Rezolucja 2023/1969 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1969
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0090/2023),

A. mając na uwadze, że w listopadzie 2021 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2021/2085 (jednolity akt podstawowy) 1  ustanawiający Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe w celu zastąpienia Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail w ramach programu "Horyzont Europa" na okres do 31 grudnia 2031 r.;

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest partnerstwem publiczno-prywatnym, którego zadaniem jest zarządzanie działaniami w zakresie badań naukowych i innowacji ukierunkowanymi na realizację misji oraz ich koordynowanie na rzecz dogłębnej transformacji systemów kolejowych w Europie; mając na uwadze, że główne cele Wspólnego Przedsięwzięcia obejmują wkład w utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, zapewnienie szybkiego przejścia na bardziej atrakcyjny, przyjazny dla użytkownika, konkurencyjny, przystępny cenowo, łatwy do utrzymania, wydajny i zrównoważony europejski system kolejowy zintegrowany z szerszym systemem mobilności, a także wspieranie rozwoju silnego i konkurencyjnego w skali światowej europejskiego przemysłu kolejowego;

C. mając na uwadze, że jego członkami założycielami są Unia, reprezentowana przez Komisję, i partnerzy z sektora kolejowego (główne zainteresowane strony, w tym producenci urządzeń kolejowych, przedsiębiorstwa kolejowe, podmioty zarządzające infrastrukturą i ośrodki badawcze), przy czym inne podmioty mogą uczestniczyć we Wspólnym Przedsięwzięciu jako członkowie stowarzyszeni; mając na uwadze, że wkłady członków innych niż Unia nie powinny ograniczać się jedynie do pokrycia kosztów administracyjnych i współfinansowania wymaganego do prowadzenia działań w zakresie badań naukowych i innowacji, lecz powinny również być związane z dodatkowymi działaniami;

D. mając na uwadze, że wszystkie instytucje Unii muszą przestrzegać rozporządzenia finansowego i wysokich standardów zarządzania;

Uwagi ogólne

1. wyraża zadowolenie, że sprawozdanie finansowe rzetelnie przedstawia we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową Wspólnego Przedsięwzięcia na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; podkreśla również, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. przyznaje, że program "Horyzont Europa" przewiduje ambitne cele dla Wspólnego Przedsięwzięcia, które można osiągnąć tylko wówczas, gdy zostaną opracowane i wdrożone skuteczne rozwiązania, które usuną słabości w systemach kontroli wewnętrznej i przygotują na przyszłe wyzwania wynikające ze zwiększonej odpowiedzialności, np. w zakresie zarządzania i planowania zasobów ludzkich; zwraca w tym kontekście uwagę, że szczególnie skomplikowane i uciążliwe obliczenia oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości wiążą się ze znacznym ryzykiem błędu, i dlatego wzywa do zbadania możliwości uproszczeń, o ile jest to możliwe i zgodne z istniejącymi ramami prawnymi;

3. zauważa, że za okres ustanowiony w rozporządzeniu (UE) 2021/2085 wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia, włącznie ze środkami EEA, przeznaczony na pokrycie kosztów administracyjnych i kosztów operacyjnych wynosi maksymalnie 600 mln EUR, w tym co najmniej 50 mln EUR na potrzeby filara systemowego i maksymalnie 24 mln EUR na pokrycie kosztów administracyjnych; zauważa, że członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia inni niż Unia wnoszą łączny wkład w wysokości co najmniej 600 mln EUR, w tym do 24 mln EUR na pokrycie kosztów administracyjnych, lub organizują wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład lub z nimi stowarzyszone;

4. zauważa, że wśród wspólnych przedsięwzięć nie ma zharmonizowanej definicji "kosztów administracyjnych", które są podstawą do obliczania wkładów finansowych członków i warunkiem koniecznym do uzyskania porównywalnych danych; w związku z tym wzywa do opracowania wspólnych wytycznych dla wszystkich wspólnych przedsięwzięć, aby mogły one przyjąć zharmonizowane podejście do klasyfikacji niektórych kategorii wydatków administracyjnych, takich jak wydatki na konsultacje, badania, analizy, oceny i pomoc techniczną;

5. przypomina, że aby osiągnąć neutralność klimatyczną należy znacznie zwiększyć rolę kolei i śródlądowych dróg wodnych w śródlądowym transporcie towarów, którego 75 % stanowi dziś transport drogowy; zauważa, że zautomatyzowana i oparta na sieci multimodalna mobilność będzie odgrywać coraz większą rolę wraz z inteligentnymi systemami zarządzania ruchem, które stały się możliwe dzięki cyfryzacji;

6. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez Wspólne Przedsięwzięcie, o których wnioskuje w oparciu o jego odpowiedzi na absolutorium Parlamentu Europejskiego z 2020 r. i które mają na celu dalsze rozwijanie synergii między nowym partnerstwem a istniejącymi mechanizmami finansowania Unii, w tym projektami finansowanymi w ramach programów unijnych, takich jak instrument "Łącząc Europę", plan "Cyfrowa Europa", Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności, a także InvestEU; zauważa, że wysiłki te obejmują działania planowane w celu promowania potencjalnych powiązań z innymi programami unijnymi, współpracę z państwami członkowskimi w ramach Grupy Przedstawicieli Państw oraz utworzenie Grupy ds. Wdrażania w celu wsparcia określania i dostosowywania planów wdrażania i planów inwestycyjnych do innych unijnych instrumentów finansowania; podkreśla znaczenie dalszych prac w celu osiągnięcia bardziej zrównoważonego, niezawodnego i atrakcyjnego systemu kolejowego;

7. z zadowoleniem przyjmuje nową strategię Komisji na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, zainicjowaną w grudniu 2020 r., która obejmuje bardziej konkretne cele pośrednie dla sektora kolejowego mające na celu ugruntowanie inteligentnej i zrównoważonej wizji przyszłości; zauważa, że plan działania obejmujący 82 inicjatywy stanowi podstawę tego, w jaki sposób system transportowy UE może przejść transformację ekologiczną i cyfrową oraz zwiększyć odporność na przyszłe kryzysy;

8. podkreśla, że program "Horyzont Europa" powinien przyczynić się do wzrostu przewozów kolejami dużych prędkości o 50 % do 2030 r.; podkreśla, że regularny transport zbiorowy w Unii na trasach do 500 km powinien być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla; należy także wdrożyć na dużą skalę zautomatyzowaną mobilność, a do 2050 r. kolejowy ruch towarowy powinien się podwoić; przypomina, że powinien nastąpić trzykrotny wzrost natężenia przewozów koleją dużych prędkości, a multimodalna transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) wyposażona na potrzeby zrównoważonego i inteligentnego transportu zapewniającego szybkie połączenia powinna działać w ramach sieci bazowej od 2030 r. podkreśla, że pełne wdrożenie ERTMS do 2030 r. jest kwestią najwyższej wagi;

9. zauważa, że transformacja cyfrowa może przyczynić się do udoskonalenia ekosystemów związanych z mobilnością i transportem; zauważa, że cyfryzacja może poprawić efektywność środowiskową i kosztową, a jednocześnie zwiększyć poziom bezpieczeństwa, przyczyniając się do poprawy jakości życia; apeluje o zapewnienie bardziej zaawansowanych poziomów automatyzacji, szybszą i bardziej niezawodną łączność i technologie informatyczne umożliwiające głęboką transformację zarządzania usługami w zakresie mobilności; uważa, że wydajna łączność internetowa dla pasażerów na większości dworców i linii, telematyka zorientowana na użytkownika i ułatwiona multimodalność byłyby również korzystne dla szerokiego grona obywateli;

10. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Wspólnego Przedsięwzięcia do ułatwiania działań w zakresie badań naukowych i innowacji w celu stworzenia zintegrowanej europejskiej sieci kolejowej już w fazie projektowania, wyeliminowania barier dla interoperacyjności i stworzenia inteligentnego, zrównoważonego i odpornego systemu kolejowego, aby zagwarantować zharmonizowane podejście do rozwoju jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w celu zapewnienia połączeń w całej Unii; podkreśla znaczenie wspierania Wspólnego Przedsięwzięcia ze względu na zalety kolei pod względem efektywności środowiskowej i bezpieczeństwa;

11. wyraża uznanie w związku z ciągłym i aktywnym informowaniem przez Wspólne Przedsięwzięcie o wkładzie w realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ, a także w związku z przyczynianiem się przez Wspólne Przedsięwzięcie do realizacji celów określonych w strategii Komisji na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz w cyfrowej dekadzie, przez co Wspólne Przedsięwzięcie maksymalizuje swoje możliwości dostosowania do celów strategicznych Unii;

12. podkreśla znaczenie współpracy Wspólnego Przedsięwzięcia z Agencją Kolejową Unii Europejskiej w celu zapewnienia interoperacyjności opracowywanych projektów;

13. zauważa, że Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe oficjalnie rozpoczęło działalność 30 listopada 2021 r.;

Zarządzanie budżetem i finansami

14. podkreśla, że budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na 2021 r. nie obejmuje żadnych dochodów ani środków na zobo- wiązania/płatności w odniesieniu do zasobów Wspólnego Przedsięwzięcia pochodzących z programu "Horyzont Europa" lub od jego członków prywatnych oraz że składa się on wyłącznie ze środków związanych ze Wspólnym Przedsięwzięciem Shift2Rail i środków pochodzących od członków Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail;

15. zauważa, że w 2021 r. w ostatecznie przyjętej formie budżet Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym niewykorzystane środki z poprzednich lat, które Wspólne Przedsięwzięcie ponownie zapisało w budżecie na bieżący rok, dochody przeznaczone na określony cel i środki ponownie przydzielone na następny rok, wyniósł 13,625 mln EUR (84,1 mln EUR w 2020 r.) w środkach na zobowiązania i 68,440 mln EUR (75,8 mln EUR w 2020 r.) w środkach na płatności;

16. wyraża zadowolenie, że na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie zrealizowało 100 % środków na zobowiązania udostępnionych w ramach swojego aktywnego budżetu, który obejmuje wydatki na personel i wydatki administracyjne, oraz że środki na płatności wykorzystano w 85 % aktywnych funduszy; zauważa, że w porównaniu z pełnym budżetem Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym niewykorzystanymi środkami niewymaganymi w bieżącym roku, wskaźnik wykonania wyniósł 100 % w środkach na zobowiązania i 63 % w środkach na płatności;

17. zauważa, że na koniec 2021 r. członkowie prywatni wnieśli zatwierdzone wkłady w łącznej wysokości 189,6 mln EUR, w tym 10,5 mln EUR w gotówce, 179,1 mln EUR w formie zatwierdzonych wkładów niepieniężnych oraz dodatkowo łączne wkłady niepieniężne na rzecz działań dodatkowych w wysokości 208,8 mln EUR, przy czym łączny wkład pieniężny Unii wyniósł 339,2 mln EUR;

18. zauważa, że w kwietniu 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło ostateczne zaproszenie do składania wniosków dotyczących programu "Horyzont 2020"; zauważa, że w ramach tego zaproszenia na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie przeznaczyło niemal 385,5 mln EUR maksymalnego wkładu UE na podpisane umowy o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020", z czego około 96,4 mln EUR (25 %) pozostaje do wypłacenia w nadchodzących latach; zauważa ponadto, że członkowie prywatni prawnie zobowiązali się przekazać wkłady niepieniężne o wartości 572,6 mln EUR;

19. podkreśla, że Wspólne Przedsięwzięcie zrealizowało 100 % swojego budżetu na zobowiązania dostępnego na projekty w ramach programu "Horyzont 2020"; zwraca uwagę, że wskaźnik wykorzystania środków z budżetu na płatności operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na 2021 r., w tym na niewykorzystane i realokowane zobowiązania na płatności operacyjne, spadł do 61 % (w 2020 r. - 76 %); zdaje sobie sprawę, że przyczyną tego stanu rzeczy był głównie fakt, że sprawozdania techniczne beneficjentów wykazywały się niewystarczającą jakością; ponadto konieczne było wystąpienie do beneficjentów o dodatkowe dowody potwierdzające osiągnięcie rezultatów projektów; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zbadania wszelkich dodatkowych środków ułatwiających stosowanie zasad sprawozdawczości w odniesieniu do wyników projektów w celu uniknięcia opóźnień w przyszłości; zauważa ponadto, że większość płatności Wspólnego Przedsięwzięcia to płatności ryczałtowe wypłacane z tytułu pakietów prac dotyczących projektów, które zostały prawidłowo wdrożone przez wielu beneficjentów; zauważa zatem, że opóźnienie w przypadku jednego beneficjenta ma wpływ na termin wypłaty całej płatności ryczałtowej za dany pakiet prac;

20. zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie z powodzeniem dokonało ponad 70 płatności związanych z przetargami operacyjnymi i umowami o udzielenie dotacji na łączną kwotę 39,3 mln EUR; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zwróciło uwagę Rady Zarządzającej na znaczenie jakości sprawozdawczości beneficjentów oraz na potrzebę przestrzegania terminów przez beneficjentów lub wykonawców, a także że poinformowało Radę Zarządzającą w listopadzie 2021 r., iż ze względu na opóźnienia w składaniu przez beneficjentów wniosków o płatność i dokumentów potwierdzających środki na płatności w wysokości ok. 17,5 mln EUR pozostaną na koniec roku niewykorzystane; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie musiało przesunąć tę kwotę do niewykorzystanych środków, aby mogła zostać ponownie włączona do środków na płatności na 2022 r.; zauważa, że zdaniem Wspólnego Przedsięwzięcia dzięki tej realokacji wskaźnik wykonania płatności operacyjnych (wydatki operacyjne) wyniósł 84 %;

Wyniki

21. wyraża zadowolenie, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło dalsze postępy w realizacji programu Shif- t2Rail, chociaż pandemia COVID-19 wpłynęła na działania operacyjne, co dodatkowo opóźniło wyniki programu o około sześć miesięcy w porównaniu z opóźnieniami w 2020 r., w szczególności ze względu na zwiększoną liczbę działań demonstracyjnych na miejscu, które były aktywne w 2021 r.; z satysfakcją zauważa, że istniejący system kontroli wewnętrznej zapewnił skuteczne, wydajne i należyte zarządzanie finansami;

22. zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie przyznało i podpisało dwie dotacje na łączną kwotę 2,34 mln EUR w obszarach: "Wpływ i korzyści w zakresie badań naukowych i innowacji mających na celu uatrakcyjnienie kolei dla zainteresowanych stron" oraz "Cyfrowy sprzęg samoczynny - innowacje na potrzeby europejskiego programu realizacji";

23. podkreśla, że do końca 2021 r. program Shift2Rail osiągnął kluczowe etapy realizacji, przy czym prawie wszystkie zasoby Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail przeznaczono na działania w ramach programu, a wszystkie planowane działania związane z programem innowacyjnym i działania przekrojowe prowadzono w ramach projektów objętych dofinansowaniem; docenia, że średnio prawie 75 % programu zrealizowano w celu osiągnięcia operacyjnego poziomu gotowości technologicznej 6/7 2 , zaplanowanego do ukończenia w 2023 r.; zauważa, że w sumie szacowana całkowita wartość działań zrealizowanych w 2021 r. wynosi 123,5 mln EUR, z czego 113,6 mln EUR zrealizowali członkowie inni niż Unia;

24. zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie oceniło swoją działalność w zakresie badań naukowych i innowacji za pośrednictwem trzeciego portalu kontroli; zauważa, że w ocenie tej uwzględniono rezultaty i sprawozdania przedłożone w kontekście rocznego przeglądu aktywnych projektów koordynowanych przez innego członka Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail (Unię i członków stowarzyszonych); dzięki temu procesowi Wspólne Przedsięwzięcie zapewniło również właściwe wdrożenie zaleceń sformułowanych podczas poprzedniej oceny portalu kontroli; zauważa, że ogólny wynik wskazuje na to, iż program skorzystał na takich informacjach zwrotnych, których podstawą była również zewnętrzna wiedza ekspercka;

Personel i zamówienia publiczne

25. zauważa, że w związku z trwającymi i oczekiwanymi rekrutacjami na dzień 31 grudnia 2021 r. zatrudnionych było 19 pracowników, w tym jeden oddelegowany ekspert krajowy; zauważa, że zgodnie z planem zatrudnienia Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec 2021 r. powinny to być 23 stanowiska;

26. zauważa, że ze względu na uruchomienie Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego w nowym formacie od 30 listopada 2021 r. plan zatrudnienia pozostał w formie przyjętej przez Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail; zauważa, że Rada Zarządzająca przyjęła nowy plan zatrudnienia dopiero 1 marca 2022 r.;

27. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że wydatki na personel wykorzystano głównie na wynagrodzenia pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie korzystało również ze wsparcia zewnętrznego, aby wypełnić luki w procesie rekrutacji wynikające z rotacji personelu i poradzić sobie ze znacznym obciążeniem pracą związanym z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia;

28. z zaniepokojeniem zauważa, że średni roczny odsetek pracowników tymczasowych utrzymywał się na wysokim poziomie i wynosił 18 % personelu statutowego; przypomina, że wysoki odsetek pracowników kontraktowych prowadzi często do znacznie większej rotacji personelu, co ma destabilizujący wpływ na sytuację kadrową we Wspólnym Przedsięwzięciu; podkreśla ponadto, że korzystanie z personelu tymczasowego powinno pozostać rozwiązaniem przejściowym, ponieważ mogłoby negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia, prowadząc np. do trudności z zatrzymaniem pracowników niezbędnych do wykonywania przez Wspólne Przedsięwzięcie kluczowych kompetencji, niejasnych kanałów odpowiedzialności, potencjalnych sporów sądowych oraz niższej wydajności pracowników; przypomina, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno opracować sformalizowany model lub wytyczne dotyczące sposobu szacowania potrzeb kadrowych (w tym kluczowych kompetencji) w celu optymalizacji wykorzystania zasobów kadrowych;

29. wyraża ubolewanie, że w 2021 r. rotacja personelu utrzymywała się na wysokim poziomie, przy czym niektórzy pracownicy i jeden oddelegowany ekspert krajowy opuścili Wspólne Przedsięwzięcie; zauważa, że wynikało to m.in. z faktu, iż inne wspólne przedsięwzięcia unijne są w stanie zaoferować stanowiska pracowników zatrudnionych na czas określony zamiast stanowisk pracowników kontraktowych; wzywa do zwiększenia wysiłków w zakresie zasobów ludzkich w celu zminimalizowania rotacji personelu;

30. wyraża zadowolenie, że podobnie jak miało to miejsce już w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie również w 2021 r. stosowało podejście KE w odpowiedzi na pandemię COVID-19, wdrażając specjalne środki mające na celu ochronę pracowników; zauważa, że chodziło w szczególności o stosowanie telepracy, a podczas pracy w biurze - ograniczenie fizycznych kontaktów między kolegami i stosowanie środków ochronnych; z satysfakcją zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie dążyło do przeciwdziałania negatywnym skutkom pandemii COVID-19 dla zdrowia psychicznego pracowników i już w 2020 r. wprowadziło program na rzecz dobrego samopoczucia;

31. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności za 2021 r. zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w Radzie Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia udział kobiet jest niższy niż w poprzednim roku, tj. odpowiednio 10 i 13 %, przy czym uwzględniono zastępców członków zarządu, a odsetek kobiet reprezentowanych w grupie przedstawicieli i w komitecie naukowym wynosił 33 %, podobnie jak w latach 2019 i 2020; ubolewa, że liczby te zmniejszyły się lub nie uległy zmianie w porównaniu z poprzednimi latami, i wzywa do wzmożenia wysiłków na rzecz równowagi płci;

32. zauważa, że w odniesieniu do realizacji działań związanych z zamówieniami Wspólne Przedsięwzięcie przestrzegało zasad rozporządzenia finansowego oraz wytycznych zawartych w vademecum Komisji Europejskiej na temat zamówień publicznych; zauważa, że doprowadziło to do realizacji działań zapewniających najlepszą relację jakości do ceny; wartości ustalone dla poszczególnych postępowań o udzielenie zamówienia, które są poniżej jakiegokolwiek poziomu istotności, jeśli wziąć pod uwagę całkowitą wartość działań w zakresie badań naukowych i innowacji oraz program, wynikają ze zbiorowej wiedzy zaangażowanych pracowników i ich doświadczenia zdobytego w poprzednich organizacjach prywatnych i publicznych;

33. zauważa, że zgodnie z uwagami Trybunału Obrachunkowego Wspólne Przedsięwzięcie zgadza się opłacać składki emerytalne pracodawcy zgodnie z obliczeniami, jakie mają przedstawić służby Komisji, po potwierdzeniu aspektów prawnych oraz wzywa Komisję do podjęcia działań z myślą o uniknięciu podobnych kwestii w przyszłości; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie, aby nie czekało na ostateczne wyliczenie zaległych składek, lecz uwzględniło ten obowiązek przy planowaniu przyszłego budżetu, np. poprzez odpowiednie naliczanie składek emerytalnych;

34. gratuluje Wspólnemu Przedsięwzięciu określenia w jego wieloletnim programie działań kluczowych celów służących wzmocnieniu roli kolei w systemie transportowym, dzięki czemu będzie ono mogło zmaksymalizować swój wkład w osiągnięcie celów Europejskiego Zielonego Ładu;

35. w odniesieniu do 2021 r. wyraża uznanie w związku ze stałym nadzorem Biura Programowego nad realizacją 105 projektów i umów operacyjnych w ramach programu Shift2Rail, przyznanych i podpisanych od 2016 r., których łączna wartość w dziedzinie badań naukowych i innowacji szacowana jest na 805,1 mln EUR;

36. zauważa, że podczas Europejskiego Roku Kolei 2021 Wspólne Przedsięwzięcie odegrało aktywną rolę w eksponowaniu tego sektora;

37. pochwala stałą sprawozdawczość Wspólnego Przedsięwzięcia, począwszy od 2018 r., na temat jego wkładu w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju ONZ;

38. zwraca uwagę na ciągły wpływ pandemii COVID-19 na działalność Wspólnego Przedsięwzięcia, jego poprzednika i ogólnie na sektor kolejowy, a także na wynikające z tego dalsze opóźnienia w realizacji niektórych produktów programu, jak wskazano w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia; zwraca uwagę na podkreśl any przez Wspólne Przedsięwzięcie fakt, że pandemia COVID-19 - nawet po zmaleniu natężenia jej najpoważniejszych skutków - nadal będzie miała wpływ na niektóre operacje w sektorze kolejowym; w związku z tym gratuluje Wspólnemu Przedsięwzięciu i zachęca je do kontynuowania szczegółowej analizy ryzyka i planów ograniczania ryzyka, które jego zespół programowy i koordynatorzy projektów realizowali od początku pandemii COVID-19;

Audyt wewnętrzny

39. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji potwierdziła, że w 2021 r. nie doszło do naruszenia indywidualnej obiektywności, w szczególności ze względu na konflikt interesów, ograniczenia zakresu, ograniczenia dostępu do rejestrów, personelu i mienia lub ze względu na ograniczenie zasobów;

40. zauważa, że w następstwie oceny ryzyka przeprowadzonej we Wspólnym Przedsięwzięciu w 2020 r. audytor wewnętrzny sporządził strategiczny plan audytu wewnętrznego na lata 2021-2023; zauważa, że w IV kwartale 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie przekazało Służbie Audytu Wewnętrznego aktualne informacje na temat wewnętrznych i zewnętrznych zmian mających wpływ na jego działalność, a także zaktualizowaną wersję rejestru ryzyka; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego uwzględni ten wkład, przygotowując plany prac audytowych na 2022 r. oraz opracowując kolejną dogłębną ocenę ryzyka i strategiczny plan audytu wewnętrznego we Wspólnym Przedsięwzięciu;

41. zauważa, że w 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego rozpoczęła kontrolę wdrażania i zamknięcia dotacji w ramach programu "Horyzont 2020", której celem jest ocena adekwatności struktury oraz efektywności i skuteczności kontroli wewnętrznych obowiązujących we Wspólnym Przedsięwzięciu w odniesieniu do wdrażania i zamykania umów o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020"; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach audytu;

Kontrola wewnętrzna

42. podkreśla, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie przyjęło zmienione ramy kontroli wewnętrznej oraz że pierwszą coroczną samoocenę tych ram przeprowadzono w pierwszym kwartale 2021 r. w celu oceny zgodności i skuteczności kontroli wewnętrznych, począwszy od 2020 r., a także w celu odzwierciedlenia obecnej sytuacji w zakresie działań związanych z kontrolą wewnętrzną, prowadzonych w tym czasie;

43. zauważa, że podobnie w pierwszym kwartale 2022 r. przeprowadzono nową roczną ocenę ram kontroli wewnętrznej pod kątem sytuacji w 2021 r. na poziomie poszczególnych 17 zasad i pięciu komponentów oraz z perspektywy ram jako całości; zauważa, że ocena ta została przeprowadzona na podstawie 53 wskaźników i przy uwzględnieniu wszystkich istotnych informacji dostępnych w tamtym czasie, w tym wyników poprzednich audytów wewnętrznych i zewnętrznych oraz zapisów w prowadzonym przez Wspólne Przedsięwzięcie rejestrze wyjątków i przypadków niezgodności; zauważa, że po przeprowadzeniu należytej oceny nie stwierdzono istotnych niedociągnięć w kontrolach wewnętrznych; zauważa, że stwierdzono, iż wszystkie poszczególne zasady ram kontroli wewnętrznej oraz elementy składowe istnieją i dobrze funkcjonują;

44. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w przypadku płatności w ramach programu "Horyzont 2020" za przeprowadzanie audytów ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Badań Naukowych i Innowacji (DG RDT); zwraca uwagę, że na podstawie wyników audytów ex post dostępnych na koniec 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 2,3 % (w 2020 r. - 2,9 %) oraz poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 1,6 % (w 2020 r. - 1,99 %) w projektach w ramach programu "Horyzont 2020" (płatności końcowe i rozliczenie płatności);

45. zauważa, że Trybunał skontrolował losowo wybrane płatności dokonane w 2021 r. w ramach programu "Horyzont 2020" na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu ustalone podczas kontroli ex post; zauważa, że Trybunał nie wykrył żadnych błędów ani uchybień w zakresie kontroli u beneficjentów Wspólnego Przedsięwzięcia objętych próbą;

46. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. wszystkie wspólne przedsięwzięcia rozpoczęły wdrażanie działań mających na celu obniżenie poziomu błędu zgodnie z działaniami zaproponowanymi przez Europejski Trybunał Obrachunkowy, w tym zbadanie możliwości stosowania uproszczonych form kosztów, takich jak koszty jednostkowe, kwoty ryczałtowe i stawki zryczałtowane, ukierunkowanych na bardziej "podatne na błędy" rodzaje beneficjentów, takie jak MŚP i nowi beneficjenci;

47. zwraca uwagę, że jeśli chodzi o postępowanie w przypadku potencjalnych konfliktów interesu oraz z myślą o wdrożeniu wymogów wynikających z aktu założycielskiego w odniesieniu do tej kwestii, Wspólne Przedsięwzięcie za pomocą swoich wewnętrznych ram prawnych przyjęło przepisy dotyczące swoich członków, pracowników i członków Rady Zarządzającej oraz że roczne deklaracje interesów tych ostatnich są publicznie dostępne na oficjalnej stronie internetowej Wspólnego Przedsięwzięcia.

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
2 Poziom gotowości technologicznej co najmniej 6 - technologia sprawdzona w odpowiednim środowisku.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.559

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1969 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail) za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023