Rezolucja 2023/1926 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1926
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0126/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 210 000 EUR, co stanowi spadek o 8,7 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,76 %, co oznacza lekki wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2020, oraz zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 51,22 %, co oznacza wzrost o 28,88 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. zauważa, że przeniesienie zobowiązań pozostających do spłaty (kwoty zaangażowane, ale niewypłacone) z 2021 r. na rok budżetowy 2022 wyniosło 101 966,38 EUR, czyli 49 % kwot, na które zaciągnięto zobowiązania (w porównaniu z 177 578,67 EUR, czyli 78 % w 2020 r.), oraz że kwota ta obejmuje głównie usługi informatyczne (IT) na etapie przejściowym projektu informatycznego Obserwatorium Jądrowego i ESA w zakresie zarządzania informacjami (NOEMI), a także szkolenia lub konferencje, które miały się odbyć na początku 2022 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

3. zauważa, że Agencja, która nie może działać jednostronnie w tej dziedzinie, zarejestrowała od 1 stycznia 2021 r. w swoim sprawozdaniu finansowym rezerwę księgową dotyczącą spłaty udziałów w Zjednoczonym Królestwie oraz że wszelkie płatności, zwroty lub zapłaty wynagrodzenia na rzecz Zjednoczonego Królestwa w kolejnych okresach w następstwie zakończenia członkostwa Zjednoczonego Królestwa będą podejmowane wspólnie z Komisją; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Wyniki działalności

4. zauważa z uznaniem, że - po zatwierdzeniu przez Komisję - 1 lipca 2021 r. weszły w życie nowe przepisy określające sposób, w jaki Agencja ma zrównoważyć podaż i popyt, zawierające m.in. nowe definicje i formalnie rozszerzające zakres procedury uproszczonej;

5. odnotowuje w szczególności współpracę Agencji z grupą roboczą komitetu doradczego ds. bezpieczeństwa dostaw i cen, której powierzono nowy mandat w 2021 r.;

Polityka kadrowa

6. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia był zrealizowany w 94,12 %, gdyż na 17 stanowisk (17 w 2020 r.) zatwierdzonych w planie zatrudnienia mianowano 16 urzędników Komisji; zauważa ponadto, że Agencja ma trudności ze znalezieniem asystentów w niższych grupach zaszeregowania, biorąc pod uwagę wymagany specjalistyczny profil i związane z nim poziomy wynagrodzeń w porównaniu z kosztami utrzymania w Luksemburgu;

7. zauważa, że w 2021 r. Agencja odnotowała, że 56 % wszystkich jej pracowników to kobiety, czyli mężczyźni stanowią 44 % personelu;

8. przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz zapewnienie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej z myślą o odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

9. zauważa, że po wejściu w życie nowych przepisów Agencja opublikowała formularze, które trzeba wykorzystywać do przedkładania umów na dostawy zawierane przez Agencję oraz do powiadamiania o umowach o świadczenie usług;

Kontrola wewnętrzna

10. zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła aktualizację oceny ryzyka obejmującą wszystkie obszary działalności Agencji oraz jej procesy operacyjne i administracyjne, a także wprowadziła dostosowania z myślą o dopasowaniu obowiązujących mechanizmów kontroli do ryzyka; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

11. zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła ocenę skuteczności swoich kontroli wewnętrznych obejmującą ocenę wcześniej zdefiniowanych wskaźników monitorowania, w tym ankietę, ocenę wyników audytu oraz nowych lub niezrealizowanych zaleceń, a także analizę niezgodności i przypadków wyjątkowych; zauważa, że ocena nie wykazała żadnego ryzyka, które mogłoby prowadzić do sformułowania zastrzeżenia w rocznym poświadczeniu wiarygodności;

12. w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji zauważa, że wszyscy pracownicy Agencji i wszyscy wykonawcy zewnętrzni posiadają poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, a ponadto system informatyczny NOEMI poddano ocenie narażenia, która ma zostać powtórzona po przeprowadzeniu wszystkich wynikających z niej zaleceń; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

13. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

14. zauważa z uznaniem, że w 2021 r. - w wyniku działań następczych podjętych w związku z udzieleniem absolutorium za 2020 r. - stał się operacyjny projekt informatyczny NOEMI, którego celem jest wzmocnienie zdolności Agencji w zakresie monitorowania rynku materiałów jądrowych i paliw, a jednocześnie umożliwienie bezpiecznego przechowywania danych dotyczących newralgicznych umów jądrowych; zauważa też, że przyszły rozwój będzie zależał od finansowania otrzymanego w nadchodzących budżetach; zauważa ponadto, że w kolejnych etapach projektu umowy na dostawy energii jądrowej i informację Agencji mają być przetwarzane w pełni cyfrowo; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

15. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci;

16. zachęca Agencję do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz regularnych audytów i testów własnego cyberbezpieczeń- stwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Agencji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeń- stwa, jej realizacji do 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania z wszelkich postępów w tym zakresie organowi udzielającemu absolutorium;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

17. zauważa, że pandemia COVID-19 nadal miała wpływ na sytuację w UE w 2021 r. oraz że Agencja wprowadziła telepracę jako domyślną opcję - zgodnie z wytycznymi Komisji oraz w celu zminimalizowania ryzyka dla personelu i jego rodzin - oraz że pracownicy o krytycznym i podstawowym znaczeniu, którzy potrzebowali dostępu do zasobów i pracy w pomieszczeniach, mieli taką możliwość na zasadzie rotacji;

18. zauważa, że Agencja wprowadziła zmiany w strukturze wydatków poprzez zmianę budżetu i przesunięcia wewnętrzne, biorąc pod uwagę ograniczone wydatki na podróże służbowe i posiedzenia komitetu doradczego, a zamiast tego zainwestowała w swój system informatyczny; zauważa ponadto, że posiedzenia komitetu doradczego w 2021 r. odbywały się online;

Inne uwagi

19. zauważa z uznaniem, że w 2021 r. we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Komunikacji Komisji zreorganizowano stronę internetową Agencji, co doprowadziło do powstania strony internetowej zharmonizowanej ze stroną internetową Komisji oraz zaktualizowanej i przyjaznej dla użytkownika dynamicznej platformy; zauważa ponadto, że wszystkie informacje zamieszczone na stronie internetowej przeredagowano, aby zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenie;

20. wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Agencję do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;

21. wzywa Agencję do dalszego rozwijania synergii (np. w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), zacieśnienia współpracy, zintensyfikowania wymiany dobrych praktyk i pogłębienia dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności; wzywa Agencję do dalszego poszukiwania sposobów rozszerzenia ustaleń roboczych i dzielenia się zasobami z innymi organami Unii w ramach zadań, które się pokrywają;

22. cieszy się z zalecenia Agencji dotyczącego bezpieczeństwa dostaw materiałów jądrowych i paliwa jądrowego zawartego w sprawozdaniu rocznym Agencji za 2021 r.; apeluje do Agencji, aby wydała więcej zaleceń dotyczących możliwości dywersyfikacji źródeł dostaw uranu na każdym etapie cyklu paliwowego; przypomina, że elektrownie jądrowe wytworzyły około 25,2 % całkowitej energii elektrycznej wyprodukowanej w Unii w 2021 r.;

23. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 1  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024