Rezolucja 2023/1881 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1881
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0131/2023),

A. mając na uwadze, że według zestawienia dochodów i wydatków 1  Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwanego dalej "Urzędem") jego ostateczny budżet na rok 2021 wyniósł 129 179 801,95 EUR, co stanowi wzrost o 25,39 % w porównaniu z 2020 r., głównie w z powodu dodatkowych zasobów przyznanych w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 2 ; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,99 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 0,01 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na omawiany rok wyniósł 88,85 %, co oznacza wzrost o 0,44 % w porównaniu z rokiem 2020;

Wyniki

2. zauważa, że plan prac Urzędu na 2021 r. zrealizowano w ramach strategii 2020, którą zarząd postanowił przedłużyć o dodatkowy rok ze względu na pandemię SARS-CoV-2;

3. odnotowuje, że Urząd wdrożył program prac oraz dobry poziom osiągniętych wyników pod względem kluczowych wskaźników skuteczności działania i rezultatów Urzędu; zauważa, że w 2021 r. Urząd przeprowadził przegląd ram wykonania i kluczowych wskaźników skuteczności działania, aby dostosować je do własnej strategii na 2027 r. przyjętej w 2021 r., i wprowadził zmiany w związku z wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2019/1381; zauważa ponadto zwiększoną odpowiedzialność Urzędu wobec obywateli UE także po wejściu w życie zmiany rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ; zauważa ponadto, że Urząd przyjął dokument programowy na lata 2022-2024;

4. zauważa, że zmniejszenie wagi niektórych działań zaplanowanych pierwotnie w celu przygotowania Urzędu na zmiany związane z rozporządzeniem (UE) 2019/1381 spowodowało zaległości, które przeszły na 2021 r., co spowodowało opóźnienia w zwiększaniu wydajności; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

5. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Urząd w celu zacieśnienia współpracy z innymi agencjami unijnymi, koncentrując się w szczególności na dwóch aspektach: wspólnym korzystaniu z dotacji i zamówień publicznych, aby umożliwić identyfikację wspólnych procedur udzielania zamówień, oraz na dzieleniu się technologiami i zasobami w celu dostosowania wspólnych rozwiązań informatycznych; zauważa w szczególności, że Urząd podjął takie działania z Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Europejską Agencją Chemikaliów, Europejską Agencją Leków i Europejską Agencją Środowiska;

6. podkreśla, że w 2021 r. Urząd sfinalizował 704 zapytań, wydając opinie naukowe, sprawozdania techniczne i publikacje uzupełniające - o 81 mniej niż zaplanowane 785;

Polityka kadrowa

7. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,16 %, przy czym powołano 5 urzędników i 368 pracowników na czas określony na 380 stanowiska zatwierdzone w budżecie Unii (w porównaniu z 354 zatwierdzonymi stanowiskami w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zatrudniał 140 pracowników kontraktowych i 12 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa ponadto, że Urząd otrzymał 33 nowe stanowiska w celu wdrożenia rozporządzenia (UE) 2019/1381;

8. cieszy się z równowagi kobiet i mężczyzn wśród członków kierownictwa wyższego szczebla Urzędu, gdzie trzy z pięciu stanowisk (60 %) zajmują kobiety; odnotowuje, że sytuacja pod względem równowagi płci wśród członków zarządu Urzędu przedstawia się następująco: 15 pracowników (80 %) to mężczyźni; odnotowuje równowagę płci wśród ogółu pracowników Urzędu - 285 z 467 pracowników (61,03 %) to kobiety;

9. z zadowoleniem przyjmuje nową strategię Urzędu na rzecz pozytywnego wizerunku pracodawcy; zawiera ona jasny opis wartości propagowanych przez Urząd, takich jak m.in. elastyczne warunki pracy i wsparcie w zakresie relokacji, które mają usprawnić ukierunkowane rozpowszechnianie informacji o wolnych miejscach pracy w krajach niedostatecznie reprezentowanych; zauważa, że Urząd planował utworzenie nowej strony internetowej dotyczącej kariery zawodowej; zwraca uwagę, że Urząd zwiększa w szczególności swą widoczność przy wsparciu ze strony Departamentu Komunikacji i Współpracy, sieci agencji UE, jak również innych międzynarodowych agencji i organizacji partnerskich; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

10. odnotowuje pewne ograniczenia w stosowaniu niedawno zaproponowanych przez Komisję Europejską przepisów dotyczących telepracy, które Urząd stosuje odpowiednio, w szczególności w odniesieniu do częściowej telepracy poza państwem zatrudnienia; jest zaniepokojony faktem, że obecne ograniczone przepisy dotyczące telepracy za granicą mogą mieć wpływ na atrakcyjność Urzędu przy rekrutacji kandydatów z różnych państw członkowskich, którzy chcieliby się w nim zatrudnić; apeluje o większą elastyczność w stosowaniu tych przepisów, co pomogłoby zwiększyć atrakcyjność Urzędu i doprowadziło do większej równowagi narodowości wśród jego pracowników;

11. dostrzega, że Urząd prowadzi politykę ochrony godności osób i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu, między innymi zapewniając pracownikom usługi zaufanych doradców;

12. przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz zapewnienie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej z myślą o odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia

13. zauważa, że w 2021 r. Urząd przeprowadził 116 postępowania o udzielenie zamówienia, a Komitet ds. Zamówień Publicznych dokonał przeglądu 16 dossier, aby sprawdzić legalność i prawidłowość największych postępowań o udzielenie zamówienia przed podpisaniem umowy; zauważa, że w odniesieniu do wszystkich 16 dossier Komitet ds. Zamówień Publicznych był w stanie, jako organ doradczy, sprawdzić z wystarczającą pewnością, że postępowania o udzielenie zamówienia i wynikające z nich zamówienia są prawidłowe i zgodne z prawem;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

14. uznaje istniejące środki i bieżące starania Urzędu na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; ubolewa, że Urząd w dalszym ciągu nie publikuje w internecie życiorysów członków zarządu; ponagla Urząd do podjęcia działań w tym zakresie;

15. zauważa, że w 2021 r. Urząd zidentyfikował dziewięć przypadków konfliktu interesów w kontekście rocznych deklaracji interesów dotyczących ekspertów zewnętrznych, i zajął się nimi; zauważa, że Urząd postanowił nie zatrudnić jednego wstępnie wybranego kandydata w następstwie oceny deklaracji o braku konfliktu interesów; zauważa ponadto, że Urząd zidentyfikował trzy przypadki konfliktu interesów i zapobiegł im na poziomie procedur udzielania zamówień i dotacji; wzywa Urząd, aby nadal starał się wykrywać konflikty interesów, w tym potencjalne konflikty interesów, oraz rozwiązywać je, a także aby informował o nich organ udzielający absolutorium;

16. wzywa Urząd do dopilnowania, by wszyscy członkowie kierownictwa i doradcy, ich zastępcy i inni eksperci złożyli wymagane roczne deklaracje o braku konfliktu interesów; wzywa Urząd do zapewnienia wysokiego poziomu zgodności z przepisami o konflikcie interesów i przejrzystości we wszystkich jego działaniach;

17. zauważa, że w 2022 r. Urząd planował przyjąć nowe podejście do byłych pracowników, które obejmuje kryteria i procedurę odcięcia dostępu do informacji poufnych pracownikom odchodzącym ze służby; wzywa Urząd do przedstawienia informacji o rozwoju sytuacji w tym zakresie;

18. podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej systemowych przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Urząd do wzmocnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym do ustanowienia wewnętrznego mechanizmu antykorupcyjnego;

Kontrola wewnętrzna

19. zauważa, że Urząd przeprowadził ocenę swoich systemów kontroli wewnętrznej za rok sprawozdawczy i doszedł do wniosku, że ogólnie rzecz biorąc, wszystkie elementy i zasady kontroli wewnętrznej były zostały wprowadzone i funkcjonowały zgodnie z założeniami; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd określił jednak szereg środków służących dalszemu usprawnieniu zarządzania informacjami szczególnie chronionymi oraz zapewnieniu zarządzania ryzykiem odpowiedniego do celu oraz mechanizmów kontroli wewnętrznej w odniesieniu do zwiększonych funduszy w związku z rozporządzeniem (UE) 2019/1381;

20. zauważa, że w odpowiedzi na wyniki audytu przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS), który dotyczył oceny i przyjmowania wyników badań naukowych w dziedzinie składników żywności i opakowań w 2020 r., Urząd uregulował wszystkie kwestie, które były przedmiotem uwag, i uważa je za sfinalizowane;

21. zauważa, że w 2021 r. IAS opublikowała sprawozdanie końcowe z procedur udzielania zamówień i dotacji w Urzędzie obejmujące lata 2019-2020; zauważa, że IAS stwierdziła, iż ramy zarządzania, zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej ustanowione przez Urząd w odniesieniu do procedur udzielania zamówień i przyznawania dotacji są odpowiednio zaprojektowane, wydajne i skuteczne, co daje wystarczającą pewność, że kluczowe cele kontroli wewnętrznej zostały osiągnięte; zauważa, że IAS wydała trzy istotne zalecenia; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

22. przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Urzędu; zdecydowanie nalega, aby wprowadzić wymóg posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, co pozwoliłoby uniknąć ewentualnych przypadków konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz niezgłaszania wyjątków w rejestrze odstępstw;

23. zauważa, że ukończono działania naprawcze w następstwie uwag Trybunału z 2020 r.; przypomina o konieczności ukończenia działań naprawczych w następstwie uwag Trybunału z 2017 r., zwłaszcza jeśli chodzi o zwiększenie niezależności księgowych, którzy powinni odpowiadać bezpośrednio przed dyrektorem Urzędu;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

24. odnotowuje rozwój sytuacji w dziedzinie świadczenia usług transakcyjnych, współpracy cyfrowej i planu działania Urzędu w zakresie technologii; odnotowuje cel Urzędu, jakim jest stworzenie nowocześniejszego i elastyczniejszego środowiska pracy dzięki realizacji inwestycji informatycznych, które zostały przewidziane w poprzednim planie działania w dziedzinie technologii, i które pomogły zapobiec poważnym zakłóceniom w pracach Urzędu podczas pandemii COVID-19; z zadowoleniem przyjmuje projekt współpracy cyfrowej, którego celem jest poprawa wymiany wiedzy i wiedzy fachowej w ramach sieci pracowników i ekspertów Urzędu i zainteresowanych stron; zauważa, że w 2021 r. w ramach projektu współpracy cyfrowej przekroczono cel 170 aktywnych grup współpracy społecznej - było ich 204;

25. odnotowuje wdrożenie narzędzia informatycznego zwanego "kompletnym rozwiązaniem informatycznym DoI IT", którego celem jest wdrożenie działań związanych z niezależnością, w tym przeglądu deklaracji interesów, z zastrzeżeniem zasad niezależności Urzędu; zauważa z zaniepokojeniem, że nowe rozwiązanie informatyczne wiązało się z problemami technicznymi, które negatywnie wpłynęły na realizację takich działań; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

26. przypomina, jak ważna jest większa cyfryzacja Urzędu dla jego wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także dla przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Urząd powinien zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność przyjęcia wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci;

27. zachęca Urząd do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) oraz z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów cyberbezpie- czeństwa w Urzędzie; proponuje, aby wszystkim pracownikom Urzędu, w tym kadrze kierowniczej, oferować regularnie aktualizowane programy szkoleniowe związane z cyberbezpieczeństwem;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

28. zauważa, że w 2021 r. Urząd kontynuował działalność i był w stanie zrealizować swój program prac pomimo skutków pandemii COVID-19; zauważa, że Urząd zawiesił wyjazdy służbowe pracowników, a także fizyczne spotkania i wydarzenia, i nadał priorytet wirtualizacji, dzięki czemu zmniejszył budżet na wydatki w powiązanych liniach budżetowych w porównaniu z rokiem budżetowym 2020; zauważa ponadto, że powrót pracowników do biura przełożono na późniejszy termin i zachęcano ich do telepracy; zachęca Urząd, aby wykorzystał doświadczenia związane z podróżami służbowymi pracowników, żeby lepiej organizować spotkania i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym;

29. zauważa, że w 2021 r. Urząd uruchomił elektroniczny moduł onboardingu w narzędziu rekrutacyjnym Taleo, który zarządza i wspiera instalowanie pracowników i stażystów za pomocą zautomatyzowanego rozwiązania, które zostało dodatkowo dostosowane do sytuacji pandemicznej;

Inne uwagi

30. odnotowuje wysiłki Urzędu na rzecz zwiększenia świadomości na temat bezpieczeństwa żywności wśród ogółu społeczeństwa poprzez rozpoczęcie w 2021 r. pierwszej ogólnounijnej cyfrowej kampanii komunikacyjnej; kampania ta ma na celu wyjaśnienie nauki leżącej u podstaw bezpieczeństwa żywności w Unii w przystępny sposób oraz pomóc w podejmowaniu świadomych wyborów żywieniowych; zauważa, że kampania ta odbyła się we współpracy z właściwymi organami państw członkowskich i była skierowana bezpośrednio do przeciętnego odbiorcy; z uznaniem odnotowuje pozytywne wyniki kampanii osiągnięte w badaniu oceniającym przeprowadzonym po jej zakończeniu;

31. podkreśla, że szybkie dopuszczanie do obrotu zrównoważonych dodatków paszowych i zrównoważonych alternatyw dla pestycydów odgrywa ważną rolę w realizacji ambicji strategii "Od pola do stołu"; podkreśla zatem, że wystarczające zasoby kadrowe i ich wiedza fachowa mają zasadnicze znaczenie dla zapobiegania opóźnieniom w procedurach składania wniosków i oceny na potrzeby zatwierdzania zrównoważonych dodatków paszowych i zrównoważonych alternatyw dla pestycydów;

32. przypomina, że w 2021 r. Parlament przyjął sześć sprzeciwów wobec przywozu genetycznie zmodyfikowanych roślin przeznaczonych do zastosowania w żywności i paszy; podkreśla, że jedną z przyczyn tych sprzeciwów są niedostatki w ocenie ryzyka przeprowadzonej przez panel Urzędu ds. organizmów modyfikowanych genetycznie; wzywa Urząd, by pilnie zajął się tymi niedostatkami i wyeliminował je;

33. zwraca uwagę na utrzymujące się niedociągnięcia w dziedzinie dobrostanu zwierząt, zwłaszcza, ale nie tylko w odniesieniu do transportu żywych zwierząt; dlatego z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie prac nad liczną serią tematów dotyczących dobrostanu zwierząt, zwłaszcza ich transportu, co będzie podstawą nowych przepisów w tej dziedzinie;

34. wzywa Urząd, aby nadal rozwijał efekty synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa) oraz zacieśnił współpracę, wymianę dobrych praktyk i dyskusję na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

35. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 69.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1381 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystości i zrównoważonego charakteru unijnej oceny ryzyka w łańcuchu żywnościowym oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 178/2002, (WE) nr 1829/2003, (WE) nr 1831/2003, (WE) nr 2065/2003, (WE) nr 1935/2004, (WE) nr 1331/2008, (WE) nr 1107/2009, (UE) 2015/2283 oraz dyrektywę 2001/18/WE (Dz.U. L 231 z 6.9.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024