Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2023/2417
z dnia 23 października 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu w dniach 24-29 września 2017 r., Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i 9 oraz art. 5 ust. 10 i 11 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron ma dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji i może rozważyć wprowadzenie zmian do tych załączników, biorąc pod uwagę wnioski złożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje podane do wiadomości publicznej przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność procesów alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a których stosowanie jest technicznie i ekonomicznie wykonalne, z uwzględnieniem wynikające z nich zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. decyzją Rady (UE) 2021/727 2  Unia złożyła Sekretariatowi Konwencji wniosek dotyczący zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z odpowiadającymi im datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Wniosek Unii dotyczący zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu określenie terminu wycofania w przypadku produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć.

(5) Podczas drugiego etapu czwartego posiedzenia w dniach 21-25 marca 2022 r. Konferencja Stron decyzją MC-4/3 postanowiła dodać osiem nowych produktów z dodatkiem rtęci do części I załącznika A do Konwencji.

(6) W przypadku czterech produktów z dodatkiem rtęci nie osiągnięto jednak porozumienia co do dat wycofania. Decyzją MC-4/3 odroczono decyzję w sprawie tych dat do piątego posiedzenia Konferencji Stron, które ma się odbyć w dniach 30 października-3 listopada 2023 r.

(7) Decyzją MC-4/3 odroczono również do piątego posiedzenia Konferencji Stron decyzję o dodaniu produkcji poliuretanu z wykorzystaniem katalizatorów zawierających rtęć do części I załącznika B Konwencji.

(8) Region Afryki złożył nowe wnioski dotyczące zmiany załącznika A do Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji. Wnioski te dotyczą lamp zawierających rtęć, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków, a także zawierają propozycję nowego tekstu części I i II załącznika A Konwencji.

(9) Unia powinna poprzeć zmiany załączników A i B do Konwencji w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z dorobkiem prawnym Unii lub przedłożeniem Unii zawartym w decyzji (EU) 2021/727.

(10) Unia powinna poprzeć zmiany załącznika A do Konwencji w zakresie, w jakim są one wskazane we wniosku złożonym przez region Afryki, o ile dotyczą one lamp, amalgamatu stomatologicznego i kosmetyków.

(11) Na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Strony rozważą przyjęcie decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji.

(12) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron, gdyż proponowana decyzja w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na poziomie krajowym lub regionalnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (zwanej dalej "Konwencją"), polega na poparciu przyjęcia takiej decyzji w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji, która:

jest zgodne z dorobkiem prawnym Unii, lub
jest zgodne z decyzją (UE) 2021/727, lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania kategorii lamp zawierających rtęć, o których mowa we wniosku regionu Afryki złożonym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji, i w przypadku których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 , lub
ma na celu wspieranie stopniowego wycofywania stosowania amalgamatu stomatologicznego.
Artykuł  2

W zależności od rozwoju sytuacji podczas piątego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii mogą - w porozumieniu z państwami członkowskimi, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych - doprecyzowywać stanowisko, o którym mowa w art. 1, bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 października 2023 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie złożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosków dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, dotyczących produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których rtęć lub stosowane są związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych substancji niebezpiecznych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2417

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2417 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej Konwencji
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023