a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby promować rozwój nowych i zaawansowanych technologii pojazdów ograniczających emisje CO2, w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 przewidziano możliwość uwzględnienia ograniczenia emisji CO2 uzyskanego dzięki zastosowaniu takich technologii innowacyjnych w samochodach osobowych lub lekkich pojazdach użytkowych, ale którego nie można w pełni określić ilościowo przy użyciu światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP).
(2) W rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE) nr 725/2011 2 i (UE) nr 427/2014 3 ustanowiono procedury zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących odpowiednio z samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Chociaż zakres stosowania tych rozporządzeń jest różny, ich treść jest niemal identyczna.
(3) Zgodnie z zakresem stosowania rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 poprawa efektywności w odniesieniu do układów klimatyzacji nie kwalifikuje się jako ekoinnowacje, natomiast art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 stanowi, że taka poprawa efektywności stanie się kwalifikowalna od 1 stycznia 2025 r. Konieczna jest zatem zmiana rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 w celu dostosowania ich do rozporządzenia (UE) 2019/631 i zapewnienia możliwości składania wniosków przed 2025 r., tak aby producenci pojazdów mogli odnieść korzyści z ograniczenia emisji CO2 począwszy od 2025 r.
(4) Należy połączyć rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014 w jedno rozporządzenie, przenosząc większość ich przepisów i wprowadzając jednocześnie nowe przepisy na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631 oraz, w razie potrzeby, dokonując ulepszeń na podstawie doświadczeń zdobytych podczas stosowania rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 725/2011 i (UE) nr 427/2014. Należy zatem uchylić te rozporządzenia wykonawcze i zastąpić je jednym rozporządzeniem wykonawczym.
(5) Producenci lub dostawcy mogą składać wnioski zawierające propozycję technologii innowacyjnej jako ekoinnowacji. We wnioskach tych należy przedstawić metodykę zawierającą wszystkie elementy niezbędne do dokładnego określenia osiągniętego ograniczenia emisji CO2, wskazując w szczególności odpowiedni poziom bazowy, konkretne warunki badania i rzeczywiste wykorzystanie technologii innowacyjnej. Taki wniosek powinien również zawierać sprawozdanie weryfikujące sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ, który potwierdza kwalifikowalność i adekwatność technologii innowacyjnej.
(6) Aby uprościć procedurę poświadczania ograniczenia emisji CO2, w swoim wniosku o zatwierdzenie technologii innowacyjnej jako ekoinnowacji wnioskodawca powinien mieć możliwość zaproponowania - oprócz szczegółowej metodyki testów do celów określenia ograniczenia emisji - uproszczonej metody oceny lub wstępnie określonych poziomów ograniczenia emisji CO2. W przypadku stosowania takich uproszczonych metod lub wstępnie określonych poziomów ograniczenia emisji CO2 poziomy ograniczenia emisji poświadczone przez organy udzielające homologacji powinny być określane w sposób zachowawczy, odzwierciedlający najniższy wykazany poziom ograniczenia emisji.
(7) Po złożeniu wniosku przez producenta lub dostawcę Komisja powinna ocenić kompletność i treść wniosku i w ciągu 9 miesięcy podjąć decyzję, czy może zatwierdzić ekoinnowację.
(8) Producenci pojazdów, którzy chcą wykorzystać ekoinnowacje, aby odnieść korzyści ze zmniejszenia średnich wartości emisji CO2 swojej floty, powinni określić poziom ograniczenia emisji CO2 do celów homologacji typu na podstawie decyzji o zatwierdzeniu. Aby ograniczyć mechanizm ekoinnowacji do technologii o bardziej znaczącym oddziaływaniu na emisje CO2, należy ustalić minimalny próg 0,5 g/km ograniczenia emisji na innowację.
(9) W przypadku gdy w jednym pojeździe zastosowano więcej niż jedną ekoinnowację, interakcja między tymi technologiami może spowodować, że łączne ograniczenie emisji CO2 za ich pomocą będzie mniejsze niż suma indywidualnych ograniczeń emisji. Każda forma takiej interakcji powinna być oceniana zarówno na etapie składania wniosku, jak i na etapie homologacji typu w celu zapewnienia dokładnego rejestrowania ograniczenia emisji CO2.
(10) Komisja powinna mieć możliwość dokonywania weryfikacji ograniczeń emisji CO2 wynikających z ekoinnowacji przypisanych do poszczególnych pojazdów w celu zapewnienia właściwego wykonania decyzji o zatwierdzeniu wydanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2023 r.