Rozporządzenie delegowane 2023/2502 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2502
z dnia 7 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 średnia masa w stanie gotowym do jazdy dla unijnego parku pojazdów, stosowana do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji dwutlenku węgla (CO2) dla każdego producenta nowych lekkich pojazdów użytkowych (M0), ma być regularnie dostosowywana do 2024 r., aby uwzględnić zmiany średniej masy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Unii.

(2) Na podstawie danych w załącznikach I-IV do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/973 2 , w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 3  oraz w załącznikach I-III do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 4  średnia masa w stanie gotowym do jazdy nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w latach kalendarzowych 2019, 2020 i 2021, ważona zgodnie z liczbą nowych rejestracji w każdym z tych lat, wyniosła 1 875,07 kg. Wartość M0 dla roku kalendarzowego 2024, o której mowa w części B pkt 4 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinna być zatem równa tej wartości.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 od 2025 r. do obliczania referencyjnych docelowych indywidualnych poziomów emisji dla każdego producenta nowych samochodów osobowych i każdego producenta lekkich pojazdów użytkowych należy stosować średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych (wartości TM0). Wartości TM0 stosowane do obliczeń należy regularnie dostosowywać do odpowiedniej średniej masy próbnej wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów osobowych i nowych zarejestrowanych lekkich pojazdów użytkowych.

(4) Orientacyjne wartości TM0 na 2025 r. ustala się jako odpowiednią średnią masę próbną wszystkich nowych samochodów osobowych i wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021. Na podstawie danych zawartych w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1623 średnia masa próbna wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 1 609,6 kg, a średnia masa próbna wszystkich nowych lekkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2021 wyniosła 2 163,0 kg. Orientacyjne wartości TM0 dla roku kalendarzowego 2025, o których mowa w części A pkt 6.2.1 i części B pkt 6.2.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/631, powinny być zatem równe tym wartościom.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/631 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w części A pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie:

"TM0 wynosi 1 609,6 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.";

2)
w części B pkt 4 pozycja M0 otrzymuje brzmienie:

"M0 wynosi: 1 766,4 w 2020 r., 1 825,23 w latach 2021, 2022 i 2023 oraz 1 875,07 w 2024 r.";

3)
w części B pkt 6.2.1 pozycja TM0 otrzymuje brzmienie:

"TM0 wynosi 2 163,0 kg w 2025 r. oraz oznacza wartość w kilogramach (kg) ustaloną zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) w pozostałych latach kalendarzowych.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2023 r.

1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/973 z dnia 1 czerwca 2021 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2019 oraz dla producenta samochodów osobowych Dr Ing. h.c. F. Porsche AG i grupy Volkswagen w latach kalendarzowych 2014-2018 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 215 z 17.6.2021, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2087 z dnia 26 września 2022 r. potwierdzająca lub zmieniająca wstępne obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji dla producentów samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych w roku kalendarzowym 2020 oraz informująca producentów o wartościach, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji i poziomów docelowych w ramach odstępstw w latach kalendarzowych 2021-2024 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (Dz.U. L 280 z 28.10.2022, s. 49).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1623 z dnia 3 sierpnia 2023 r. w sprawie określenia wartości odnoszących się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych na rok kalendarzowy 2021 oraz wartości, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r., na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/631 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz sprostowania decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 (Dz.U. L 200 z 10.8.2023, s. 5).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2502

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2502 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 odnośnie do dostosowania wartości masy nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych
Data aktu: 07/09/2023
Data ogłoszenia: 13/11/2023
Data wejścia w życie: 03/12/2023