a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na podstawie dyrektywy 2009/125/WE Komisja powinna określić wymogi dotyczące ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym w Unii, wywierają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania aspektów technicznych, środowiskowych i gospodarczych telefonów komórkowych, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate. Badanie przeprowadzono wspólnie z zainteresowanymi stronami z Unii i z państw trzecich, a jego wyniki zostały podane do wiadomości publicznej.
(3) Gwałtowny wzrost popytu na smartfony i tablety w połączeniu z ich zwiększoną funkcjonalnością spowodował wzrost zapotrzebowania na energię i materiały potrzebne do produkcji tych urządzeń na rynku UE, czemu towarzyszył wzrost ich wpływu na środowisko. Ponadto użytkownicy często przedwcześnie zastępują te urządzenia i pod koniec okresu użytkowania nie są one w wystarczającym stopniu ponownie wykorzystywane ani poddawane recyklingowi, co prowadzi do marnotrawienia zasobów. W tym kontekście w badaniu przygotowawczym określono aspekty środowiskowe, które należy uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu. Aspekty te dotyczą głównie zaso- booszczędności i obejmują unikanie przedwczesnego postarzania produktów, możliwość naprawy, wytrzymałość produktów i ich kluczowych komponentów, takich jak baterie i wyświetlacz, przydatność do ponownego użycia i zdolność do recyklingu.
(4) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących zasobooszczędności w odniesieniu do telefonów komórkowych, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate w całej Unii, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego i poprawy efektywności środowiskowej przedmiotowych produktów. W świetle tego celu i aspektów środowiskowych, które należy uwzględnić, badanie przygotowawcze wykazało, że wymogi dotyczące ekoprojektu powinny odnosić się do projektowania z myślą o wytrzymałości, w tym odporności na przypadkowe upadki, odporności na zarysowanie, ochrony przed pyłem i wodą oraz żywotności baterii, możliwości demontażu i naprawy, dostępności aktualizacji wersji systemu operacyjnego, usuwania danych i przenoszenia funkcji po użyciu, dostarczania odpowiednich informacji użytkownikom, serwisom naprawczym i podmiotom zajmującym się recyklingiem, a także trwałości baterii.
(5) Aby zapewnić możliwość skutecznej naprawy urządzeń, profesjonalne serwisy naprawcze lub użytkownicy końcowi powinni mieć dostęp do szeregu części zamiennych. Te części zamienne powinny, niezależnie od tego, czy są nowe czy używane, skutkować ulepszeniem lub przywróceniem funkcjonalności urządzenia, w którym są zainstalowane.
(6) Aby zapewnić możliwość skutecznej naprawy urządzeń, cena części zamiennych powinna być rozsądna i nie powinna zniechęcać do naprawy. W celu stworzenia przejrzystości i zachęcenia do ustalania rozsądnych cen orientacyjna cena części zamiennych przed opodatkowaniem, podawana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinna być dostępna na ogólnodostępnej stronie internetowej.
(7) Obecnie dla właścicieli telefonów komórkowych, w tym smartfonów, i tabletów zmiana systemu operacyjnego ich urządzenia, który producent wybiera i utrzymuje za pomocą regularnych aktualizacji, nie jest możliwa lub jest niezwykle trudna. Takie aktualizacje prowadzą zazwyczaj do ustanowienia szeregu wersji głównych i drugorzędnych. Aktualizacje można stosować w celu zapewnienia stałego bezpieczeństwa urządzenia, poprawienia błędów w systemie operacyjnym lub zaoferowania użytkownikom nowych funkcji. Można je oferować dobrowolnie lub oferowanie ich może być wymagane w prawie Unii. W celu zwiększenia niezawodności urządzeń należy zatem zapewnić, aby użytkownicy otrzymywali takie aktualizacje przez minimalny okres czasu i bez ponoszenia kosztów, w tym przez okres po zaprzestaniu przez producenta sprzedaży danego modelu produktu. Takie aktualizacje należy oferować albo jako aktualizacje do najnowszej dostępnej wersji systemu operacyjnego, która musi być zainstalowana na urządzeniu, albo jako aktualizacje do wersji systemu operacyjnego, która była zainstalowana na modelu produktu w chwili zakończenia wprowadzania do obrotu, lub do kolejnych wersji.
(8) Wymóg dotyczący funkcji bezpiecznego usuwania klucza szyfrowania można by wdrażać za pomocą rozwiązań technicznych, takich jak m.in. funkcja wdrożona w oprogramowaniu układowym, zwykle w programie ładującym, w oprogramowaniu zawartym w autonomicznym środowisku startowym lub w dostarczanym wraz z produktem oprogramowaniu instalowanym w obsługiwanych systemach operacyjnych.
(9) Całkowite zużycie energii pierwotnej w 2020 r. przez zainstalowaną w UE-27 bazę telefonów komórkowych, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate w całym ich cyklu życia wyniosło 39,5 TWh (z czego 28,5 TWh przypadało na smartfony, 1,6 TWh - na telefony komórkowe inne niż smartfony, 1,8 TWh - na telefony bezprzewodowe i 7,6 TWh na komputery typu slate), co obejmuje znaczny udział zużycia energii pierwotnej w produkcji poza UE-27. Z tych 39,5 TWh udział przypisany zużyciu energii elektrycznej - do celów zarówno produkcji, jak i użytkowania - wynosi 26,6 TWh (19,2 TWh, 0,9 TWh, 1,1 TWh i 5,4 TWh przypada odpowiednio dla smartfony, telefony komórkowe inne niż smartfony, telefony bezprzewodowe i komputery typu slate). Przewiduje się, że bez środków regulacyjnych wartości te nieznacznie zmaleją w 2030 r., do 39,3 TWh energii pierwotnej (29,3 TWh, 1,5 TWh, 1,4 TWh i 7,3 TWh w przypadku odpowiednio smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate). Oczekuje się, że niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1669 2 przyczynią się łącznie do ograniczenia tej wartości w 2030 r. do 25,4 TWh (18,2 TWh, 1,0 TWh, 1,1 TWh i 5,2 TWh w przypadku smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smart- fony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate), co pozwoli zaoszczędzić około 33 % zużycia energii pierwotnej przez smartfony, telefony komórkowe inne niż smartfony, telefony bezprzewodowe i komputery typu slate w porównaniu z sytuacją niewprowadzenia żadnych środków.
(10) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 3 .
(11) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu należy określić mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(12) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni przekazywać informacje w dokumentacji technicznej, o której mowa w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim informacje te odnoszą się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(13) Do celów nadzoru rynku producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele powinni mieć możliwość korzystania z bazy danych o produktach, jeżeli dokumentacja techniczna zgodna z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/1669 zawiera te same informacje.
(14) Aby chronić konsumentów i uniknąć obchodzenia przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, należy zakazać produktów, których wydajność jest automatycznie zmieniana w warunkach testowych w celu poprawy deklarowanych parametrów.
(15) Oprócz prawnie wiążących wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy referencyjne dla najlepszych dostępnych technologii, aby informacje o efektywności środowiskowej produktów objętych niniejszym rozporządzeniem w ich całym cyklu życia były powszechnie i łatwo dostępne, zgodnie z częścią 3 pkt 2 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(16) Przegląd niniejszego rozporządzenia powinien obejmować ocenę adekwatności i skuteczności jego przepisów w osiąganiu założonych celów. Termin przeglądu powinien uwzględniać m.in. to, czy wszystkie przepisy zostały wdrożone i czy mają one wpływ na rynek.
(17) Należy zmienić rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 4 , aby wyłączyć z zakresu stosowania tego rozporządzenia telefony bezprzewodowe, co pozwoli zapobiec pokrywaniu się produktów uwzględnionych we wspomnianym rozporządzeniu z analogicznymi produktami objętymi zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(18) Rozpoczęcie stosowania wymogów dotyczących ekoprojektu powinno nastąpić po upływie 21 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na zmianę konstrukcji produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: