a także mając na uwadze, co następuje:(1) W konkluzjach z dnia 20 maja 2021 r. dotyczących "Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie operacji humanitarnych UE: nowe wyzwania, te same zasady" Rada potwierdziła swoje zobowiązanie do unikania, a tam, gdzie jest to nieuniknione, łagodzenia w możliwie największym stopniu, wszelkich potencjalnych niezamierzonych negatywnych skutków unijnych środków ograniczających w odniesieniu do opartych na zasadach operacji humanitarnych. Rada przypomniała, że unijne środki ograniczające są zgodne ze wszystkimi zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego, w szczególności z prawa międzynarodowego praw człowieka, międzynarodowego prawa humanitarnego i międzynarodowego prawa uchodźczego. Podkreśliła znaczenie pełnego przestrzegania w unijnej polityce sankcyjnej zasad humanitarnych i międzynarodowego prawa humanitarnego, w tym, w stosownych przypadkach, przez konsekwentne włączanie wyjątków ze względów humanitarnych do unijnych systemów środków ograniczających oraz przez zapewnienie skutecznych ram stosowania takich wyjątków przez organizacje humanitarne.
(2) W dniu 9 grudnia 2022 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) przyjęła rezolucję nr 2664 (2022), w której przypomniała o poprzednich rezolucjach nakładających sankcje w odpowiedzi na zagrożenia dla pokoju i bezpieczeństwa na świecie i podkreśliła, że środki podjęte przez państwa członkowskie ONZ w celu wdrożenia sankcji są zgodne z ich zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego i nie mają służyć wywołaniu negatywnych skutków humanitarnych dla ludności cywilnej, negatywnych skutków dla działań humanitarnych ani też dla prowadzących je osób. W pkt 1 swojej rezolucji nr 2664 (2022) RB ONZ postanowiła, że zapewnianie, przetwarzanie lub wypłacanie środków finansowych, innych aktywów finansowych lub zasobów gospodarczych lub dostarczanie towarów i świadczenie usług niezbędnych do zapewnienia terminowego dostarczania pomocy humanitarnej lub do wsparcia innych prowadzonych przez niektóre podmioty działań wspierających podstawowe potrzeby ludzkie jest dozwolone i że nie stanowi naruszenia zamrożenia aktywów nałożonego przez RB ONZ lub jej komitety ds. sankcji.
(3) W dniu 14 lutego 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/338 1 wprowadzającą zwolnienie ze względów humanitarnych na podstawie rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) do unijnych systemów środków ograniczających, które nadają skuteczność wyłącznie środkom przyjętym przez Radę Bezpieczeństwa ONZ lub jej komitety ds. sankcji. W dniu 31 marca 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/726 2 , którą wprowadziła zwolnienie ze względów humanitarnych na podstawie rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) w unijnych systemach środków ograniczających, które nadają skuteczność środkom przyjętym przez Radę Bezpieczeństwa ONZ lub jej komitety ds. sankcji oraz środkom uzupełniającym, o których zadecydowała Rada.
(4) Rada uważa, że aby zwiększyć konsekwencję i spójność wszystkich systemów unijnych środków ograniczających oraz spójność między nimi a środkami przyjętymi przez RB ONZ lub jej komitety ds. sankcji, zapewnić odpowiednio szybkie dostarczanie pomocy humanitarnej lub wspierać inne działania służące wspieraniu podstawowych potrzeb ludzkich, należy wprowadzić do niektórych mających zastosowanie systemów unijnych środków ograniczających zwolnienia ze środków polegających na zamrożeniu aktywów wskazanych osób fizycznych lub prawnych oraz podmiotów oraz na ograniczeniu udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych takim osobom i podmiotom, na rzecz podmiotów, o których mowa w rezolucji RB ONZ 2664 (2022), organizacji i agencji, którym Unia przyznała certyfikat partnerstwa humanitarnego, organizacji i agencji. które zostały certyfikowane lub uznane przez państwo członkowskie lub przez wyspecjalizowane agencje państw członkowskich. Ponadto Rada uważa, że należy wprowadzić mechanizm odstępstw lub zmienić istniejący mechanizm odstępstw w odniesieniu do tych organizacji i podmiotów prowadzących działalność humanitarną, które nie mogą korzystać z tego zwolnienia. Rada uważa również, że należy wprowadzić klauzule przeglądowe związane z tym wyjątkami. Ponadto Rada uważa, że w niektórych innych systemach unijnych środków ograniczających należy wprowadzić klauzule przeglądowe odnoszące się do istniejących przepisów dotyczących wyjątków ze względów humanitarnych.
(5) Konieczna jest zatem zmiana decyzji Rady 2010/638/WPZiB 3 , 2011/72/WPZiB 4 , 2011/101/WPZiB 5 , 2011/173/WPZiB 6 , 2012/642/WPZiB 7 , 2013/184/WPZiB 8 , 2014/145/WPZiB 9 , (WPZIB) 2015/1763 10 , (WPZIB) 2017/2074 11 , (WPZIB) 2019/797 12 , (WPZIB) 2019/1720 13 , (WPZIB) 2021/1277 14 , (WPZIB) 2023/891 15 i (WPZIB) 2023/1532 16 .
(6) Niezbędne jest podjęcie przez Unię dalszych działań w celu wprowadzenia w życie niektórych środków na mocy niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: