DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 085/23/COL
z dnia 14 czerwca 2023 r.
przyjęcie zawiadomienia w sprawie nieformalnych wskazówek dotyczących nowych lub nierozwiązanych kwestii, które występują w indywidualnych przypadkach w związku ze stosowaniem art. 53 i 54 Porozumienia EOG (wskazówki pisemne) [2023/2397]
URZĄD NADZORU EFTA ("Urząd"),uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 6,
uwzględniając Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), w szczególności jego art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 2 lit. b) oraz art. 25,
a także mając na uwadze, co następuje:Zgodnie z art. 25 porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wprowadza w życie postanowienia Porozumienia EOG dotyczące pomocy państwa.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale Urząd wydaje zawiadomienia oraz wskazówki w kwestiach objętych Porozumieniem EOG, jeśli porozumienie to lub porozumienie o nadzorze i Trybunale wyraźnie tak stanowi lub jeśli Urząd uznaje to za konieczne.
Komisja Europejska ("Komisja") wydała zawiadomienie zatytułowane "Zawiadomienie Komisji w sprawie nieformalnych wskazówek dotyczących nowych lub nierozwiązanych kwestii, które występują w indywidualnych przypadkach w związku ze stosowaniem art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wskazówki pisemne)" 1 . Zawiadomienie Komisji ma również znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG").
Należy zapewnić jednolite stosowanie zasad EOG w zakresie konkurencji na całym EOG zgodnie z celem jednorodności określonym w art. 1 Porozumienia EOG.
Zgodnie z pkt II części "Ogólne" znajdującej się na stronie 11 załącznika XIV do Porozumienia EOG Urząd przyjmuje, po konsultacji z Komisją, akty prawne odpowiadające tym, które przyjęła Komisja, aby zachować równe warunki konkurencji,
po konsultacji z Komisją i państwami EFTA,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. C 381 z 4.10.2022, s. 9.
2 Dz.U. C 381 z 4.10.2022, s. 9.
3 Kompetencje Urzędu i Komisji w zakresie rozpatrywania indywidualnych przypadków objętych art. 53 i 54 Porozumienia EOG są podzielone zgodnie z zasadami określonymi w art. 56 Porozumienia EOG.
4 Rozdział II (w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 53 i 54 Porozumienia EOG) protokołu 4 (w sprawie funkcji i uprawnień Urzędu Nadzoru EFTA w dziedzinie konkurencji) do porozumienia o nadzorze i Trybunale. Rozdział II w ramach filaru EFTA odzwierciedla rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
5 W niniejszym zawiadomieniu termin "porozumienie" jest używany w odniesieniu do porozumień, decyzji związków przedsiębiorstw i praktyk uzgodnionych. Termin "jednostronne praktyki" odnosi się do działań przedsiębiorstwa o pozycji dominującej. Termin "przedsiębiorstwa" obejmuje również "związki przedsiębiorstw".
6 Zgodnie z art. 2 lit. b) Porozumienia EOG termin "państwa EFTA" oznacza Islandię, Księstwo Liechtensteinu i Królestwo Norwegii.
7 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej składa się z dwóch sądów: Trybunału Sprawiedliwości i Sądu.
8 Urząd wydał wytyczne i zawiadomienia; wyłączenia grupowe znajdują się w załączniku XIV do Porozumienia EOG. Urząd publikuje ponadto swoje decyzje. Wszystkie teksty są dostępne pod adresem: https://eftasurv.int.
9 Zawiadomienie Urzędu Nadzoru EFTA - Wytyczne w sprawie stosowania art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG (Dz.U. C 208 z 6.9.2007, s. 1).
10 Por. w szczególności art. 7-9, 12, 17-24 i 29 rozdziału II.
11 Art. 6 Porozumienia EOG stanowi, że bez uszczerbku dla przyszłego orzecznictwa postanowienia tego porozumienia, w zakresie, w jakim są one co do istoty tożsame z odpowiednimi zasadami [Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej] oraz z aktami przyjętymi w zastosowaniu [tego traktatu], podlegają w zakresie ich wykonania i stosowania wykładni zgodnej z odpowiednimi orzeczeniami [TSUE] wydanymi przed datą podpisania porozumienia. W odniesieniu do istotnych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości wydanych po dacie podpisania Porozumienia EOG, z art. 3 ust. 2 porozumienia o nadzorze i trybunale wynika, że Urząd i Trybunał EFTA należycie uwzględniają zasady określone w tych orzeczeniach. Zgodnie z art. 58 Porozumienia EOG i protokołem 23 do tego porozumienia Urząd i Komisja współpracują między innymi w celu promowania jednolitego wykonania, stosowania i wykładni Porozumienia EOG. Chociaż decyzje Komisji i nieformalne wskazówki pisemne nie są wiążące dla Urzędu, Urząd dołoży starań, aby należycie uwzględnić praktykę Komisji.
12 Niniejsze zawiadomienie nie wpływa na możliwość udzielania wytycznych przez organy ochrony konkurencji państw EFTA zgodnie z ich ramami prawnymi, w szczególności w przypadku, gdy porozumienie lub jednostronna praktyka odpowiadają lub mogą odpowiadać zwyczajowi handlowemu, który jest w przeważającej mierze ograniczony do jednego państwa EFTA.
14 Wnioskodawca nie może powoływać się w dobrej wierze na wskazówki pisemne, jeżeli okoliczności faktyczne, na których się one opierają, uległy istotnej zmianie.
15 W celu uniknięcia wątpliwości Urząd nie jest zobowiązany do zmiany ani cofnięcia wskazówek pisemnych przed zbadaniem porozumienia lub praktyki jednostronnej w ramach postępowania na podstawie rozdziału II i nałożeniem grzywien na wnioskodawców.