Rezolucja 2023/1884 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1884
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0121/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn ("Instytutu") za rok budżetowy 2021 wyniósł 8 692 878 EUR, co oznacza wzrost o 12,17 % w porównaniu z 2020 r.;

B. mając na uwadze, że w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Instytutu jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

C. mając na uwadze, że równouprawnienie płci stanowi podstawową wartość Unii zapisaną w art. 2 TUE; mając na uwadze, że art. 8 TFUE stanowi, iż we wszystkich swoich działaniach Unia zmierza do zniesienia nierówności oraz wspierania równości mężczyzn i kobiet, a tym samym ustanawia zasadę uwzględniania aspektu płci;

D. mając na uwadze, że na równouprawnienie płci w Unii szczególnie wpłynęły skutki pandemii COVID, wojna w Ukrainie oraz regres w obszarze równouprawnienia płci i praw kobiet, zwłaszcza zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, w kilku państwach członkowskich; mając na uwadze, że istnieje niebezpieczeństwo, że rosnące ceny energii i ogólnie koszty życia, wywrą nieproporcjonalnie duży wpływ na kobiety; mając na uwadze, że może to przyczynić się do dalszego pogłębienia nierówności i utrudnić osiągnięcie równouprawnienia płci; mając na uwadze, że potrzebne są dalsze badania nad zróżnicowanym pod względem płci wpływem ubóstwa energetycznego w Unii; mając na uwadze, że wskaźnik równouprawnienia płci w 2022 r. wyniósł 68,6 w całej UE, co oznacza wzrost zaledwie o 0,6 w porównaniu z 2021 r. i świadczy o powolnym tempie, w jakim UE dąży do równouprawnienia płci;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. odnotowuje z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 98,92 %, co oznacza wzrost o 1,18 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 71,39 %, co oznacza spadek o 3,44 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. zwraca uwagę, że kwota ostatecznego budżetu Instytutu jest wynikiem pierwszej zmiany budżetowej w wysokości 971 698 EUR, która stanowi wzrost budżetu o 12 % w porównaniu z pierwotnym budżetem przydzielonym na 2021 r., oraz drugiej zmiany budżetowej w wysokości 375 000 EUR, która stanowi zmniejszenie o 4,14 % i została przyjęta przez zarząd Instytutu w związku z określonymi na koniec roku oszczędnościami związanymi z COVID-19;

3. odnotowuje, że przeniesione wydatki operacyjne Instytutu wzrosły do 54,79 % w 2022 r. (49,49 % w 2021 r.);

Wyniki działalności

4. przypomina, że Instytut został utworzony, aby przyczyniać się do szerzenia równouprawnienia płci w Unii i jego lepszego promowania; podkreśla kluczową rolę Instytutu w promowaniu równouprawnienia płci w UE, na przykład przez dostarczanie badań i danych, w których to zadaniach okazał się on niezbędny i skuteczny; podkreśla zatem, że Instytut musi dysponować wystarczającymi i stabilnymi zasobami finansowymi i ludzkimi, aby móc wypełniać swoje zadania; przypomina, że do zadań Instytutu należy gromadzenie, analiza i rozpowszechnianie informacji na temat równouprawnienia płci oraz opracowywanie, analiza, ocena i rozpowszechnianie narzędzi metodycznych służących wspieraniu włączania problematyki równouprawnienia płci do wszystkich polityk Unii i do wynikających z nich polityk krajowych; zachęca do współpracy między Instytutem a innymi agencjami Unii;

5. zwraca uwagę, że Instytut wykorzystuje pewne kluczowe wskaźniki efektywności w odniesieniu do celów operacyjnych, aby ocenić wartość dodaną swojej działalności; odnotowuje z uznaniem, że w 2021 r. Instytut zrealizował 96,62 % swojego programu prac, a tym samym osiągnął cele określone w jednolitym dokumencie programowym na lata 2021-2023;

6. odnotowuje, że w 2021 r. Instytut opublikował sprawozdanie zawierające analizę skutków pandemii COVID-19 dla ofiar przemocy ze strony partnera i przeprowadził pierwsze szeroko zakrojone badanie, w ramach którego zebrano dane dotyczące skutków pandemii COVID-19 dla opieki nieformalnej i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, dobrostanu, zatrudnienia i warunków pracy; zwraca ponadto uwagę, że dzięki opracowaniu narzędzia do śledzenia przydziałów zasobów na rzecz równouprawnienia płci, Instytut zakończył prace nad zestawem narzędzi do sporządzania budżetu z uwzględnieniem aspektu płci, który to zestaw ma pomóc instytucjom zarządzającym w uwzględnianiu aspektu płci w ramach zarządzania dzielonego; dodatkowo stwierdza, że Instytut przygotował zestaw narzędzi dotyczących prowadzenia zamówień publicznych z uwzględnieniem aspektu płci mających zastosowanie do unijnych funduszy i budżetów krajowych, w celu uzupełnienia ram Komisji dotyczących społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych;

7. zwraca uwagę, że Instytut zacieśnił w ciągu roku współpracę z agencjami unijnymi, zwłaszcza z Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound); odnotowuje zaangażowanie Instytutu w prace sieci agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych prowadzone w reakcji na kryzys związany z COVID-19 oraz w celu okazania solidarności UE z Ukrainą; zwraca ponadto uwagę na zaangażowanie Instytutu w prace sieci agencji UE ds. doradztwa naukowego (EU-ANSA), w szczególności grupy ds. danych z badań ilościowych i grupy do spraw społeczno-gospodarczych; wzywa Instytut do dalszego rozwijania synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

8. wyraża zadowolenie z bieżącej współpracy między Instytutem a Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia; podkreśla cenny wkład, jaki Instytut może wnieść w prace wszystkich komisji Parlamentu z myślą o lepszym uwzględnianiu perspektywy płci we wszystkich strategiach politycznych UE; stwierdza, że Instytut posiada specjalistyczną i dogłębną wiedzę, zwłaszcza w zakresie dostarczania danych i oceny polityki państw członkowskich;

Polityka kadrowa

9. zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 96 % - zatrudnionych było 26 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 27 stanowisk dla tej kategorii pracowników (taka sama liczba stanowisk jak w 2020 r.); odnotowuje, że ogłoszono 12 zaproszeń do składania wniosków, w tym cztery na stanowiska pracowników kontraktowych, pięć na stanowiska pracowników zatrudnionych na czas określony, jedno dla oddelegowanego eksperta krajowego i dwa dla stażystów; podkreśla, że w 2021 r. wskaźnik rotacji pracowników wyniósł 11 %; zwraca uwagę na przegląd stanu zatrudnienia, zgodnie z którym 77,6 % pracowników Instytutu przydzielono do zadań operacyjnych, 14,5 % do wsparcia administracyjnego, a 7,9 % do działań neutralnych; stwierdza, że 27 maja 2021 r. przyjęto nowe przepisy dotyczące kadry kierowniczej średniego szczebla;

10. zwraca uwagę na zrównoważony podział stanowisk według płci w kadrze kierowniczej najwyższego szczebla (2 mężczyzn (50 %) i 2 kobiety (50 %)) oraz brak równowagi płci w przypadku stanowisk w zarządzie (6 mężczyzn (19 %) i 26 kobiet (81 %)) i ogólnie wśród pracowników (12 mężczyzn (29 %) i 30 kobiet (71 %)); ponawia swój apel do Instytutu, by w przyszłości zapewnił równowagę płci; apeluje do Komisji i państw członkowskich, by przy wyznaczaniu swoich kandydatów na członków zarządu Instytutu brały pod uwagę znaczenie zapewnienia równowagi płci;

11. odnotowuje, że Instytut, oprócz wniosków o staże i stanowiska oddelegowanych ekspertów krajowych, otrzymał w 2021 r. 513 wniosków, z których 68 % złożyły kobiety, a 32 % - mężczyźni; wyraża zadowolenie, że w zespole kadry kierowniczej wyższego szczebla osiągnięto równowagę płci, ale jest zaniepokojony brakiem równowagi w odniesieniu do całego personelu; przyjmuje z zadowoleniem aktywny udział Instytutu od 2021 r. w grupie roboczej sieci agencji UE (EUAN) ds. różnorodności i włączenia społecznego oraz różne działania podjęte w celu zwiększenia różnorodności i włączenia społecznego w ramach Instytutu;

12. zwraca uwagę, że w 2021 r. Instytut poczynił ustalenia w celu podpisania rocznej umowy z przedsiębiorstwem UAB Manpower Lit. o zapewnienie usług pracowników tymczasowych; przypomina, że w ostatecznym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 listopada 2021 r. (sprawa C-948/19) potwierdzono zastosowanie dyrektywy 2008/104/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  do agencji zdecentralizowanych UE, a także zasadę równego traktowania pracowników tymczasowych i pracowników statutowych, a Sąd Najwyższy Litwy podtrzymał ten wyrok; w związku z powyższym zwraca uwagę, że przedsiębiorstwo UAB Manpower Lit., z którym zawarto umowę, odmówiło przedłużenia umowy o zapewnienie usług pracowników tymczasowych począwszy od 2022 r.;

13. zaleca przydzielenie Instytutowi większej liczby pracowników i wystarczających środków finansowych, z uwzględnieniem własnej oceny potrzeb Instytutu, aby mógł on sprostać gwałtownemu wzrostowi liczby wniosków o pomoc techniczną w zakresie uwzględniania aspektu płci, np. w celu pilnego zareagowania na pogłębiający się wpływ różnych kryzysów społecznych, gospodarczych i klimatycznych na kobiety i równouprawnienie płci oraz na regres w dziedzinie równouprawnienia płci i praw kobiet w kilku państwach członkowskich i na całym świecie;

14. z zadowoleniem przyjmuje kompleksową politykę Instytutu dotyczącą dobrostanu, która obejmuje szereg środków wspierających równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, telepracę i zdrowy styl życia jego pracowników; w odniesieniu do wsparcia psychologicznego zwraca uwagę, że w 2021 r. zakończono jedno niezależne dochodzenie w sprawie zarzutu mobbingu; doprowadziło ono do zwolnienia pracownika, który był przedmiotem dochodzenia; pochwala kompleksowy plan szkoleń dla pracowników Instytutu; zachęca Instytut do opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie oraz oferowania konkretnych możliwości szkoleniowych dotyczących rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci wśród personelu na wszystkich szczeblach, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zadbać o odpowiednią reprezentację wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z nie- pełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

15. odnotowuje, że w 2021 r. zakończono 47 administracyjnych postępowań o udzielenie zamówienia i 62 operacyjnych postępowań o udzielenie zamówienia; zwraca uwagę, że Instytut zaktualizował wytyczne dla pracowników dotyczące zamówień publicznych, w tym listy kontrolne, wewnętrzne terminy i kroki proceduralne, w celu poprawy jakości dokumentów sporządzanych w ramach postępowań o udzielenie zamówienia;

16. z zaniepokojeniem odnotowuje uwagę Trybunału, że w 2021 r. Instytut dokonał nienależnych płatności (na kwotę 12 200 EUR) na zakup usług tłumaczeniowych, które nie były objęte zakresem powiązanego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania;

17. przypomina o znaczeniu, jakie dla wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego mają zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz zakup towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; zwraca się o wdrożenie narzędzi informatycznych opracowanych przez Komisję na potrzeby elektronicznych zamówień publicznych; apeluje o zaktualizowane wyjaśnienie procedur i szablonów w wytycznych dotyczących zamówień publicznych; stwierdza z niepokojem, że uwagi Trybunału dotyczące uchybień w zakresie zamówień publicznych są coraz częstsze i że uchybienia te pozostają głównym źródłem nieprawidłowych płatności w przypadku większości agencji;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. odnotowuje wprowadzone przez Instytut środki i aktualnie wdrażane działania na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; zwraca uwagę, że Instytut finalizuje definiowanie swojej polityki dotyczącej konfliktu interesów; zwraca uwagę, że strategia zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023 została pomyślnie wdrożona w 2021 r. zgodnie z powiązanym planem działania, na podstawie metodyki przedstawionej przez OLAF; wyraża ponadto zadowolenie, że w 2021 r. przeprowadzono szereg szkoleń dotyczących etyki i uczciwości, a także sesje informacyjne poświęcone zapobieganiu nadużyciom finansowym; podkreśla, że należy wprowadzić lub regularnie aktualizować usystematyzowane przepisy dotyczące przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych";

19. zwraca uwagę, że Instytut opublikował na swojej stronie internetowej życiorysy i deklaracje interesów swojej dyrektor i większości członków zarządu; przypomina o znaczeniu publikowania życiorysów i deklaracji interesów; wzywa Instytut, by opublikował na swojej stronie internetowej życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów wszystkich członków zarządu;

Kontrola wewnętrzna

20. przyjmuje z zadowoleniem środki podjęte przez Instytut w 2021 r. w celu wzmocnienia jego systemu kontroli wewnętrznej; w tym kontekście zwraca uwagę na przegląd procedury przeprowadzania kontroli ex post; wyraża w związku z tym uznanie, że od września 2021 r. przeprowadzono kontrole ex post oraz że zakończono działanie podjęte w odpowiedzi na uwagę Trybunału; ponadto wyraża zadowolenie, że Instytut zaktualizował swoją politykę zapewniania jakości poprzez określenie konkretnych środków kontroli projektów;

21. z zaniepokojeniem odnotowuje uwagi Trybunału, w których wskazano na szereg uchybień w systemach zarządzania i kontroli; odnotowuje, że pierwsza uwaga jest związana z procedurą rekrutacyjną, w której naruszono zasady przejrzystości i równego traktowania oraz że druga uwaga dotyczy zaniedbań w jednej procedurze naboru oddelegowanych ekspertów krajowych, co podważa jej obiektywizm i sugeruje niedociągnięcia w kontrolach wewnętrznych Instytutu; wskazuje, że trzecia uwaga dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia, w którym wszyscy członkowie komisji oceniającej należeli do tej samej jednostki administracyjnej, co jest sprzeczne z art. 150 ust. 3 rozporządzenia finansowego; przypomina, że uchybienia proceduralne w procedurach rekrutacyjnych szkodzą zasadzie przejrzystości i równego traktowania; zwraca się do Instytutu o usprawnienie wewnętrznej procedury rekrutacyjnej w celu wyjaśnienia procesów oceny i kwestii dotyczących ogłoszeń o naborze;

22. odnotowuje, że zgodnie ze strategicznym planem audytu wewnętrznego Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) na lata 2019-2021 w 2021 r. przeprowadzono łącznie 1 800 działań kontrolnych na próbie 40 transakcji, a łączny kontrolowany budżet wyniósł 920 776 EUR; zwraca uwagę, że ostateczne wyniki pokazują, iż istniejący system kontroli wewnętrznej zapewnia zgodność transakcji z przepisami finansowymi i procedurami wewnętrznymi; odnotowuje, że sprawozdanie zawierało cztery zalecenia dotyczące wzmocnienia kontroli wewnętrznych w celu wyeliminowania drobnych niedociągnięć; wyraża zadowolenie, że Instytut wdrożył w pełni wszystkie zalecenia, w tym te z poprzednich lat, a Służba Audytu Wewnętrznego zakończyła związane z nimi działania w lutym 2022 r.;

23. odnotowuje, że szczegółową ocenę kontroli wewnętrznej za 2021 r. przeprowadzono zgodnie z ramami kontroli wewnętrznej Instytutu i wytycznymi dotyczącymi oceny kontroli wewnętrznej; zwraca uwagę na wniosek ze wspomnianej oceny, zgodnie z którym wszystkie zasady są stosowane i funkcjonują zgodnie z założeniami, przy czym stwierdzono sześć umiarkowanych niedociągnięć w odniesieniu do komponentów 2, 3 i 5 systemu kontroli wewnętrznej; wzywa Instytut, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w celu wyeliminowania tych niedociągnięć; z zadowoleniem przyjmuje działania wdrożone przez Instytut w celu ograniczenia obszarów ryzyka, w tym w odniesieniu do funkcji newralgicznych;

24. wzywa Instytut, aby dodatkowo wzmocnił mechanizmy kontroli wewnętrznej, w tym by ustanowił wewnętrzny mechanizm antykorupcyjny;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

25. odnotowuje wysiłki Instytutu na rzecz stworzenia miejsca pracy, które będzie racjonalne pod względem kosztów i przyjazne dla środowiska; zwraca uwagę, że Instytut wprowadził narzędzie zarządzania podróżami służbowymi, aby umożliwić monitorowanie emisji CO2 powodowanych przez podróże; odnotowuje, że z monitorowania prowadzonego w 2021 r. wynika, iż z powodu podróży służbowych Instytutu powstało 8 ton emisji CO2; zwraca uwagę, że Instytut uwzględnił wymogi dotyczące środków ochrony środowiska w kilku rodzajach umów; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Instytutu do zainstalowania paneli słonecznych w jego siedzibie w Wilnie w celu poprawy efektywności środowiskowej budynku i korzystania wyłącznie z ekologicznych źródeł energii; odnotowuje z zainteresowaniem, że zamówiono aplikację, która pomoże Instytutowi śledzić jego ślad środowiskowy, oraz że aplikacja powinna zostać wdrożona w 2022 r.; wzywa Instytut, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o działaniach podejmowanych w tej sprawie;

26. zwraca uwagę, że w 2021 r. Instytut przeprowadził pełną cyfryzację swoich kluczowych procedur, wprowadzając elektroniczny system procesu działań i podpis elektroniczny; odnotowuje, że zaktualizowano politykę Instytutu w zakresie bezpieczeństwa systemów ICT i politykę zarządzania informacjami; z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź Instytutu, że wprowadził on politykę cyberbezpieczeństwa i wdrożył szereg środków dotyczących cyberbezpieczeń- stwa, takich jak wieloczynnikowy system uwierzytelniania i szkolenia dotyczące bezpieczeństwa dla członków zespołu informatycznego; zachęca Instytut do prowadzenia regularnych ocen ryzyka związanego z jego infrastrukturą informatyczną oraz do zapewnienia regularnych audytów i testów cyberobrony;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

27. zwraca uwagę, że Instytut dostosował się szybko, aby zapewnić ciągłość działania zgodnie ze zmienionym jednolitym dokumentem programowym; docenia prace Instytutu polegające na wspieraniu portugalskiej i słoweńskiej prezydencji Rady poprzez dostarczanie nowej dokumentacji dotyczącej równouprawnienia płci jako podstawy odpowiednich konkluzji Rady w sprawie społeczno-gospodarczego wpływu COVID-19 na równouprawnienie płci; zwraca uwagę, że w ramach sieci agencji ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych omówiono wspólne inicjatywy w zakresie reagowania na COVID-19 oraz plany ciągłości działania; wyraża zadowolenie, że w lipcu 2022 r. Instytut zaktualizował swój plan ciągłości działania;

28. zachęca Instytut, aby wykorzystał doświadczenia z okresu pandemii COVID-19 dotyczące podróży pracowników w praktyce, żeby lepiej organizować posiedzenia, wydarzenia i rozmowy, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym;

Inne kwestie

29. wyraża uznanie dla Instytutu za wysiłki na rzecz zwiększenia własnej widoczności w społeczeństwie za pośrednictwem briefingów medialnych, komunikatów prasowych, kampanii medialnych, takich jak kampania pod hasłem "16 Days of Activism", i bliskich kontaktów z dziennikarzami; zwraca uwagę na lepsze wskaźniki Instytutu dotyczące mediów społecznościowych i zapytań ze strony mediów;

30. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 123.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.301

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1884 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023