Rezolucja 2023/1878 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1878
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (EFCA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Rybołówstwa,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0112/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 621 000 EUR, co stanowi wzrost o 22,99 % w porównaniu z 2020 r. ze względu na dodatkowe działania powierzone Agencji w ramach umowy o handlu i współpracy ze Zjednoczonym Królestwem; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii i dochodów przeznaczonych na określony cel;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
przyjmuje z zadowoleniem oświadczenie Trybunału, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok zakończony 31 grudnia 2021 r. jest zgodne z rozporządzeniem finansowym Unii oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
2.
stwierdza, że Agencja otrzymała wkład w wysokości 21 mln EUR z budżetu ogólnego Unii na 2021 r., co stanowi wzrost o 24,3 % w porównaniu z 2020 r.; zwraca uwagę, że zarówno roczny budżet Agencji, jak i liczba personelu są jednymi z najniższych wśród agencji Unii;
3.
z zadowoleniem przyjmuje dodatkową dotację Komisji w wysokości 4 mln EUR w ramach umowy o handlu i współpracy ze Zjednoczonym Królestwem w formie zmienionego budżetu przydzielonego Agencji w celu sprostania zwiększonemu obciążeniu pracą spowodowanemu wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii oraz wszelkim potencjalnym konsekwencjom nowych stosunków dla ram kontroli rybołówstwa;
4.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,07 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 1,80 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 74,48 %, co oznacza spadek o 6,70 % w porównaniu z rokiem 2020;
Skuteczność
5.
przypomina o istotnym wkładzie Agencji w realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), a w szczególności w zakresie kontroli rybołówstwa; podkreśla, że w związku z przeglądem rozporządzenia w sprawie kontroli rybołówstwa Agencja będzie musiała zapewniać większe wsparcie; podkreśla, że zwiększenie zobowiązań nie jest możliwe bez wystarczających zasobów; podkreśla w związku z powyższym potrzebę zapewnienia Agencji wystarczających zasobów finansowych i ludzkich w nadchodzących latach;
6.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania do oceny wyników swojej działalności, w tym tendencji w zakresie inspekcji i naruszeń, zmiany poziomów zgodności, przeprowadzonych szkoleń i wykonania budżetu; zauważa ponadto, że Agencja zrealizowała 98,6 % rocznego programu prac pomimo wyzwań, z którymi nadal się boryka w związku z pandemią COVID-19;
7.
podkreśla, że w 2021 r. Agencja poinformowała o 53 567 inspekcjach (na morzu i na lądzie), które doprowadziły do wykrycia 4 928 domniemanych naruszeń, co stanowi wzrost odpowiednio o 39 % i 109 % w porównaniu z danymi z 2020 r.; uważa, że dane te pokazują, iż inspekcje i działania następcze pozostają kluczowym narzędziem zapewnienia zgodności z zasadami WPRyb; zwraca jednak uwagę, że wzrost ten skrywa dysproporcje między obszarami, gdyż odnotowuje się spadek na Morzu Północnym (-67 %) i Morzu Czarnym (-1 %) oraz wzrost na wodach zachodnich (+24 %), Morzu Śródziemnym (+82 %), Morzu Bałtyckim (+14 %) oraz na obszarze NAFO-NEAFC (+163 %); odnotowuje, że znaczny spadek liczby inspekcji na Morzu Północnym wynika głównie z braku inspekcji prowadzonych wcześniej przez Zjednoczone Królestwo (w 2020 r. stanowiły one 70 % inspekcji); zwraca się do Agencji o przedstawienie bardziej szczegółowych informacji na temat przyczyn tych zmian; przypomina, że inspekcje i inne działania następcze odgrywają kluczową rolę nie tylko we właściwym zarządzaniu zasobami rybnymi, ale również w zapewnieniu rybakom w Unii równych warunków działania;
8.
odnotowuje zmianę programu prac w odniesieniu do systemu monitorowania, kontroli i nadzoru w ramach wspólnej polityki rybołówstwa, środków wynikających z umowy o handlu i współpracy ze Zjednoczonym Królestwem oraz przewidywania projektów w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury;
9.
w odniesieniu do walki z nielegalnymi, nieraportowanymi i nieuregulowanymi połowami podkreśla, że ważną rolą Agencji jest zachęcanie do szerszego i zharmonizowanego stosowania unijnych systemów kontroli wprowadzonych w celu zwalczania nielegalnych połowów;
10.
wyraża zadowolenie, że Agencja stale współpracuje z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (FRONTEX) i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) przy udzielaniu wsparcia organom krajowym pełniącym funkcję straży przybrzeżnej; uważa, że współpraca ta jest dobrym przykładem synergii między agencjami Unii i powinna być źródłem inspiracji dla agencji w innych obszarach; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków w tym zakresie i uważa, że należy również zacieśnić współpracę między Agencją a Europejską Agencją Środowiska;
11.
podkreśla, rolę Agencji w oferowaniu państwom trzecim działań w zakresie budowania zdolności i szkoleń oraz jej kluczową rolę w zapewnianiu równych warunków działania z wszystkimi państwami nadbrzeżnymi;

Polityka kadrowa

12.
stwierdza z zadowoleniem, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 100 % i przyjęto 65 pracowników na czas określony, tak jak przewidziano w budżecie Unii (61 zatwierdzonych stanowisk w 2020 r.); odnotowuje, że w 2021 r. dla Agencji pracowało dodatkowo 11 pracowników kontraktowych i 6 oddelegowanych ekspertów krajowych;
13.
zauważa, że Agencji przyznano dodatkowy budżet w WRF na lata 2021-2027 (wzrost o 12 mln EUR w 2022 r.), który obejmuje 16 nowych stanowisk w planie zatrudnienia (cztery przyznano już w ramach budżetu na 2021 r.) i sześć stanowisk dla pracowników zewnętrznych (dwa przyznano już w 2021 r.); zauważa, że dodatkowe zasoby zapewnią Agencji niezbędną zdolność operacyjną w zakresie wspierania państw członkowskich i Komisji w monitorowaniu, kontroli i nadzorze rybołówstwa zgodnie z wymogami WPRyb, w tym środków wynikających z umowy o handlu i współpracy ze Zjednoczonym Królestwem;
14.
zwraca uwagę na politykę Agencji polegającą na promowaniu równego traktowania pracowników oraz celu równowagi płci, zarówno pod względem liczby, grupy zaszeregowania, jak i poziomu odpowiedzialności; ubolewa, że kobiety stanowią jedynie 38 % pracowników zatrudnionych w grupie zaszeregowania AD 8 lub wyższej, a jednocześnie przyznaje, że stanowi to wzrost w porównaniu z 2020 r.; zwraca uwagę, że należy uczynić więcej, aby osiągnąć parytet na szczeblu kierowniczym; zachęca Agencję do większych wysiłków w prowadzonej przez nią polityce równowagi płci w celu osiągnięcia postępów w zakresie parytetu płci również na szczeblu kierowniczym;
15.
podkreśla znaczenie opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie oraz oferowania konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zadbać o odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja posiada przepisy dotyczące przeciwdziałania molestowaniu, w tym zaufanych doradców, oraz że w jej intranecie dostępne są stosowne informacje; zauważa ponadto, że Agencja zapewnia pracownikom obowiązkowe szkolenia w zakresie przeciwdziałania molestowaniu, a także w zakresie etyki i uczciwości;

Zamówienia publiczne

17.
zauważa, że główne działania Agencji w zakresie zamówień publicznych w 2021 r. były ukierunkowane na rozpoczęcie otwartej procedury w zakresie czarteru trzech morskich jednostek patrolowych; odnotowuje ponadto, że Agencja podpisała umowy o udzielenie zamówienia na podstawie umów ramowych dotyczących usług związanych z patrolowaniem połowów, usprawnieniem miejsca pracy, kursami językowymi, badaniami morskimi oraz uczestniczyła w mię- dzyinstytucjonalnych umowach ramowych dotyczących m.in. usług zlecanych na zewnątrz i nadzoru z powietrza; zauważa, że w 2021 r. Agencja przystąpiła do łącznie dziewięciu różnych przetargów międzyinstytucjonalnych z udziałem Komisji i innych agencji;
18.
podkreśla, że zwalczanie nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów wymaga odpowiedniego wsparcia finansowego; z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie wyczarterowanego przez Agencję morskiego statku patrolowego w celu prowadzania kontroli i inspekcji połowów na wodach Unii i wodach międzynarodowych oraz wspierania organów krajowych; zwraca uwagę, że wzrost cen paliw wpłynął na zdolność operacyjną Agencji;
19.
odnotowuje z uznaniem, że w 2021 r. Agencja przyjęła narzędzie zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT) (zamierza rozpocząć jego stosowanie w 2022 r.), będące elementem platformy e-zamówień Komisji, która jest zintegrowana z innymi systemami wykorzystywanymi przez Agencję, takimi jak elektroniczne procedury przetargowe i elektroniczne składanie ofert;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

20.
przyjmuje do wiadomości istniejące i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; zauważa, że Agencja publikuje na swojej stronie internetowej deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla; zauważa ponadto, że Agencja regularnie aktualizuje tabelę zawierającą wszystkie spotkania zwołane przez jej dyrektor wykonawczą i pracowników z organizacjami lub osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek, zaangażowanymi w kształtowanie i wdrażanie polityki Unii, aby zapewnić pełną przejrzystość i zaufanie do działalności Agencji, i która jest dostępna na jej stronie internetowej; wzywa Agencję do regularnego aktualizowania strony w celu zapewnienia pełnej przejrzystości i zaufania do działań Agencji;
21.
podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej usystematyzowanych przepisów dotyczących przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów i nielegalnego lobbingu; wzywa Agencję, aby wzmocniła mechanizmy kontroli wewnętrznej, w tym ustanowiła wewnętrzny mechanizm antykorupcyjny; zauważa jednak, że Agencja wdrożyła strategię zwalczania nadużyć finansowych, która opierała się na ocenie ryzyka, z uwzględnieniem wytycznych OLAF;

Kontrola wewnętrzna

22.
zauważa, że w 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS), zgodnie ze strategicznym planem audytu wewnętrznego na lata 2021-2023, rozpoczęła audyt dotyczący współpracy między Agencją a DG MARE w zakresie działań związanych z art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2  (zgodność z przepisami międzynarodowymi); wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
23.
zauważa, że Agencja przeprowadziła ocenę swojego systemu kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że ogólnie rzecz bio- rąc odpowiednie kontrole funkcjonują zgodnie z założeniami, że ryzyko jest odpowiednio monitorowane i łagodzone oraz że w 2021 r. nie odnotowano żadnych istotnych niedociągnięć w zakresie kontroli;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

24.
zauważa, że Agencja nadal wprowadza pomocnicze narzędzia elektroniczne w dziedzinie zasobów ludzkich, zamówień publicznych i monitorowania budżetu, takie jak m.in. dodatkowe moduły Sysper, nowy wzmocniony zintegrowany system finansowy przewidziany na 2024/2025 r., zintegrowane narzędzia do e-zamówień i zarządzania umowami oraz stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego (EU Sign); zauważa ponadto, że Agencja realizuje strategię Cloud-first przy użyciu bezpiecznej hybrydowej technologii multi-cloud w ramach strategii na rzecz transformacji cyfrowej, przy jednoczesnym dalszym usprawnianiu cyfrowego miejsca pracy;
25.
zachęca Agencję do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyber- bezpieczeństwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpie- czeństwa dla wszystkich pracowników, w tym kierownictwa, Agencji;
26.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja pracuje nad uzyskaniem certyfikatu systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz że podjęła działania mające na celu ograniczenie swojego wpływu na środowisko, takie jak uwzględnienie co najmniej jednego kryterium w procedurach udzielania zamówień publicznych, skupienie się na efektywnym zachowaniu środowiskowym potencjalnych oferentów, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej poprzez zastosowanie oświetlenia ledowego oraz obieg elektroniczny i podpis cyfrowy w celu zmniejszenia zużycia papieru i tonerów;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

27.
zauważa, że zespół ds. zarządzania ciągłością działania Agencji stwierdził, iż Agencja jest dobrze przygotowana do niezawodnego kontynuowania działalności za pośrednictwem telepracy i nie zalecił dyrektor wykonawczej uruchomienia planu ciągłości działania Agencji w jakimkolwiek momencie w 2021 r.; zauważa, że zasugerował on jednak pewne dostosowania w planach działań naprawczych poszczególnych jednostek i konkretne ustalenia dotyczące rozwiązań rezerwowych, które zostały następnie wdrożone; zachęca Agencję, aby wykorzystała doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową, żeby lepiej organizować spotkania i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym;
28.
zauważa, że w latach 2020 i 2021 oraz z powodu pandemii COVID-19 konieczne było dokonanie przeglądu planowania operacyjnego ze względu na zamknięcie niektórych portów, a w ramach środków zapobiegawczych trzeba było wprowadzić pewne dni w gotowości i wydłużyć okres pobytu na morzu; zauważa ponadto, że pełnomorskie jednostki patrolowe prowadziły działalność w całym okresie kryzysu w celu przeprowadzania kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz wspierania innych funkcji straży przybrzeżnej;
29.
podkreśla, że w celu złagodzenia wpływu pandemii COVID-19 na kontrolę rybołówstwa, inspekcje i egzekwowanie przepisów przez państwa członkowskie, a także zgodnie z tym, co zostało już wdrożone w 2020 r., Agencja skupiła się w większym stopniu na innych dostępnych instrumentach, takich jak monitorowanie i analiza danych, w oparciu o metodykę Agencji w zakresie wskaźników zgodności, oraz wykorzystała dostępne narzędzia, takie jak dodatkowe informacje z lotów rozpoznawczych we współpracy z Fronteksem, rozmieszczenie dronów we współpracy z EMSA oraz analiza obrazów satelitarnych z programu Copernicus;

Inne uwagi

30.
odnotowuje działania komunikacyjne Agencji, we współpracy z DG MARE Komisji, skierowane do ogółu społeczeństwa; odnotowuje w szczególności filmy wideo na temat koncepcji wspólnych planów rozmieszczenia oraz zdalnego elektronicznego monitorowania w odniesieniu do kontroli rybołówstwa w UE, które opracowano w 2021 r.; odnotowuje ponadto z uznaniem wkład Agencji w budowanie kultury przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa poprzez komunikację z zainteresowanymi stronami pozarządowymi;
31.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 128.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024