob- szary geograficzne 1-2-5-6-7)) przypis 2 otrzymuje brzmienie:

"(2) Oprócz wyżej wymienionego maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów państwo członkowskie może przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych w ramach łącznie 2 % nakładu połowowego tego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego segmentu floty, pod warunkiem że:

a) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich; lub

b) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobsza- rach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub

c) statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub

d) dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych.

Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, oraz przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.

Dane państwo członkowskie informuje również Komisję co miesiąc o wykorzystanym nakładzie połowowym, który należy odliczyć od tego dodatkowego przydziału; do przekazywania tych informacji państwo członkowskie stosuje kody sprawozdawcze określone dla tego przydziału (EFF1/MED1_TR1_AA, EFF1/MED1_TR2_AA, EFF1/ MED1_TR3_AA, EFF1/MED1_TR4_AA and EFF2/MED1_TR1_AA, EFF2/MED1_TR2_AA, EFF2/MED1_TR3_AA, EFF2/MED1_TR4_AA).

Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) i d).

Te łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego na dzień 1 stycznia 2022 r.";

2)
w lit. b) (tabela dotycząca trawlerów na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8-9-10-11)) przypis 3 otrzymuje brzmienie:

"(3) Oprócz wyżej wymienionego maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów państwo członkowskie może przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy przydział dni połowowych w ramach łącznie 2 % nakładu połowowego tego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego segmentu floty.

Państwo członkowskie może to uczynić, pod warunkiem że:

a) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich; lub

b) statki te używają włoków z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm do połowów głębinowych w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobsza- rach geograficznych 8, 9, 10 i 11; lub

c) statki te stosują regulowane wysoce selektywne narzędzie, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.; lub

d) dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych.

Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, oraz przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.

Dane państwo członkowskie informuje również Komisję co miesiąc o wykorzystanym nakładzie połowowym, który należy odliczyć od tego dodatkowego przydziału; do przekazywania tych informacji państwo członkowskie stosuje kody sprawozdawcze określone dla tego przydziału (EFF1/MED2_TR1_AA, EFF1/MED2_TR2_AA, EFF1/ MED2_TR3_AA, EFF1/MED2_TR4_AA and EFF2/MED2_TR1_AA, EFF2/MED2_TR2_AA, EFF2/MED2_TR3_AA, EFF2/MED2_TR4_AA).

Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w lit. a), b), c) i d).

Te łącznie 2 % nakładu połowowego oblicza się na podstawie przydziału maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego na dzień 1 stycznia 2022 r.".

* Kwoty połowowe ustalone w nin. rozporządzeniu zostały zwiększone zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia nr (UE) 2023/1491 z dnia 19 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.183.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/110 z dnia 27 stycznia 2022 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym (Dz.U. L 21 z 31.1.2022, s. 165).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).
6 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
7 Załącznik III zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
8 TBB, OTB, PTB, TBN, TBS, TB, OTM, PTM, TMS, TM, OTT, OT, PT, TX, OTP, TSP.
9 Załącznik IV zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
10 Załącznik V zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
11 Załącznik VI zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
12 Załącznik VII zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.137.68) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.28.220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/195 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2023 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/110 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym
Data aktu: 30/01/2023
Data ogłoszenia: 31/01/2023
Data wejścia w życie: 01/02/2023, 01/01/2022, 01/01/2023