Rezolucja 2023/1863 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1863
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0123/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2021 wyniósł 152 743 528 EUR, co stanowi wzrost o 8,5 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii; przypomina, że Komisja podkreśliła coraz większą rolę Urzędu w nowym pakcie o migracji i azylu, opublikowanym we wrześniu 2020 r.; zauważa, że ślad operacyjny Urzędu zwiększył się w ostatnich latach;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") - w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") - stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne, a operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zwraca uwagę, że monitorowanie budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziło do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,67 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 1,53 % w porównaniu z rokiem 2020 (95,14 %); zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 90,91 %, co oznacza wzrost o 10 % w porównaniu z rokiem 2020 (80,91 %); docenia środki, które Urząd wprowadził, aby rozwiązać utrzymujący się od dawna problem opóźnień w płatnościach, wskutek czego w 2021 r. odnotowano wysoki odsetek płatności dokonanych w terminie (96,5 %);

2. zauważa, że Trybunał uznał płatności dokonane przez Urząd w 2021 r. na łączną kwotę 362 204 EUR za nieprawidłowe, ponieważ były związane z błędami w postępowaniach o udzielenie zamówienia przeprowadzonych w 2016 i 2020 r. w odniesieniu do wynajmowanych pomieszczeń w Rzymie i na Lesbos; odnotowuje działania naprawcze podjęte przez Urząd, zgodnie z którymi przeniesienie do nowej siedziby na Lesbos i w Rzymie ma nastąpić w pierwszym lub drugim kwartale 2023 r.; wzywa Urząd, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

Wyniki działalności

3. zauważa, że Urząd stosuje pewne środki jako kluczowe wskaźniki efektywności do oceny wyników swojej działalności; z zadowoleniem przyjmuje realizację rocznego programu prac Urzędu na 2021 r., która pokazuje, że 78 % jego wskaźników rocznych i 85 % wskaźników wieloletnich osiągnięto bądź przekroczono mimo ciągłych wyzwań związanych z globalną pandemią COVID-19;

4. docenia zwiększenie przez Urząd pomocy technicznej i operacyjnej dla państw członkowskich oraz jego gotowość do szybkiego reagowania na kryzys humanitarny w Afganistanie, zwiększoną liczbę osób ubiegających się o azyl przekraczających granicę z Białorusią i wyzwania wynikające z wojny w Ukrainie; zauważa w tym kontekście, że w 2021 r. Urząd podpisał nowe plany operacyjne z Łotwą, Litwą i Belgią, powstała platforma ekspertów ds. bezpiecznych szlaków dla Afgańczyków, zwiększyło się wsparcie dla państw członkowskich na wdrożenie dyrektywy 2001/55/WE 2  (dyrektywa w sprawie ochrony tymczasowej), a szereg pracowników Urzędu był obecny w Mołdawii, by pomagać przy dobrowolnych transferach do państw członkowskich, udzielając informacji na miejscu;

5. zauważa, że Urząd poinformował, że w 2021 r. znacznie przyspieszył przygotowania do realizacji nowego mandatu z myślą o ostatecznym przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 3 ; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu nowych przepisów tego rozporządzenia dotyczących forum doradczego, urzędnika ds. praw podstawowych, rezerwy 500 ekspertów ds. azylu z państw członkowskich, oddelegowania urzędników łącznikowych do państw członkowskich i państw trzecich, mechanizmu monitorowania i mechanizmu składania skarg;

6. zauważa, że Urząd blisko współpracuje dwustronnie z innymi organami zajmującymi się wymiarem sprawiedliwości i sprawami wewnętrznymi i że podpisał porozumienia robocze z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej i eu-LISA oraz plany współpracy z eu-LISA, które przewidują dostosowanie wspólnych projektów i systematyczne dzielenie się informacjami; zachęca Urząd do dalszego rozwijania synergii i zacieśniania współpracy, wymiany dobrych praktyk i dyskusji dotyczących dziedzin będących przedmiotem wspólnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

Polityka kadrowa

7. odnotowuje równowagę płci w Urzędzie, gdzie na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla jest 9 mężczyzn (69 %) i 4 kobiety (31 %), w zarządzie - 20 mężczyzn (67 %) i 10 kobiet (33 %), a ogółem - 176 mężczyzn (39 %) i 272 kobiety (61 %); przypomina, że odpowiedzialność za mianowanie członków zarządu spoczywa na krajowych przedstawicielach państw członkowskich; ponownie wzywa Urząd i państwa członkowskie do dbania o równowagę płci przy mianowaniu i powoływaniu członków kadry kierowniczej wyższego szczebla lub zarządu;

8. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 86,61 % (92,35 % łącznie z 21 zaproponowanymi stanowiskami) i zatrudniono 317 pracowników na czas określony, a budżet Unii przewidywał 366 takich stanowisk (w porównaniu z 366 stanowiskami zatwierdzonymi w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zatrudniał 100 pracowników kontraktowych i sześciu oddelegowanych ekspertów krajowych, a dla tych kategorii pracowników zatwierdzono odpowiednio 123 stanowiska i 11 stanowisk; zauważa, że w 2020 r. utworzono 58 dodatkowych krótkoterminowych (jednorocznych) stanowisk dla pracowników kontraktowych, które stopniowo obsadzono w 2021 r. na potrzeby operacji włoskich i cypryjskich, a ich stopniowe wycofywanie zaplanowano na 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje stopniowy wzrost wskaźnika obsadzenia stanowisk w Urzędzie; podkreśla jednak, że wskaźnik rotacji personelu w 2021 r. wyniósł 6,55 %, czyli powyżej ustalonego celu (& lt; 5 %);

9. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje pkt nr 3.7.1 informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym Urzędu za 2021 r., z którego wynika, że w 2022 r. brak zasobów kadrowych może ograniczyć zdolność Urzędu do wykonywania niektórych zadań powierzonych mu w nowym mandacie; odnotowuje, że Urząd podkreśla potrzebę utworzenia w planie zatrudnienia 68 dodatkowych stanowisk (w ciągu trzech lat), aby wywiązać się w zrównoważony sposób z wymogów nowego mandatu i tych związanych z różnymi kryzysami w dziedzinie jego działalności; wzywa Komisję, aby w większym stopniu uwzględniała potrzeby operacyjne Urzędu przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyszłych planów zatrudnienia;

10. z zaniepokojeniem przypomina o ustaleniu Trybunału dotyczącym 16 wakatów na stanowiskach kierowniczych w 2020 r., z których 10 zajmowały osoby pełniące obowiązki w zastępstwie przez ponad rok, co jest sprzeczne z regulaminem pracowniczym ograniczającym tymczasowe pełnienie funkcji kierowniczych do jednego roku; odnotowuje odpowiedź Urzędu dotyczącą powodów, dla których w 2021 r. nie traktował rekrutacji kadry kierowniczej priorytetowo; zauważa, że było tak z powodu praktycznych ograniczeń spowodowanych pandemią COVID-19, nowych kryzysów migracyjnych i azylowych, dwóch strukturalnych reorganizacji Urzędu oraz potrzeby zapewnienia ciągłości działania i skupienia się na obsadzeniu innych stanowisk niemających charakteru kierowniczego; podkreśla jednak, że osoby pełniące tymczasowo obowiązki kierownicze zajmują dwa stanowiska w planie zatrudnienia Urzędu, co może powodować brak efektywności oraz osłabiać przywództwo i ciągłość strategiczną; odnotowuje ponadto oświadczenie dyrektora wykonawczego Urzędu, który podczas wysłuchania w Parlamencie Europejskim 30 listopada 2022 r. powiedział, że w tym dniu siedmiu kierowników, w tym trzech członków kadry kierowniczej wyższego szczebla, nadal zajmowało stanowiska tymczasowo, a dwoje z nich pełniło te funkcje dłużej niż rok; odnotowuje, że według odpowiedzi Urzędu przed końcem 2022 r. prowadzono rekrutację na dwa stanowiska kierownicze wyższego szczebla, natomiast nabór na trzecie stanowisko miał zostać opublikowany w kolejnych miesiącach; z zaniepokojeniem odnotowuje anonimowe zarzuty od pracowników Urzędu, że liczba osób zajmujących tymczasowo stanowiska kierownicze wyższego szczebla przez ponad rok jest w rzeczywistości wyższa niż dwa; wzywa Urząd do udzielenia jasnej odpowiedzi w tej kwestii, również Parlamentowi, ponieważ chodzi o przejrzystość i rozliczalność Urzędu; zauważa, że 18 stycznia 2023 r. dyrektor wykonawcza podjęła decyzję, by nie przedłużać tymczasowych stanowisk kierowniczych po upływie roku, i anulowała stanowiska zajmowane przez ponad rok; ponownie wzywa Urząd do niezwłocznego rozpoczęcia lub zakończenia, w pełnej zgodności z obowiązującymi wymogami prawnymi, procedur rekrutacyjnych niezbędnych do obsadzenia wszystkich stanowisk kierowniczych oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

11. przypomina, że jedną z przyczyn zależności od personelu tymczasowego było opóźnienie przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2021/2303, ponieważ porozumienie nie pozwalało Urzędowi przedłużyć tych umów do czasu wejścia w życie tego rozporządzenia; z ubolewaniem zauważa poważny brak przewidywania ze strony Komisji przy opracowywaniu i przydzielaniu tych stanowisk Urzędowi; podkreśla, że sytuacja ta miała negatywny wpływ na zdolności rekrutacyjne Urzędu i jego zdolność do odpowiedniego wspierania państw członkowskich, ostatecznie ze szkodą dla osób ubiegających się o azyl i uchodźców, którzy doświadczyli przedłużających się procedur i nieodpowiednich warunków przyjmowania; podkreśla również, że stanowiska te były obsadzone na zasadzie pełnienia obowiązków od ponad roku, co jest sprzeczne z regulaminem pracowniczym, a także zagraża strategicznej ciągłości działania Urzędu;

12. zauważa z zaniepokojeniem, że 14 września 2022 r. członkowie Komisji Kontroli Budżetowej (CONT) otrzymali anonimowy e-mail zawierający zarzuty o nieprawidłowości związane z personelem spowodowane przez cały zespół kadry kierowniczej wyższego szczebla Urzędu; jest świadomy powagi tych zarzutów, które obejmują bezprawny, nieprzejrzysty lub częściowy nabór i awansowanie członków kadry kierowniczej wyższego szczebla, nepotyzm, nękanie i molestowanie oraz ich tuszowanie, a także niewłaściwe zarządzanie funduszami na podróże służbowe pracowników Urzędu; zauważa, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wszczął dochodzenie w sprawie tych zarzutów 24 listopada 2022 r.; podkreśla, że 23 stycznia 2023 r. niektórzy członkowie komisji CONT otrzymali kolejną anonimową skargę zawierającą dalsze zarzuty; zauważa, że dyrektor wykonawcza oświadczyła, że w pełni poparła wszczęcie dochodzenia przez OLAF i zobowiązała się podczas posiedzenia komisji CONT 30 listopada 2022 r. do udzielenia władzom wszelkiej możliwej pomocy; apeluje do Urzędu, by informował organ udzielający absolutorium o postępach i stanie dochodzenia;

13. dostrzega, że Urząd zaczął prowadzić politykę ochrony godności osób i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd zorganizował kampanie uświadamiające na temat tych kwestii oraz wyznaczył zaufanych doradców w 2021 r.; zauważa, że Urząd otrzymał cztery skargi dotyczące domniemanego nękania psychicznego, z których jedna została wycofana; zauważa, że wstępną ocenę pozostałych trzech skarg przeprowadzono przy wsparciu zewnętrznej kancelarii prawnej, która nie stwierdziła dowodów prima facie na nękanie, więc Urząd nie uznał za konieczne podejmować żadnych dalszych działań; wzywa Urząd do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium typologii spraw i kryteriów, na podstawie których postanawia on zwrócić się o wsparcie do zewnętrznej kancelarii prawnej, skoro posiada własny dział prawny;

14. zauważa, że w 2021 r. problemem pozostawała niewystarczająca liczba ekspertów przydzielonych przez państwa członkowskie; zauważa ponadto, że Urząd wywiązał się z zobowiązań w zakresie rozmieszczenia ekspertów we wszystkich zainteresowanych państwach członkowskich w postaci opłacanych ekspertów zewnętrznych i krótkoterminowych operacyjnych pracowników kontraktowych; wzywa państwa członkowskie do wywiązywania się z zobowiązań w zakresie ekspertów krajowych, aby Urząd nie musiał korzystać z usług wykonawców zewnętrznych;

15. w odniesieniu do dobrostanu pracowników zauważa z uznaniem, że Urząd wprowadził środki wewnętrzne, takie jak seminaria i kursy, wsparcie psychologiczne i usługi socjalne, źródła zawierające wskazówki dotyczące poprawy dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego podczas telepracy oraz kursy językowe dla pracowników i małżonków w celu integracji;

Zamówienia publiczne

16. odnotowuje, że w 2021 r. Urząd uruchomił 83 procedury, w porównaniu z 65 w 2020 r. - 42,17 % z nich stanowiły procedury negocjacyjne z udziałem jednego kandydata a 31,33 % - otwarte zaproszenia;

17. zauważa z uznaniem, że Urząd jest jedną z agencji unijnych korzystających z narzędzi Komisji do e-zamówień, w szczególności eNotices, eTendering i eSubmission; zauważa ponadto, że wszystkie wewnętrzne procedury udzielania zamówień publicznych są w pełni cyfrowe dzięki używaniu Paperless i ERDMS; zachęca Urząd do dalszych wysiłków na rzecz cyfryzacji procedur udzielania zamówień publicznych, np. przez wdrożenie i stosowanie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT);

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. odnotowuje, że według odpowiedzi Urzędu skierowanej do organu udzielającego absolutorium w sprawie deklaracji o braku konfliktu interesów przy obejmowaniu stanowiska wszyscy pracownicy podpisują taką deklarację; zwraca uwagę, że deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektor wykonawczej jest opublikowana na stronie internetowej Urzędu; zauważa, że na stronie internetowej Urzędu opublikowano życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu; wzywa Urząd, by opublikował na swojej stronie internetowej życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów wszystkich członków kadry kierowniczej wyższego szczebla;

19. z zadowoleniem przyjmuje postępy Urzędu w aktualizacji polityki zarządzania konfliktami interesów; zauważa, że polityka ta będzie miała trzy podstawy: decyzja zarządu, która będzie miała zastosowanie do członków zarządu i organizacji członkowskich forum konsultacyjnego; decyzja dyrektora wykonawczego, która będzie zawierała wytyczne dotyczące działalności po okresie zatrudnienia i wytyczne dotyczące etyki oraz będzie miała zastosowanie do pracowników, kontraktowych ekspertów i oferentów oraz beneficjentów dotacji, a także inna decyzja dyrektora wykonawczego, która będzie uwzględniać Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i zasady służby publicznej; jest zadowolony, że Urząd zobowiązał się uwzględnić też zalecenia zawarte w sprawozdaniu Trybunału w sprawie efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu tych decyzji; zauważa też, że w 2021 r. nie zgłoszono, nie zbadano ani nie zamknięto żadnego przypadku konfliktów interesów;

20. dostrzega starania Urzędu, by zwiększyć świadomości pracowników na temat procedury i specjalnych kanałów sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zorganizował cztery szkolenia nt. etyki i uczciwości, w których udział wzięły 33 osoby, i 2 szkolenia nt. szacunku i godności, w których udział wzięły 24 osoby; podkreśla jednak, że w odniesieniu do ujawnienia zarzutów o uchybienia ze strony zespołu kadry kierowniczej wyższego szczebla i poinformowania o nich organu udzielającego absolutorium we wrześniu 2022 r. osoby, które wszczęły tę procedurę, nie skorzystały z udostępnionych przez Urząd specjalnych bezpiecznych kanałów sygnalizowania nieprawidłowości;

21. ubolewa, że Urząd nie zaktualizował swojej polityki zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, co w 2020 r. zalecił Trybunał;

Kontrola wewnętrzna

22. zauważa, że w wyniku przeprowadzonej w 2021 r. oceny systemu kontroli wewnętrznej Urząd stwierdził, że obowiązujące ogólnie obecne kontrole funkcjonują zgodnie z założeniami, a wszystkie elementy i zasady są skuteczne lub w pełni skuteczne, ale konieczne są pewne usprawnienia; odnotowuje ponadto, że aktualnie spośród 81 wskazanych działań naprawczych Urzędu 30 (37 %) zaplanowano, 38 (47 %) jest w toku, a 13 (16 %) zostało wdrożonych; jest zadowolony, że w 2021 r. 92 % działań zrealizowano terminowo; zauważa, że w 2021 r. Urząd w pełni wdrożył plan działania wynikający ze strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2020-2022;

23. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd zareagował na aktualną uwagę Trybunału dotyczącą wprowadzenia kontroli finansowych ex post; zauważa, że w 2021 r. Urząd wdrożył kontrole finansowe ex post w kilku dziedzinach w odniesieniu do lat budżetowych 2020 i 2021 w ramach strategii opartej na analizie ryzyka; z zadowoleniem przyjmuje informację od Urzędu, że jego kierownictwo w pełni zatwierdziło uwagi, zalecenia i działania naprawcze zawarte w sprawozdaniu końcowym i przekazało je Służbie Audytu Wewnętrznego (IAS) i Trybunałowi; wzywa Urząd, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o działaniach następczych podejmowanych w tej sprawie;

24. zauważa, że w 2021 r. IAS przeprowadziła w Urzędzie audyt zarządzania i zarządzania projektami informatycznymi i nie stwierdziła żadnych istotnych ani krytycznych problemów; zaznacza ponadto w odniesieniu do tego audytu oraz kontroli zarządzania przez Urząd zasobami ludzkimi i etyki, którą IAS przeprowadziła w 2020 r., że szereg zaleceń i działań naprawczych jest nadal otwartych; wzywa Urząd do większych wysiłków na rzecz zamknięcia tych działań oraz do kontynuowania dobrych praktyk w zakresie regularnego aktualizowania i publikowania planu działań naprawczych w zakresie samooceny kontroli wewnętrznej;

25. zwraca uwagę, że po otrzymaniu pod koniec 2018 r. sprawozdania OLAF-u, które zostało szczegółowo uwzględnione w sprawozdaniu dotyczącym absolutorium za rok 2018, Urząd wszczął w 2019 r. trzy postępowania dyscyplinarne; zauważa, że wszystkie trzy postępowania dyscyplinarne zostały zakończone; apeluje do Urzędu, by przekazał organowi udzielającemu absolutorium dalsze szczegółowe informacje o wynikach tych postępowań;

Cyfryzacja i zielona transformacja

26. zauważa, że Urząd posiada politykę w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), która obejmuje normy bezpieczeństwa informacji i instrukcje robocze dotyczące procedur postępowania w przypadku cyberincy- dentów; z zadowoleniem przyjmuje środki w zakresie cyberbezpieczeństwa podjęte w 2021 r., takie jak utworzenie centrum operacyjnego ds. bezpieczeństwa ICT oraz wieloczynnikowe kontrole dostępu do portfolio Urzędu;

27. docenia znaczne postępy Urzędu w cyfryzacji i automatyzacji zadań dotyczących procesów finansowych, systemu płatności masowych dla oddelegowanych ekspertów, rekrutacji i przyjmowania nowych pracowników, ulepszenia aplikacji bez dokumentów papierowych w celu poprawy monitorowania, działań następczych i kontroli wydatków, elektronicznego przechowywania dokumentów i sprawdzania pasków wynagrodzenia online; zauważa, że w 2021 r. Urząd wdrożył cztery dodatkowe moduły systemu SYSPER;

28. odnotowuje środki przyjazne dla środowiska stosowane obecnie przez Urząd, takie jak autobus dla pracowników, ułatwianie wspólnego użytkowania samochodów i parking rowerowy czy ograniczenie wydruków dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów; wzywa Urząd, aby w nawiązaniu do dyskusji z ostatnich lat dotyczących opracowania strategii środowiskowej podjął środki o większym i trwalszym wpływie na środowisko; zachęca Urząd, aby poczynił kroki niezbędne do uzyskania certyfikatu EMAS;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID -19

29. jest zadowolony, że 31 marca 2021 r. Urząd przyjął plan ciągłości działania, co zamknęło uwagę Trybunału z 2020 r.; zauważa, że w 2021 r. zespół ds. reagowania na COVID-19 zastąpiono radą ds. ciągłości działania, która zajęła się ważnymi kwestiami związanymi z ciągłością działania w drugiej połowie roku; zauważa, że pandemia COVID-19 i fakt, że cała procedura rekrutacyjna Urzędu odbywała się online, miały wpływ na organizację Urzędu, w tym na dział rekrutacji, który zmagał się z zaległościami z poprzedniego roku i opóźnieniami w trwających procedurach;

30. zachęca Urząd, aby wykorzystał doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową, żeby lepiej organizować spotkania i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym; przypomina, że punkt ciężkości misji informacyjnych przesunięto na inne metody gromadzenia informacji o kraju pochodzenia i utrzymywanie kontaktu ze źródłami informacji; zauważa, że dokonano tego poprzez zdalne gromadzenie danych oraz wykorzystywanie narzędzi i technik wywiadowczych opartych na źródłach otwartych;

Inne uwagi

31. wyraża uznanie dla Urzędu za to, że w 2021 r. podjął wysiłki, by zwiększyć swoją widoczność w oczach obywateli za pośrednictwem różnych kampanii komunikacyjnych, w tym kampanii dotyczącej zmiany Urzędu w Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu i jego nowej tożsamości jako instytucji, spotkań organizowanych przez forum konsultacyjne, a także współpracy i konsultacji z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach dotyczących szkoleń, działań tematycznych i kluczowych dokumentów Urzędu;

32. z zadowoleniem przyjmuje nowe zaktualizowane wytyczne badawcze dotyczące kraju pochodzenia i sytuacji osób LGBTIQ, opublikowane w listopadzie 2021 r., które mogą pomóc prawnikom, podmiotom świadczącym pomoc prawną i sędziom mającym do czynienia z procedurą azylową;

33. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 172.
2 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 z dnia 15 grudnia 2021 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu i uchylające rozporządzenie (UE) nr 439/2010 (Dz.U. L 468 z 30.12.2021, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.244

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1863 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023