Rozporządzenie delegowane 2023/2460 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2460
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym. W Morzu Śródziemnym ma ono również zastosowanie do połowów gatunków podlegających minimalnym rozmiarom odniesienia do celów ochrony, wymienionym w załączniku IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2

(2) Na podstawie art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych od dnia 1 stycznia 2015 r.

(3) Aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/161 3  zezwolono na odrzucanie niewielkiego odsetka złowionych gatunków podlegających minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony. Przewidziano w nim łączne wyłączenie de minimis, które ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego lub okrężnicy oraz do połowów sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12 (zachodnia część Morza Śródziemnego); 17 i 18 (Morze Adriatyckie); oraz 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25 (południowo- wschodnia część Morza Śródziemnego). Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2012 4  przedłużyło stosowanie łącznego wyłączenia de minimis do dnia 31 grudnia 2023 r.

(4) W maju 2023 r. PESCAMED - grupa wysokiego szczebla w zachodniej części Morza Śródziemnego (Hiszpania, Francja i Włochy), ADRIATICA - grupa wysokiego szczebla w regionie Morza Adriatyckiego (Chorwacja, Włochy i Słowenia) oraz SUDESTMED - grupa wysokiego szczebla w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (Grecja, Włochy, Cypr i Malta), przedłożyły pierwotne wspólne rekomendacje zawierające wniosek o przedłużenie wyłączeń de minimis ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161.

(5) W dniu 15 czerwca 2023 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") dokonał oceny dowodów naukowych przedstawionych na poparcie tych pierwotnych wspólnych rekomendacji 5 .

(6) W odniesieniu do nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i poziomów niezamierzonych połowów, chociaż STECF zauważył, że takie informacje uległy poprawie, konieczne są dalsze prace w zakresie gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot.

(7) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA i grupę wysokiego szczebla PESCA- MED, STECF zauważył, że przeprowadzone badania wskazały na niemożność zwiększenia selektywności i nieproporcjonalnie wysokich kosztów zarządzania niezamierzonymi połowami.

(8) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonymi przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED w odniesieniu do okrężnicowców, STECF zauważył, że chociaż informacje przesłane przez Grecję wzmacniają uzasadnienie wyłączenia, konieczne są dalsze prace w celu oceny reprezentatywności tych informacji w odniesieniu do innych flot grupy wysokiego szczebla SUEDESTMED prowadzących działalność w południowowschodniej części Morza Śródziemnego. STECF odnotował również niski poziom odrzutów.

(9) W dniu 27 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla SUDESTMED, a w dniu 28 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla PESCAMED i grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedłożyły zaktualizowane wspólne rekomendacje.

(10) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację grup wysokiego szczebla PESCAMED, ADRIATICA i SUDESTMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanych wspólnych rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.

(11) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku 6  dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zauważył, że obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieskuteczny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, jak go dalej poprawić oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat kwestii dotyczących danych oraz na temat znalezienia nowych sposobów poprawy wdrażania obowiązku wyładunku.

(12) Komisja odnotowuje również, że w Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalnie wysokie koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.

(13) W zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie ponownie zobowiązały się do dalszego usprawniania gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot, aby zapewnić lepszą reprezentatywność danych.

(14) Z powodów określonych w motywach 4-13 powyżej oraz aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i przerwania odnośnych połowów oraz związanej z nią działalności gospodarczej Komisja uznaje zatem, że należy przyznać wyłączenia od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(15) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Realizacja obowiązku wyładunku

Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie na wodach Unii w Morzu Śródziemnym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"gatunki podlegające wymogom dotyczącym minimalnych rozmiarów" oznaczają wszelkie gatunki wymienione w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241;
b)
"Morze Śródziemne" oznacza wody morskie Morza Śródziemnego na wschód od linii wskazującej 5°36' długości geograficznej zachodniej;
c)
"podobszar geograficzny GFCM" oznacza podobszar geograficzny Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) zgodnie z określeniem w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 7 ;
d)
"zachodnia część Morza Śródziemnego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 oraz 12;
e)
"południowo-wschodnia część Morza Śródziemnego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25;
f)
"Morze Adriatyckie" oznacza podobszary geograficzne GFCM 17 i 18;
g)
"południowa część Morza Adriatyckiego i Morza Jońskiego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 18, 19 i 20.
Artykuł  3

Wyłączenie de minimis

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone na podstawie art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013:

w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków, złowionych przez statki używające włoków pelagicznych i okrężnic w zachodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków złowionych przez statki używające włoków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnic w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków pelagicznych w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnicy w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 20, 22 i 23),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnicy w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 15, 16, 19 i 25).
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/161 z dnia 23 października 2017 r. ustanawiające wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 30 z 2.2.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2012 z dnia 5 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161 ustanawiające wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym, jeśli chodzi o okres jego stosowania (Dz.U. L 415 z 10.12.2020, s. 1).
5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych rekomendacji dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-23-04 i 23-06).
6 COM(2023) 103 final.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2460

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2460 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym
Data aktu: 22/08/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023
Data wejścia w życie: 07/11/2023, 01/01/2024