KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 1 lit. a), e) i f), art. 44 ust. 1 lit. a) oraz art. 62 ust. 15 lit. a) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 140 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie uchylonego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 2 należy dostosować do przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1139 nie później niż do dnia 12 września 2023 r.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 3 ustanowiono wspólne wymogi dotyczące zapewniania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej ("ATM/ANS") i innych funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym ("funkcje sieciowe ATM") na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1769 4 , systemy ATM/ANS i ich części składowe ("urządzenia ATM/ANS") podlegają certyfikacji lub wymogowi złożenia deklaracji przez organizacje zajmujące się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS. Aby zapewnić odpowiednią instalację, testowanie na miejscu i bezpieczne wprowadzenie do użytkowania tych urządzeń, a także nadzór nad nimi, należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 w celu uwzględnienia niezbędnych wymogów mających zastosowanie do instytucji zapewniających ATM/ANS i odpowiednich właściwych organów.
(4) Aby zapewnić ciągłość wymogów dotyczących użytkowania urządzeń ATM/ANS, zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373 powinny opierać się na odpowiednich przepisach wykonawczych przyjętych na podstawie uchylonego rozporządzenia (WE) nr 552/2004 z niezbędnymi dostosowaniami.
(5) W szczególności, rozporządzenie Komisji (WE) nr 1032/2006 5 ustanawia wymogi dla automatycznych systemów wymiany danych lotu do celów powiadamiania, koordynacji i przekazywania kontroli nad lotem pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego; W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 633/2007 6 ustanowiono wymogi w zakresie stosowania protokołu przesyłania komunikatów lotniczych do celów powiadamiania, koordynowania i przekazywania lotów pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego, a w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 262/2009 7 ustanowiono wymogi w zakresie skoordynowanego przydziału i stosowania kodów interrogatorów modu S dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES). Wymogi te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373.
(6) Wymogi dotyczące łączności powietrze-ziemia z wykorzystaniem separacji międzykanałowej 8,33 kHz, określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1079/2012 8 , nie mają zastosowania do usług świadczonych ani w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza europejskim regionem Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) (EUR) określonym w europejskim planie żeglugi powietrznej tom I (dok. 7754) ICAO, ani w strefie FIR/UIR na Wyspach Kanaryjskich, ponieważ warunki lokalne nie uzasadniały w wystarczającym stopniu ich stosowania w razie potrzeby. Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać taki sam zakres stosowania.
(7) W art. 14 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1079/2012 przewidziano zwolnienia z obowiązku konwersji wszystkich przydziałów częstotliwości na separację międzykanałową 8,33 kHz. Niniejsze rozporządzenie nie powinno zmieniać istniejących zwolnień.
(8) Wymogi dotyczące przydziału kodów interrogatorom modu S określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 262/2009 nie mają zastosowania do służb zapewnianych w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej poza regionem EUR. ICAO ze względu na ich niewielki lokalny wolumen ruchu i położenie geograficzne z granicami przestrzeni powietrznej wyłącznie z przestrzenią powietrzną znajdującą się w gestii instytucji zapewniających ATM/ANS z państw trzecich, co uzasadnia różne ustalenia dotyczące lokalnej koordynacji z otaczającymi je państwami spoza UE. Niniejsze rozporządzenie powinno przewidywać taki sam zakres stosowania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373 oraz uchylić rozporządzenia (WE) nr 1032/2006, (WE) nr 633/2007 i (WE) nr 262/2009.
(10) Przy opracowywaniu wymogów w niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniono treść centralnego planu ATM oraz zawarte w nim zdolności w zakresie łączności, nawigacji i dozorowania.
(11) W swojej opinii nr 01/2023 9 Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zaproponowała środki zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.